Aandrijflijn advies gevraagd
Aandrijflijn advies gevraagd
Beste allemaal,
Er is al heel veel over geschreven, maar mijn symptomen heb ik nog niet terug kunnen vinden. Ik heb de volgende configuratie:
Land Rover 90 uit 1985 met een 200tdi disco motor, de (naar mijn weten) standaard lt77 bak uit 1985, een lt230 (22d) dus met 1:4 overbrenging, standaard 3.54 diffs. Banden zijn 7.5x16.
Voor mijn gevoel zijn de versnellingen erg kort. 80km/u in de 4 is al erg hoog in de toeren, eigenlijk wel maximaal, in de 5 houdt het bij 105/110 km/u echt op. De motor maakt dan echt veel toeren (gaat je door merg en been).
nou hoef ik geen snelheidsmonster, maar een top van net over de 100 rijdt op de snelweg niet echt prettig, los van het oorverdovende geluid.
Ik lees veel over het feit dat de mijn configuratie de meest ideale zou zijn, maar dat gevoel krijg ik er niet echt bij. De genoemde snelheden zijn gps snelheden die overigens goed overeenkomen met de snelheidsmeter in de auto.
Als ik bij ashcroft de calculator invul, dan komt dat duidelijk niet overeen met de prestaties van mijn auto. Kies ik voor 4.75 diffs dan zijn de waardes redelijk kloppend. De diffs heb ik vanavond gecontroleerd met de touwtje om de cardan methode en kwam precies op 3.54 uit.
Verwacht ik er te veel van, is iets in deze configuratie niet wat het lijkt, of is er iets kapot?
Ben benieuwd naar jullie ideeen en ervaringen.
Cheers
Joachim
Er is al heel veel over geschreven, maar mijn symptomen heb ik nog niet terug kunnen vinden. Ik heb de volgende configuratie:
Land Rover 90 uit 1985 met een 200tdi disco motor, de (naar mijn weten) standaard lt77 bak uit 1985, een lt230 (22d) dus met 1:4 overbrenging, standaard 3.54 diffs. Banden zijn 7.5x16.
Voor mijn gevoel zijn de versnellingen erg kort. 80km/u in de 4 is al erg hoog in de toeren, eigenlijk wel maximaal, in de 5 houdt het bij 105/110 km/u echt op. De motor maakt dan echt veel toeren (gaat je door merg en been).
nou hoef ik geen snelheidsmonster, maar een top van net over de 100 rijdt op de snelweg niet echt prettig, los van het oorverdovende geluid.
Ik lees veel over het feit dat de mijn configuratie de meest ideale zou zijn, maar dat gevoel krijg ik er niet echt bij. De genoemde snelheden zijn gps snelheden die overigens goed overeenkomen met de snelheidsmeter in de auto.
Als ik bij ashcroft de calculator invul, dan komt dat duidelijk niet overeen met de prestaties van mijn auto. Kies ik voor 4.75 diffs dan zijn de waardes redelijk kloppend. De diffs heb ik vanavond gecontroleerd met de touwtje om de cardan methode en kwam precies op 3.54 uit.
Verwacht ik er te veel van, is iets in deze configuratie niet wat het lijkt, of is er iets kapot?
Ben benieuwd naar jullie ideeen en ervaringen.
Cheers
Joachim
Re: Aandrijflijn advies gevraagd
Misschien heb je een 1:1,6 tussenbak (of een andere tussenbak waarin 1:1,6 tandwielen gedropt zijn).
Met 1:1,4 wordt het normaal, en 1:1,2 zou zelfs ook kunnen als de motor gezond is en je geen zware ladingen trekt.
Marc
Met 1:1,4 wordt het normaal, en 1:1,2 zou zelfs ook kunnen als de motor gezond is en je geen zware ladingen trekt.
Marc
Tja met die engelsen weet je het nooit. Zou zomaar kunnen dat ze aan het rommelen zijn geweest met de tussenbak. Als ik de 1:6 selecteer bij 3800 toeren, dan komt het ook wel aardig in de buurt. Hoe kom ik erachter of er tandwielen van een 1:6 in de bak zitten? Moet die dan open of is er ook een truukje voor?
Cheers
Joachim
Cheers
Joachim
Hoi Joachim,
Je kunt de tussenbak verhouding controleren door:
- De auto aan een kant op te tillen (doe maar de rechterkant, daar zitten de cardanassen).
- Zet de versnellingsbak in de vier (prise direct).
- Schakel de sper in.
