Waarom-vraag over diff locks

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
PaNiek

Waarom-vraag over diff locks

Bericht door PaNiek »

Sommige 4x4's (Unimog, G-wagen ...) zijn uitgerust met 3 difflocks. Het nut en voordeel daarvan is mij duidelijk. Wat ik mij zomaar opeens afvroeg is waarom ze dan ook 3 knoppen hebben. Waarom is twee (1 voor het centrale diff en 1 voor beide assen samen) niet voldoende?

Just a kerstmis question.

PN



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2012 14:25 door PaNiek.
Rangie110 'Last Dime'

Re: Waarom-vraag over differentielen

Bericht door Rangie110 'Last Dime' »

ook jouw LaRo is uitgerust met 3 diff's. 1 midden dif, welke je kunt locken, en een voor en achter diff. deze 2 kun je normaliter niet locken. vandaar dat wij maar 1 lockmogelijkheid hebben.
zet je een (air) locker in de voor en achteras, heb je óók 3 knopjes ;-)

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"
PaNiek

Re: Waarom-vraag over differentielen

Bericht door PaNiek »

Ja, maar ik wil helemaal geen drie knoppen. Dat was nu juist de vraag.

PN
Marc-my-Words

Re: Waarom-vraag over differentielen

Bericht door Marc-my-Words »

Even een "educated guess":

Ik denk dat je met óók het voor-differentieel gelocked helemaal niet meer de bocht om komt.
Zelfs alleen een gelocked midden-differentieel merk je al in het stuur.

Marc
G-men (Gargamel)

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door G-men (Gargamel) »

De disco 3 heeft maar 1 knop voor terreinkeuze. Misschien is dat iets ???
Krijg je er alleen wel een hele hoop sensoren en compjoeters bij.
Waarbij ik moet zeggen dat ik vorige week aangenaam verrast was over wat die electronica nog voor elkaar krijgt met gewone wegbanden in de blub....
Niet aan het gaspedaal komen en alleen maar sturen.

Schoonmaken is wel wat meer werk als een defender door al die kappen die eronder zitten.
Gerrit.
Jup haans-klunder

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Jup haans-klunder »

Is dat ook voor een L-W een optie? Of hangt er een prijskaartje aan.gr. Juppe.
Dixo

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Dixo »

Omdat je de voorste pas als laatste wil gebruiken. Meestal is alleen het middendiff sperren voldoende, soms daar het achterste bij en als laatste pas het voordiff sperren.

Bij een moderne Mercedes is het ook alleen mogelijk in die volgorde, eerst midden, dan achter, en dan voor. Hoe dat vroeger was, geen idee.

Met de drie sperren erin wil de auto bijna alleen maar rechtdoor. Met alleen midden en achter gesperd gaat het iets minder beroerd



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2012 15:12 door Dixo.
PaNiek

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door PaNiek »

Dan zou 1 schakelaar met 4 standen (OFF, C (alleen centraal), E (centraal + achter), Z (centraal, achter en voor) ) veel beter zijn want dat zou alle onzinnige standen uitsluiten.

Dus weer gewoon knoppengeilheid.
Dacht ik al.

PN
Nijhuis

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Nijhuis »

Maar wat als de schakelaar kapot gaat? Dan kan je dus geen enkel diff meer locken...
G-men (Gargamel)

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door G-men (Gargamel) »

Jup haans-klunder Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is dat ook voor een L-W een optie? Of hangt er een
> prijskaartje aan.gr. Juppe.

Ik geloof niet dat het op de LW leverbaar is..... Maar die is ook voor de hard-core LR-rijders

Maar moet zeggen, het went snel.
Geert LW79

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Geert LW79 »

4-standen schakelaar? 0,1,2 en 3
0 geen sper, 1 alleen middensper. 2 midden en achtersper, 3 alles gesperd.
(of denk ik nu weer te simpel)

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('694c6968bfb5ad39b42f0332629fe487', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16200256, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Raoul Winckels

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Raoul Winckels »

