Disco TD5 met startprobleem bij koude motor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arthur Verhalle

Disco TD5 met startprobleem bij koude motor

Bericht door Arthur Verhalle »

Voordat ik de hele auto ondersteboven haal, toch maar even een vraagje op het forum posten.

Het gaat hier om een 2004 TD5 discovery series II "entertainer", automaat, toeters en bellen, enz enz.

's Morgens, bij koude motor gaat starten heel lastig: flink de startmotor laten draaien, gaspedaal intrappen en na enig vloeken en tieren start het orgel. Bij warme motor: no problemas.

Ik krijg niet de indruk dat het aan de accu ligt, ook draait de motor niet onrustig na het starten.

Wie-o-wie heeft een suggestie?

Arthur, die voor zijn vrouw een disco moest kopen ipv nog een defender :-(
camprover

Re: Disco TD5 met startprobleem bij koude motor

Bericht door camprover »

Bij een slechte koude start en prima warme start lijkt me dat problemen in eerste instantie gezocht moeten worden in de gloeibougies
Joop Dales

Bericht door Joop Dales »

Ik heb met mijn disco II hetzelfde gehad bij mijn bleek de accu te weinig vermogen meer te leveren en met vries weer stopte het helemaal
probeer eens met ouderwets voorgloeien sleutel omdraaien voor het starten wachten tot het gloeilampje uit gaat en dan pas starten dan is het zeer waarschijnlijk te weinig vermogen.

gr. Joop

so.jpg --> mod_embed_images_loadimage('010f5513ef83c0e93c36b0564be19271', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fso.jpg', 'http://www.dales-it.nl/so.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fso.jpg', '', 16124736, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Joop Dales

Bericht door Joop Dales »

De dynamo kan ook te weinig bijladen zodat de accu langzaam leeg wordt getrokken bij het starten

gr. joop

so.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4e807e6f61cdede8aaab85e82a33b3e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fso.jpg', 'http://www.dales-it.nl/so.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fso.jpg', '', 16124784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Hi, denk ook eens aan de brandstof toevoer, het kan zijn dat de brandstofdruk terugloopt bij het afkoelen van de motor.
De opvoerpomp moet dan hard werken om brandstof bij de motor te krijgen bij een koude motor.

Groet Sylvester,

RRC 1972
Disco II 2000
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Precies, dat was ook mijn gedachte bij de beschreven symptomen.
De Td5 heeft een "beruchte" brandstof-druk-regelaar , en het beruchte ligt erin dat die drukregelaar gaat lekken.
Soms lekt ie dan alleen een beetje lucht (of merk je de diesellekkage niet omdat die bij warme motor toch verdampt).
Als ie koud wordt en het brandstof-circuit zijn druk verliest kan ie een beetje lucht aanzuigen, en op lucht start ie moeilijk.

(Wat ook kan, is een geringe lekkage langs de pompverstuivers ... als je daarmee te maken krijgt moet je oppassen, want als dat gepaard gaat met een diesellekkage naar de motorolie dan loop je kans op steeds meer en steeds verdundere olie ... en dat gaat niet goed op den duur.)

Marc
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

ACCU en warschijnlijk niks anders dan zou hij war namelijk ook niet starten of mogelijk belabert rijden/trekken.

Td5 Landrovers is een ding heel belangerijk en dat is de accu, er zit niet voor niets een joekel in.

Aan gezien het weer langzaam kouder wordt en je het probleem enkel koud hebt dn is voor mij duidelijk dat je accu niet helemaal is wat het moet zijn.

Misschien rijd je veel korte stukken met veel verbruikers aan, maar zelfs dan moet de dynamo de accu makkelijk volhouden, tenzei deze versleten is.

Voltage tijdens het starten mot minimaal 11 volt blijven, eigenlijk 12 anders start een td5 gewoon niet.
Laadspanningmot stationair al 14,5 volt zijn en met alle verbruikers aan moet deze spanning op een twee tal tiende nog haalbaar zijn.

