arko vs airco
arko vs airco
Lees net in de Kampioen van december dat uit onderzoek blijkt dat moderne auto's 15 % meer brandstof verbruiken als de airco draait.
De oudere auto's zouden de helft meer brandstof verbruiken. Nu hebben onze Defendertjes, je weet wel die vieze oude bakken arko (alle ramen kunnen open) en dat kost ons geen 30 % meer brandstof. Zouden ze dat in Den Haag ook meenemen?
De oudere auto's zouden de helft meer brandstof verbruiken. Nu hebben onze Defendertjes, je weet wel die vieze oude bakken arko (alle ramen kunnen open) en dat kost ons geen 30 % meer brandstof. Zouden ze dat in Den Haag ook meenemen?
Re: arko vs airco
ik heb wel erko (enkele ramen kunnen open)
scheelt dat nog met brandstofverbruik?
scheelt dat nog met brandstofverbruik?
Re: Èrko vs airco
Alle ramen kunnen open, enkele ramen kunnen open en ook weer dicht (zonder bezoek aan de glaswacht).
Erko schijnt een stuk voordeliger te zijn, vooral als je de ramen dicht houdt.
Het binnenklimaat in de nieuwere Defenders wordt overigens ook al beter als je achter iets van roosterjes maakt.
Zonder roostertjes blijft de lucht achter stagneren (zelfs al is geen een Defender echt dicht).
Marc
Erko schijnt een stuk voordeliger te zijn, vooral als je de ramen dicht houdt.
Het binnenklimaat in de nieuwere Defenders wordt overigens ook al beter als je achter iets van roosterjes maakt.
Zonder roostertjes blijft de lucht achter stagneren (zelfs al is geen een Defender echt dicht).
Marc
Re: Èrko vs airco
Ik heb arkoedkea (alle ramen kunnen open en dak kan eraf) op mij LW softtop met neerklapbare voorruit
Ook de deuren kunner er makkelijk uit, extra ventilatie op erg warme dagen
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b60572ba8ca5be2d449ca500c1aa1775', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16135737, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ook de deuren kunner er makkelijk uit, extra ventilatie op erg warme dagen
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b60572ba8ca5be2d449ca500c1aa1775', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16135737, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: arko vs airco
Ik rij in een 300 tdi rond de 1:10, met airco aan is dat misschien 1:9,5 maar heel veel scheelt dit niet. Maar met die kleine opgevoerde motortjes van tegenwoordig zal dat wel anders zijn. Een 1.2 benzine met 100 pk zal met de aircopomp aan een stuk harder moeten werken.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Èrko vs airco
Wowww... dat scheelt gemakkelijk een paar honderd procentjes! Met zo'n efficiënte wagen moet het wel jaren geleden zijn dat jij voor het laatst getankt hebt Geert?
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Re: Èrko vs airco
Het is zo erg dat ik af en toe gewoon wat af moet tappen
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('afc81a30a7a7f47db35489a30d1b5d6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16135790, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('afc81a30a7a7f47db35489a30d1b5d6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16135790, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: arko vs airco
Even kijken:
300tdi, in mijn geval een defender, vergelijkbare cijfers met die van Bart, alleen geen airco,
(10-9.5)/10 x 100% = 5% extra verbruik voor een beetje extra comfort.
Ramen open tijdens het rijden levert ook zo iets op, dus maakt het voor ons niet echt veel uit.
Proberen we het nu eens met een V8 4.4liter benzine van een L322, dan gaat je verbruik van 1:6 naar 1:5 en dan komen we opeens aan 16%........ voor wel heel veel meer comfort, dat weer wel!
Dus niet alleen die kleine opgefokte motortjes........
Arthur
300tdi, in mijn geval een defender, vergelijkbare cijfers met die van Bart, alleen geen airco,
(10-9.5)/10 x 100% = 5% extra verbruik voor een beetje extra comfort.
Ramen open tijdens het rijden levert ook zo iets op, dus maakt het voor ons niet echt veel uit.
Proberen we het nu eens met een V8 4.4liter benzine van een L322, dan gaat je verbruik van 1:6 naar 1:5 en dan komen we opeens aan 16%........ voor wel heel veel meer comfort, dat weer wel!
Dus niet alleen die kleine opgefokte motortjes........
Arthur
Re: arko vs airco
Wat is comfort? Voor mij hoeft dat niet. Misschien ben ik wel een oertype. gr. Juppe.
Re: arko vs airco
Oer zoals in oeroud??
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('628ccd7384b390529c64028440e3bb6a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16136063, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('628ccd7384b390529c64028440e3bb6a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16136063, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: arko vs airco
Geert LW79 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oer zoals in oeroud??
>
> Geert
Niks mis mee toch Juppe?
kMoet wel toegeven dat ik mijn MoD zitelementen heb vervangen door contemporaine burgerstoelen. Ook al hebben die dan geen serieuze hoofdsteunen als het ware.
-------------------------------------------------------
> Oer zoals in oeroud??
>
> Geert
Niks mis mee toch Juppe?
kMoet wel toegeven dat ik mijn MoD zitelementen heb vervangen door contemporaine burgerstoelen. Ook al hebben die dan geen serieuze hoofdsteunen als het ware.
Re: arko vs airco
Robert,
ik rij 110 met 200TDi
Heb een roofrack, dat vreet veel meer. Maar zonder airco ongeveer 1:9, met airco 1:8,2 Als ik de snaar van de airco af haal en helemaal geen weerstand heb dan rij ik 1:9,2
en als ik mijn rack van het dak haal rij ik 1:11...
volgens mij geen 30% voor de airco toch?
groet!
Erik
ik rij 110 met 200TDi
Heb een roofrack, dat vreet veel meer. Maar zonder airco ongeveer 1:9, met airco 1:8,2 Als ik de snaar van de airco af haal en helemaal geen weerstand heb dan rij ik 1:9,2
en als ik mijn rack van het dak haal rij ik 1:11...
volgens mij geen 30% voor de airco toch?
groet!
Erik