Tweede Kamer komt oldtimerbezitters tegemoet

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
J. Berghuis

Tweede Kamer komt oldtimerbezitters tegemoet

Bericht door J. Berghuis »

Zie link.
Jos Daalmans

Re: Tweede Kamer komt oldtimerbezitters tegemoet

Bericht door Jos Daalmans »

Nou, de tweede kamer komt in actie.
Het ligt dan in ieder geval ter discussie met de nadruk de old-timer bezitter niet te straffen voor het bezit van een Old-timer.
Misschien komt er nog een oplossing voor het dagelijkse gebruik van een old-timer, maar dat ligt nu eenmaal zwaar op de milieu-maag van een aantal door het volk gekozen mensen.

We wachten af,

Jos
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Wat ik vandaag zat te denken (heb de rest van de reacties op de overige topics niet gelezen dus kan dubbel zijn)
De vrachtwagens en bestelwagens die zakelijk rijden hebben een digitale tachograaf. De rusttijden en dergelijke zijn netjes terug te kijken (vandaag toevallig gezien hoe er dit uit ziet op een uitdraai)

Deze kastjes zijn uiteraard in elke wagen in te bouwen en werken dmv een pasje. Dus elke auto een eigen pasje geven op kenteken ipv naams registratie.
Als we dit zo aansluiten dat er (uiteraard is alles te omzeilen) een soort startonderbreker is zonder het pasje ingestoken te hebben, heb je meteen je registratie te pakken. Dit geheel laten we 1 keer per jaar verplicht uitlezen (soort apk afspraak) op een vast "uitlees punt" Waarna word gekeken of we voldoen aan de max. aantal dagen (60? of km's per jaar) het laatste zou nog het beste zijn dan komen ze iedereen gedeeltelijk of volledig tegemoet.
Kom je hier over heen over de dagen of afstand is het aftikken oftewel dikke boete betalen en verplicht in de wegenbelasting.

Lijkt mij redelijk goed toe te passen (desnoods lezen ze het bij de APK uit en de auto's die eens in de 2 jaar gekeurd worden moeten dan 1 keer extra naar de APK puur en alleen voor het uitlezen van het kastje)

Schade aan het kastje is voor eigen risico. Bij inbouw kan een eigen kleine bijdrage gevraagd worden van bijvoorbeeld 100 euro zo sluit je de misbruikers ook al gedeeltelijk uit.
Met misbruik bedoel ik dan degene die de auto hebben om goedkoop te rijden (woon werk al hoewel niet iedereen de 7000km per jaar overschrijd)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2012 19:18 door defendertje90.
Gromit

Bericht door Gromit »

Iets uitgebreider artikel in de Telegraaf: [www.telegraaf.nl]

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('74d76a59756371e0473ccdf3e4011079', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16108142, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gert2.8dt

Bericht door Gert2.8dt »

De electronica is al een paar keer in de stress gevallen (kassa), dus niet mogen rijden zolang de storing niet door een erkend bedrijf is opgelost (kassa)......dagen ? ......en ze moeten naar jouw toe om het te repareren of hem af te slepen (kassa) , je kunt achteraf tijdens een controle boete's krijgen (kassa), je bent een aparte kaart nodig voor onderhoud ( dus niks meer zelf doen ) (kassa) , je moet uitleesapparatuur aanschaffen (kassa).....zo € 2000 euro verder .
Electronica in een oldtimer is geen optie en ik ben ook niet van plan daar gaten voor in mijn gerestaureerde oldtimer te laten zagen , de kabelboom te saboteren of te vernielen met die snatchbloks en de rest wat in een vrachtwagen zit en daar tevens dik 2000 euro voor te betalen .
Ik ben voorstander van benzine/gas 30 jaar en diesels minimaal 35 jaar met een einddatum van 1986 voor belasting vrij rijden .

