Stel dat...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robert

Stel dat...

Bericht door Robert »

Stel dat de plannen van het kabinet doorgaan en ik straks weer MRB mag gaan betalen voor mijn 110, welke benzine blokken behoren tot de mogelijkheden.
Mijn 110 is van 83 en nog voorzien van de orginele 2.25 diesel. Ik heb echter een 300 tdi met automaat klaar liggen.is mijn enige en wekelijkse auto, max 10.000 km per jaar. Is in de jaren zo gelopen,
Niet bewust gekozen om MRB vrij te rijden mijn vorige mocht ik gewoon 130 euro per maand voor betalen. Als ik dadelijk 580 per kwartaal mag gaan betalen moet hij eruit, heb ik gewoon niet over. Als benzine wel met 30 jaar MRB vrij word, wat is er mogelijk buiten een V8 en 2.25 benzine?

Groeten Robert
Dixo

Re: Stel dat...

Bericht door Dixo »

De Rover V8 in 3.5/3.9/4.0, de 2.25L en 2.5L 4cilinder, de 2.8 BMW benzine voor Zuid-Afrikaanse markt, en de 2.0mpi voor vooral Italië zijn in de 90/110 geleverd. Als variant kun je voor de V8 nog naar de 4.6 bijvoorbeeld.

Of natuurlijk naar bijvoorbeeld Chevy of een ander merk gaan....
mvd1968

Re: Stel dat...

Bericht door mvd1968 »

is het zomaar mogelijk om een benzine tor in een 90 te bouwen?
Hoe zit dat met kenteken? Herkeuren?
En wat zou zoiets kosten aan onderdelen?
Dixo

Re: Stel dat...

Bericht door Dixo »

Herkeuren bij de RDW ja.

Wat de kosten zijn hangt er vooral vanaf welk blok je wil hebben en hoe compleet je het koopt. Met een donor-auto ben je sowieso verzekerd van alle onderdelen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/11/2012 10:08 door Dixo.
Gert-Jan

Re: Stel dat...

Bericht door Gert-Jan »

Heb je al eens uitgerekend hoeveel meer je gaat betalen aan branstof bij dezelfde 10000 kilometer per jaar?

Ik zou nog eens goed gaan rekenen als ik jou was anders betaal je straks veel meer aan brandstof als aan MRB.

10.000 km diesel x 1:8,5 (ja zoveel verbruikt een 300 TDi echt en met automaat nog meer) x 1,45 = € 1705,00
10.000 km benzine V8 x 1:4 x 1,76 = € 4400
10000 km benzine 2,25 x 1:3 (jazeker) x 1,76 = € 5866

MRB is bij volledig bedrag zo'n € 2400 per jaar.

Wellicht op gas, maar is ie dan nog steeds belastingvrij? en dan moet je de gasinstallatie ook nog weer kopen, al bij al gaat het als het doorgaat gewoon geld kosten.

en als de TDi minder verbruikt scheelt het nog veel meer.

Dan nog de ombouw, een blokkie kopen enz. enz.

You do the math . . . . . .

Ik zit zelf meer te denken aan het (zelf) ombouwen naar Camper, wellicht via de tussenstap Softtop (al wel er op maar nog niet als zodanig omgekeurd), maar weet nog niet of dat mogelijk is.

Gert-Jan.
paul be

Re: Stel dat...

Bericht door paul be »

als je die auto wil rijden gewoon de belasting betalen. gaat het niet toch alweer veranderen naar kilometerheffing? ben je weer goedkoper uit met 10000 km wellicht
Eric&Betty Boop

Re: Stel dat...

Bericht door Eric&Betty Boop »

Gert-Jan Schreef:
-------------------------------------------------------
> 10000 km benzine 2,25 x 1:3 (jazeker)

Als jij een 2,25 petrol hebt gehad die 1 op 3 liep op benzine dan was er toch iets goed mis.
De 2,25 petrol in Betty loopt op benzine niet echt zuinig(1 op 6/6,5) en op LPG 1 op 5 en nu sinds kort met het BLOS mengstuk heeft ze de laatse tank 1 op 5,4 verbruikt.
Dit is dan wel een 2,25 uit een 90/110 dus met de dubbele Weber. Deze zijn wat dorstiger als de serie 2,25 blokjes met enkeltraps carb.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('09efb8e7fbacd4cd341fa4ed7dd26913', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16104238, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ccb7d680adcf802b58c70ad559e9bb3d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16104238, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Eric&Betty Boop

Re: Stel dat...