Misschien een combinatie van verschillende factoren.
1. auto fabrikanten denken vaak dat je de luxe van een auto kunt uitdrukken in hoeveel knoppen je op je dashboard hebt.
2. 1 centrale schakelaar betekend ook dat als die kapot zou zijn je helemaal geen sper hebt.
3. mensen zijn gek op de mogelijkheid dat je zoveel keuze hebt. Echter als we dan eenmaal een keuze moeten maken vinden velen het verschrikkelijk(ook ik ben afgestudeerd aan de university of the undecided)
4. gewoon omdat het kan
Disco

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Disco »

Jep je denkt te simpel: een Land Rover heeft een hendeltje wat je overhaalt om je middendiff te blokkeren.
Je zou kunnen denken aan een detroit locker en een true track locker en een auto midden diff

Jo
Dixo

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Dixo »

Zo doet Toyota het bijvoorbeeld ja.

CRW_2790.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ec394969eade693a2fe26c2b086c364', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv445%2FcalnorthernGRW%2FForum%2520Images%2FToyota%2520Parts%2520FS%2FCRW_2790.jpg', 'http://img.photobucket.com/albums/v445/calnorthernGRW/Forum%20Images/Toyota%20Parts%20FS/CRW_2790.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv445%2FcalnorthernGRW%2FForum%2520Images%2FToyota%2520Parts%2520FS%2FCRW_2790.jpg', '', 16200577, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Met inschakelbare 4x4 dus.

En zo Mercedes:

P1040685-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9ffa8c68ce4573864665464e48a394f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv681%2Ftbox%2FP1040685-1.jpg', 'http://img.photobucket.com/albums/v681/tbox/P1040685-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv681%2Ftbox%2FP1040685-1.jpg', '', 16200577, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2012 19:03 door Dixo.
Anton (Rumble)

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Anton (Rumble) »

Vreemde vraag van jou Niek. Een oldtimer als jij, is nog van de oude stempel en wil keuze hebben. De knowhow is groot genoeg, dus voor ieder terrein gesteldheid wil je een andere kombi hebben. Alleen aan /uit is niet genoeg. Heden met alle computers van nu beslist de auto wat nodig is. de mens hoeft niks meer te weten. en weet ook niks meer.

op een glade weg wil je gewoon 4x4. In modder is een middendifff locken genoeg, alleen dan als de verdeling naar voor en achter niet voldoende is ga je die locken. (is dus al een voordeel tussen de defender achtigen en de series. bij de laatste is geen keus daarin! Zit je bijna vast of moet je steil omhoog dan lekker alles locken. = maximaal grip. wil je nog wel willen sturen, of moet je sturen, dan is het wel handig om het voordifffje te unlocken. Het is zo simpeel. Zo simpel dat ik denk dat PaNiek daar ook wel uit komt.

Ps, je Beargrips zijn nu hlemaal op!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2012 20:00 door Anton (Rumble).
PaNiek

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door PaNiek »

Ik weet niet of dat een geldig argument is. Persoonlijk denk ik dat de kans op panne bij 1 van 3 schakelaars groter is dan de kans op panne bij 1 schakelaar (ook al is die dan ook wat complexer)

PN
Marc-my-Words

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Marc-my-Words »

PaNiek Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik weet niet of dat een geldig argument is.
> Persoonlijk denk ik dat de kans op panne bij 1 van
> 3 schakelaars groter is dan de kans op panne bij 1
> schakelaar (ook al is die dan ook wat complexer)
>
> PN

Graag trek ik dit door naar de limiet:

Wat je niet hebt kan ook niet kapot ...

Ik heb dus meer dan genoeg aan het standaard lockable middendifferentieel.
(Je moet ook weer versterkte steekassen hebben wil je wat aan lockable assen hebben.)

Marc
PaNiek

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door PaNiek »

Anton (Rumble) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vreemde vraag van jou Niek. Een oldtimer als jij,
> is nog van de oude stempel en wil keuze hebben.

Een oldtimer als ik wil inderdaad keuze hebben, maar alleen als er echt iets te kiezen is.
Een oldtimer als ik heeft een gloeiende hekel aan het moeten doen van keuzes die er opzettelijk zijn ingestopt omdat er in het marketing boekje staat dat je je klanten iets te kiezen moet geven.
Een oldtimer als ik heeft helemaal een gloeiende hekel aan het moeten doen van keuzes die er opzettelijk zijn ingestopt terwijl zinnige keuzes achterwege zijn gelaten.
Kortom:
Een oldtimer als ik wil dingen zo eenvoudig mogelijk, maar niet eenvoudiger dan dat.
PaNiek

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door PaNiek »

Dat valt me dan toch weer mee van Toyota. (Als het werkt zoals ik denk dat het werkt, hetgeen bij die oosterse jongens niet altijd gegarandeerd is.)

