Hallo,
Mijn RRC 3.9 V8 uit 1995 met RPI shortblock verliest veel koelwater. Op 60 kilometer zomaar 1 liter? Geen sludge, koelwater en olie is schoon.
Na starten wel even witte rook, maar na klein minuutje weg. Temperatuur loopt niet op.
Nu zag ik dat er veel nattigheid is rondom de waterpomp en zelfs een klein plasje op het blok onder de verdelerkap.
Waterpomp stuk?
Alvast bedankt!
Bas
Lekke waterpomp?
Re: Lekke waterpomp?
Kontroleer de slangen en klemmen achter de waterpomp, warschijnlijk is hier een slang lek of een klem niet niet goed aangedraaid?
Als de waterpomp zou lekken dan drupt deze op de krukas polie en dan de grond.
Als je op 60 km al een lieter kwijt bent dan is er iets goed lek!
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Als de waterpomp zou lekken dan drupt deze op de krukas polie en dan de grond.
Als je op 60 km al een lieter kwijt bent dan is er iets goed lek!
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Lekke waterpomp?
Zoals Andrew al zegt, de slangen achter de waterpomp en eventueel de pakking van de thermostaat.
09-12-31_03.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0d3e94e9013a5158af3c5f0ff1328ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F--LOA67avL9g%2FTYp0b6ber-I%2FAAAAAAAAAV8%2FjPdinnUj5CA%2Fs720%2F09-12-31_03.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/--LOA67avL9g/TYp0b6ber-I/AAAAAAAAAV8/jPdinnUj5CA/s720/09-12-31_03.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F--LOA67avL9g%2FTYp0b6ber-I%2FAAAAAAAAAV8%2FjPdinnUj5CA%2Fs720%2F09-12-31_03.jpg', '', 16109493, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar dan zou er ook koelvloeistof op de valleygasket, dus onder het inlaatspruitstuk moeten staat. Bij zo'n grote lekkage zou je het trouwens moeten zien lekken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
09-12-31_03.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0d3e94e9013a5158af3c5f0ff1328ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F--LOA67avL9g%2FTYp0b6ber-I%2FAAAAAAAAAV8%2FjPdinnUj5CA%2Fs720%2F09-12-31_03.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/--LOA67avL9g/TYp0b6ber-I/AAAAAAAAAV8/jPdinnUj5CA/s720/09-12-31_03.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F--LOA67avL9g%2FTYp0b6ber-I%2FAAAAAAAAAV8%2FjPdinnUj5CA%2Fs720%2F09-12-31_03.jpg', '', 16109493, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar dan zou er ook koelvloeistof op de valleygasket, dus onder het inlaatspruitstuk moeten staat. Bij zo'n grote lekkage zou je het trouwens moeten zien lekken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Lekke waterpomp?
Hoi,
Die witte rook (dus niet die van het Vaticaan) kan ook door een koppakking worden veroorzaakt die wel naar de cilinder lekt, maar niet naar het olie circuit. Meestal is dat een lek aan de buitenzijde van het blok (dus de kopzijde bij de uitlaten of bij de waterkanalen voor op de blok), anders gaat de koelvloeistof het carter in en krijg je sludge.
Omdat er rond de waterpomp vloeistof aanwezig is, is het waterpomp huis wel goed tegen het blok gezet en is op de plek waar de waterkanalen het blok ingaan niet een bout gebroken c.q. niet goed vastgedraaid?
Omdat er 1 liter per 60 Km uit gaat, zie je dit waarschijnlijk bij een warme motor nauwelijks. 15 cc per Km is verwaarloosbaar en de stoom zul je niet zien, maar in dit geval toch een probleem.
Omdat er koelvloeistof onder de auto ligt, kijk eens of het soms opzij van de kop ergens bij de koppakking naar buiten komt. Oude Ford 8 cilinders (jaren 60) hadden daar ook last van en dat kwam omdat het water circuit van die blokken wel eens sterk vervuilden.
Is niet een kopbout gebroken?
Succes en sleutel ze,
Jos
Die witte rook (dus niet die van het Vaticaan) kan ook door een koppakking worden veroorzaakt die wel naar de cilinder lekt, maar niet naar het olie circuit. Meestal is dat een lek aan de buitenzijde van het blok (dus de kopzijde bij de uitlaten of bij de waterkanalen voor op de blok), anders gaat de koelvloeistof het carter in en krijg je sludge.
Omdat er rond de waterpomp vloeistof aanwezig is, is het waterpomp huis wel goed tegen het blok gezet en is op de plek waar de waterkanalen het blok ingaan niet een bout gebroken c.q. niet goed vastgedraaid?
Omdat er 1 liter per 60 Km uit gaat, zie je dit waarschijnlijk bij een warme motor nauwelijks. 15 cc per Km is verwaarloosbaar en de stoom zul je niet zien, maar in dit geval toch een probleem.
Omdat er koelvloeistof onder de auto ligt, kijk eens of het soms opzij van de kop ergens bij de koppakking naar buiten komt. Oude Ford 8 cilinders (jaren 60) hadden daar ook last van en dat kwam omdat het water circuit van die blokken wel eens sterk vervuilden.
Is niet een kopbout gebroken?
Succes en sleutel ze,
Jos
Re: Lekke waterpomp?
Ik ga er nog eens goed naar kijken, ook als de motor draait. Het lijkt er op dat het flink spuit, aangezien alles eronder en omheen glimt van de koelvloeistof, zo lijkt het.
Bas
Bas
Re: Lekke waterpomp?
Prikkers,
bedankt voor juliie adviezen. Het is helaas toch een lekke koppakking.
Staat voor koprevisie nu.........
Bas.
bedankt voor juliie adviezen. Het is helaas toch een lekke koppakking.
Staat voor koprevisie nu.........
Bas.