- Zet de motor op het BDP (Bovenste Dode Punt) of TDC met een sleutel (ratel met dop) op de krukaspoelie (gaat bij een diesel redelijk zwaar).
- Draai de handrem trommel zover mogelijk naar rechts, zodat de speling in de tussenbak/sperdifferentieel is "weggedraaid".
- Markeer de handrem trommel op een goed herkenbaar punt (zet eventueel een stuk ijzer als punt met een lijmklem op het chassis).
- Draai de motor met een sleutel op de krukaspoelie tot het volgende BDP/TDC.
- Draai de trommel weer naar rechts om de speling van de tussenbak/sperdifferentieel op te heffen.
Kijk dan tot hoe ver de handrem trommel is gedraaid. Met een rolmeter kun je de omtrek van de trommel meten. Door het punt te markeren waar de trommel stopt, kun je de rest meten en dan de verhouding vaststellen.
Handigste is om dat met twee man te doen, een kan dan aan de motor draaien, de ander onder kijken.
Succes en meet ze,
Jos
Je kunt de tussenbak verhouding controleren door:
- De auto aan een kant op te tillen (doe maar de rechterkant, daar zitten de cardanassen).
- Zet de versnellingsbak in de vier (prise direct).
- Schakel de sper in.
- Zet de motor op het BDP (Bovenste Dode Punt) of TDC met een sleutel (ratel met dop) op de krukaspoelie (gaat bij een diesel redelijk zwaar).
- Draai de handrem trommel zover mogelijk naar rechts, zodat de speling in de tussenbak/sperdifferentieel is "weggedraaid".
- Markeer de handrem trommel op een goed herkenbaar punt (zet eventueel een stuk ijzer als punt met een lijmklem op het chassis).
- Draai de motor met een sleutel op de krukaspoelie tot het volgende BDP/TDC.
- Draai de trommel weer naar rechts om de speling van de tussenbak/sperdifferentieel op te heffen.
Kijk dan tot hoe ver de handrem trommel is gedraaid. Met een rolmeter kun je de omtrek van de trommel meten. Door het punt te markeren waar de trommel stopt, kun je de rest meten en dan de verhouding vaststellen.
Handigste is om dat met twee man te doen, een kan dan aan de motor draaien, de ander onder kijken.
Succes en meet ze,
Jos
Dank voor je tip Jos. Klinkt best ingewikkeld, maar is misschien toch de enige manier om het te doen. Heb al bij ashcroft zitten kijken of er info is over hoeveel tanden de tandwielen van hun verschillende gear ratio setjes hebben, om zo te kijken in mijn tb wat er nu in zit.
Ik zal eens kijken of de TDC markering op de pully nog te zien is en mijn sleutelmaatje optrommelen om zijn spierballen eens te gebruiken.
Dus als ik het meten goed begrijp dan zou het zo moeten zijn als de omtrek van de trommel een meter is (hypothetisch) bij een 1:4 tussenbak er 25 cm tussen de markeringen moet zitten, bij een1:2 dan 50 cm en bij een 1:6 ongeveer 16,7 centimeter.
Ik zal eens kijken of de TDC markering op de pully nog te zien is en mijn sleutelmaatje optrommelen om zijn spierballen eens te gebruiken.
Dus als ik het meten goed begrijp dan zou het zo moeten zijn als de omtrek van de trommel een meter is (hypothetisch) bij een 1:4 tussenbak er 25 cm tussen de markeringen moet zitten, bij een1:2 dan 50 cm en bij een 1:6 ongeveer 16,7 centimeter.
Joadalama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dank voor je tip Jos. Klinkt best ingewikkeld,
> maar is misschien toch de enige manier om het te
> doen. Heb al bij ashcroft zitten kijken of er info
> is over hoeveel tanden de tandwielen van hun
> verschillende gear ratio setjes hebben, om zo te
> kijken in mijn tb wat er nu in zit.
>
> Ik zal eens kijken of de TDC markering op de pully
> nog te zien is en mijn sleutelmaatje optrommelen
> om zijn spierballen eens te gebruiken.
>
> Dus als ik het meten goed begrijp dan zou het zo
> moeten zijn als de omtrek van de trommel een meter
> is (hypothetisch) bij een 1:4 tussenbak er 25 cm
> tussen de markeringen moet zitten, bij een1:2 dan
> 50 cm en bij een 1:6 ongeveer 16,7 centimeter.
Ipv de TDC markering volstaat iedere willekeurige krijtstreep.
En verder klopt het sommetje niet.