Zo, ik ga nog even met de oldtimer rijden voordat ze komen met dat electronische enkelbandje
Gromit

Bericht door Gromit »

Kamerstuk: [zoek.officielebekendmakingen.nl]

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8b5be0f418185ed88797755d7db5692e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16108157, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

van het E23 forum geplukt ( heb meerdere vogelbelastingvrije)
Quote Gekopieerd van DaytonaWim E28forum

Vers van de pers

De ergste kou voor oldtimereigenaren lijkt uit de lucht. Staatssecretaris Weekers (Financiën) bekijkt hoe, anders dan in het regeerakkoord staat, zij niet allemaal motorrijtuigenbelasting (mrb) hoeven te betalen. Liefhebbers die maar een paar duizend kilometer per jaar rijden, zouden buiten schot moeten blijven.

70.000 HOBBYISTEN
Daarmee komt de bewindsman 70.000 hobbyisten tegemoet. De bewindsman krijgt steun van coalitiepartner PvdA. Kamerlid Jan Vos vindt dat mensen die niet dagelijks met hun oldtimer rijden van wegenbelasting gevrijwaard moeten blijven. Beide politici hebben overigens een klassieke auto.Er stak een storm van protest op toen in het regeerakkoord stond dat zij niet langer van mrb zijn vrijgesteld.

NAUWELIJKS KILOMETERS
De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) startte een online petitie die 65.000 mensen getekend hebben. KNAC-voorzitter Robert Croll is blij met de opening. De club stelt voor de leeftijd die recht geeft op vrijstelling te verhogen. Nu is die 25 jaar, maar die zou dertig jaar moeten worden voor benzineauto’s en 35 voor diesels. „Daarmee lossen we het probleem op waarom het de politiek is begonnen”, zegt Croll. „Mensen die een Mercedes diesel uit de jaren tachtig kopen en daar dagelijks mee rijden. De wet is daar nooit voor bedoeld. Wij beseffen dat iedereen de komende jaren moet inleveren. Maar het kan niet zo zijn dat liefhebbers die nauwelijks kilometers maken volledige wegenbelasting betalen.”KnippasDe Federatie van Historische Automobiel en Motorclubs (Fehac) zit op dezelfde lijn.

NIEUWE SOFTWARE
Voorzitter Bert Pronk benadrukt dat zijn organisatie niet blij zou zijn met de invoering van een zogeheten zestigdagenkaart. Met zo’n eventueel digitale knippas zou een oldtimer maximaal zestig keer per jaar de weg op mogen.„Doe je dat, dan creëer je een administratief monster. De Rijksdienst voor het Wegverkeer zou nieuwe software moeten schrijven en iemand moet toezicht gaan houden. Dan kost de maatregel meer dan die oplevert. We zijn ervan overtuigd dat als je de ’dieselbenzen’ aanpakt er een groep van maar een paar honderd man overblijft die meer dan een paar duizend kilometer per jaar met hun klassieker rijden. Een te verwaarlozen aantal dus.”

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2012 20:01 door sjorsboomschors/aka/PP.
Apke

Bericht door Apke »

Volgens mij hoeft er helemaal geen kastje in de auto gebouwd te worden.

Met al die camera's langs de weg weten ze volgens mij wel waar ik rijd en wanneer (en hoe hard).
Big Brother is watching you.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef3a237d3d12ab75951c6036ae66105a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16108474, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Marc110

Bericht door Marc110 »

Ik hoorde het bericht toen ik in mijn auto (Fiat Panda) van uit Nijmegen naar huis reed en naar BNR zat te luisteren.
Ik hoorde ook de voorstellen zoals 1900km per jaar, alleen zomer kaart voor weekenden ed.
Ik denk dat er nu aan de landrover bezitters en andere bezitters die hier niets mee kunnen, een taak ligt om duidelijk te maken dat onze hobby zo kapot gaat.