Controleer je laad spanning als deze goed is een verse accu monteren, als je laadspanning niet goed is dan heeft je dynamo aandacht nodig.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> ACCU en warschijnlijk niks anders dan zou hij war
> namelijk ook niet starten of mogelijk belabert
> rijden/trekken.
>
> Td5 Landrovers is een ding heel belangerijk en dat
> is de accu, er zit niet voor niets een joekel in.
>
> Aan gezien het weer langzaam kouder wordt en je
> het probleem enkel koud hebt dn is voor mij
> duidelijk dat je accu niet helemaal is wat het
> moet zijn.
>
> Misschien rijd je veel korte stukken met veel
> verbruikers aan, maar zelfs dan moet de dynamo de
> accu makkelijk volhouden, tenzei deze versleten
> is.
>
> Voltage tijdens het starten mot minimaal 11 volt
> blijven, eigenlijk 12 anders start een td5 gewoon
> niet.
> Laadspanningmot stationair al 14,5 volt zijn en
> met alle verbruikers aan moet deze spanning op een
> twee tal tiende nog haalbaar zijn.
>
> Controleer je laad spanning als deze goed is een
> verse accu monteren, als je laadspanning niet goed
> is dan heeft je dynamo aandacht nodig.

Hi Andrew ik heb net voor mijn disco2 een nieuwe accu gekocht ,en aan de hand van mijn kenteken gaf de winkel mij een 70 amp accu,ik was een beetje verbaast omdat de oude 100 of 110 was,maar goed hij doet t prima tot zover want de winter is nog niet begonnen,maar is 70amp niet dan een beetje te weinig?groet patrick
Marc-my-Words

Andrew,

Arthur schrijft dat de accu de motor goed rond krijgt maar de motor niet/moeizaam start.
Als de accu-spanning te laag, onder de 11V zakte dan krijg je heel andere dingen, klapperende relais, allerlei lampjes .... (het klopt wel dat de minimum spanning kritisch is en rare effecten geeft - daarom dus die 100 Ah accu)
Daarom dus denk ik nog steeds dat een klein lucht-lekje de boosdoener kan zijn. Ik had ook een tijd een niet helemaal dichte brandstofdrukregelaar, en het starten was bij koude motor ookk net niet zoals ik gewend was - want normaal moet ie gewoon makkelijk starten tot min veel.

Marc
laro mark

Bericht door laro mark »

hoor je ook de pomp in je tank herrie maken ?
dan zou er lucht in je systeem zitten.
als dat het niet is hoe is de staat van je gloei spiralen?

groet, Laro Mark

130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d53106e3831e195f6542b0965bd6acb3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 16129708, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Andrew Colville

@ Patrick, 70 amperé/uur ( ah ) Is geen ramp voor de Discovery, waar het voral om gaat is de CCA "Cold Crank Amperege"
Deze moet het liefst hoog zijn. de startmotor heeft heel veel stroom nodig om de Td5 uit slaapstand aan het rond draien te krijgen, daar naast moet de accu ook nog een flinke bult stroom leveren aan de ECU bij onvoldoende stroom werkt de ECU niet en wordt er dus ook niet ingespoten, gevolg is een motor die rap rondgaat op de starter maar niet aanslaat.

De ah mag lager zijn, je dynamo is er namelijk niet om enkel de accu te laden, maar meer om alle systeemen te voorzien van stroom en dat ter gelijker tijd. alle aanwezige verbruikers hebben stroom nodig, somigen heel wat andere minimaal.

Je dynamo moet om deze reden voldoende stroom leveren om alle systeemen te kunnen vorzien, en daarnaast om de accu bij te laden na de start, de accu wordt bij lopende motor eigenlijk enkel nog bij piek belasting gebruikt, en is dus tijdens het rijden meer een buffer.

Ik heb bij mij een Optima red top er in gezet, Deze is inmiddels al 9 jaar oud en presteert nogsteeds perfect dus zeker het geld waard mijn inziens ( zijn nu rond de 200 euro gemiddeld ). De 3 jaar oude standaard merk accu is al overleden.

Ik had hetzelfde probeelm als de topic starter, moest koud eerst snelheid krijgen op de starter voor de Td5 tot leven kwam en merkte ook dat mijn accu na een half uur radio aan ( motor uit ) ook de motor nog amper rond kreeg.

De optima had ik nog liggen uit een vorige discovery Td5 deze heb ik 2 jaar terug gesloopt en de accu heeft ook twee jaar gestaan zonder lader, en toch na goed geladen te zijn is de Optima helemaal als vanouds.

De spec's ( ongeveer stikkers zijn er al lang af gespoten )
Optima Redtop RT S 4,2L

Type accu: RT S 4,2L
Capaciteit: 12V 50Ah
Startcapaciteit: 815 Amp (EN) CCA
Gewicht: 17,2 Kg
Afmetingen: L.254 * B.175 * Th.200 mm.

een lage ah waarde betekent enkel dat je geduurende een bepaalde tijd minder ampere kunt trekken van de accu, er is ergens online een duidelijke uitleg van accu's en de aanduidingen, goed om te lezen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Andrew Colville

Mark,

Als het een lucht lekje zou zijn dan zou de motor direct even goed aan willen slaan wel zou deze dan al stampend aanslaan ( 1 of 2-3-? cillinders ) en dan uitvallen of toch sabiliseren, dit omdat de pomp ( mits in gezonde staat ) ruim voldoende druk en Lieter per uur levert.

