gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
Na veel zwoegen een (door een goed revisiebedrijf) gereviseerde 3,9 erin gehangen, oliepomp met vet, op druk brengen met boormachine en vervolgens starten en rijden.
Bij koude motor oliedruk iets boven 2 bar en na een ritje van 20 minuten zakt de druk naar 1 bar, dus maar snel weer naar huis.
Ik heb er 10W40 olie in zitten.
Is een druk van 1 Bar niet te weinig en zou het kunnen dat plunjer of veer van overdrukklep niet helemaal fris zijn? Die zijn namelijk niet vervangen bij revisie.
Bij koude motor oliedruk iets boven 2 bar en na een ritje van 20 minuten zakt de druk naar 1 bar, dus maar snel weer naar huis.
Ik heb er 10W40 olie in zitten.
Is een druk van 1 Bar niet te weinig en zou het kunnen dat plunjer of veer van overdrukklep niet helemaal fris zijn? Die zijn namelijk niet vervangen bij revisie.
Re: gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
Bij welk toerental? 1 bar bij stationair draaiende warme motor is nog niet heel slecht.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
Tijdens het proefritje was het toerental denk ik 2500, toen ik zag dat de druk nog slechts 1 bar was.
Vervolgens naar huis gereden en bij opschakelen en dus wisselende toerentallen kwam de druk niet boven de 1 bar.
Na een uur weer gestart en was het weer iets boven de 2 bar, heb de motor niet verder kunnen testen vanwege een vremd verschijnsel (zie mijn post kortsluiting in accu).
Vervolgens naar huis gereden en bij opschakelen en dus wisselende toerentallen kwam de druk niet boven de 1 bar.
Na een uur weer gestart en was het weer iets boven de 2 bar, heb de motor niet verder kunnen testen vanwege een vremd verschijnsel (zie mijn post kortsluiting in accu).
Re: gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
Hoeveel boordspanning heb je als accu en dynamo die problemen hebben?
Te lage voeding op je oliedrukmeter zou ook die lage afgelezen waarde op de oliedrukmeter kunnen verklaren vermoed ik.
En ook de oorzaak van het afslaan omdat er niet genoeg spanning is voor de ontsteking.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1ea4f11c126f2031ecde718295e2fb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16081342, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('36264d9a8afa6fcb3c08925959ae4339', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16081342, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 23:09 door Eric&Betty Boop.
Te lage voeding op je oliedrukmeter zou ook die lage afgelezen waarde op de oliedrukmeter kunnen verklaren vermoed ik.
En ook de oorzaak van het afslaan omdat er niet genoeg spanning is voor de ontsteking.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1ea4f11c126f2031ecde718295e2fb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16081342, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('36264d9a8afa6fcb3c08925959ae4339', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16081342, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 23:09 door Eric&Betty Boop.
Re: gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
Daar had ik nog niet aan gedacht!
Morgen eens checken.
Dank je
Morgen eens checken.
Dank je
Re: gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
De Rover V8 is nooit een voorbeeld geweest qua oliedruk. LR manual specificeerd dat een gereviseerde pomp en blok tussen de 30 en 40PSI (2-2.8 bar) leveren bij een 2000 toeren. Stationair zakt dit in tot ongeveer 1 bar. Als dit echter de druk is terwijl je rijdt, dan loont het idd om even verder te kijken. Allereerst met een mechanische oliedruk meter.... die zijn toch wat betrouwbaarder en dan weet je gelijk of de electrische wel /niet klopt. Massaproblemen zou ook heel goed dit verschijnsel kunnen veroorzaken.
.
Als hij koud is, zal je een hogere druk meten, simpelweg omdat de olie nog wat dikker is. Gargamel kwam als ie koud was aan de 48PSI.... rijdend zat het rond de 30. Dat was echter wel met een gemodificeerde pomp.
Ik lees dat je de motor gereviseerd hebt; heb je ook de oliepomp aangepakt ??? Dit is niet het sterkste punt van de V8 en zeker wat extra aandacht waard.