Mijn Landrover is nog steeds niet klaar maar in de toekomst zou ik toch graag een paar maal per jaar naar furstenau gaan.
Doe er nog wat treffens bij en een paar tourtochten en 1900km is te weinig.
Ik had toch ook gedacht mijn Defender voor vakantie te gebruiken.
Met 60 ritten per jaar zou ik kunnen leven maar dan wel zomer en winter.

De KNAC die nu het woord voert, heeft voor z'n leden aan 2000km genoeg en deze oldtimers gaan de winterstalling in.

Ik hoop dat de de Prik en LRCH misschien nog andere, 4x4 bezitters ook van zich gaan laten horen, helaas heb ik zelf geen tijd om hiermee iets te doen.
Ik zit midden in een IT project.

Groeten
Marc
defendertje90

Gert2.8dt Schreef:
-------------------------------------------------------
> De electronica is al een paar keer in de stress
> gevallen (kassa), dus niet mogen rijden zolang de
> storing niet door een erkend bedrijf is opgelost
> (kassa)......dagen ? ......en ze moeten naar jouw
> toe om het te repareren of hem af te slepen
> (kassa) , je kunt achteraf tijdens een controle
> boete's krijgen (kassa), je bent een aparte kaart
> nodig voor onderhoud ( dus niks meer zelf doen )
> (kassa) , je moet uitleesapparatuur aanschaffen
> (kassa).....zo € 2000 euro verder .
> Electronica in een oldtimer is geen optie en ik
> ben ook niet van plan daar gaten voor in mijn
> gerestaureerde oldtimer te laten zagen , de
> kabelboom te saboteren of te vernielen met die

Jammer dat je het zo ziet. Dit systeem is al uitgebreid getest in vrachtwagens en diverse kleinere zakelijk wagens. Die software hoef ik niet aan te schaffen dat is een zaak van de overheid hun willen controleren dan regelen ze dat ook maar. Als er een fout in de software zit oid is dat natuurlijk ook voor rekening van de overheid. Als ik bij mij op het werk problemen krijg met mijn software en het is de fout van de programmeur/ it bedrijf dan moeten hun dit ook oplossen.

Dat kastje doet echt geen afbraak op je kabelboom hoor, hoeveel auto rijden er niet rond met aftermarket startonderbrekers in wil ze niet betalen die onderbrekers. En dat pasje, alle vrachtwagenchauffeur lopen er mee rond en die horen we ook niet klagen die mannen zitten al jaren aan het tachograaf systeem vast alleen is dit nu digitaal geworden. Bij ons rijdt de vrachtwagen binnen en we kunnen op afstand de software uitlezen dus totaal geen kabeltjes inpluggen.

Dat 30 en 35 jaar geneuzel, nee bedankt. Dan is voor mij als nog de hobby over en ik val onder de kop hobby rijders die amper 4000km per jaar rijden en de auto een keer of 20 per jaar met de auto rijden (200km per keer gemiddeld) Ze moeten nu niet in 1 keer terug krabbelen eerst invoeren dan bevriezen dan weer roepen we laten het oplopen naar 30 jaar voor auto's die in '91 gebouwd. En nu weer lopen te zeuren dat het ze geld kost. Ze zien een hoop dollar tekens (of euro's) in hun ogen maar vergeten daarbij dat het merendeel zijn of haar auto verkoopt mocht dit alles doorgaan dus als nog geen geld in het laadje.

Maar goed zo'n kastje zou mij niet uitmaken als ik daar nog belastingvrij door kon rijden en mijn hobby nog kan uitoefenen. Laten we het even rustig afwachten en in Maart niet met z'n alle richting den haag schieten daar redden we helemaal niks mee.
> snatchbloks en de rest wat in een vrachtwagen zit
> en daar tevens dik 2000 euro voor te betalen .
> Ik ben voorstander van benzine/gas 30 jaar en
> diesels minimaal 35 jaar met een einddatum van
> 1986 voor belasting vrij rijden .
>
> Zo, ik ga nog even met de oldtimer rijden voordat
> ze komen met dat electronische enkelbandje
defendertje90

