Hoe krijg ik ook het interieur warm met motorverwarmer

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
freek

Hoe krijg ik ook het interieur warm met motorverwarmer

Bericht door freek »

Ik wil ook graag een motorverwarmer inbouwen voor een vriend met een defender Td5.
Kan iemand uitleggen waar ik het draadje moet zoeken om de blower gelijk met de verwarmer aan te zetten?
Gelijktijdig dan ook maar een druppellader aansluiten lijkt me. Zou de druppellader losgekoppeld moeten worden als hij niet aan het laden is, zou die de accu leegstelen als er geen 220 V op de lader staat?
Misschien nog nuttige tips zodat ik niet het wiel uit hoef te vinden?

Die vriend van mij heeft iets minder Landroverbloed dan ik. Hij ergert zich toch een beetje aan de beslagen ramen. Daarbij rijdt hij vaak heel korte ritjes dus een motorverwarmer in combinatie met een beetje warme lucht in het interieur zou het mooiste zijn.

Groeten, Freek
Marc-my-Words

Re: Hoe krijg ik ook het interieur warm met motorverwarmer

Bericht door Marc-my-Words »

Freek,

Dat blower-draadje zal je zelf even moeten opzoeken (of iemand anders hier weet het te vinden).
Ik zou echter ook eens goed kijken naar de mogelijkheid om een computerfan in het luchtinlaat-kanaal te plaatsen, liefst met een electronische regelaar aangestuurd. Zo'n computerfan neemt nauwelijks stroom en is bovendien (op laag vermogen) vrijwel stil. En waarschijnlijk merk je de aanwezigheid in het inlaat-kanaal nauwelijks in die gevallen dat je de aanjager/blower op 3 wil zetten.
Het mooie is dat je 's zomers met een zacht blazende fan de auto ook veel koeler kan houden.

Een goede druppellader kan gewoon (semi)-vast aangesloten worden, die trekt de accu niet leeg. Een druppellader is sowieso wel slim als er kleine eindjes gereden worden (de motorverwarmer overigens ook, want kleine eindjes worden anders ook dure kilometers, zowel in verbruik als ook in slijtage en tevens in veroudering van de oliën).

En tenslotte: een verwarmde voorruit is een enorme aanwinst in de strijd tegen de beslagen ruiten, zelfs als de kachel het wel goed doet. Als je toch al een druppellader hebt dan is de stevige stroomvraag van zo'n voorruit niet zo'n probleem.

O ja, een slabbetje voor de radiator doen, dat helpt ook nog weer een beetje. Rond het vriespunt kan het slabbetje dicht, en zolang je geen zwaar werk doet hoeft ie er 's zomers niet eens helemaal af - alleen het slabbetje oprollen laat al veel rijwind toe.

Marc
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Je kunt wat beslagen ramen betreft, al veel vermijden door het interieur zo goed mogelijk droog te houden (droge lucht). Ik geeft het toe, dat is in een Defender niet altijd even makkelijk. Ik plaats in het natte seizoen (herfst en winter) altijd zo'n "droogbakje" van de DHZ zaak met zo'n zak droogmiddel in het interieur. Dat helpt echt, zelfs bij de Freelander - die, zoals het een echte Land Rover betaamt, ook niet helemaal waterdicht is.

Verder moet je bij de aanschaf van een druppel-lader even opletten, ik had een erg goedkope van de Lidl gekocht (€ 15), maar die start niet automatisch op nadat je de stroom er op zet. Je moet dan nog een keuzeknopje indrukken. Dat werkt dus niet als je e.e.a. met een tijdschakelaar zou willen bedienen.
De aansluitingen van de kachelfan zijn natuurlijk met een beetje speurwerk wel te vinden. Een extra draadje geschakeld door een relais, welk door de druppel-lader bediend wordt, is voldoende. Let wel, voorzie de voeding van het relais van een diode zodat het relais alleen door de lader en niet door de (door de lader nu gevoede) accu bediend wordt.
Een beetje goed druppel-lader (Ctek bijvoorbeeld) kun je permanent aangesloten laten, dat verbruikt maar een zeer minimaal meetstroompje.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Die droogbakjes van de bouwmarkt doe ik nooit meer! De verbinding die wordt aangegaan en de vloeistof vormt in het bakje is zeer corrosie-bevorderend. Lullig als het per ongeluk omvalt of het te vol is omdat je het niet op tijd geleegd hebt.
Ik doe nu kattebakkorrels in een oude panty als alternatief...
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Dat klopt (en dat wist ik) - en daarom zet ik zo'n bakje ook in een grotere bak of emmertje, en die zet ik dan weer vast met een spanbandje in de laadruimte. Kattebakkorrels werken ook, maar zijn wat minder effectief.

Exfietser

Bericht door Exfietser »

Enig idee hoe groot de stroom is die zo'n druppellader geeft bij het druppel-laden? Ook wel eens gekeken hoe groot de stroom is die zo'n relais nodig heeft?

