olielek
olielek
Zie onderstaande foto.
Er zit af en toe wat, volgens mij, verse olie bij de schroef binnen de witte cirkel. Wat kan dat zijn.
Volgens mij is het alleen na een start.
Verder geen problemen, loopt goed start goed.
za866700a03ddd74172a37afecadf06d5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('46341bb842c784813b06a33f835d5d53', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi919.photobucket.com%2Falbums%2Fad31%2Fsaro29675%2Fza866700a03ddd74172a37afecadf06d5.jpg', 'http://i919.photobucket.com/albums/ad31/saro29675/za866700a03ddd74172a37afecadf06d5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi919.photobucket.com%2Falbums%2Fad31%2Fsaro29675%2Fza866700a03ddd74172a37afecadf06d5.jpg', '', 16127602, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er zit af en toe wat, volgens mij, verse olie bij de schroef binnen de witte cirkel. Wat kan dat zijn.
Volgens mij is het alleen na een start.
Verder geen problemen, loopt goed start goed.
za866700a03ddd74172a37afecadf06d5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('46341bb842c784813b06a33f835d5d53', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi919.photobucket.com%2Falbums%2Fad31%2Fsaro29675%2Fza866700a03ddd74172a37afecadf06d5.jpg', 'http://i919.photobucket.com/albums/ad31/saro29675/za866700a03ddd74172a37afecadf06d5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi919.photobucket.com%2Falbums%2Fad31%2Fsaro29675%2Fza866700a03ddd74172a37afecadf06d5.jpg', '', 16127602, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: olielek
Ik vind dat toch knap dat die motor goed loopt zonder aangesloten koelsysteem
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: olielek
HH,
Je bedoeld neem ik aan daar waar het "stroomdraadje "op vast zit? Rondom de buitenzijde of meer bovenop?
Zo ja waar dan ook de gloeiplug;
-buitenlangs zet hem eens wat vaster als dat gaat.
-bovenlangs is ie ergens gescheurd,vernieuwen dan maar.
Als ie eenmaal draait en warm wordt zal het opdit moment wel wat uitzetten allemaal en beter afdichtten.
Remco
Je bedoeld neem ik aan daar waar het "stroomdraadje "op vast zit? Rondom de buitenzijde of meer bovenop?
Zo ja waar dan ook de gloeiplug;
-buitenlangs zet hem eens wat vaster als dat gaat.
-bovenlangs is ie ergens gescheurd,vernieuwen dan maar.
Als ie eenmaal draait en warm wordt zal het opdit moment wel wat uitzetten allemaal en beter afdichtten.
Remco
Re: olielek
ik wil wel een aanzet maken.
Wat ik hier zie, is mogelijk een 2,25 of een 2,5 diesel ??? Ieder geval een diesel motor.
Binnen de aangegeven cirkel zie ik een gloeibougie aansluiting. De olie lijkt dus van binnenuit, langs de gloeibougie naar buiten te komen.
Er wordt gesteld, dat de lekkage het meest zichtbaar is bij starten. Dit kan dus te maken hebben met het feit dat wanneer de gloeibougie wordt gebruikt dus warm wordt, en de aanwezig zijnde olie, dunner maakt en gaat "lopen".
De olie gaat lopen, omdat de gloeibougie niet voldoende afdicht in zijn gat. Hoe deze gemonteerd zit in zo'n blok is bij mij niet bekend. ?? (schroefdraad, afdichtring of iets dergelijks....)
De gloeibougie wordt gebruikt voor koude start, en verwarmd een ruimte boven de zuiger, de compressie kamer. Dit kan ook een voorkamer zijn, en wordt volgens mij gebruikt bij deze motor blokken. De olie moet dan ook via deze ruimte, langs de gloeibougie naar buiten komen. Er is dus een soort van lekkage in het blok, waardoor de olie bovenin komt. De olie kan ook gemengd zijn met dieselolie, en de verstuiver kan dus ook nog een mede oorzaak zijn. Uiteraard horen hierbij dan ook specifieke kenmerken, zoals; roken, slecht starten, overmatig verbruik van diesel, compressie verlies.
