Standkachel
Standkachel
Ik ben mijn 110 uit 1983 aan het opknappen. Binnenkort moet ik een nieuwe brandstofleiding gaan leggen. Weet iemand hoe een standkachel aangesloten wordt voor wat betreft de brandstof? ik heb er nog geen gekocht. Maar een koukleum van een vriendin. Dus is een kwestie van tijd.
Ik kom allerlei aansluit schema's tegen, maar die gaan over de electra.
Trekt de standkachel zelf diesel uit de tank? Dus met een eigen pomp? En zou ik dus een aansluiting voor de opvoerpomp kunnen maken? Of maakt de standkachel gebruik van de opvoerpomp en brandstoffilter en zou ik dus een aftakking na het brandstof filter krijgen.
Volgens mij heb ik ook eens wat gelezen over het aansluiten op de retour leiding.
En waar hij dan ook komt, kan ik al een koppeling ergens voorzien zodat ik tzt makkelijk een brandstof aanvoer kan maken? Een soort loze aftakking op de brandstofleiding dus.
Iemand een helder verhaal over dit onderwerp?
Ik kom allerlei aansluit schema's tegen, maar die gaan over de electra.
Trekt de standkachel zelf diesel uit de tank? Dus met een eigen pomp? En zou ik dus een aansluiting voor de opvoerpomp kunnen maken? Of maakt de standkachel gebruik van de opvoerpomp en brandstoffilter en zou ik dus een aftakking na het brandstof filter krijgen.
Volgens mij heb ik ook eens wat gelezen over het aansluiten op de retour leiding.
En waar hij dan ook komt, kan ik al een koppeling ergens voorzien zodat ik tzt makkelijk een brandstof aanvoer kan maken? Een soort loze aftakking op de brandstofleiding dus.
Iemand een helder verhaal over dit onderwerp?
Re: Standkachel
Lijkt me dat je dat in de documentatie van je standkachel moet gaan vinden. Je schrijft ook niet wat type/model je hebt en evenmin wat voor motor je in je wagen hebt.
Ik weet alleen, 'en dat kun je ook in de history vinden' dat er mensen probelemen kregen als ze een t-aftakking op de brandstofvoorziening voor de motor erbij maakten. Een eigen aansluiting voor zowel de retour als de aanzuig was toen de oplossing. Dat stond ook zo (bleek naderhand) in de manual van de standkachel overigens. Die standkachel had twee eigen pompjes. Een voor de brandstof en een voor het te verwarmen water.
Ikzelf ga twee extra aansluitingen (aanzuig en retour) op mijn tank maken. Lijkt mij de beste oplossing.
Arnold.
Ik weet alleen, 'en dat kun je ook in de history vinden' dat er mensen probelemen kregen als ze een t-aftakking op de brandstofvoorziening voor de motor erbij maakten. Een eigen aansluiting voor zowel de retour als de aanzuig was toen de oplossing. Dat stond ook zo (bleek naderhand) in de manual van de standkachel overigens. Die standkachel had twee eigen pompjes. Een voor de brandstof en een voor het te verwarmen water.
Ikzelf ga twee extra aansluitingen (aanzuig en retour) op mijn tank maken. Lijkt mij de beste oplossing.
Arnold.
Re: Standkachel
Inderdaad sterk afhankelijk van het type dat je kiest.
In mijn 109 24V zat een ex-mariniers Webasto, die had enkel een zuig en ging het best direkt uit de tank.
In mijn huidige 110 zit een moderne Webasto en die zit in serie met de opvoerpomp. De zuig vanaf de tank gaat eerst de standkachel in, daarvandaan naar de opvoerpomp van de motor. Werkt al jaren perfect.
Grtz. Erik
In mijn 109 24V zat een ex-mariniers Webasto, die had enkel een zuig en ging het best direkt uit de tank.
In mijn huidige 110 zit een moderne Webasto en die zit in serie met de opvoerpomp. De zuig vanaf de tank gaat eerst de standkachel in, daarvandaan naar de opvoerpomp van de motor. Werkt al jaren perfect.
Grtz. Erik
Re: Standkachel
Bij de meeste kachels zit een appart opvoerpompje, je kunt hem aftakken van de brandstofleiding; mits de aftakking voor de pomp zit !!!!
Dat werkt dus alleen als er geen opvoerpomp in de tank zit; zit deze er wel dan zul je een nieuwe aansluiting op de tank moeten maken.
Als je hem achter de pomp aansluit, geeft hij teveel weerstand als de opvoerpomp uit is;en teveel druk als de pomp draait. In beide gevallen krijg je een onbetrouwbare standkachel.
