Bobine

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Reinoud W

Bobine

Bericht door Reinoud W »

Hallo weet iemand als de bobine nat wordt de auto ook slecht loopt

Het gaat hier om een 3 serie 6 cilinder 109 model uit 1973

Gr Reinoud
bram-rrc

Re: Bobine

Bericht door bram-rrc »

ja, kans zit erin. De ontsteking houd niet van water.
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

en de bougiekabels en de verdelerkap ook,..

plantenspuit en een donkere plek en spuiten maar. Je ziet de vonken wel overslaan.

... of niet als het goed is

grtn

RoLandRover

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/12/2012 20:45 door RoLandrover.
Reinoud W

Bericht door Reinoud W »

Dank u heb een nieuwe lucas bobine besteld bij Landro

Gr Reinoud
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Die kan ook weer nat worden...
of bedoelde je iets anders met een natte bobine?
Bob

Bericht door Bob »

Een achterbuurman met een VW spijlbus (T1) is ervan overtuigd dat een bobine vloeistof bevat en vroeg zich serieus bij een ontstekingsprobleempje aan mijn Werkezeltje af of de bobine niet was leeggelopen.
Bij servicebeurten haal ik dus tegenwoordig niet alleen olie, filters en pakkingen maar ook een busje bobinevocht!

Groet en alvast fijne feestdagen!

Bob Nonnekens

(het Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
WillemNoord

Bericht door WillemNoord »

standaard WD40
altijd handig verdrijft dus ook vocht.

Misschien een stomme vraag maar waar zit de bobine bij jou?

ps bobinevocht ??

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/12/2012 11:24 door WillemNoord.
Art van Blondie

Bericht door Art van Blondie »

Een bobine bevat inderdaad een soort olie en dat dient ter koeling. Klinkt dus een beetje als dat jij sorry moet gaan zeggen tegen de buurman!

Groet, Art
Exfietser

Bericht door Exfietser »

De vloeistof waar jullie het over hebben is waarschijnlijk dezelfde nu verboden vloeistof die ook in transformatoren gebruikt werd. Een bobine is immers een transformator. Een vergelijkbaar apparaat als een bobine wordt om die reden ook wel auto transformator genoemd. Ze bedoelen dan een transformator waarvan de primaire en secundaire niet gescheiden zijn maar met elkaar in een serie schakeling staan. Dat is zo gedaan om de spanning (12 volt) naar een zeer hoge waarde (25KiloVolt) op te slingeren. In elke (beeldbuis, plasma) TV zit een dergelijke schakeling. Daar wordt het dan weer een hoogspanningstrafo genoemd terwijl het in essentie hetzelfde apparaat is. Bij electrische vliegenmeppers en schrikdraad doen ze het ook op deze manier.

De vloeistof uit je bobine en transformator vloeistof in het algemeen, zeker als het een oude is, is zeer giftig en bevat PCB'S Pas dus een beetje op met dat spul. Je schijnt er ook een roes (dronken) van te kunnen krijgen/worden. In bepaalde landen schijnen kinderen het wel eens te drinken om de narigheid waar ze inzitten te vergeten. Je begrijpt dat ze dat niet lang hoeven te doen.

Verder zit het spul ook in de lucas scheidingsdiode voor een tweede accu. Het wordt gebruikt vanwege de koelende en goede isolerende eigenschappen.

Arnold.
Art van Blondie

Bericht door Art van Blondie »

Zal inderdaad wel hetzelfde spul zijn, in moderne auto's worden dit soort bobine's ook niet meer gebruikt. Nu zijn ze dus inderdaad droog, maar de discussie ging over ouwe meuk.

Groet, Art
Bob

Bericht door Bob »

Ik zal het hem gaan zeggen en ik zal op zoek gaan naar ouderwetse PCB-houdende transformatorolie. Je wordt bedankt At (weer een illusie armer)
Reinoud W

Bericht door Reinoud W »

Heb er een nieuwe ingedaan en hij start direct,dus daar ligt het niet aan .
Alleen komt de auto niet op toeren ,ik vermoet dat het een brandstofprobleem is .
Uit de slangetjes komt wel benzine naar de carberateur ,het gaat dus om de 6 Cilinder 109 Benzine 1973.
Weet iemand Raad,
Ik haal ondertussen even de carberateur er af

Gr Reinoud
Marco 109

Bericht door Marco 109 »

Hoi Reinoud,

Komt er wel voldoende benzine? Zo niet kan er ook een verstopping in het filter zitten (als dat er bij jou tussen zit).
Of de benzinepomp pompt niet goed genoeg meer?
Is luchtfilter schoon genoeg? (ik weet niet of het bij jou nu nog vriest (hier wel) maar in de eerste winter dat ik de 109 had wilde hij ook nauwelijks lopen, bleek er (veel) water in het oliebadfilter te zitten en dat was bevroren).

Als de motor voor je bobineprobleem goed liep kan er met de carb weinig mis zijn toch?
Groet
Marco
Reinoud W

Bericht door Reinoud W »

Hoi Marco

Er komt genoeg benzine binnen,het spuit eruit als ik de slang eraf haal .
Luchtfilter heb ik nieuwe olie ingedaan ,en het is hier 7 graden denk niet als dat het probleem is,

Nu heb ik de carberateur er af gehaald en doorgespoten met Lucht en de vlotterbak eraf gehaald .
En er opnieuw weer opgezet maar helaas nu doet hij niks meer ,Vreemd.
Heb hem goed doorgestart nu de accu leeg misschien verzopen ,
Wacht even af tot de accu weer vol zit

Gr Reinoud

Bedankt voor alle info
Kan alles nu wel gebruiken
Foto-RYIL7UCE-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d884389df5606b73ed831f81afdfcf0f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-RYIL7UCE-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-RYIL7UCE-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-RYIL7UCE-D.jpg', '', 16194637, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Reinoud W

Bericht door Reinoud W »

De Bobine zit achteraan boven naast de cilinderkop rechtop staand
Reinoud W

Bericht door Reinoud W »

Probleem gevonden Vocht in de carberateur ,nu starten en lopen ,thanks voor de inffffo
Mark

Bericht door Mark »

Thanks

voor het melden van de oplossing van t probleem dan
heb je ook wat aan deze startpagina.
Plaats reactie