Als het een lucht lekje is dan moet na een twee keer het contact aan zetten en uit zetten en dan starten de motor gelijk aanslaan.

Het stomme is dat een Td5 met een gare maar splinter nieuwe br-shitpart pomp die aan de regelaar maar 1,5 bar druk heeft nogsteeds 110km/h rijdt, het duurt een week voor je er bent en al heb je 100 km ruimte en het gaspedaaltje in het tapijt begraven harder gaat hij niet. ( nieuwe OE pomp en hij loopt vlot over de 140 heen ) ( recent gehad bij een auto van een klant.

Wat ik daar mee wil zeggen is dat de Td5's gewoon zullen lopen mits er diesel onder een beetje druk is en stroom om de injectoren/Ecu te bedienen.

Td5's met druk regelaar lekages ( allen met externe lekages )heb ik regelmatig op mijn brug staan, allen zijn gewoon te starten en mee te rijden.

Bovendien levert de brandstof pomp 6 bar druk ( aan de retour geregeld naar 4 bar ) @ 170 L/Uur. al zou er lucht zijn dan wordt deze direct gecomprimeerd of simpel weg weg gespoeld via de retoer. ( heel anders dan b.v. een 200/300 Tdi die echt niet tegen lucht kunnen) restant diesel druk in de brandstof galerij en de verstuivers zou de Td5 direct teken van leven moeten geven al gaat er maar een cillinder af, zolang er voldoende stroom/spanning in/op de accu staat, anders wordt de injector niet afgesloten en dus ook niet ingespoten, ook zou het probleem dan hoogst warschijnlijk ook aanwezig zijn bij de warme start.

Het eenige wat zou kunnen is een flinke lekage van diesel waardoor er geen druk blijft de galerij, maar dan zou je pomp slecht zijn of je regelaar intern geen druk meer afregelen, lekage via retoer leiding/verstuiver of extern, een dike plas diesel onder de auto, beide hebben als resultaat geen trek kracht en moeizaam snelheid kunnen maken. Dan zou jouw theorie kunnen kloppen, aleen is er dan niet zo zeer lucht in gekoemen maar de diesel weg gelopen en ook zou het probleem er moeten zijn bij warme motor.

Dat is de reden dat Ik voor 99% zeker ben dat het een accu gerelateerd probleem moet zijn, en ook om dat ik dit al tientallen keren heb mee gemaakt telkens enkel de koude start die problemen gaf, elke keer weer de acuu als boosdoener en tot heden slechts 2 keer een versleten dynamo.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2012 03:50 door Andrew Colville.
Andrew Colville

Dit is niet van toepasing op een verder gezonde ( lees voldoende compressie ) Td5, zelfs zonder gloei bogies zou de Een Td5 gewoon moeten aanslaan ook bij -10 wel kan het zijn dat hij dan niet direct mooi loopt, Ook heeft de 5 cilinder Td5 maar 4 gloei bougied's in de 5 de ( achterste ) cillinder is er geen gemonteerd ook is er geen plek voor deze.

Het gloei systeem wordt door de motor Ecu geregeld, en kan tussen de 0 seconden en 15 minuten gloeien afankelijk van de fuelmap en tune file, buiten en motor temperatuur, even als het afleverings land ( koud /warm klimaat. Op je instrumenten paneel zul je het gloei lampje nooit langer zien dan 10 seconden ongeacht de buiten teperatuur, Eletric gremlinzz

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Marc-my-Words

Tja, tegen zoveel praktijk-kennis kan ik niet op met mijn ene voorbeeldje.