Bericht door Eric&Betty Boop »

Je kan nu wel van alles gaan zitten bedenken,maar niemand weet nog hoe de wetgeving uiteindelijk gaat worden.
Nog een klein jaartje geduld en dan je plan trekken zeg ik.
Maar ik ga er vooralsnog van uit dat je voor dagelijks gebruik gewoon gaat betalen ongeacht op wat voor brandstof je rijdt.
De tijd zal het leren.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d219df6efad3921ee31d393d0a3ce001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16104254, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a578cd9f337ea4d7d9b718a38f0f5b9e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16104254, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: Stel dat...

Bericht door Marc-my-Words »

Eric&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gert-Jan Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 10000 km benzine 2,25 x 1:3 (jazeker)
>
> Als jij een 2,25 petrol hebt gehad die 1 op 3 liep
> op benzine dan was er toch iets goed mis.
> De 2,25 petrol in Betty loopt op benzine niet echt
> zuinig(1 op 6/6,5) en op LPG 1 op 5 en nu sinds
> kort met het BLOS mengstuk heeft ze de laatse tank
> 1 op 5,4 verbruikt.
> Dit is dan wel een 2,25 uit een 90/110 dus met de
> dubbele Weber. Deze zijn wat dorstiger als de
> serie 2,25 blokjes met enkeltraps carb.

Waarschijnlijk kan je ook wel zuiniger met de 300Tdi rijden.
Ik reed met een Td5, en rijdt met een Puma tussen de 1:10 en 1:11.
Met de Td5 met overdrive zelfs beter.

Marc
Marc-my-Words

Re: Stel dat...

Bericht door Marc-my-Words »

Ja, reken er maar op dat het linksom of rechtsom geld gaat kosten (dan kan het alleen maar meevallen).

En reken er maar op dat diesel heel snel goedkoper is (alleen als je echt weinig rijdt is benzine goedkoper).

Marc
Gert-Jan

Re: Stel dat...

Bericht door Gert-Jan »

Mijn 110 met originele 2,25 Petrol liep geweldig mooi maar haalde (echte kilometers) toch echt maar 1:3, met inderdaad een tweetraps weber.

Vergeet niet dat een La Ro km.teller ook nog eens 10 - 15 procent te veel aangeeft, ga dan maar eens uitrekenen hoeveel je ECHT verbruikt.

Zal dus nog wel wat zuiniger kunnen maar dan nog . . . . . is mijns inziens de investering echt niet waard om minimaal 3-4 jaar MRB en een hele hoop werk te investeren en dan moet je er ook nog van uit gaan dat alles in een keer goed gaat en alles daarna heel blijft.

Mijn 110 300 TDi doet "gewoon" 1:7,5 - 1:8 omgerekend naar La Ro km is dat ook rond de 1:9 - 1:9,5 wat "normaal" gevonden wordt met een automaat.

Gert-Jan.
Gert-Jan

Re: Stel dat...

Bericht door Gert-Jan »

Zie voor verbruik 300 TDi met automaat en betreffende La Ro kilometers mijn antwoord aan Eric hierboven.

Gert-Jan.
Gert-Jan

Re: Stel dat...

Bericht door Gert-Jan »

Dan gaat bij ons gewoon de "hondenauto" van vrouwlief er uit en rijden we het verschil weg met de meer kilometers die we dan met de 110 gaan doen.

Ik heb de 110 toch ook "nodig" voor de vakantie's met de caravan.

Met Eric, even geduld nog en we weten "iets", en hoe lang dat "iets" staat weet ook geen mens, paar maanden terug "zekerheid" dat de regeling zou blijven zoals die was en je ziet het "resultaat".

Gert-Jan.
Marc-my-Words

Re: Stel dat...

Bericht door Marc-my-Words »

Gert-Jan,
Wat een automaat extra gaat doen weet ik niet, maar dat een 300Tdi per definitie ruim onder de 1:10 zou blijven ... zegt wat over, hetzij rijstijl, hetzij roofrekken en dikke banden (met weinig lucht), hetzij toestand van de motor, hetzij uitsluitend en alleen tegenwind, danwel een bandenmaat waarbij de kilometerteller niet meer klopt en dus het sommetje fout is (een combi van factoren zou ook kunnen).
Er wordt wel gezegd dat een Td5 onzuiniger is als de Tdi (hoewel hij op papier zuiniger zou moeten uitkomen) – dus als je met een Td5 over het jaar heen iets tussen de 1:10 en 1:11 kan rijden (met een handbak) dan zou je met een 300Tdi toch minstens in die buurt moeten kunnen komen.

't Maakt overigens uiteindelijk weinig uit voor de conclusie: diesel is gauw goedkoper.

Marc
Eric&Betty Boop

Re: Stel dat...