Het zorgvuldig uitgedokterde meer traps laadproces van de dure C-Tek lader zal op deze manier niet goed meer functioneren. (Als het druppeladen uberhaubt nog iets doet.)

Als je het goed wilt doen moet je dat relais en eventuele andere electronica met een apparte 12 volt voeding voeden. De C-tek lader moet in zijn eentje op de accu worden aangesloten.

In onderstaand voorbeeld van een Hella relais is de spoelweerstand 85 Ohm. De stroom door dit relais is dan dus 12Volt / 85 Ohm = 140mA
hella-fuse-integrated-relay.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aad497de8a90c0bef34d008eaa1ef1e1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffaqlight.shopower.com%2Fhella-fuse-integrated-relay.jpg', 'http://faqlight.shopower.com/hella-fuse-integrated-relay.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffaqlight.shopower.com%2Fhella-fuse-integrated-relay.jpg', '', 16133608, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Voor een normale laadstroom voor een normale startaccu wordt meestal 1/10 van de capaciteit aangehouden. Dus bij een 60 Ah accu is dat 6 ampere. Voor een druppellaadstroom wordt vaak 1/100 van de capaciteit aangehouden. In dit geval dus 600 mA. Dit zijn een paar vuistregels. De C-tek laders doen het anders.

Die kleine dingen van c-tek geven maar een hele kleine laadstroom en de onderhouds (of druppel) stroom is nog kleiner. De XC 0,8 bijvoorbeeld heeft een maximum laadstroom van 0,8 ampere. Als je daar een relais bij gaat aansluiten dat 140 mA trekt houd je dus nog maar 660 mA over om te laden. Druppel laden zal waarschijnlijk niet eens gebeuren omdat de lader nooit merkt dat de (bijna) accu vol is. Er loopt altijd een stroom van 140 mA. Je accu zal dus ook nooit helemaal vol geladen worden. En is nu juist waar die c-tek dingen zo goed in zijn.

Het is gewoon echt zonde om aan een mooie dure C-tek lader een relais parallel te zetten. Extra voeding is dan echt een betere optie.

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2012 05:55 door Exfietser.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Heeft een TD5 al niet standaard een extra verwarming?

Dacht dat die motoren net zoals de TD4 in een Freelander te weinig verwarmings warmte geven en er dus een verwarmingsmogelijkheid bij in gebouwd zit.
Een soort automatische standkachel.
Bij de Freelander kan dat op diesel zijn of electrisch.

fb
Marc-my-Words

Nee, een Td5 heeft standaard géén extra verwarming (en als ie die wel gehad had dat zou die alleen opstarten als je de auto start, dus te laat).
Een 220/240 V verwarmertje is goedkoper in aanschaf en gebruik - maar je moet wel 220 V bij de hand hebben - en zo'n electrisch verwarmertje is ook "schoner" want een stand-kachel (of bijverwarmingskachel) op diesel verbrand diesel en stoot dus een kachel-pluimpje uit.

Marc (o ja, ik heb zijdings "aandelen" in de Motorvärme)
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Dat schoner zijn van electrische verwarming durf ik te betwijfelen.
Als je weet hoeveel brandstof een standkachel verbruikt op vollast, denk ik dat het behoorlijk minder is dan er brandstof nodig is om de stroom te maken voor je electrische verwarming.

Maar nu is alles wat electrisch is al bij voorbaat "schoon" zonder er bij na te denken waar de stroom door gemaakt wordt.

fb
Marc-my-Words

Tja, als ik dit zo zie dan moet je geen dure C-Tek druppellaar hebben.

Ik heb een niet zo dure bij de Biltema gekocht, max 2 Amp, en daarmee kan je zelfs een lege accu weer tot leven brengen (dat duurt dan wel een paar dagen, maar het gaat goed – ik heb er ook eens een collega mee geholpen die zijn standkachel een keertje te lang had laten draaien).
Hij laadt door tot 14,2 V en gaat dan in 13,8 V (spijker me niet vast op de laatste decimalen), en hij start gewoon op door er 220 op te zetten - dat zelf-starten is zelfs een plus-punt, want alleen na een nieuwe start laadt ie door tot de 14+ (een heel mooie druppelaar laadt om de zoveel tijd door naar de 14+).

Kennelijk is ie niet zo "slim" als de C-Tek want ik kon 'm op vakantie zelfs gebruiken als 12V bron toen ik geen passende 220-apparaat-lader had en wel een passend 12V laadsnoertje (ik had toen voor de zekerheid wel een eenvoudig oplaadbaar accu-ding als parallel "balast" mee opgenomen in het knutselwerk).

Er is dus "winst" te behalen met een semi-slimme druppellader.