In mijn geval wilde de auto moeilijker starten na wat langer stil staan, was de accu nog goed, deed de dynamo het prima was er wel een bescheiden lekkage van de brandstof-drukregelaar. Het "moeilijker" starten uitte zich in niet zoals gewoon bij een Td5 in anderhalve slag maar pas na een paar slagen (en zoals je zegt: serieus voorgloeien is pas nuttig bij echt koud weer).
Mijn idee was dat ie wat lucht kon aanzuigen (zoals ie ook een klein beetje diesel lekte - je rook een lichte diesel-damp indien warm). Dit lucht aanzuigen heb ik wel vaker beschreven gezien, past ook bij het langere stilstaan en bij koud weer: als ie een beetje ongelijk afkoelt is lucht-trekken makkelijker.
Misschien was de diesel-pomp inmiddels ook een beetje moe, niet erg, want hij reed verder goed (genoeg) en misschien waren LMM etc ook een beetje moe .... in principe was ie toe - na 200.000 km - aan "groot onderhoud". Dit groot onderhoud heb ik echter niet meer meegemaakt maar dat is weer een ander verhaal.

Anyway, op grond van de beschreven symptomen dacht ik aan mijn ene voorbeeldje. Ik heb ook, eerder, een keertje de accu moeten vervangen - de oude was meer dan moe, waarschijnlijk mede door slechter laden door net iets vervuilde accu-polen, wat kou erover en dan is het snel te weinig. Bij een weinig enthousiaste accu gaat ie echter moeilijker rond en daarna als het nog erger is heb je ook snel allerlei klapperende relais en knipperende lichtjes.

Marc
huib

Bericht door huib »

Ik denk niet dat het probleem zit in je gloeibougies. Afgelopen winter startte mijn Disco 2 TD5 uit 2001 namelijk probleemloos met - 17 graden! Bij een beurtje - net na de winter- controleerden we ook de gloeibougies, daarbij bleek dat ze het allemaal kapot waren (mag ook wel gelet op de leeftijd en kilometerstand). Dat heb ik dus helemaal niet gemerkt. Nadien met 4 nieuwe gloeibougies merk ik het verschil nog niet. En inderdaad een TD5 heeft vier gloeibougies en geen 5. Dat zie je wel vaker bij (Engelse) motorblokken die in de lengte zijn geplaatst. De laatste gloeibougie zit zover naar achteren (richting voorraam) dat je er niet bij kunt, vaak zitten er dan ook andere zaken in de weg. Mocht je accu al wat ouder zijn, en daarover twijfelen zou ik zeker overwegen om eens te beginnnen met een goede zware accu. In mijn Disco 2 TD5 zit een 12v/100ah/740a. Dat laatste getal staat voor de koudestart. Hoe hoger dat getal hoe beter bij het starten. Je zou even een accu kunen lenen van een collega LR-rijder. Bij mijn andere Landrover, een 110 uit 84, werd het starten totaal anders met een nieuwe zwaardere accu.

Huib
109 + 110 + Disco 1 + Disco 2
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Andrew Colville Schreef:
> @ Patrick, 70 amperé/uur ( ah ) Is geen ramp voor
> de Discovery, waar het voral om gaat is de CCA
> "Cold Crank Amperege"
> Deze moet het liefst hoog zijn. de startmotor
> heeft heel veel stroom nodig om de Td5 uit
> slaapstand aan het rond draien te krijgen, daar
> naast moet de accu ook nog een flinke bult stroom
> leveren aan de ECU bij onvoldoende stroom werkt de
> ECU niet en wordt er dus ook niet ingespoten,
> gevolg is een motor die rap rondgaat op de starter
> maar niet aanslaat.
>
> De ah mag lager zijn, je dynamo is er namelijk
> niet om enkel de accu te laden, maar meer om alle
> systeemen te voorzien van stroom en dat ter
> gelijker tijd. alle aanwezige verbruikers hebben
> stroom nodig, somigen heel wat andere minimaal.
>
> Je dynamo moet om deze reden voldoende stroom
> leveren om alle systeemen te kunnen vorzien, en
> daarnaast om de accu bij te laden na de start, de
> accu wordt bij lopende motor eigenlijk enkel nog
> bij piek belasting gebruikt, en is dus tijdens het
> rijden meer een buffer.
>
> Ik heb bij mij een Optima red top er in gezet,
> Deze is inmiddels al 9 jaar oud en presteert
> nogsteeds perfect dus zeker het geld waard mijn
> inziens ( zijn nu rond de 200 euro gemiddeld ). De
> 3 jaar oude standaard merk accu is al overleden.
>
> Ik had hetzelfde probeelm als de topic starter,
> moest koud eerst snelheid krijgen op de starter
> voor de Td5 tot leven kwam en merkte ook dat mijn
> accu na een half uur radio aan ( motor uit ) ook
> de motor nog amper rond kreeg.
>
> De optima had ik nog liggen uit een vorige
> discovery Td5 deze heb ik 2 jaar terug gesloopt en
> de accu heeft ook twee jaar gestaan zonder lader,
> en toch na goed geladen te zijn is de Optima
> helemaal als vanouds.
>
> De spec's ( ongeveer stikkers zijn er al lang af
> gespoten )
> Optima Redtop RT S 4,2L
>
> Type accu: RT S 4,2L
> Capaciteit: 12V 50Ah
> Startcapaciteit: 815 Amp (EN) CCA
> Gewicht: 17,2 Kg
> Afmetingen: L.254 * B.175 * Th.200 mm.
>
> een lage ah waarde betekent enkel dat je
> geduurende een bepaalde tijd minder ampere kunt
> trekken van de accu, er is ergens online een
> duidelijke uitleg van accu's en de aanduidingen,
> goed om te lezen.