Bekende slijtagepunten zijn de base-plate (inlopen), tandwielen en ook het overdukventiel. Vooral de laatste is redelijk desastreus; ze willen namelijk weleens blijven hangen in een half open stand en dan een deel van de pomp opbrengst terugvoeren naar het filter.
Iets om zeker even te controleren.
Iets anders wat me te binnen schiet zijn de tuimelaars. Soms worden er ipv de aluminium tuimelaars stalen versies geleverd. Die zijn toch wat sterker. In dat geval moet echter wel de oliestroom naar de tuimelaars beperkt worden; omdat de stalen versie meer olie langs de tuimelaaras laat ontsnappen.
Hiervoor zit er normaal gesproken een dun plaatje bij de set, een wat kleinere doorlaat heeft als het oliekanaaltje naar de tuimelaarassen. Zit dit er niet tussen, dan loopt er teveel olie weg en krijg je een lage oliedruk omdat de pomp dit volume niet kan leveren.
Overigens is de Rover V8 niet gebaad bij een hoge oliedruk, echter wel een hoge flow. Lage druk is dus minder schadelijk als een laag gepompt volume.
Goede indicatie is als je onder de kleppendeksels kijkt als hij loopt. stroomt hier een gestaag stroompje olie; dan is het meestal wel in orde. Verwacht geen rivier maar wel een gestage stroom.
Een andere mogelijkheid is dat er toch iets verkeerd gemonteerd is.
Gerrit
.
Als hij koud is, zal je een hogere druk meten, simpelweg omdat de olie nog wat dikker is. Gargamel kwam als ie koud was aan de 48PSI.... rijdend zat het rond de 30. Dat was echter wel met een gemodificeerde pomp.
Ik lees dat je de motor gereviseerd hebt; heb je ook de oliepomp aangepakt ??? Dit is niet het sterkste punt van de V8 en zeker wat extra aandacht waard.
Bekende slijtagepunten zijn de base-plate (inlopen), tandwielen en ook het overdukventiel. Vooral de laatste is redelijk desastreus; ze willen namelijk weleens blijven hangen in een half open stand en dan een deel van de pomp opbrengst terugvoeren naar het filter.
Iets om zeker even te controleren.
Iets anders wat me te binnen schiet zijn de tuimelaars. Soms worden er ipv de aluminium tuimelaars stalen versies geleverd. Die zijn toch wat sterker. In dat geval moet echter wel de oliestroom naar de tuimelaars beperkt worden; omdat de stalen versie meer olie langs de tuimelaaras laat ontsnappen.
Hiervoor zit er normaal gesproken een dun plaatje bij de set, een wat kleinere doorlaat heeft als het oliekanaaltje naar de tuimelaarassen. Zit dit er niet tussen, dan loopt er teveel olie weg en krijg je een lage oliedruk omdat de pomp dit volume niet kan leveren.
Overigens is de Rover V8 niet gebaad bij een hoge oliedruk, echter wel een hoge flow. Lage druk is dus minder schadelijk als een laag gepompt volume.
Goede indicatie is als je onder de kleppendeksels kijkt als hij loopt. stroomt hier een gestaag stroompje olie; dan is het meestal wel in orde. Verwacht geen rivier maar wel een gestage stroom.
Een andere mogelijkheid is dat er toch iets verkeerd gemonteerd is.
Gerrit
Re: gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
Het is toch een 3.9 , heeft die de oliepomp al niet op de krukas ziten ipv de oude pomp op de verdeleras ??
groet,
Benno
groet,
Benno
Re: gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
Volgens mij hebben alleen de 4.0 en 4.6 de pomp direct op de krukas zitten.
3.9 heeft nog een öuderwetse pomp; ik heb een dergelijk front cover namelijk gebruik op de 4.6 die in Gargamel hangt.
Wilde verder aan de wagen zo min mogelijk wijzigen mbt "randapparatuur" rond het motorblok.