Retourleiding is afhankelijk van het type; maar bij de modernere kachels ondertussen ook bijna standaard.
Gerrit
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2012 17:02 door G-men (Gargamel).
Dat werkt dus alleen als er geen opvoerpomp in de tank zit; zit deze er wel dan zul je een nieuwe aansluiting op de tank moeten maken.
Als je hem achter de pomp aansluit, geeft hij teveel weerstand als de opvoerpomp uit is;en teveel druk als de pomp draait. In beide gevallen krijg je een onbetrouwbare standkachel.
Retourleiding is afhankelijk van het type; maar bij de modernere kachels ondertussen ook bijna standaard.
Gerrit
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2012 17:02 door G-men (Gargamel).
Re: Standkachel
Ik heb een late 300tdi (1998) in mijn origineel 1983 110 liggen. Blok is een origineel defender 300tdi met de bijbehorende r380bak.
Tank zit midden achterin. Bij mijn weten zit er geen brandstofpomp in. Er gaan ook slechts 2 draadjes heen voor de vlotter. De opvoerpomp zit bij de 300tdi toch bij het blok als ik me niet vergis? Ergens rechts onderin meen ik.
Een standkachel heb ik nog niet. Die moet ik nog kopen. Tips?
Is de conclusie dat ik geen voorbereidingen kan treffen als ik nog geen standkachel heb?
Zat in elk geval te denken aan een combinatie van een waterverwarmer en een luchtverwarmer. Dus wellicht zelfs 2 kacheltjes.
Ik dacht bij het leggen van de brandstofleiding en retourleiding alvast een loze aftakking te maken waar ik tzt mee verder kan. Geen goed idee dan?
Groeten,
Ad
Tank zit midden achterin. Bij mijn weten zit er geen brandstofpomp in. Er gaan ook slechts 2 draadjes heen voor de vlotter. De opvoerpomp zit bij de 300tdi toch bij het blok als ik me niet vergis? Ergens rechts onderin meen ik.
Een standkachel heb ik nog niet. Die moet ik nog kopen. Tips?
Is de conclusie dat ik geen voorbereidingen kan treffen als ik nog geen standkachel heb?
Zat in elk geval te denken aan een combinatie van een waterverwarmer en een luchtverwarmer. Dus wellicht zelfs 2 kacheltjes.
Ik dacht bij het leggen van de brandstofleiding en retourleiding alvast een loze aftakking te maken waar ik tzt mee verder kan. Geen goed idee dan?
Groeten,
Ad
Re: Standkachel
Je hebt inderdaad geen brandstofpomp in je tank. Ik dacht dat dat pas met de TD5 gekomen is. Benzines weet ik niet.
Een koelwaterverwarmer kan ook je interieurfan inschakelen en daar door je interieur opwarmen en je voorraam ontdooien.
Op je tank zitten geloof ik geen extra aansluitingen, er zit wellicht 1 afgeblind pijpje rechts bovenop. Even kijken of dit tot de bodem van je tank loopt en zo ja, kan je daar een standkachel aan laten zuigen..
Tips waar te kopen heb ik niet, mijne 2de hands gekocht. Prijzen verschillen erg.
Succes.
Grtz. Erik
Een koelwaterverwarmer kan ook je interieurfan inschakelen en daar door je interieur opwarmen en je voorraam ontdooien.
Op je tank zitten geloof ik geen extra aansluitingen, er zit wellicht 1 afgeblind pijpje rechts bovenop. Even kijken of dit tot de bodem van je tank loopt en zo ja, kan je daar een standkachel aan laten zuigen..
Tips waar te kopen heb ik niet, mijne 2de hands gekocht. Prijzen verschillen erg.
Succes.
Grtz. Erik
Re: Standkachel
Ad,
Ik zou in je tank een extra aansluiting maken voor je standkachel. een aanvoer en retourleiding. Dan sluit je uit dat je flow naar je motor of kachel beïnvloed word door de ander.
Jeroen
Ik zou in je tank een extra aansluiting maken voor je standkachel. een aanvoer en retourleiding. Dan sluit je uit dat je flow naar je motor of kachel beïnvloed word door de ander.
Jeroen
Re: Standkachel
Er zit inderdaad een pijpje rechtsvoor op de tank. Kan gebruikt worden voor de retourleiding van de motor, en loopt niet door tot op de bodem.
Voor de aanzuiging gebruik ik een standpijp die in het inspectiegat (bovenop de tank) is gemonteerd. Kun je kant en klaar kopen. Als je nu zorgt dat die standpijp niet helemaal tot onderin loopt, heb je gelijk de garantie dat de kachel nog wat brandstof over laat om te kunnen starten.
