Soms gooi je 20 Pond weg omdat je het "goed" wilt doen
Geplaatst: di 06 nov 2012, 13:40
Vandaag mijn bestelling binnen vanuit Engeland. Door een stomme fout (en die gebeuren toch eigenlijk altijd als je "nog effe snel DIT wilt doen" voordat je naar huis gaat.) draaide ik het schroefdraad kapot van mijn laatst te plaatsen spiegelsteun. Ik had een zakje metrische kruiskop boutjes bij UNF boutjes van het zelfde type gegooid bleek later. Bij het vastzetten van de steun viel mij wel op dat het inschroeven wat strak ging maar wat wil je met al die overvloedige verfpartijen. Nog even SNEL schoefdraad zo goed mogelijk ontverven en draaien met die handel...Ja.....met het stellen van de steun kwam dus de hele handel van het deurschanier af. Balen....
Vorige week dus maar een bestelling uit de deur gedaan en daarbij een orginele/genuine Land Rover steun besteld (MRC4583) kosten 27,64 Pond en een Namaakje (uiteraard zelfde partnr.) van BritPart voor 7,44 Pond om als reserve te hebben en als vergelijkings materiaal. Alles wat ik vervangen heb aan "Jeltsin" is zoveel mogelijk Genuine waar ik dit essentieel vond. Eeen spiegelsteun essentieel?? Ja, in dit geval wel want er is niks vervelender dat een rammelende spiegelsteun of eentje die veel te veel kracht nodig heeft om "om te klappen|" bij bijvoorbeeld een boom (of fietser....) die in de weg staat. Eerder een dergelijke steun gehad (ja...Namaak) en die koste mij twee afgebroken boutjes in het scharnier en een hopeloos geklooi in het buitenland om de steun er weer aan te krijgen.
Na binnenkomst van het pakket natuurlijk meteen gaan vergelijken; Mmm, de verpakking van beide zijn zijn totaal verschillend. Waar BritPart zijn steun levert in de bekende blauwe plastic zak en de steun gewikkeld in een vetvrij papiertje, levert Land Rover zijn steun in een gesealde plastic zak vol bedrukt met het geliefde groene Land Rover logo. Tevens zit bij de laatste de steun nog extra verpakt in een plastic zakje, vetvrij papier en een zakje "Silicon" tegen het vocht. Uitgepakt zijn de steunen echt geheel identiek.....het gestanste merk en klein opgeplakt wit stickertje met code is hetzelfde, het schroefdraad is hetzelfde (Metrisch in plaats van UNF!!!! De oude Orginele steunen hebben UNF draad!) zelfs het propje smeervet op de interne veer is hetzelfde...Ja, het is gewoon precies dezelfde steun maar dan voor 4 keer de prijs...
Brengt dit alles mij af van mijn wens tot Genuine bij onderdelen...NEE, zeker niet; de verschillen die ik gezien heb bij Genuine en Namaak waren heel vaak behoorlijk tot zeer groot. De allerbelangrijkste waren wel de krukaslagers en dan vooral de axiale maantjes; Waren de Genuine op een duizendste mm nauwkeurig vlak, waren de Bearmach's en BritPart absoluut niet vlak tevens was de laag tin-lood (dacht dat dat de buitenste laag metaal samenstelling was) beduidend dunner dan bij de Genuine. Pakkingsmateriaal en keerringen zijn al helemaal niet te vergelijken.
Maar ja, Dit is wel een duur grapje voor een extra stukje plastic en een zakje Silicon dat ik ook weer als chemisch afval moet wegbrengen....
Overigs....Bij het slopen van mijn oude spiegelsteun kwam ik er wel achter dat de "omslagdruk" van de arm te stellen is. Als je de onderste nylon beschermdop voorzichtig draaiend lostrekt zie je een grote inbus zitten (Is wel weer Engels maar 9 mm imbus gaat). Ietsje losdraaien zorgt voor een vlotter omklappen van de spiegel doordat je de kracht van de interne veer iets lost. Omgekeerd zorgt er voor dat een eventuele rammel van de arm verdwijnt maar let op.....denk aan die fietser!!
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58621aad89cb2eff0d03b5d91638c04d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 16068309, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vorige week dus maar een bestelling uit de deur gedaan en daarbij een orginele/genuine Land Rover steun besteld (MRC4583) kosten 27,64 Pond en een Namaakje (uiteraard zelfde partnr.) van BritPart voor 7,44 Pond om als reserve te hebben en als vergelijkings materiaal. Alles wat ik vervangen heb aan "Jeltsin" is zoveel mogelijk Genuine waar ik dit essentieel vond. Eeen spiegelsteun essentieel?? Ja, in dit geval wel want er is niks vervelender dat een rammelende spiegelsteun of eentje die veel te veel kracht nodig heeft om "om te klappen|" bij bijvoorbeeld een boom (of fietser....) die in de weg staat. Eerder een dergelijke steun gehad (ja...Namaak) en die koste mij twee afgebroken boutjes in het scharnier en een hopeloos geklooi in het buitenland om de steun er weer aan te krijgen.
Na binnenkomst van het pakket natuurlijk meteen gaan vergelijken; Mmm, de verpakking van beide zijn zijn totaal verschillend. Waar BritPart zijn steun levert in de bekende blauwe plastic zak en de steun gewikkeld in een vetvrij papiertje, levert Land Rover zijn steun in een gesealde plastic zak vol bedrukt met het geliefde groene Land Rover logo. Tevens zit bij de laatste de steun nog extra verpakt in een plastic zakje, vetvrij papier en een zakje "Silicon" tegen het vocht. Uitgepakt zijn de steunen echt geheel identiek.....het gestanste merk en klein opgeplakt wit stickertje met code is hetzelfde, het schroefdraad is hetzelfde (Metrisch in plaats van UNF!!!! De oude Orginele steunen hebben UNF draad!) zelfs het propje smeervet op de interne veer is hetzelfde...Ja, het is gewoon precies dezelfde steun maar dan voor 4 keer de prijs...
Brengt dit alles mij af van mijn wens tot Genuine bij onderdelen...NEE, zeker niet; de verschillen die ik gezien heb bij Genuine en Namaak waren heel vaak behoorlijk tot zeer groot. De allerbelangrijkste waren wel de krukaslagers en dan vooral de axiale maantjes; Waren de Genuine op een duizendste mm nauwkeurig vlak, waren de Bearmach's en BritPart absoluut niet vlak tevens was de laag tin-lood (dacht dat dat de buitenste laag metaal samenstelling was) beduidend dunner dan bij de Genuine. Pakkingsmateriaal en keerringen zijn al helemaal niet te vergelijken.
Maar ja, Dit is wel een duur grapje voor een extra stukje plastic en een zakje Silicon dat ik ook weer als chemisch afval moet wegbrengen....
Overigs....Bij het slopen van mijn oude spiegelsteun kwam ik er wel achter dat de "omslagdruk" van de arm te stellen is. Als je de onderste nylon beschermdop voorzichtig draaiend lostrekt zie je een grote inbus zitten (Is wel weer Engels maar 9 mm imbus gaat). Ietsje losdraaien zorgt voor een vlotter omklappen van de spiegel doordat je de kracht van de interne veer iets lost. Omgekeerd zorgt er voor dat een eventuele rammel van de arm verdwijnt maar let op.....denk aan die fietser!!
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58621aad89cb2eff0d03b5d91638c04d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 16068309, 600, 600, 'Loading image ...', false);