Lekkage bij één verstuiver 200Tdi na purge

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
David

Lekkage bij één verstuiver 200Tdi na purge

Bericht door David »

Beste heren dames,

Gisteren met een flesje Liqui Moly de injectoren van mijn 200Tdi gereinigd. Dus slang van filter naar dieselpomp los en afgedopt, andere slang op de dieselpomp en in het flesje reiniger en retourslang op voorste injector los en ander slangetje weer terug in het flesje.

Zo laten lopen tot het flesje bijna leeg was en de boel weer terug zoals het zat aangesloten. Meteen het brandstof filter vervangen en had het idee dat alles goed gegaan was.

Overigens bovenstaande gedaan als regulier onderhoud, geen problemen die ik probeerde op te lossen.

De motor loopt overigens na dit alles wel even wat rustiger en metname stiller.

Na het vervangen van het filter en alles weer aangesloten te hebben de motor even een tijdje stationair laten draaien om lucht overal weer weg te werken. Hierbij merkte ik op dat diesel aan de onderzijde van de motor drupte. Bij het wisselen van het filter is iets weg gelopen dus vermoedde dat dit het was. Maar bleek niet het geval. Rond één injector lekt nu flink diesel!

Bij even gasgeven zie je echt wat diesel wegvloeien. Waar moet ik zoeken? Het lijkt rond de banjo van de retourleiding te zitten of zelfs waar de diesel leiding aangesloten zit. Dit is op de derde leiding en hier is dus niets los geweest.

Jullie een idee of ervaring hiermee? Motor loopt overigens fantastisch.

David

Lease-auto 2012 Volvo V50 D2 -- Speeltje 1 2004 Lotus Elise 111R -- Speeltje 2 1986 Land Rover 90 200 Tdi
Joadalama

Re: Lekkage bij één verstuiver 200Tdi na purge

Bericht door Joadalama »

Hoe het kan gebeuren is een beetje gissen. Kan van alles zijn. In het minst erge geval heb je gewoon ergens een lekje dan zijn er een paar verdachten:
lekkage op de retourleidingen. De slangetjes kunnen door ouderdom scheuren. Even voor een paar euro bij de automat. zaak een metertje halen en ze allemaal vervangen.
Lekkage op de banjobouten voor de retourleiding. Als deze ook maar iets los zijn geweest moet je beslist nieuwe koperen ringetjes aanbrengen (aan beide kanten van de "ring" )
Lekkage op de wartelmoeren van de aanvoer. Is lastiger op te lossen, maar iets vaster zetten kan wel eens helpen.

Door het flushen kan er ook vuil los zijn geraakt in het systeem wat nu het minuscule gaatje in de banjo bout in de retour verstopt. Er kan veel troep in een injector zitten. Niet alleen kool, maar ook vergomd dieselresidu. Er staat toch behoorlijk wat druk op en de diesel zoekt nu een uitgang via de weg van de minste weerstand. In dat geval zou ik het hele retour systeem los halen en dit met remmenreiniger en perslucht goed schoonmaken. Als preventief onderhoud zou je dan de leidingen in de spill rail kunnen vervangen, maar zeker nieuwe koperen ringetjes op banjobouten.

Succes

Groeten
joachim
David

Bericht door David »

Bedankt voor de reactie.

Ik zal alle retourleidingen even loshalen en de slangen vernieuwen.

Wie weet wat de binnendiameter van de slang moet zijn? Met hoeveel NM moeten de banjo bouten aangedraaid worden?

Lekkage is best flink! Als hij 30sec loopt drupt het al onderaan de motor! Zodra je gas los laat zie je wat diesel wegvloeien.
Joadalama

Bericht door Joadalama »

Even een oud slangetje meenemen. Ik heb het laatst gedaan en kreeg toen diesel leiding mee die 1 mm kleiner was, maar dat paste perfect. Hoeveel Nm op de banjo bouten weet ik niet. Doe het op gevoel, maar staat misschien wel in de Haynes (ligt in de werkplaats op het moment).

Als het een flinke lekkage is, dan zou ik ieder geval proberen exact vast te stellen waar het lekt. Alles eerst goed schoon maken met remmenreiniger en dan een mooie schone witte poetsdoek over de koppeling van de aanvoerleiding houden en gas er op. Wordt die nat, dan zit het daar, anders om de banjo van de retour, etc.
David

Bericht door David »

Gisteren even de slangetjes tussen de verstuivers vervangen en merkte ik op dat op de plek van de lekkage één ring van een banjobout groter was dan de rest. Even los gehaald en merkte ik meteen op dat ook de diameter iets groter was.

Kortom, deze heeft vuil op het contactvlak van de verstuiver zitten en moet daar afdichten. Wanneer er dan een middel langskomt wat juist dat vuil oplost kun je best lekkage krijgen denk ik zo.

Dus even langs de dealer voor nieuwe koper ringetjes (EUR 0,75 p/st....) en vandaag of morgen even allemaal los en de boel schoon en weer terugplaatsen. Ik hoop dat de problemen dan weer opgelost zijn.

Gisteren nog even een testritje gemaakt, maar hij rijdt wel top ;-)

David
Plaats reactie