Aftappen van de aanvoerleiding van de motor heeft bij mij nooit gewerkt. Er bleef voor de kachel te weinig brandstof over.
Voor verwarming tijdens het rijden zou ik de voorkeur geven aan een luchtverwarmer (Webasto Airtop of Eberspächer HL). Tijdens het rijden wil je niet de koelvloeistof verder opwarmen om het interieur warm te krijgen.
Als je ook de motor wil voorverwarmen kom je uit op de Thermotop of Hydronic. Met een paar afsluiters en een warmtewisselaar kun je daar ook een interieur verwarming van maken. Iets meer werk.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7aa1156df89526a4f081c0eac1c62a18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 16120351, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b1ae602c4969d692287a5bdfe0180e9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 16120351, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voor de aanzuiging gebruik ik een standpijp die in het inspectiegat (bovenop de tank) is gemonteerd. Kun je kant en klaar kopen. Als je nu zorgt dat die standpijp niet helemaal tot onderin loopt, heb je gelijk de garantie dat de kachel nog wat brandstof over laat om te kunnen starten.
Aftappen van de aanvoerleiding van de motor heeft bij mij nooit gewerkt. Er bleef voor de kachel te weinig brandstof over.
Voor verwarming tijdens het rijden zou ik de voorkeur geven aan een luchtverwarmer (Webasto Airtop of Eberspächer HL). Tijdens het rijden wil je niet de koelvloeistof verder opwarmen om het interieur warm te krijgen.
Als je ook de motor wil voorverwarmen kom je uit op de Thermotop of Hydronic. Met een paar afsluiters en een warmtewisselaar kun je daar ook een interieur verwarming van maken. Iets meer werk.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7aa1156df89526a4f081c0eac1c62a18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 16120351, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b1ae602c4969d692287a5bdfe0180e9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 16120351, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Standkachel
Mo, dat standpijpje op het dekseltje met de 6(?) schroefjes wordt standaard als de retour van de motor gebruikt.
Ik denk overigens dat als je daar een T stukje in zou zetten, je er best een standkachel mee zou kunnen voeden?
Grtz. Erik
Ik denk overigens dat als je daar een T stukje in zou zetten, je er best een standkachel mee zou kunnen voeden?
Grtz. Erik
Re: Standkachel
Ad, ik heb een benzine serie en wilde ook een standkachel inbouwen maar vond benzine een beetje gevaarlijk.
Ik heb dan ook een eberspacher standkachel gekocht op diesel(was een voordeeltje uit een sloop mercedes vito).
Omdat ik een pick up heb kon ik mooi achter de cabine zo'n metalen tank monteren met een nippel er op gelast en zo een slangetje eraan en zo het pomje in van de kachel.De kachel is een waterverwarmer die dus het koelwater van het blok verwarmd dus ook de interieur kachel voorziet van warm water en dus het interieur verwarmd.
Ik heb een aansturing gemaakt dat als het contact uitstaat en ik de kachel aanzet met de klok het interieur gedurende 30 min wordt verwarmd.(blower schakeld automatisch mee)Na deze tijd is het binnen lekker warm en mijn blok ook en kan ik zo wegsnorren.
Ik heb me destijds wat verdiept in deze kachels en omdat ze nogal prijzig(600 tot 1000 euro voor een goed setje) zijn heb ik een gebruikt dingetje gekocht(eberspacher) en de besturing voor de waterpomp en brandstog zelf gebouwd die wordt gestuurd door een webasto klokje.Voor je iets aanschaft zou ik me eigen er ook in verdiepen want er zijn ook modellen die vaak problemen geven en enkel bij de"dealer" gereset kunnen worden bij een foutmelding.
Hieronder de kachel met rechts de koelvloeistofcirculatiepomp en links het brandstofpomje.
Foto-L3ZLWJUJ-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7aa97a1a28956da1fa4686ecf8f92ee1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L3ZLWJUJ-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L3ZLWJUJ-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L3ZLWJUJ-D.jpg', '', 16120672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Besturing dmv wat relays voor pomjes en fan.
Foto-CPYQFXOH-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('975bc75332286daaee86a48dceb9e903', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CPYQFXOH-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-CPYQFXOH-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CPYQFXOH-D.jpg', '', 16120672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Succes ik hoop dat je er iets aan hebt, het werkt al jaren probleemloos en lekker warm bij mij.....
Dirk109
Ik heb dan ook een eberspacher standkachel gekocht op diesel(was een voordeeltje uit een sloop mercedes vito).
Omdat ik een pick up heb kon ik mooi achter de cabine zo'n metalen tank monteren met een nippel er op gelast en zo een slangetje eraan en zo het pomje in van de kachel.De kachel is een waterverwarmer die dus het koelwater van het blok verwarmd dus ook de interieur kachel voorziet van warm water en dus het interieur verwarmd.