Hallo Anderew bedankt voor je uitleg,volgende keer maar een optima en hoop dat de 70amh nog een beetje meegaat,groet patrick ps waar zit je met je garage?
Arthur Verhalle

zaterdag 1 december wordt de accu gecontroleerd en bij twijfel vervangen. Ik hou jullie op de hoogte!

Arthur

defender 110/300tdi, disco II/TD5, rangerover L322/V8 4.4l
Andrew Colville

Het is ook geen wedstrijd hoor, en al het advies is vast en zeker welkom voor de topic starter. en iedereen leert van deze discussies.

Als een Td5 een lekke regelaar heeft mogelijk icm een hemelende brandstof pomp dan kan het zijn dat de motor een aantal keer rond moet voor deze voldoende druk in de galerij heeft om in te spuiten en dus ook aan te slaan. de pomp levert dan gewoon te weinig Lieter per uur en behaalt ook niet/ of niet vlug genoeg de druk, mar dan mis je ook vermogen boven in. al sluipt dit voor de meeste Td5 rijders er heel langzaam in, hier door valt het niet op tot er iets ineens anders lijkt dan gebruikelijk.

Ik ken de Td5 motoren al sinds half 1997 ( ja toen waren ze nog niet op de markt ) Ik heb met mijn stage de "Td5 product trainig" in engeland en NL mee gemaakt via de Landrover dealer waar ik werk zaam ( leerling ) was. veel van de kuren die we nu hebben waren toen al mogelijke toekomst problemen, oa andere werdt gelijk duidelijk dat de Td5 moet beschikken over een sterke accu met veel start ampereage, door destijds te leren ( en nu nog )hoe de motor werkt en welk onderdeel wat doet en hoe weet ik nu veel storigen bij de Td5 motoren snel te achterhalen en ook kan ik de reden logieserwijs onderbouwen.

Toch wordt ik nog regelmatig verast door de Td5 motoren met aparte kwaaltjes die je diep gaat zoeken en toch achteraf heel simpel bleeken te zijn. laatste geval was een kapotte motor rubber op een auto die net een ton gelopen had, niet iets wat ik verwacht bij die km stand, het probleem was een een trilling/onbalance in de motor, meestal een slechte/vervuilde injector of rond de 2 a 2.5 ton een versleten vlieg wiel, maar zelden een motor steun voor de 3 ton, per toval gezien dat deze stuk was en een nieuwe gemonteerd en ineens het probleem opgelost met het onbalance/trilling.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Andrew Colville Schreef:
> Ik ken de Td5 motoren al sinds half 1997 ( ja toen
> waren ze nog niet op de markt )

Klopt ik heb een defender 110Td5 uit 1998

Mvg Jan

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2012 11:50 door JanTD5.
Arthur Verhalle

Helaas, helaas, het was dus niet de accu..... Deze verkeert in topconditie. Ook het laadcircuit en de dynamo zijn goed.

Blijven over de gloeipluggen en/of de brandstofpomp.

Het is wel raar, je moet starten en starten en starten en flink op het gaspedaal drukken en dan, na een paar keer proberen, komt de motor "keurig" door de start heen en loopt deze goed. Verder ook geen problemen gevonden, de wagen rijdt goed.

We gaan verder.....