De tussenbak-aanduidingen worden vaak slordig gegeven: het is dus niet 1:2, 1:4 of 1:6. De tussenbakken zijn er in 1:1,2, 1:1,4 en 1:1,6 (en nog meer) dus de verschillen zijn niet zo erg groot (bij Ashcroft vind je de verdere cijfers achter de komma).
Bij benadering zit er tussen twee opvolgde tussenbakken ongeveer 15% verschil, en dus 30% = ongeveer één versnelling tussen 1:1,2 en 1:1,6.
Marc
> Dank voor je tip Jos. Klinkt best ingewikkeld,
> maar is misschien toch de enige manier om het te
> doen. Heb al bij ashcroft zitten kijken of er info
> is over hoeveel tanden de tandwielen van hun
> verschillende gear ratio setjes hebben, om zo te
> kijken in mijn tb wat er nu in zit.
>
> Ik zal eens kijken of de TDC markering op de pully
> nog te zien is en mijn sleutelmaatje optrommelen
> om zijn spierballen eens te gebruiken.
>
> Dus als ik het meten goed begrijp dan zou het zo
> moeten zijn als de omtrek van de trommel een meter
> is (hypothetisch) bij een 1:4 tussenbak er 25 cm
> tussen de markeringen moet zitten, bij een1:2 dan
> 50 cm en bij een 1:6 ongeveer 16,7 centimeter.
Ipv de TDC markering volstaat iedere willekeurige krijtstreep.
En verder klopt het sommetje niet.
De tussenbak-aanduidingen worden vaak slordig gegeven: het is dus niet 1:2, 1:4 of 1:6. De tussenbakken zijn er in 1:1,2, 1:1,4 en 1:1,6 (en nog meer) dus de verschillen zijn niet zo erg groot (bij Ashcroft vind je de verdere cijfers achter de komma).
Bij benadering zit er tussen twee opvolgde tussenbakken ongeveer 15% verschil, en dus 30% = ongeveer één versnelling tussen 1:1,2 en 1:1,6.
Marc
Marc, jij bent hier echt de aandrijflijn goeroe Dat heb ik al in de gaten na alle archiefstukken die ik gelezen heb.
Dat klinkt inderdaad logischer. Ik vond het al veel verschil. Dus dan wordt het:
bij hypothetische omtrek 100cm:
bij 1:1,2 -> 83,3 cm
bij 1:1,4 -> 71,4 cm
bij 1:1,6 -> 62,5 cm
Dat klinkt inderdaad logischer. Ik vond het al veel verschil. Dus dan wordt het:
bij hypothetische omtrek 100cm:
bij 1:1,2 -> 83,3 cm
bij 1:1,4 -> 71,4 cm
bij 1:1,6 -> 62,5 cm
Joadalama Schreef:
> Marc, jij bent hier echt de aandrijflijn goeroe
> Dat heb ik al in de gaten na alle archiefstukken
> die ik gelezen heb.
> Dat klinkt inderdaad logischer. Ik vond het al
> veel verschil. Dus dan wordt het:
> bij hypothetische omtrek 100cm:
> bij 1:1,2 -> 83,3 cm
> bij 1:1,4 -> 71,4 cm
> bij 1:1,6 -> 62,5 cm
Ach, dat valt wel mee, ik heb gewoon vroeger goed opgelet bij de lessen rekenen.
Ik houd ervan als ik in ieder geval de theorie achter de techniek kan doorgronden.
Verder ben ik fan van rustig rijden (dus heb ik er een zeker belang bij te weten welke toeren bij welke snelheid).
En tenslotte is er die Ascroft Calculator die alles ook nog eens voor je uitrekent.
Marc
> Marc, jij bent hier echt de aandrijflijn goeroe
> Dat heb ik al in de gaten na alle archiefstukken
> die ik gelezen heb.
> Dat klinkt inderdaad logischer. Ik vond het al
> veel verschil. Dus dan wordt het:
> bij hypothetische omtrek 100cm:
> bij 1:1,2 -> 83,3 cm
> bij 1:1,4 -> 71,4 cm
> bij 1:1,6 -> 62,5 cm
Ach, dat valt wel mee, ik heb gewoon vroeger goed opgelet bij de lessen rekenen.
Ik houd ervan als ik in ieder geval de theorie achter de techniek kan doorgronden.
Verder ben ik fan van rustig rijden (dus heb ik er een zeker belang bij te weten welke toeren bij welke snelheid).
En tenslotte is er die Ascroft Calculator die alles ook nog eens voor je uitrekent.
Marc