Het is echter wel zaak om niet de hele boel op z'n kop te zetten, en tot de ontdekking komen dat een koper ringetje van 10 euro cent de oorzaak is..... Ik zou de persoonlijk gezien, de volgende zaken in genoemde volgorde aanpakken/bekijken;
1) controleren of de gloeibougie goed vast zit, eventueel eruit halen en een mogelijke afdichting controleren/vernieuwen. Is er een oorzakelijk verband gevonden, dan eerst maar eens gaan proberen of het euvel al niet verholpen is.
2) verstuiver kan overmatig diesel geven, en/of slecht verstuiven. Dit kan zich mengen met de aanwezig zijnde olie, en een oorzaak zijn. Verstuiver dan ook demonteren en laten testen bij een specialist. (verstuiver nog niet terug zetten)
3) De verstuiver ligt er toch uit, dus gemakkelijk om te meten. Compressie meten van de betreffende cilinder. Is deze goed, dan zullen de zuigerveren ook wel goed zijn, en de kleppen goed sluiten. Is de compressie niet goed, dan zullen de andere cilinders ook getest moeten worden, en waarden vergelijken. Maar dan gaat het verhaal een hele ander kant op.
4) Is punt 2 op orde, dan kan de olie ook nog lekken langs de klep seal (rubber afdichting van de klepsteel). De olie lekt dan langs de klepsteel de kamer in, waar ook de gloeibougie in uitkomt. Deze klepseals kunnen met wat moeite vervangen worden, zonder de kop te demonteren.
let wel, ik heb dus helemaal geen beeld hoeveel olie er lekt, en dus hoe ernstig dit euvel kan zijn. Als het minimaal is, zou ik voorzichtig zijn met de hierboven genoemde akties.
groet,
Marco
Wat ik hier zie, is mogelijk een 2,25 of een 2,5 diesel ??? Ieder geval een diesel motor.
Binnen de aangegeven cirkel zie ik een gloeibougie aansluiting. De olie lijkt dus van binnenuit, langs de gloeibougie naar buiten te komen.
Er wordt gesteld, dat de lekkage het meest zichtbaar is bij starten. Dit kan dus te maken hebben met het feit dat wanneer de gloeibougie wordt gebruikt dus warm wordt, en de aanwezig zijnde olie, dunner maakt en gaat "lopen".
De olie gaat lopen, omdat de gloeibougie niet voldoende afdicht in zijn gat. Hoe deze gemonteerd zit in zo'n blok is bij mij niet bekend. ?? (schroefdraad, afdichtring of iets dergelijks....)
De gloeibougie wordt gebruikt voor koude start, en verwarmd een ruimte boven de zuiger, de compressie kamer. Dit kan ook een voorkamer zijn, en wordt volgens mij gebruikt bij deze motor blokken. De olie moet dan ook via deze ruimte, langs de gloeibougie naar buiten komen. Er is dus een soort van lekkage in het blok, waardoor de olie bovenin komt. De olie kan ook gemengd zijn met dieselolie, en de verstuiver kan dus ook nog een mede oorzaak zijn. Uiteraard horen hierbij dan ook specifieke kenmerken, zoals; roken, slecht starten, overmatig verbruik van diesel, compressie verlies.
Het is echter wel zaak om niet de hele boel op z'n kop te zetten, en tot de ontdekking komen dat een koper ringetje van 10 euro cent de oorzaak is..... Ik zou de persoonlijk gezien, de volgende zaken in genoemde volgorde aanpakken/bekijken;
1) controleren of de gloeibougie goed vast zit, eventueel eruit halen en een mogelijke afdichting controleren/vernieuwen. Is er een oorzakelijk verband gevonden, dan eerst maar eens gaan proberen of het euvel al niet verholpen is.