Bericht door Eric&Betty Boop »

Gert-Jan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn 110 met originele 2,25 Petrol liep geweldig
> mooi maar haalde (echte kilometers) toch echt maar
> 1:3, met inderdaad een tweetraps weber.
>
> Vergeet niet dat een La Ro km.teller ook nog eens
> 10 - 15 procent te veel aangeeft, ga dan maar eens
> uitrekenen hoeveel je ECHT verbruikt.

De afwijking van de teller is al meegenomen in de door mij gemelde waarden.
Ik heb al heel lang geleden de teller geijkt aan de hand van hectometerpaaltjes langs de snelweg een aantal malen over lange afstand(10Km en meer).
Eerst met 235,ers en later nog een keer met de 255,ers waar Betty nu op staat.
Ik weet dus precies hoeveel de Km-teller afwijkt en hoeveel de snelheismeter afwijkt.

Maar goed,een 110 is wel wat zwaarder dan mijn 88 pick-up en de rijstijl maakt ook wel veel uit.
Iedere dag een stuk snelweg met de voet onderin geeft ongetwijfeld een hoger verbruik dan mijn dagelijkse ritje provinciaal naar mijn werk met max 80.
Of liep je 110 altijd 1 op 3?

Edit: Het permanent 4x4 van de 110 heeft ook wel veel invloed vermoed ik.
Als ik bij mijn 110(2,5NA) een aandrijfas had verwijdert was de acceleratie beduidend beter.
Of het ook in verbruik scheelde weet ik niet meer want ik reed nooit lang op 1 as maar ik vermoed van wel.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8e9d73f19f67f25d1905838c9c085458', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16104454, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('02c61ae9f5e43551630ab606b50c0d5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16104454, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/11/2012 14:07 door Eric&Betty Boop.
Dennis Fabel

Re: Stel dat...

Bericht door Dennis Fabel »

,

Mijn Land Rover 90 uit 1984 met een 2,25 liter benzine motor loopt op LPG tussen de 1 op 5,5 a 6,5.

Inbouw van lpg met een 70 liter tank, nieuwe onderdelen, rdw keuring, btw etc voor 925 euro bij nlautogas in Oirschot.
Loopt prima, geen back fires etc.

Nu inderdaad nog afwachten wat een LPG oldtimer moet gaan betalen met de nieuwe regelgeving. LPG is de schoonste brandstof, dus als deze nieuwe mrb regelgeving echt in het belang van het milieu staat, verwacht/hoop ik dat deze gelijk getrokken worden aan de benzine auto regeling, ofwel belasting vrij blijft.

Mvg,
Dennis



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2012 05:45 door Dennis Fabel.
Robert

Re: Stel dat...

Bericht door Robert »

Ik laat mijn oude blokje nog wel even liggen als ik de verhalen zo lees. MRB voor diesels alsnog naar 35 jaar. Kan ik beter mij tdi verkopen en een V8 erin gooien met gastankje, voor die 12000 euro die ik in die 5 jaar extra mag betalen kan ik heel wat onderhoud plegen.

Nog maar even afwachten dus.
Bedankt voor de reacties!
mvd1968

Re: Stel dat...

Bericht door mvd1968 »

Dixo Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Rover V8 in 3.5/3.9/4.0, de 2.25L en 2.5L
> 4cilinder, de 2.8 BMW benzine voor Zuid-Afrikaanse
> markt, en de 2.0mpi voor vooral Italië zijn in de
> 90/110 geleverd. Als variant kun je voor de V8 nog
> naar de 4.6 bijvoorbeeld.
>
> Of natuurlijk naar bijvoorbeeld Chevy of een ander
> merk gaan....

Welke van deze types zijn makkelijk te verkrijgen. Inbouwen van bv een 2.0mpi in mijn defender ipv de 2.5na is wel een optie ivm de mrb. Waar kan ik een berekening maken van de totale kosten?
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Stel dat...

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

de 2.0mpi wil je niet hoor, geen geschikte motor voor een defender en ook niet voor een disco, waar hij ook even in gezeten heeft.
mvd1968

Re: Stel dat...

Bericht door mvd1968 »

Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> de 2.0mpi wil je niet hoor, geen geschikte motor
> voor een defender en ook niet voor een disco, waar
> hij ook even in gezeten heeft.

V8 is me te duur in verbruik..
Wat zijn nog andere redelijke gerpijsde alternatieven?
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Stel dat...

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

een 2,25 of 2.5, best fijne motoren, erg goedkoop in aanschaf. Maar niet snel en ook een hoog verbruik. Wel betrouwbaar en relatief stil.
Plaats reactie