kortsluiting in accu, kan dat?
kortsluiting in accu, kan dat?
Dit is echt iets waar ik geen raad mee weet, in telegramstijl even de situatie.
Na motor en bakwissel een proefrit gemaakt;
na 300mtr slaat motor spontaan af-starten wil niet-accu leeg?
starthulp en motor start-laadstroomlampje blijft branden-na 300 meter wederom spontaan afslaan.
diodebrug van dynamo blijkt kapot-accu aan druppelaar voor 12 uur.
na reparatie weer een proefrit van 20 minuten-dan gaat het laadstroomlampje weer branden.
dynamo vervangen door andere-motor slaat aan maar laadstroomlampje blijft branden-motor slaat spontaan af.
nieuw poging-startmotor draait-motor wil niet aanslaan
laadstroom van B+ gehaald-startmotor draait-motor slaat aan- na even gasgeven slaat ie spontaan af.
dit diverse keren gedaan en telkens slaat de motor af zodra het toerental stijgt.
ondanks dat de B+ er af is gaat het laadstroomlampje wel uit.
Wie kan hier iets zinnigs op zeggen?
Zou het de accu kunnen zijn?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 22:26 door eduard.
Na motor en bakwissel een proefrit gemaakt;
na 300mtr slaat motor spontaan af-starten wil niet-accu leeg?
starthulp en motor start-laadstroomlampje blijft branden-na 300 meter wederom spontaan afslaan.
diodebrug van dynamo blijkt kapot-accu aan druppelaar voor 12 uur.
na reparatie weer een proefrit van 20 minuten-dan gaat het laadstroomlampje weer branden.
dynamo vervangen door andere-motor slaat aan maar laadstroomlampje blijft branden-motor slaat spontaan af.
nieuw poging-startmotor draait-motor wil niet aanslaan
laadstroom van B+ gehaald-startmotor draait-motor slaat aan- na even gasgeven slaat ie spontaan af.
dit diverse keren gedaan en telkens slaat de motor af zodra het toerental stijgt.
ondanks dat de B+ er af is gaat het laadstroomlampje wel uit.
Wie kan hier iets zinnigs op zeggen?
Zou het de accu kunnen zijn?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 22:26 door eduard.
Re: kortsluiting in accu, kan dat?
Even een kort antwoord; JA,een kortsluiting in de accu kan voorkomen.Vr gr Henk B
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 22:48 door Henk Bossinade.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 22:48 door Henk Bossinade.
Re: kortsluiting in accu, kan dat?
Dank je Henk, maar kan dit ook de oorzaak zijn van het afslaan e.d.?
Re: kortsluiting in accu, kan dat?
Kort antwoord: Nee !
De symptomen die je beschrijft passen niet echt bij een kortgesloten accu maar meer met een bekabeling met haperingen.
Een accu die inwendig kortsluiting vertoont is gewoon dood (of partieel dood) en geeft dus niks of een deel van zijn normale spanning.
Marc
De symptomen die je beschrijft passen niet echt bij een kortgesloten accu maar meer met een bekabeling met haperingen.
Een accu die inwendig kortsluiting vertoont is gewoon dood (of partieel dood) en geeft dus niks of een deel van zijn normale spanning.
Marc
Re: kortsluiting in accu, kan dat?
Marc, klinkt heel logisch!
Draden voor laadstroom B+, laadstroomlampje op D+ en voeding voor ontsteking zitten allemaal in dezlefde kabelboom die ik toevallig bij uit-en inbouw van motor overal tussendoor en langs geb moeten trekken.
Grote kans dat hier dus ergens een breuk zit.
Dank voor de tip.
Draden voor laadstroom B+, laadstroomlampje op D+ en voeding voor ontsteking zitten allemaal in dezlefde kabelboom die ik toevallig bij uit-en inbouw van motor overal tussendoor en langs geb moeten trekken.
Grote kans dat hier dus ergens een breuk zit.
Dank voor de tip.
Re: kortsluiting in accu, kan dat?
Een kortsluiting in een accu is wel degelijk mogelijk en kan de door jou beschreven symptonen geven.Wij hebben een machinepark van zo'n 500 machines en maken ieder jaar wel 3 a 4 van zulke storingen mee.Maar verder geef ik Marc helemaal gelijk,controleer eerst je bedrading en probeer ook evt. een andere accu. Succes, vr gr Henk B.
Re: kortsluiting in accu, kan dat?
Hoi Uduard,
Kijk ook even goed naar de massakabel van de motor naar het chassis en uiteraard ook die van de accu naar het chassis. Je hebt kans dat de motor massa maakt via de aandrijflijn en ja, heel goed mogelijk, via de kilometerkabel en de eventueel RVS remleidingen. Ik heb ze beiden al eens in een klassieker zien roken.