Arthur
Marc-my-Words

Andrew Colville Schreef:
> Het is ook geen wedstrijd hoor, en al het advies
> is vast en zeker welkom voor de topic starter. en
> iedereen leert van deze discussies.
>
> Als een Td5 een lekke regelaar heeft mogelijk icm
> een hemelende brandstof pomp dan kan het zijn dat
> de motor een aantal keer rond moet voor deze
> voldoende druk in de galerij heeft om in te
> spuiten en dus ook aan te slaan. de pomp levert
> dan gewoon te weinig Lieter per uur en behaalt ook
> niet/ of niet vlug genoeg de druk, maar dan mis je
> ook vermogen boven in. al sluipt dit voor de
> meeste Td5 rijders er heel langzaam in, hier door
> valt het niet op tot er iets ineens anders lijkt
> dan gebruikelijk.
>
> Ik ken de Td5 motoren al sinds half 1997 ( ja toen
> waren ze nog niet op de markt ) Ik heb met mijn
> stage de "Td5 product trainig" in engeland en NL
> mee gemaakt via de Landrover dealer waar ik werk
> zaam ( leerling ) was. veel van de kuren die we nu
> hebben waren toen al mogelijke toekomst problemen,
> oa andere werdt gelijk duidelijk dat de Td5 moet
> beschikken over een sterke accu met veel start
> ampereage, door destijds te leren ( en nu nog )hoe
> de motor werkt en welk onderdeel wat doet en hoe
> weet ik nu veel storigen bij de Td5 motoren snel
> te achterhalen en ook kan ik de reden logieserwijs
> onderbouwen.
>
> Toch wordt ik nog regelmatig verast door de Td5
> motoren met aparte kwaaltjes die je diep gaat
> zoeken en toch achteraf heel simpel bleeken te
> zijn. laatste geval was een kapotte motor rubber
> op een auto die net een ton gelopen had, niet iets
> wat ik verwacht bij die km stand, het probleem was
> een een trilling/onbalance in de motor, meestal
> een slechte/vervuilde injector of rond de 2 a 2.5
> ton een versleten vlieg wiel, maar zelden een
> motor steun voor de 3 ton, per toval gezien dat
> deze stuk was en een nieuwe gemonteerd en ineens
> het probleem opgelost met het onbalance/trilling.

Ik hoef ook niet te winnen (zolang ik maar zo nu en dan een punt kan maken).

Ik had een 1999-er Td5 van nieuw af aan en ...
toen ie zo'n jaar of 10 was twijfelde ik wel bij tijd en wijle aan het vermogen.
Vandaar ook mijn opmerking dat ie wellicht aan wat groter onderhoud toe was.
Omdat ik zelden echt doortrapte wist ik het ook niet echt zeker.
Langzaamaan startte ie, als ie koud was en langer gestaan had, met ietsje meer geduld.
Verder een heel prettige en zuinige motor, en een mooie "sound".

Marc
Marc-my-Words

Arthur,

Zet m eens wat langer op contact voor je 'm start.
(Of een paar keer achtereen op contact ... ik weet niet precies ... de ontluchtingsprocdure).

Als er ergens iets van wat lucht-lekkage is samen met een wat vermoeide brandstofpomp moet wat langer druk-opbouwen (of ontluchten) helpen.

Marc
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

kijk ook even naar je gloeirelais.... pitten kunnen wel goed zijn, maar de aansturing zou zomaar kaduuk kunnen zijn ( been there..)
Marc-my-Words

sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
> kijk ook even naar je gloeirelais.... pitten
> kunnen wel goed zijn, maar de aansturing zou
> zomaar kaduuk kunnen zijn ( been there..)

Een goede Td5 hoeft nauwelijks (tot niet) voor te gloeien bij deze temperaturen.
Hij klinkt wel iets rauwer maar gewoon ongeduldig starten zou moeten kunnen.
Pas bij min meer wordt het nuttig om voor te gloeien.

Marc
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Idd een prachtig geluid. Wil geen andere meer

Mvg Jan
Andrew Colville

Oke, jammer dat dat geen makkelijke uitkomst bood. volgende stap, Indien mogelijk brandstof druk (laten) meten, liefst bij koude motor, dit kan door de brandstof temp sensor tijdelijk te verwijderen en een meter te plaatsen. je test zo of je pomp en regelaar nog naar behoren werken. waneer is je brandstof filter voor het laast vervangen??

Het enige andere wat de Td5 tegen houd is de Krukas positie sensor, een goedkoop dingetje, maar zonder goed signaal, start de motor niet of nauwlijks. een "noisy signal" wordt al als fout opgeslagen in de ECU.

Is er imand in jouw omgeving met een nanocom of testbook?

Gloei pluggen kun je door meten maar als jouw Td5 deze nodig heeft bij deze temepraturen dan heb ik grote twijfels over de conditie van jouw motor, er zou meer dan voldoend compressie moeten zijn om de benodigde hitte te verkrijgen om de ingespoten diesel te doen ontbranden.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Plaats reactie