PN
Oscar

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Oscar »

Niek,

Je krijgt nog een schakelaar cadeau wanneer je in voor- en/of achteras een locker bouwt, voor de compressor.

Allereerst zal de compressor aan moeten, dan pas staat er spanning op de schakelaar voor de achterste locker. Wanneer de achterste locker aan staat krijgt de schakelaar voor de voorste locker pas spanning.
Wanneer je dus een ARB kabelboom gebruikt is dat de verplichte, en in mijn ogen logische schakeling.

Dit alles uit veiligheidsoverwegingen...je wilt immers niet dat er iemand (kinderen zijn gek op knopjes ) de voorste locker activeert onder het rijden op de verharde weg.. Zoals hierboven al geschreven rijdt het als een trein met de voorste locker actief.
Ik heb zelfs het gehele systeem over de hoofdstroomschakelaar van de lier geschakeld. Lockers gebruik ik immers alleen tijdens het offroaden.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Exfietser

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Exfietser »

Snap deze discussie niet helemaal. Ik zie niet wat er mis is met drie knopjes. En zeker de discussie over de betrouwbaarheid van een knopje. Dat is pas belangrijk als het systeem nodig kan zijn in absolute noodsituaties. Je staat als militair midden op de gazastrook en van links komt Palestijns lood en van rechts komt Israëlisch lood naar je toe vliegen en dan van achter nog eens een zandstorm. Behalve dat je dan serieus stom bezig bent geweest wil je wel heel graag weg. En dan is het op zijn zachtst gezegd vervelend dat de wagen niet wil starten omdat het schakelaartje in je gordel defect is. Het is niet veilig om zonder gordel te rijden en dus kan de wagen niet starten.

Als bestuurder van een auto moet je een rijbewijs hebben en hoor je te weten hoe alle systemen in een auto werken. Je moet dus weten dat rijden met een gordel veiliger is. Dat het beter is om je ruitenwisser aan te zetten als het regent enz. Maar ook dat 4x4 en diflockers aan op de weg niet echt handig is.

Voor de mensen die niet houden van RTFM en alleen maar willen rijden zijn ander soort auto's te koop. Of ze moeten aan een volledig geautomatiseerde 4x4 of suv. Ben toevallig laatst de kuil in gedoken met een HSE sport. Je mag zeggen wat je wilt maar het rijdt echt heel makkelijk overal door heen. En je hoeft niets te doen alleen een beetje gas te geven. De auto regelt het verder allemaal zelf. Ook het gas geven dus. Met het gaspedaal geef je alleen maar aan dat je sneller of langzamer wilt. De auto regelt het verder zelf.

Aangezien het gross van de prikkers hier meestal asfalt rijden en alleen op een mooie zondag een rondje om de mestfaalt (Ze willen door de modder.) en verder zelden heel ver van huis gaan zie ik het nut niet zo van een vreselijk betrouwbaar systeem. Reserve delen heb je hier in een dag in huis, en mocht je ergens staan dan brengt de anwb je zo thuis. Het alleen een beetje vervelend. En drie knopjes voor drie difs? Iets simpelers is er bijna niet. Elk ander systeem waarbij uit veiligheid bepaalde schakelmogelijkheden zijn uitgesloten is al ingewikkelder en dus de kans falen ook groter.

Arnold.
richard78

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door richard78 »

+1

Daarnaast, landrover zijn autos welke je geheel naar je eigen smaak kan veranderen. Er is geen landrover hetzelfde als een ander. Dus als je 1 knopje wilt ipv 3 zet dan het knopje van de toyota over.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd2890c666557c0bf65b3c547770bbfd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16202234, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Exfietser »

Anton (Rumble)

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Anton (Rumble) »

Laat je niet zo uit de tent locken dus geen PaNiek!
PaNiek

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door PaNiek »

Land-Rover? Die heeft geeneens sperdiffs in de assen. De vraag ging over Mercedes, Unimog en difflocking in het algemeen.