B+ los en acculampje uit kan best. Op de B+ staat normaal ongeveer 12 volt, als de dynamo draait heeft de dynamo 14,2 volt af en gaat het lampje dus uit c.q. zal heel zwak branden.
Succes en sleutel ze,
Jos
Kijk ook even goed naar de massakabel van de motor naar het chassis en uiteraard ook die van de accu naar het chassis. Je hebt kans dat de motor massa maakt via de aandrijflijn en ja, heel goed mogelijk, via de kilometerkabel en de eventueel RVS remleidingen. Ik heb ze beiden al eens in een klassieker zien roken.
B+ los en acculampje uit kan best. Op de B+ staat normaal ongeveer 12 volt, als de dynamo draait heeft de dynamo 14,2 volt af en gaat het lampje dus uit c.q. zal heel zwak branden.
Succes en sleutel ze,
Jos
Re: kortsluiting in accu, kan dat?
in dit geval is meten weten
accu kortsluiting is makkelijk te meten door een multiemeter op de volgeladen accu, dus eerst een nachtje op een goede lader, geen druppelaar, te zetten en dan mag hij tijdens het starten ( zonder dat de motor aanslaat dus ontsteking los of pomp dicht) niet onder de 10 volt komen zakt hij daar onder dan is de accu rijp voor de recycling
met een accu die inwendig kortsluiting heeft kan je niet meer starten want dan is er minstens 1 cel die niet mee doet en dan zou je tijdens het starten 8 vol overhouden wat niet voldoende is om de motor rond te krijgen, kan natuurlijk ook dat hij bijna stuk is en hem wel net rond krijgt
een lege accu die wel in goede staat is levert ook jou problemen op
pak een meter en meet de spanning op de accu, die moet met draaiende motor boven de 13 volt komen als de accu leeg is en als die vol is 14,3 zo niet is er iets mis met het laadsysteem, kan bedrading zijn of de dynamo zelf
het laadstroom lampje verteld je niet voldoende wat er aan de hand is en kan door meerdere oorzaken aan gaan of uit blijven
dus nogmaals
zet de meetwaarde op de prik en we kunnen gerichter antwoorden
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b43527e2839b35f2f55c52d26c0ff1ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16081954, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2012 11:12 door jamaar.
accu kortsluiting is makkelijk te meten door een multiemeter op de volgeladen accu, dus eerst een nachtje op een goede lader, geen druppelaar, te zetten en dan mag hij tijdens het starten ( zonder dat de motor aanslaat dus ontsteking los of pomp dicht) niet onder de 10 volt komen zakt hij daar onder dan is de accu rijp voor de recycling
met een accu die inwendig kortsluiting heeft kan je niet meer starten want dan is er minstens 1 cel die niet mee doet en dan zou je tijdens het starten 8 vol overhouden wat niet voldoende is om de motor rond te krijgen, kan natuurlijk ook dat hij bijna stuk is en hem wel net rond krijgt
een lege accu die wel in goede staat is levert ook jou problemen op
pak een meter en meet de spanning op de accu, die moet met draaiende motor boven de 13 volt komen als de accu leeg is en als die vol is 14,3 zo niet is er iets mis met het laadsysteem, kan bedrading zijn of de dynamo zelf
het laadstroom lampje verteld je niet voldoende wat er aan de hand is en kan door meerdere oorzaken aan gaan of uit blijven
dus nogmaals
zet de meetwaarde op de prik en we kunnen gerichter antwoorden
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b43527e2839b35f2f55c52d26c0ff1ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16081954, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2012 11:12 door jamaar.
Re: kortsluiting in accu, kan dat?
Ik weet niet of iemand dit vaker heeft meegemaakt, maar ik heb de 3 grote zekeringen voor het schutbord opgeschuurd, waren licht aangeslagen en het probleem (lijkt) opgelost.
Vandaag een uurtje gereden en geen problemen meer, motor slaat niet meer spontaan af en laadstroom lampje gaat uit na aanslaan.
Heb slechts 1 massakabel van motor naar chassis, aan de airco pomp, dus misschien nog maar een 2e aanleggen?
Allemaal bedankt voor de input.
Vandaag een uurtje gereden en geen problemen meer, motor slaat niet meer spontaan af en laadstroom lampje gaat uit na aanslaan.
Heb slechts 1 massakabel van motor naar chassis, aan de airco pomp, dus misschien nog maar een 2e aanleggen?
Allemaal bedankt voor de input.
Re: kortsluiting in accu, kan dat?
daarom heb ik geen glaszekeringen meer
mooi dat het iets simpels is
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ef4f138d2cf5af9c8ef5a220df79fcf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16083791, 600, 600, 'Loading image ...', false);
mooi dat het iets simpels is
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ef4f138d2cf5af9c8ef5a220df79fcf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16083791, 600, 600, 'Loading image ...', false);