Ik vind het jammer van de KNAC dat ze eerst een hoop mensen laten tekenen voor iets om vervolgens te gaan roepen dat er een regeling moet komen met 30 en 35 jaar waarmee ze nog een hoop mensen treffen die hobbymatig hun oldtimer gebruiken. Er zijn genoeg mensen die naast hun oldtimer nog een dagelijkse auto hebben staan natuurlijk kan iedereen een goedkope auto kopen en daar netjes belasting voor betalen een fiat panda uit 1990 is niet zo duur in aanschaf en zeker niet in verzekering en belasting (WA verzekeren en netjes de belasting betalen is nog altijd goedkoper dan voor je land rover betalen)
Frans Mien Mesjien

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Ik geloof dat velen vergeten dat er verschil gemaakt moet worden tussen het hebben van een oldtimer en belastingvrij rijden.
Een oldtimer als liefhebberij, daar doe je zo nu en dan eens een toertochtje mee of een ritje in het weekend.
Belastingvrij rijden doe je om zo goedkoop mogelijk af te zijn.
En er wordt naar mijn mening geen misbruik gemaakt van de huidige wet/regel. De mogelijkheid om belastingvrij te rijden wordt gewoon aangeboden door de wetgever. En er zijn mensen die er dan ook gebruik van maken.
mvd1968

Bericht door mvd1968 »

Frans Mien Mesjien Schreef:
> Ik geloof dat velen vergeten dat er verschil
> gemaakt moet worden tussen het hebben van een
> oldtimer en belastingvrij rijden.
> Een oldtimer als liefhebberij, daar doe je zo nu
> en dan eens een toertochtje mee of een ritje in
> het weekend.
> Belastingvrij rijden doe je om zo goedkoop
> mogelijk af te zijn.
> En er wordt naar mijn mening geen misbruik gemaakt
> van de huidige wet/regel. De mogelijkheid om
> belastingvrij te rijden wordt gewoon aangeboden
> door de wetgever. En er zijn mensen die er dan ook
> gebruik van maken.

Ik heb een oldtimer uit liefhebberij. Volledig zelf gerestaureerd en vele duizende € aan gespendeerd.
Daarnaast rij ik er woon werk verkeer en heb ik nog een opel corsa erbij. Als ik geen belastingvoordeel had gehad dan zou ik nooit aan een land rover begonnen zijn. Dan werd het echt te duur per km.
Dennis Fabel

Bericht door Dennis Fabel »

Ik denk dat het gat in de ozon, het co2 probleem gelijk opgelost is als we mrb gaan betalen voor onze oldtimer.
Niks milieu, geldklopperij is het, er is gewoon weer manier gevonden om het begrotingstekort op te lossen.
Probleem is wel dat de hobby voor een hoop mensen ontnomen wordt en dat alle bedrijven die hun verdiensten uit de oldtimer tak hebben nieuw werk kunnen gaan zoeken. Komt de staatskas ook niet ten goede denk ik zo.

Onze land rover rijdt op lpg, de schoonste brandstof en we rijden er ongeveer 4000 km per jaar mee. Met 2000 euro mrb belasting worden het wel hele dure kms.

We kunnen niets meer dan afwachten en elke actie die de branch verenigingen houden steunen.

Gr,
Dennis
Gromit

Bericht door Gromit »

Dennis Fabel Schreef:
> Ik denk dat het gat in de ozon, het co2 probleem gelijk opgelost is als we mrb gaan betalen voor onze oldtimer.
> Niks milieu, geldklopperij is het, er is gewoon weer manier gevonden om het begrotingstekort op te lossen.
>
> Gr,
> Dennis

Het co2 probleem speelt zijdelings mee; [www.powned.tv]
Omdat Nederland een te hoge uitstoot heeft moet de (nieuwe) regering aan Brussel laten zien dat ze er wat aan gaan doen. En dus heeft een ambtenaar bedacht de old-timer rijders wel eens aan te gaan pakken. Helaas bleken die mondiger te zijn dan gedacht en gaat het huidige plan gelukkig weer in de prullenbak.
Dennis Fabel