2) verstuiver kan overmatig diesel geven, en/of slecht verstuiven. Dit kan zich mengen met de aanwezig zijnde olie, en een oorzaak zijn. Verstuiver dan ook demonteren en laten testen bij een specialist. (verstuiver nog niet terug zetten)
3) De verstuiver ligt er toch uit, dus gemakkelijk om te meten. Compressie meten van de betreffende cilinder. Is deze goed, dan zullen de zuigerveren ook wel goed zijn, en de kleppen goed sluiten. Is de compressie niet goed, dan zullen de andere cilinders ook getest moeten worden, en waarden vergelijken. Maar dan gaat het verhaal een hele ander kant op.
4) Is punt 2 op orde, dan kan de olie ook nog lekken langs de klep seal (rubber afdichting van de klepsteel). De olie lekt dan langs de klepsteel de kamer in, waar ook de gloeibougie in uitkomt. Deze klepseals kunnen met wat moeite vervangen worden, zonder de kop te demonteren.
let wel, ik heb dus helemaal geen beeld hoeveel olie er lekt, en dus hoe ernstig dit euvel kan zijn. Als het minimaal is, zou ik voorzichtig zijn met de hierboven genoemde akties.
groet,
Marco
Re: olielek
Marco waarom geef je adviezen als je de motor niet kent?
- "De olie lijkt dus van binnenuit, langs de gloeibougie naar buiten te komen" waar moet die olie vandaan komen?
- "mogelijke afdichting controleren/vernieuwen" zit inderdaat GEEN afdichting
- "Dit kan zich mengen met de aanwezig zijnde olie" waar moet die olie vandaan komen?
- "De verstuiver ligt er toch uit, dus gemakkelijk om te meten. Compressie meten van de betreffende cilinder" De compressie wordt bij deze blokken niet gemeten via het gat van de verstuiver
- "De olie lekt dan langs de klepsteel de kamer in, waar ook de gloeibougie in uitkomt" Is gewoon niet waar....de klepsteel komt boven de zuiger uit
Persoonlijk denk ik dat de klepdeksel pakking gewoon wat lekt en dit zichtbaar wordt op die plek omdat de kop daar een vorm van een kommetje heeft.
indien er daadwerkelijk olie uit het gat van de gloeibogie komt er er heen heleboel verschrikkelijk mis, zo erg dat die cilinder niet meer mee zou werken.
Een tweede optie is dat er olie langs de moer van de "kop bout komt" (valt ook binnen de cirkel).
in dat geval zou de koppakking door kunnen lekken vanaf een oliekanaal naar het gat van het tapeind.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b3492ee1c1bee946b31ae9a7d415ad7b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16131749, 600, 600, 'Loading image ...', false);
- "De olie lijkt dus van binnenuit, langs de gloeibougie naar buiten te komen" waar moet die olie vandaan komen?
- "mogelijke afdichting controleren/vernieuwen" zit inderdaat GEEN afdichting
- "Dit kan zich mengen met de aanwezig zijnde olie" waar moet die olie vandaan komen?
- "De verstuiver ligt er toch uit, dus gemakkelijk om te meten. Compressie meten van de betreffende cilinder" De compressie wordt bij deze blokken niet gemeten via het gat van de verstuiver
- "De olie lekt dan langs de klepsteel de kamer in, waar ook de gloeibougie in uitkomt" Is gewoon niet waar....de klepsteel komt boven de zuiger uit
Persoonlijk denk ik dat de klepdeksel pakking gewoon wat lekt en dit zichtbaar wordt op die plek omdat de kop daar een vorm van een kommetje heeft.
indien er daadwerkelijk olie uit het gat van de gloeibogie komt er er heen heleboel verschrikkelijk mis, zo erg dat die cilinder niet meer mee zou werken.
Een tweede optie is dat er olie langs de moer van de "kop bout komt" (valt ook binnen de cirkel).
in dat geval zou de koppakking door kunnen lekken vanaf een oliekanaal naar het gat van het tapeind.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b3492ee1c1bee946b31ae9a7d415ad7b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16131749, 600, 600, 'Loading image ...', false);