PN
Anton (Rumble)

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Anton (Rumble) »

PaNiek Schreef:
-------------------------------------------------------
> Land-Rover? Die heeft geeneens sperdiffs in de
> assen. De vraag ging over Mercedes, Unimog en
> difflocking in het algemeen.
>
> PN

Beste Heer Akkerman, zit u dan niet op het verkeerde forum

iets in mij zegt me dat je een unimog wil aanschaffen
Exfietser

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Exfietser »

Haha, yep. Lekker belangrijk allemaal.

Wat dacht je van deze. Daar kun je wel zes diffs met lockers in klussen. Heb je zes knopjes:
stretch-101-600x317.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3acfae40012e4f9a99b4a8a79da8ef23', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.101fc.net%2Fstretch-101%2Fstretch-101-600x317.jpg', 'http://www.101fc.net/stretch-101/stretch-101-600x317.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.101fc.net%2Fstretch-101%2Fstretch-101-600x317.jpg', '', 16202595, 600, 600, 'Loading image ...', false);

b246_12.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5e5a043af51e29e21c2967d09de9101', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.101fc.net%2Febay%2F6x6%2F6x6_files%2Fb246_12.jpg', 'http://www.101fc.net/ebay/6x6/6x6_files/b246_12.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.101fc.net%2Febay%2F6x6%2F6x6_files%2Fb246_12.jpg', '', 16202595, 600, 600, 'Loading image ...', false);

--> mod_embed_images_loadimage('55f0bf0fe03e16c5861bf05f113ddc23', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcR6yrkBDDORhGjD4XAvyN4KmkZhls8TgSaj55GwG-xFULjAi-lc038ek6zC', 'http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR6yrkBDDORhGjD4XAvyN4KmkZhls8TgSaj55GwG-xFULjAi-lc038ek6zC', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcR6yrkBDDORhGjD4XAvyN4KmkZhls8TgSaj55GwG-xFULjAi-lc038ek6zC', '', 16202595, 600, 600, 'Loading image ...', false);

En dit is dan zonder derde diff tussen de twee achterassen:
6x64.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e44b604cad7dedd29058708a4225379a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi417.photobucket.com%2Falbums%2Fpp255%2FMcrover_photos%2FGeneral%2520stuff%2F6x64.jpg', 'http://i417.photobucket.com/albums/pp255/Mcrover_photos/General%20stuff/6x64.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi417.photobucket.com%2Falbums%2Fpp255%2FMcrover_photos%2FGeneral%2520stuff%2F6x64.jpg', '', 16202595, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Of deze rangerover met waarschijnlijk nul difs en nul knopjes (Lijkt geeneens wielen te hebben):
JL421%20Badonkadonk%20Land%20Tank.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ce104e0a566741cd093fe28b69de6a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landrovergeeks.com%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FDave%2Fimages%2FJL421%2520Badonkadonk%2520Land%2520Tank.jpg', 'http://www.landrovergeeks.com/sites/default/files/Dave/images/JL421%20Badonkadonk%20Land%20Tank.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landrovergeeks.com%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FDave%2Fimages%2FJL421%2520Badonkadonk%2520Land%2520Tank.jpg', '', 16202595, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Badonkadonk%20Land%20Cruiser%20montage.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f6a86f2ff7dc96c7e312aeaea86cc16', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landrovergeeks.com%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FDave%2Fimages%2FBadonkadonk%2520Land%2520Cruiser%2520montage.jpg', 'http://www.landrovergeeks.com/sites/default/files/Dave/images/Badonkadonk%20Land%20Cruiser%20montage.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landrovergeeks.com%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FDave%2Fimages%2FBadonkadonk%2520Land%2520Cruiser%2520montage.jpg', '', 16202595, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Hele fijne kerst allemaal.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/12/2012 15:21 door Exfietser.
G-men (Gargamel)

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door G-men (Gargamel) »

+1 voor Arnold.
Marc-my-Words

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Marc-my-Words »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Haha, yep. Lekker belangrijk allemaal.
>
> Wat dacht je van deze. Daar kun je wel zes diffs
> met lockers in klussen. Heb je zes knopjes:
> stretch-101-600x317.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ca6e562d601ee7f86e4bdfdfc1bf00a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.101fc.net%2Fstretch-101%2Fstretch-101-600x317.jpg', 'http://www.101fc.net/stretch-101/stretch-101-600x317.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.101fc.net%2Fstretch-101%2Fstretch-101-600x317.jpg', '', 16202662, 600, 600, 'Loading image ...', false);
>
> ......
>
> Hele fijne kerst allemaal.
>
> Arnold.