Bericht door Dennis Fabel »

Gromit Schreef:
> Dennis Fabel Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik denk dat het gat in de ozon, het co2 probleem
> gelijk opgelost is als we mrb gaan betalen voor
> onze oldtimer.
> > Niks milieu, geldklopperij is het, er is gewoon
> weer manier gevonden om het begrotingstekort op te
> lossen.
> >
> > Gr,
> > Dennis
>
>
> Het co2 probleem speelt zijdelings mee;
> [www.powned.tv]
> se_co2uitstoot_te_hoo.html
> Omdat Nederland een te hoge uitstoot heeft moet de
> (nieuwe) regering aan Brussel laten zien dat ze er
> wat aan gaan doen. En dus heeft een ambtenaar
> bedacht de old-timer rijders wel eens aan te gaan
> pakken. Helaas bleken die mondiger te zijn dan
> gedacht en gaat het huidige plan gelukkig weer in
> de prullenbak.

Als de CO2 productie in NL omlaag moet om Brussel tevreden te houden gaan we dat niet winnen met oldtimers, dat is een druppel op de welbekende gloeiende plaat. Ik denk dat er in de industrie echte resultaten te behalen zijn om de CO2 productie in ons kleine landje omlaag te krijgen.

Het blijft natuurlijk uitvluchten bedenken omdat niemand van ons meer belasting wil gaan betalen dan dat we nu al doen.

De tijd zal het leren.
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Tsja, wat wil je met de hoge uitstoot van Nederland. 75% van alles wat Europa inkomt, gaat via Rotterdam en daarna over Nederlandse wegen,
Verder ligt er in Europoort meer dan de helft van de benzine productie voor Europa en een liter benzine produceren kost ook een hoop energie lees CO2 productie.

De meeste CO2 komt overigens nog steeds uit de zee/oceaan. Als we iets kunnen sparen, OK niet nalaten, maar hou wel het overzicht wie nou werkelijk bijdraagt aan de uitstoot.

Blijvend hopen op een gunstige regeling voor ons allemaal en dat ze dat milieu eens even niet noemen,

Jos
sjorsboomschors/aka/PP

hmmm, ik zit te denken aan een Pools/Bulgaars kenteken......
defendertje90

uitstoot gaan we hier niet oplossen icm ozonlaag zolang ze in de armere landen het geld en de middelen niet hebben om dit probleem op te lossen.

De overheid blijft ook te veel hameren op het feit dat ze software moeten schrijven en dit kostbaar is (wat ik begrijp) zoals ik al aangaf bestaat het tachograaf systeem zoals onder andere toegepast in vrachtwagens, verzien daar iets mee dit systeem is al uitgebreid getest in de praktijk
Frans Even

Bericht door Frans Even »

Dat een land rover liefhebber niet een oldtimer liefhebben hoeft te zijn, lijkt mij duidelijk.
Richt mij dan ook tot de mensen die een land rover hebben als liefhebbers auto en die misschien dan ook nog een oldtimer is.

Mijn Land rover 3,9 V8 110 uit 1984 heb ik als hobby. Dat wil zeggen ik rij en sleutel er graag aan.
Ik rij elke dag met plezier in mijn auto, zowel hobbymatig, maar ook omdat ik van a naar b moet.
juist dat rijden wordt nu aan banden gelegd. (tenminste dat zijn de plannen). Waarom zou ik mijn land rover nu nog top onderhouden en mooi maken ?

Om een lang verhaal kort te maken vind ik het helemaal niks.....om een oude auto te kunnen rijden moet je ook veel sleutelen en geld inverteren....volgens mij wordt dat stukje vergeten.
Als het om het milieu te doen is, maak dan de eisen strakke....een oldtimer moet ook voldoen aan de eisen van de APK...dus...