3.9 heeft nog een öuderwetse pomp; ik heb een dergelijk front cover namelijk gebruik op de 4.6 die in Gargamel hangt.
Wilde verder aan de wagen zo min mogelijk wijzigen mbt "randapparatuur" rond het motorblok.
Re: gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
Nee, de 3.9 heeft de pomp buiten op het disrtibutiedeksel zitten.
Re: gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
Dank voor je input.
De oliepomp tandwielen zijn vervangen, de tuimelaars waren nog goed, die zijn niet vervangen.
Wat je schrijft over massa problemen klopt ook, vandaag de 3 grote zekeringen voor bij het schutbord even opgeschuurd en het kortsluitings probleem was opgelost.
Met als gevolg dat tijdens een proefrit van een uurtje de oliedruk netjes op 2 bar bleef staan en de olie niet boven de 90 graden komt.
Heb ook de overdruk plunjer er uit gehaald en die had wel een paar lichte krasjes dus die misschien ook nog maar vervangen?
Dus ik ben weer helmaal blij!
De oliepomp tandwielen zijn vervangen, de tuimelaars waren nog goed, die zijn niet vervangen.
Wat je schrijft over massa problemen klopt ook, vandaag de 3 grote zekeringen voor bij het schutbord even opgeschuurd en het kortsluitings probleem was opgelost.
Met als gevolg dat tijdens een proefrit van een uurtje de oliedruk netjes op 2 bar bleef staan en de olie niet boven de 90 graden komt.
Heb ook de overdruk plunjer er uit gehaald en die had wel een paar lichte krasjes dus die misschien ook nog maar vervangen?
Dus ik ben weer helmaal blij!
Re: gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
Je hebt ook 3.9 met een oliepomp op de krukas. Komt uur de rrc softdash of disco.
Re: gereviseerde motor en toch maar 2 bar oliedruk
eduard Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dank voor je input.
>
> De oliepomp tandwielen zijn vervangen, de
> tuimelaars waren nog goed, die zijn niet
> vervangen.
>
> Wat je schrijft over massa problemen klopt ook,
> vandaag de 3 grote zekeringen voor bij het
> schutbord even opgeschuurd en het kortsluitings
> probleem was opgelost.
>
> Met als gevolg dat tijdens een proefrit van een
> uurtje de oliedruk netjes op 2 bar bleef staan en
> de olie niet boven de 90 graden komt.
>
> Heb ook de overdruk plunjer er uit gehaald en die
> had wel een paar lichte krasjes dus die misschien
> ook nog maar vervangen?
>
> Dus ik ben weer helmaal blij!
Als er al krassen op zitten, dan zou ik hem zeker even vervangen. Het is een bekend issue; en ikzelf zou me niet erg lekker voelen als ik wist dat nou net dit onderdeel niet helemaal 100% was.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2012 22:04 door G-men (Gargamel).
-------------------------------------------------------
> Dank voor je input.
>
> De oliepomp tandwielen zijn vervangen, de
> tuimelaars waren nog goed, die zijn niet
> vervangen.
>
> Wat je schrijft over massa problemen klopt ook,
> vandaag de 3 grote zekeringen voor bij het
> schutbord even opgeschuurd en het kortsluitings
> probleem was opgelost.
>
> Met als gevolg dat tijdens een proefrit van een
> uurtje de oliedruk netjes op 2 bar bleef staan en
> de olie niet boven de 90 graden komt.
>
> Heb ook de overdruk plunjer er uit gehaald en die
> had wel een paar lichte krasjes dus die misschien
> ook nog maar vervangen?
>
> Dus ik ben weer helmaal blij!
Als er al krassen op zitten, dan zou ik hem zeker even vervangen. Het is een bekend issue; en ikzelf zou me niet erg lekker voelen als ik wist dat nou net dit onderdeel niet helemaal 100% was.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2012 22:04 door G-men (Gargamel).