Ik heb een aansturing gemaakt dat als het contact uitstaat en ik de kachel aanzet met de klok het interieur gedurende 30 min wordt verwarmd.(blower schakeld automatisch mee)Na deze tijd is het binnen lekker warm en mijn blok ook en kan ik zo wegsnorren.
Ik heb me destijds wat verdiept in deze kachels en omdat ze nogal prijzig(600 tot 1000 euro voor een goed setje) zijn heb ik een gebruikt dingetje gekocht(eberspacher) en de besturing voor de waterpomp en brandstog zelf gebouwd die wordt gestuurd door een webasto klokje.Voor je iets aanschaft zou ik me eigen er ook in verdiepen want er zijn ook modellen die vaak problemen geven en enkel bij de"dealer" gereset kunnen worden bij een foutmelding.
Hieronder de kachel met rechts de koelvloeistofcirculatiepomp en links het brandstofpomje.
Foto-L3ZLWJUJ-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7aa97a1a28956da1fa4686ecf8f92ee1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L3ZLWJUJ-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L3ZLWJUJ-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L3ZLWJUJ-D.jpg', '', 16120672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Besturing dmv wat relays voor pomjes en fan.
Foto-CPYQFXOH-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('975bc75332286daaee86a48dceb9e903', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CPYQFXOH-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-CPYQFXOH-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CPYQFXOH-D.jpg', '', 16120672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Succes ik hoop dat je er iets aan hebt, het werkt al jaren probleemloos en lekker warm bij mij.....
Dirk109
Re: Standkachel
Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik voor de fuel lift pomp aan het blok een t-tukje maak die ik afdop. Kan ik daar tzt een kacheltje aan hangen. Mits het kacheltje natuurlijk een eigen pomp heeft.
Weet iemand ook nog wat voor brandstofleiding mijn 300tdi nodig heeft? Kan er weinig over vinden. Is dat gewoon generiek spul wat ik bij elke automaterialenzaak kan halen? Heb helaas de oude leidingen nniet meer om diameter na te meten. Tips meer dan welkom.
Ad
Weet iemand ook nog wat voor brandstofleiding mijn 300tdi nodig heeft? Kan er weinig over vinden. Is dat gewoon generiek spul wat ik bij elke automaterialenzaak kan halen? Heb helaas de oude leidingen nniet meer om diameter na te meten. Tips meer dan welkom.
Ad
Re: Standkachel
Ad, leiding weet ik niet bij mijn benzine is het een harde kunstof leiding.
Voor de diesel toevoer naar het pompje voor de standkachel heb ik gewoon de reguliere slang gekocht bij de plaatselijke handel.
Is in div diameter te koop.
Overigens heeft bij mij weten iedere standkachel een eigen brandstof pompje want deze wordt speciaal aangestuurd door de kachel.
De kachel stuurt de pomp aan dmv de status van verbranding en meetgegevens in de kachel.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab776d7d786290e8081b19b25454be28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16121045, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voor de diesel toevoer naar het pompje voor de standkachel heb ik gewoon de reguliere slang gekocht bij de plaatselijke handel.
Is in div diameter te koop.
Overigens heeft bij mij weten iedere standkachel een eigen brandstof pompje want deze wordt speciaal aangestuurd door de kachel.
De kachel stuurt de pomp aan dmv de status van verbranding en meetgegevens in de kachel.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab776d7d786290e8081b19b25454be28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16121045, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Standkachel
Wat nu als retour wordt gebruikt is waarschijnlijk geen standpijp (als in: doorlopen tot onderin), maar een deksel met een tuutje.
T-stuk in de retourleiding heeft bij mij ook niet gewerkt. Hoger in de toeren bleef er te weinig retour over om de kachel mee te voeden. Met een opvoerpomp heb je waarschijnlijk wat meer over om van af te tappen.
Ik zou de retour op het pijpje rechtsvoor zetten, en de aanvoer voor de kachel op de standpijp. Fail safe.
Greetz,
Mo
T-stuk in de retourleiding heeft bij mij ook niet gewerkt. Hoger in de toeren bleef er te weinig retour over om de kachel mee te voeden. Met een opvoerpomp heb je waarschijnlijk wat meer over om van af te tappen.
Ik zou de retour op het pijpje rechtsvoor zetten, en de aanvoer voor de kachel op de standpijp. Fail safe.
Greetz,
Mo
Re: Standkachel
Je kan van webasto een pijpje krijgen waarmee je een nette aansluiting op je tank kan maken.
Kost een tientje of zoiets.
Kost een tientje of zoiets.