Zie het wel aankomen dat die neusels in den haag zo met een (60 dagen) kaart komen of een max. aantal km.....(&%&*(&()*_%(()*_)^*()

Sorry....moest dit even kwijt.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Nav de post van Frans Even,

Frans, sorry dat ik het zeg, maar je spreekt jezelf toch een beetje tegen. Als ik het zo lees, val jij precies in de doelgroep die men wil aanpakken, het dagelijks gebruik !!!
Als ze dit aan banden leggen, zal de "echte" liefhebber (volgens de algemene opinie) zijn auto in topstaat willen houden, juist omdat hij liefhebber is en geniet van het sleutelen en het merk landrovers. Dan is er dus de keus om belasting te betalen en elke dag te genieten of om de 60 dagenkaart te nemen, niets of beperkt te betalen en van het sleutelen te genieten.
Mbt het milieu, kun je simpelweg niet verwachten dat een V8 of diesel uit 1980 aan dezelfde eisen voldoet als de modernere auto's met katalisator/roetfilter en veel modernere motor management systemen.

Ik vind ook dat het ontkennen van zaken die weteschappelijk vaststaan de discussie niet helpen.... even zwart wit gesteld :

1) Een Landrover van 25+ stoot meer schadelijke stoffen uit als een vergelijkbare moderne wagen (<15jr) met roetfilter/cat per gereden kilometer.
2) Er wordt (te) goed gebruikt gemaakt van de vrijstellingsregeling, waardoor hij het doel waar hij voor gemaakt is voorbij schiet.
3) Een deel van de gereden kilometers zal door mensen toch echt met een andere of nieuwere (schonere) wagen gereden gaan worden. (je moet toch naar je werk, de kinderen moeten naar school.... etc.etc.) Dus is beperking van dagelijks gebruik (helaas) een voor de hand liggende conclusie.
4) Het aandeel van het gehele Nederlandse wagenpark aan de uitstoot in NL is ongeveer 20%
5) Het aantal gereden kilometers van oldtimers is een fractie daarvan.
6) De gemiddelde uitstoot van de nieuwere auto's neemt af, waardoor het aandeel van oldtimers procentueel iets groeit. Groei is ook met de RDW cijfers makkelijk te onderbouwen.
7) Juist doordat het een oldtimer is vallen ze lekker op in het verkeer.... probleem is dus lekker zichtbaar.
8) Het aantal "burgers" (rotwoord) die getroffen worden is zeer beperkt.
9) Het nederlands rechtsysteem is een levend iets, waarbij wetgeving kan worden aangepast als de meerderheid van de volkjsvertegenwoordiging dit nodig vindt.

Van deze punten zijn alleen 4+5 argumenten om de regeling te behouden. De anderen en vooral 7+8 maken het voor de politiek aantrekkelijk en mogelijk om een stukje symboolpolitiek te bedrijven. Ook doordat het natuurlijk een relatief klein aantal mensen treft.
Het is ons vorige keer gelukt de wijzigingen beperkt te houden en een overgangsregeling te krijgen. Zowel KNAC als VEHAC lijken nu echter in te zetten op een soort "zeer beperkt gebruik" regeling; en ik ben bang dat ze gelijk hebben. Veel meer zit er denk ik niet meer in.
Hoe je e.e.a handhaaft is lood om oud ijzer; mits het redelijk waterdicht is en men niet te makkelijk kan frauderen. Als ik de afgelopen jaren bekijk zou voor mij een 60 dagen kaart genoeg zijn voor het recreatieve gebruik. Van de 10k die ik reed was een flink deel woon/werk....