Verder heeft ExFietserArnold wel een punt mbt het stroomverbruik, er zijn ook electronische schakelingetjes die de fan alleen bij voldoende boordspanning kunnen inschakelen. Als de schakel-drempelwaarde op ± 13 V staat zit je wel goed, dan schakelt ie alleen aan als de lader werkt (of de dynamo werkt).
Echter, de aanjager/blower zelf is nogal een veelvraat, daarom dus mijn suggestie mbt een computer-fan - GIYF, dwz eerste hit: [www.avantius.nl] - 12 cm diameter, 12V 220 mA voor bijna niks, als je 'm met een electronisch regelaartje terugregelt neemt ie minder als een relais.

Marc
Marc-my-Words

Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat schoner zijn van electrische verwarming durf
> ik te betwijfelen.
> Als je weet hoeveel brandstof een standkachel
> verbruikt op vollast, denk ik dat het behoorlijk
> minder is dan er brandstof nodig is om de stroom
> te maken voor je electrische verwarming.
>
> Maar nu is alles wat electrisch is al bij voorbaat
> "schoon" zonder er bij na te denken waar de stroom
> door gemaakt wordt.
>
> fb

Ja, Ja, ik doelde in de eerste plaats op lokaal schoner, dus geen kachel-pluim voor de deur/op de oprit of waar dan ook op straat.
Maar verder denk ik dat het ook schoner is als je het totaal-traject doorrekent.
De diesel-kachel kent nauwelijks verliezen totdat je de diesel gaat verbranden ... aangezien het echter geen HR warmtewisselaar is verlies je dus best wat warmte in de kachel-pluim. De electrische Motorvärme heeft omdat ie in het koelcircuit zit geen verlies bij de warmte-overdracht, de verliezen zitten in de electriciteitscentrale en het electriciteits-transport.

Echter ook hier geldt GIYF. Ik keek even bij Webasto en zo'n Webasto neemt 0,1 liter per 10 minuten vollast, en vlgs Wikipedia komt dat met ± 1 kW overeen. De Motorvärme heeft een vermogen van ± 1 kW/u en heeft in 10-20 minuten de motor verwarmd. Ze hebben overigens in Zweden een en ander doorgerekend, als je nieuwsgierig bent (en Zweeds leest) dan vraag ik het even na.

Marc
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Marc-my-Words Schreef:
> Echter, de aanjager/blower zelf is nogal een veelvraat, daarom dus mijn suggestie mbt een
> computer-fan - GIYF, dwz eerste hit: [www.avantius.nl]
> 1818/?gclid=CIul-rOo9rMCFWbKtAodVWEAXw - 12 cm diameter, 12V 220 mA voor bijna niks, als je 'm
> met een electronisch regelaartje terugregelt neemt ie minder als een relais.
>
> Marc

Dan zou je dus eigenlijk ook gewoon zo'n fan op 230V kunnen gebruiken (bijvoorbeed [nl.rs-online.com]), want hij hangt toch al aan de prik?

Marc-my-Words

VeeTee Schreef:
> Marc-my-Words Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Echter, de aanjager/blower zelf is nogal een
> veelvraat, daarom dus mijn suggestie mbt een
> > computer-fan - GIYF, dwz eerste hit:
> [www.avantius.nl]
>
> > 1818/?gclid=CIul-rOo9rMCFWbKtAodVWEAXw - 12 cm
> diameter, 12V 220 mA voor bijna niks, als je 'm
> > met een electronisch regelaartje terugregelt
> neemt ie minder als een relais.
> >
> > Marc
>
> Dan zou je dus eigenlijk ook gewoon zo'n fan op
> 230V kunnen gebruiken (bijvoorbeed
> [nl.rs-online.com])
> , want hij hangt toch al aan de prik?

Ja, dat kan, een 220/240 V fan.

Maar een (geregelde) 12V kan lang blijven draaien en dus ook 's zomers voor verkoeling zorgen.

Met een alu-scherm voor de voorruit blijft het dan aangenaam in de auto, zelfs in Z-Frankrijk, terwijl zonder ventilatie een alu-scherm alleen de extreme verhitting wordt tegengegaan. Het ventilatie-kanaal wordt nogal opgewarmd door de restwarmte van de motor als je de auto warm weg zet, rijdt je weer verder dan is het direct weer heet, waait er een zuchtje door dit kanaal dan blijft alles "lauw tot warm" dwz de heersende buiten-lucht-temperatuur is dan sturend.

Ik had in mijn vorige auto twee mini-fannetjes (in serie) die als afzuiging werkten, en dat deed al heel veel, zodoende dus.
(Alleen de praktische uitvoering laat nog op zich wachten ... Tussen droom en daad ..... ).

Marc
freek

Bericht door freek »

Bedankt voor de tips.
Ik kies voor de motorverwarmer en een klein 220 v kacheltje.
Lijkt me het meest storingsvrij en ook snel en simpel aan te leggen. Het is is tenslotte voor een A-technische vriend.
De tip van ventilator die je dan 's zomers ook kunt gebruiken om de warmte uit je auto te houden is wel een goed. Misschien iets voor mezelf ooit...

Freek
Plaats reactie