Pagina 1 van 1

arko vs airco

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 20:30
door Robert
Lees net in de Kampioen van december dat uit onderzoek blijkt dat moderne auto's 15 % meer brandstof verbruiken als de airco draait.
De oudere auto's zouden de helft meer brandstof verbruiken. Nu hebben onze Defendertjes, je weet wel die vieze oude bakken arko (alle ramen kunnen open) en dat kost ons geen 30 % meer brandstof. Zouden ze dat in Den Haag ook meenemen?

Re: arko vs airco

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 20:53
door rene
ik heb wel erko (enkele ramen kunnen open)
scheelt dat nog met brandstofverbruik?

Re: arko vs airco

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 21:13
door Robert
Altijd nog minder dan 30%

Re: Èrko vs airco

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 21:14
door Marc-my-Words
Alle ramen kunnen open, enkele ramen kunnen open en ook weer dicht (zonder bezoek aan de glaswacht).
Erko schijnt een stuk voordeliger te zijn, vooral als je de ramen dicht houdt.

Het binnenklimaat in de nieuwere Defenders wordt overigens ook al beter als je achter iets van roosterjes maakt.
Zonder roostertjes blijft de lucht achter stagneren (zelfs al is geen een Defender echt dicht).

Marc

Re: Èrko vs airco

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 21:50
door Geert LW79
Ik heb arkoedkea (alle ramen kunnen open en dak kan eraf) op mij LW softtop met neerklapbare voorruit
Ook de deuren kunner er makkelijk uit, extra ventilatie op erg warme dagen

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b60572ba8ca5be2d449ca500c1aa1775', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16135737, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: arko vs airco

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 21:57
door Bart van Dessel
Ik rij in een 300 tdi rond de 1:10, met airco aan is dat misschien 1:9,5 maar heel veel scheelt dit niet. Maar met die kleine opgevoerde motortjes van tegenwoordig zal dat wel anders zijn. Een 1.2 benzine met 100 pk zal met de aircopomp aan een stuk harder moeten werken.

Gr, Bart

Re: Èrko vs airco

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 22:00
door Teun
Wowww... dat scheelt gemakkelijk een paar honderd procentjes! Met zo'n efficiënte wagen moet het wel jaren geleden zijn dat jij voor het laatst getankt hebt Geert?

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner

Re: Èrko vs airco

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 22:02
door Geert LW79
Het is zo erg dat ik af en toe gewoon wat af moet tappen

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('afc81a30a7a7f47db35489a30d1b5d6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16135790, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: arko vs airco

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 23:01
door Arthur Verhalle
Even kijken:

300tdi, in mijn geval een defender, vergelijkbare cijfers met die van Bart, alleen geen airco,

(10-9.5)/10 x 100% = 5% extra verbruik voor een beetje extra comfort.

Ramen open tijdens het rijden levert ook zo iets op, dus maakt het voor ons niet echt veel uit.

Proberen we het nu eens met een V8 4.4liter benzine van een L322, dan gaat je verbruik van 1:6 naar 1:5 en dan komen we opeens aan 16%........ voor wel heel veel meer comfort, dat weer wel!

Dus niet alleen die kleine opgefokte motortjes........

Arthur

Re: arko vs airco

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 23:24
door Jup haans-klunder
Wat is comfort? Voor mij hoeft dat niet. Misschien ben ik wel een oertype. gr. Juppe.

Re: arko vs airco

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 23:30
door Geert LW79
Oer zoals in oeroud??

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('628ccd7384b390529c64028440e3bb6a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16136063, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: arko vs airco

Geplaatst: za 01 dec 2012, 00:17
door Peter&Jessica
Geert LW79 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oer zoals in oeroud??
>
> Geert

Niks mis mee toch Juppe?
kMoet wel toegeven dat ik mijn MoD zitelementen heb vervangen door contemporaine burgerstoelen. Ook al hebben die dan geen serieuze hoofdsteunen als het ware.

Re: arko vs airco

Geplaatst: za 01 dec 2012, 22:42
door Erik
Robert,

ik rij 110 met 200TDi
Heb een roofrack, dat vreet veel meer. Maar zonder airco ongeveer 1:9, met airco 1:8,2 Als ik de snaar van de airco af haal en helemaal geen weerstand heb dan rij ik 1:9,2
en als ik mijn rack van het dak haal rij ik 1:11...
volgens mij geen 30% voor de airco toch?

groet!

Erik