Al met al kunnen ze zeggen dat ze: iets aan het "misbruik" doen, de milieu uitstoot verminderen, extra inkomsten hebben voor de schatkist EN rekening houden met de "echte" oldtimerliefhebber door zeer beperkt gebruik toe te staan.
Ik zie het woord WIN-WIN situatie in grote letters verschijnen; en ik kan me niet voorstellen dat de politiek hier weerstand aan kan bieden.
Dat er uiteindelijk een (kleine)groep overblijft die de pisang is; is dan voor hen acceptabel. Maar eigenlijk is dat met alle bezuinigingen het geval... helaas.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/11/2012 23:46 door G-men (Gargamel).
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Hoi Gerrit,

Als je een lijstje opschrijft met 8 punten tegen en 2 punten voor het behoud van de regeling lijkt 'tegen' aannemelijk. Maar een dergelijke stemming kan natuurlijk alleen als het lijstje compleet zou zijn.

Anders kunnen we ook wel een lijstje opschrijven met 8 punten voor en en 2 punten tegen.

1) De regeling is niet bedoeld voor het milieu, maar om geld in het laatje te brengen. Dit zal niet gebeuren, het zal eerder geld gaan kosten.
2) De regeling is ontwikkeld voor het behoud van cultureel erfgoed, bij afschaffing zal hiervan hoe dan ook een deel verloren gaan.
3) Voor veel mensen is de oldtimer een belangrijk aandeel in hun sociale leven, dit zal voor een groot deel wegvallen.
4) Het aandeel van het gehele Nederlandse wagenpark aan de uitstoot in NL is ongeveer 20%
5) Het aantal gereden kilometers van oldtimers is een fractie daarvan.
6) De gemiddelde uitstoot van de nieuwere auto's neemt af, waardoor het aandeel van oldtimers procentueel iets groeit. Groei is ook met de RDW cijfers makkelijk te onderbouwen.
7) Juist doordat het een oldtimer is vallen ze lekker op in het verkeer.... probleem is dus lekker zichtbaar.
8) De productie van een auto veroorzaakt een groot aandeel van zijn CO-aandeel, langer doorrijden in oudere auto's kan dus positief zijn voor het milieu
9) Met alle bezuinigingen is het voor de laagste inkomensgroepen vrijwel onmogelijk om een auto te bezitten, met een goedope oldtimer werd dit mogelijk. Rijden wordt er vrijwel niet mee gedaan, daar is geen geld voor. Maar het is wel handig voor noodgevallen.
10) Er zullen mogelijk weer enkele duizenden in de oldtimerindustrie werkende mensen op straat komen te staan. In de huidige slechte economie moet werkeloosheid zoveel mogelijk worden voorkomen.

Van deze punten spreken eigenlijk alleen punt 6 en 7 voor afschaffing van de regeling, de rest is eigenlijk voor behoud. Vooral punt 1 waar het eigenlijk om draait is natuurlijk belangrijk. De rest van de punten zijn toch ook moeilijk om te ontkennen en kunnen het imago van de politiek schaden als ze worden genegeerd.
sjorsboomschors/aka/PP

Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
> Hoi Gerrit,
>
> Als je een lijstje opschrijft met 8 punten tegen
> en 2 punten voor het behoud van de regeling lijkt
> 'tegen' aannemelijk. Maar een dergelijke stemming
> kan natuurlijk alleen als het lijstje compleet zou
> zijn.
>
> Anders kunnen we ook wel een lijstje opschrijven
> met 8 punten voor en en 2 punten tegen.
>
> 1) De regeling is niet bedoeld voor het milieu,
> maar om geld in het laatje te brengen. Dit zal
> niet gebeuren, het zal eerder geld gaan kosten.
> 2) De regeling is ontwikkeld voor het behoud van
> cultureel erfgoed, bij afschaffing zal hiervan hoe
> dan ook een deel verloren gaan.
> 3) Voor veel mensen is de oldtimer een belangrijk
> aandeel in hun sociale leven, dit zal voor een
> groot deel wegvallen.
> 4) Het aandeel van het gehele Nederlandse
> wagenpark aan de uitstoot in NL is ongeveer 20%
> 5) Het aantal gereden kilometers van oldtimers is
> een fractie daarvan.
> 6) De gemiddelde uitstoot van de nieuwere auto's
> neemt af, waardoor het aandeel van oldtimers
> procentueel iets groeit. Groei is ook met de RDW
> cijfers makkelijk te onderbouwen.
> 7) Juist doordat het een oldtimer is vallen ze
> lekker op in het verkeer.... probleem is dus
> lekker zichtbaar.
> 8) De productie van een auto veroorzaakt een groot
> aandeel van zijn CO-aandeel, langer doorrijden in
> oudere auto's kan dus positief zijn voor het
> milieu
> 9) Met alle bezuinigingen is het voor de laagste
> inkomensgroepen vrijwel onmogelijk om een auto te
> bezitten, met een goedope oldtimer werd dit
> mogelijk. Rijden wordt er vrijwel niet mee gedaan,
> daar is geen geld voor. Maar het is wel handig
> voor noodgevallen.
> 10) Er zullen mogelijk weer enkele duizenden in de
> oldtimerindustrie werkende mensen op straat komen
> te staan. In de huidige slechte economie moet
> werkeloosheid zoveel mogelijk worden voorkomen.
>
> Van deze punten spreken eigenlijk alleen punt 6 en
> 7 voor afschaffing van de regeling, de rest is
> eigenlijk voor behoud. Vooral punt 1 waar het
> eigenlijk om draait is natuurlijk belangrijk. De
> rest van de punten zijn toch ook moeilijk om te
> ontkennen en kunnen het imago van de politiek
> schaden als ze worden genegeerd.

@Paul:
je vergeet nog waardevermindering/negatieve investering...> we ( denk ik dan ) hebben vele honderdenduizenden euro's in ons hobbyproject gestopt, en dat zie je totaal niet terug....
EN mochten de plannen toch doorgaan: er staan dan waarschijnlijk een hoop ( 100.000+) auto's op de sloop, welke vernietigd dienen te worden, wat weer slecht is voor het milieu + mensen gaan een kleinere auto ( lichter) ervoor in de plaats kopen, wat weer minder geld dan gepland opleverd, met als gevolg een gat in de begroting.... dus weer andere maatregelen om dit op te vangen.
raar : als ik als ondernemer zo zou ondernemen ben ik falliet/een slechte ondernemer/niet goed wijs..... de staat vraagt alleen maar om meer offers/geld
gerritenjettie@hotmail.com

Bericht door gerritenjettie@hotmail.com »

60 dagenkaart me reet, we rijden toch niet in een Camper

Zou ik niet doen want dan word je sneller ergens voor gepakt, niet dat alle Polen en Bulgaren slecht zijn !!

Zou je dit naar de minister kunnen mailen, volgens mij gaat er een wereld voor hem open als ze dit lezen.

mvd1968

Bericht door mvd1968 »

[www.nu.nl]

Oud nieuws maar wel een interessant stukje onder BSN
Denk dat dit een meer eerlijke manier zal zijn van de inkomsten van de staat verhogen.
Niet meer dan normaal lijkt me, hoeveel zou dat gaan opbrengen????

Zal het wel niet gaan halen door de nog steeds aanwezige geitenwollensokken mentaliteit in de kamer.
Want oh oh, laten we vooral niet denken dat buitenlanders MRB moeten gaan betalen omdat ze buitenlander zijn.........

"BSN

Ook een andere motie van Van Vliet werd aangenomen. Die vraagt het kabinet om te bekijken of buitenlanders die in Nederland wonen of werken via een burgerservicenummer kunnen worden aangeslagen voor de motorrijtuigenbelasting.

Dat moet een einde maken aan de situatie waarin 7 op de 10 arbeidsmigranten de motorrijtuigenbelasting makkelijk kunnen ontduiken omdat ze met een buitenlands kenteken rijden."

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2012 10:47 door mvd1968.
Plaats reactie