stroombeestjes, snap er niets van

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
eduard

stroombeestjes, snap er niets van

Bericht door eduard »

Wie weet raad voor het volgende probleem;

Ik heb de accu aangesloten om een aantal vdo meters aan te sluiten, echter zonder dat de motor in de wagen zat en dus ook geen dynamo aanwezig was.

Nu heb ik de volgende problemen;

Bij inschakelen van stads-en dimlicht gaat het mistachterlicht flauw meebranden en als de knipperlichten weken knippert er van alles vrolijk mee.Lijkt een beetje op verkeerde massa aan de stekkerdoos voor de trekhaak. Ook vlat de brandstofmeter terug naar leeg zodra de verlichting aan is.

Bij draaiende motor blijft het laadstroomlampje branden en laadt niet bij want na een kort ritje was de accu leeg en sloeg de motor uiteraard af.

Zou het kunnen dat er een spanningsregelaar of iets dergelijks kapot is?

Ieder advies is zeer welkom.

Eduard
richard78

Re: stroombeestjes, snap er niets van

Bericht door richard78 »

Heb je de electra toevallig kort geleden aangepast? Lijkt als een verkeerde massa en/of massa probleem.
Bij mij zit de massa kabel op het blok, gezien je blok er niet in zit is deze dan wel aangesloten?

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('09f3dba7f861f744f27d839778e301f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16076151, 600, 600, 'Loading image ...', false);
eduard

Bericht door eduard »

Heb het volgende gedaan;

voor de vdo meters massa en verlichtingsdraad afgetakt van dashboard, motor met bakken vervangen en massa van accu aan versnellingsbak steun en 2e massa van motorblok naar chassis.Stuurstroom voor de meters van de radio afgetakt (maar pas nadat het probleem van de kerstboom verlichting zich voordeed)

Massa lijkt mij in orde want de startmotor draait op volle toeren., heb nog een met een startkabel extra massa van accu naar chassis gelegd maar dat heeft niets geholpen.
Kan het zijn dat ik op het moment dat ik diverse meters aansloot zonder dat de dynamo aangesloten was er een te hoge spanning op iets gestaan heeft?
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

Lijkt mij niet een of andere piekspanning, klink als slechte massa bij je achterlampen. Laadstroom is een apart verhaal maar als jij de dynamo goed hebt aangesloten is die waarschijnlijk stuk.
eduard

Bericht door eduard »

Aansluiting van de dynamo is alleen maar een stekkertje met 3 draden en op de vorige motor werkte de dynamo nog.

Wat ook zo vreemd is dat als ik de lampen inschakel dat dan mijn brandstofmeter naar leeg gaat?
Frank 110V8

Je brandstofmeteR kan komen door een slechte massa, deze gebruikt volgens mij dezelfde massa als de lampen achter
eduard

Bericht door eduard »

Zijn dat soms heel toevallig een paar zwarte draadjes die in de buurt van de versnellingsbakken horen te zitten?
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Massadraadjes zijn in elk geval zwart, maar of ze in de buurt van de V-bak horen te zitten, geen idee.

fb
Jopie

Bericht door Jopie »

Zou toch eerst kijken of je blok/versnellingsbak degelijk geaard is. Als je het hebt over een paar zwarte rommelige draadjes in de buurt van de V-bak kan m.i. dat best eens een klungelige oude aarding zijn. Heb zelf wel eens vergelijkbare problemen gehad in verschillende autos, allemaal opgelost door extra een ruime aarding te leggen na doorrotten van de oorspronkelijke. Grtz.
eduard

Bericht door eduard »

Inderdaad de massa van brandstofmeter en verlichting achter, zit ter hoogte van de bak en die was ik dus na motor en bakwissel vergeten aan te sluiten, probleem opgelost.

Dank voor je info!
Frank 110V8

Mooi dat het opgelost is!
eduard

Bericht door eduard »

Ja dat is hartstikke mooi, maar lees nu voor de gein mijn post over accu kortsluiting eens!

Trouwens een 110 met 3.9 en ZF automaat en BW tussenbak, dat hadden ze eerder moeten maken, wat een verandering.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Waarom zo moeilijk, alles nalopen vraagt vrij veel tijd.
Zet even een startkabel tussen het motorblok en de massapool van de accu. Dan overbrug je het hele massa circuit. Werkt alles dan zoals het hoort, dan is het een massa probleem. (defecte massaschakelaar ??)
Heb je hetzelfde verschijnsel, dan is het wat anders; maar weet je in elk geval wat je kunt uitsluiten.
eduard

Bericht door eduard »

Had ik al getest, maakte geen enkel verschil.

Maar inmiddels alles opgelost!

Massa draad van achterlichten en brandstofmeter hing los,

Dynamo was overleden, diodebrug,

En de 3 grote zekeringen voor het schutbord opgepoetst.

Dank voor de input.
Plaats reactie