Lekker onbelangrijk, maar wel in het oog springend dat het al dan niet gelockte achteras z'n schaduw zo'n 3 meter eerder werpt ...

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/12/2012 16:06 door Marc-my-Words.
Anton (Rumble)

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Anton (Rumble) »

de paarse is foto-shop. de andere bestaat echt.
PaNiek

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door PaNiek »

Anton (Rumble) Schreef:

> zit u dan niet op het verkeerde forum?

Zelfs al ben je met Land-Rover getrouwd, dan mag je toch wel kijken?
PaNiek

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door PaNiek »

Ja, ja, een auto die je moet verlengen om er genoeg LPG-tanks onder te hangen ...
Frans Bonnes

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Frans Bonnes »

Maniek een landrover?

fb
sjeroens

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door sjeroens »

Ik heb ook een knopje in mijn 101, het deurknopje (die PaNiek erg goed kent) ... Als ik die inschakel kan ik uitstappen en gaan lopen (dat gaat meestal sneller en ik kom overal doorheen (of overheen))
Dan loop ik naar Vriend Henk toe en die weet mij dan met tips&tricks weer los te praten
Fijne kerst! champagne.gif --> mod_embed_images_loadimage('f538a4a23e12b4315eca9b4f405479b2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.claudiaswebsite.nl%2Fgbook%2Ftemplates%2Fdefault%2Fimages%2Femoticons%2Fchampagne.gif', 'http://www.claudiaswebsite.nl/gbook/templates/default/images/emoticons/champagne.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.claudiaswebsite.nl%2Fgbook%2Ftemplates%2Fdefault%2Fimages%2Femoticons%2Fchampagne.gif', '', 16202766, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jeroen

DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('13322c9efcccd7c225d3cbffd6371faa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 16202766, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('e44508a893392c3da4b716068d7bf160', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 16202766, 600, 600, 'Loading image ...', false);

[sjeroens.blogspot.com]
Driving Dutchman

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Driving Dutchman »

Volgens mij gaat dit draadje op een zijspoor.

Met betrekking tot lockers, waarom niet "GEEN" extra knopjes, hendeltjes? Je kunt ook een limited slip diff in je assen stoppen. Die doet het automatisch. Wanneer een wiel gaat slippen links of rechts op dezelfde as, spert ie automatisch. Dat werkt allemaal mechanisch binnenin het diff. Hoef je niet te piekeren over hoeveel knopjes je nu weer moet inbouwen en moeilijke kabelbomen uitzoeken en compressors inbouwen.
Ik weet niet de ins en outs over deze diffs, maar lijkt me wel handig dat je geen extra toestanden op je dashboard hebt. Kan wel geloof ik alleen maar in Salisbury assen wat landrovers betreft, andere merken weet ik niets van. Dus als je zo'n diff locker in de vooras wil, zul je een Salisbury vooras moeten nemen. Ja die bestaan, ik heb er eentje onde mijn 110, maar velen noemen hem niet zo. Ze werden gebruikt onder de Engelse zwaargepantserde landrovers gebruikt in noord Ierland en zo geloof ik.
Driving Dutchman

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Driving Dutchman »

Oeps, Zie net dat je niet perse Salisbury assen nodig hebt...
Marc-my-Words

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Marc-my-Words »

Ik heb naast het lockable midden-differentieel ABS&ETC dat doet ook het nodige (soms beter soms minder), en verder de optie van maat 44 (berg)schoenen, laarzen, of als het nog doller moet sneeuwschoenen.
En qua overals komen, een fiets is ook zo gek nog niet ... 24 versnellingen vooruit met slechts twee handeltjes.

