waar zit relay R123 verstopt?- Opgelost!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
JanTD5

waar zit relay R123 verstopt?- Opgelost!

Bericht door JanTD5 »

Gisteravond bezoek gehad van de Prince of darkness. Lamp switch door gesmolten. Dus vandaag maar aan begonnen. Ook mijn 110 Td5 zolang ik hem heb al als ik stads lichten aan zet ook gelijk de dim lichten aangaan. Dus ook niet goed. Schema's er bij gepakt en eraan begonnen. Nu heeft een vorige eigenaar de dim licht spanning van de stads licht spanning "afgetapt" niet goed dus. Dat herstelt en idd dan geen dim licht meer. Licht schakelaar en dim/groot licht schakelaar zijn nieuwe, handig als je iets liggen hebt.

Tijdens het meten komt ik zover dat ik geen spanning heb op de blauwe draad van de dim/groot licht schakelaar (S123) welke door relay R123 gaat. Heb alleen geen idee waar relay R123 zit.

Als ik het goed heb dan dan is je relay dim/groot licht de gele die in de fuse box zit tussen schutbord en versnelling pook.

Kan dus iemand mij vertellen waar dat andere relay verstopt zit? Als ik zo kijk dan zit er niets achter de klokken. Wel nog 2 bij de ecu maar de kleuren draden komen niet overeen met het schema.

Mvg Jan

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 20:36 door JanTD5.
Frans Bonnes

Re: waar zit relay R123 verstopt?

Bericht door Frans Bonnes »

Heb je hier iets aan?

fb
AadG

Bericht door AadG »

Hallo JAn

Bij model 1999 is het de derde gele relais van links (tegen schutbord) en bij model 2002 zitten er 4 gele relais dan is het de vierde.

Je kan ook zeggen dat het relais wat links van het bruine relais zit R123 is
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Dank zover. Ok, heb ik in de peiling. Maar waar zit dan het andere relay uit het schema de R126? Want ik dacht dat de Die gele achter de pook de R123 zou zijn. Heb ondertussen een jumper gezet over het relay R126, nog geen succes. Draad gaat dan verder door de dim/dip switch naar relay R126.

Ergo waar. Zit die dan verborgen?

Dank zover en Mvg Jan
Leendert

Bericht door Leendert »

Ik begrijp dat je het schema boek hebt, nu is er ook een Electrical Library hierin staan de locatie en beschrijvingen van de systemen.
Als je hier wat aan hebt, kan ik ze wel verstuuren, ik heb er een van 1999 en 2002
Stuur maar en PB met je mail adres
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Leendert, je hebt mail.

Mvg Jan
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

JanTd5,

Let op, het komt ook voor dat je alles vervangt en dat het nog niet werkt.
Er zit dan waarschijnlijk een gebrek in de relais-voet.

Dat er bij jou een bypass gemaakt is zou kunnen duiden op zo'n foute relais-voet:
Als je niet weet dat de King of Darkness ook daarin kan huizen kan je lang zoeken, en dan is zo'n bypass een armoede oplossing.
(Ik heb dit niet uit eigen ervaring, maar meegekregen na een lang meedenk-traject bij een verduisterde collega Td5-rijder.)

Als je alles weer correct hebt, monteer dan ook een "Zweedse Lichtversterker" (of een verbeterde schakeling van AadG).

Marc
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Probleem opgelost. Het bleek uit eindelijk een draad breuk na het relay en naar de dim/ groot licht schakelaar te zijn. Nieuwe draad getrokken en opgelost. Nu nog volgende week de heldere koplampen en de Zweedse lichtversterker van Ruud Lemmens inbouwe die al eeuwen daar op ligtte wachten. Allemaal bedankt voor het meedenken. Oja het relay R126 zit er helemaal niet in, raar maar waar. Heb de draad door de boom heen gevolgd en geen relay tegen gekomen.

Mvg Jan
AadG

Bericht door AadG »

kan die nie kapot ook
Marc-my-Words

Re: waar zit relay R126 verstopt?

Maar wat zou die R126 doen als ie er wel zat ?? (behalve dan kapot gaan)
AadG

Bericht door AadG »

The intention was to provide a night-time "town beam", since it was considered that sidelights alone were insufficient and full headlamps too bright for use in dark conditions in built-up street-lit areas. They were thus intended to be used during the hours of darkness instead of normal headlights in areas with 30mph limits and streetlights, ie areas where it is currently legal to drive with sidelights alone.

Een soort dimlicht, maar dan op halve kracht.
Je komt ze nog wel eens tegen die relais, maar vaak zit er gewoon een doorverbinding in.
Ze zijn makkelijk te herkennen omdat ze roze zijn.
Marc-my-Words

Aha, de rose tegenhanger van de daglicht-verlichting dus.
(Bedoeld voor het night-time cruisen ? )

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2012 07:58 door Marc-my-Words.
AadG

Bericht door AadG »

yep
JanTD5

Re: waar zit relay R123 verstopt?- Opgelost!

Bericht door JanTD5 »

Aad, bedankt voor dezeextra info. Wel jammer, raar dat dit niet in het schema terug komt. Had mij werk en tijd gescheeld

Mvg Jan
AadG

Re: waar zit relay R123 verstopt?- Opgelost!

Bericht door AadG »

Graag gedaan Jan

Ik heb wel eens het idee dat er voor elke landrover een eigen schema is .....
Plaats reactie