Marc
Lex van de Poll

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Lex van de Poll »

Bij Mercedes was het mogelijk de drie sperren onhafhankelijk te bedienen.
Toen het Franse leger de Mercedes kloon van Peugeot ging beproeven zijn er enkele ernstige ongevallen gebeurd door het onoordeelkundig inschakelen van de voorste sper.
Dit was voor Frankrijk reden om de Peugeot P4 zonder voorste sper aan te schaffen.

Lex
Marc-my-Words

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Marc-my-Words »

Lex van de Poll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij Mercedes was het mogelijk de drie sperren
> onhafhankelijk te bedienen.
> Toen het Franse leger de Mercedes kloon van
> Peugeot ging beproeven zijn er enkele ernstige
> ongevallen gebeurd door het onoordeelkundig
> inschakelen van de voorste sper.
> Dit was voor Frankrijk reden om de Peugeot P4
> zonder voorste sper aan te schaffen.
>
> Lex

Een verstandige, goed Franse, oplossing.

Minder verstandig was dat ze de P4 gewoonlijk met zandbanden uitrustten, en dat ze gewoonlijk slechts één paar sneeuwkettingen bij een P4 hadden.
Weliswaar had ik graag zo'n paar gehad - met prachtige krammen - maar slechts één paar samen met zandbanden maakt een P4 tot een ballerina die pirouetjes draait waar je met een Defender met 4 eenvoudige kettingen met de spreekwoordelijke vingers in je neus langs rijdt.

Marc

PS Het Franse leger dankt nu de P4 af, want te duur in het onderhoud, en heeft grote hoeveelheden Defenders gekocht (gewoon zo uit de folder lijkt het wel, gewoon in Keswick Green).
Exfietser

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Exfietser »

Haha die had ik nog niet gezien. Ge-fotoshopt. Maar de anderen zijn wel echt.

Arnold.
Marc-my-Words

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Marc-my-Words »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Haha die had ik nog niet gezien. Ge-fotoshopt.
> Maar de anderen zijn wel echt.
>
> Arnold.

6x64.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c04fd3156eb1724fb6b39f7fef27a95', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi417.photobucket.com%2Falbums%2Fpp255%2FMcrover_photos%2FGeneral%2520stuff%2F6x64.jpg', 'http://i417.photobucket.com/albums/pp255/Mcrover_photos/General%20stuff/6x64.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi417.photobucket.com%2Falbums%2Fpp255%2FMcrover_photos%2FGeneral%2520stuff%2F6x64.jpg', '', 16203593, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De tussen-as-tussen-bak zit zo te zien onder een Defender ... ik zie althans schroefveren.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2012 10:48 door Marc-my-Words.
Disco

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Disco »

6X6

You can’t get more specialised than the Land Rover 6X6, and Foley’s have had more than enough experience in converting the Land Rover Defender range into 6X4 and 6X6, for whatever you wish to use it for!

The 6X6 differential which is designed and built soley by Foleys retails at £5,950 +VAT (see picture below). This comes with an altered A-frame and is air operated, not including compressor.
6x6-Differential-300x225.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c19998ddd14a5521403cf665df3e9d72', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffoleysv.com%2Fwordpress%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F07%2F6x6-Differential-300x225.jpg', 'http://foleysv.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/07/6x6-Differential-300x225.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffoleysv.com%2Fwordpress%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F07%2F6x6-Differential-300x225.jpg', '', 16203970, 600, 600, 'Loading image ...', false);
The cost of converting a chassis cab 110/130 into 6X4 (parts & labour) is in the region of £7,500.
The cost of converting a chassis cab 110/130 into 6X6 (parts & labour) is in the region of £13,500.

linkje naar Foleys

Jo
Eric&Betty Boop

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Eric&Betty Boop »

Leuk,maar volgens mij houd je niet veel veerweg over bij de middelste as.
De aandrijving voor de laatste as raakt allang de achterbak voordat de middelste as aan zijn bumpstops zit.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9ee8c529d60c8d37e52e0d876af2811', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16204019, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3a07798396be81291011df0e4e86d17f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16204019, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mark

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Mark »

verplaatst



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2012 22:03 door Mark.
Mark

Re: Waarom-vraag over diff locks

Bericht door Mark »

Zo werkt dat trouwens

velen weten t al maar toch hier super mooi uitgelegd dan weet je ook hoe de lock werkt
Plaats reactie