remtrommels
remtrommels
Vandaag, achter L/R nieuwe remschoenen gemonteerd op 109 uit '80. Reden: teveel pedaalslag en uitgesteld met stelschroeven. Nu met nieuwe ben ik nog niet helemaal tevreden omdat meer dan de helft van de stelweg al weer gebruikt moet worden om de schoenen aan te leggen. Kan het zijn dat de remtrommels te ver zijn uitgesleten en als dat zo is; weet iemand de maximale diameter?
Ook zit er weer zo'n wartel van een remleiding vast op de remcilinder achter. Iemand daar een oplossing voor? Al geprobeerd met remleidingsleutel en uiteindelijk de waterpomptang, na flink inspuiten met kruipolie. Geen beweging..... Durf er niet de brander op te zetten.
Groet, Henk
Ook zit er weer zo'n wartel van een remleiding vast op de remcilinder achter. Iemand daar een oplossing voor? Al geprobeerd met remleidingsleutel en uiteindelijk de waterpomptang, na flink inspuiten met kruipolie. Geen beweging..... Durf er niet de brander op te zetten.
Groet, Henk
Re: remtrommels
Hoi Henk,
Als je al meteen de "stelweg" half opgebruikt, zijn de trommels echt over hun maximum slijtage heen. Er staat al het goed is (als het niet is weggeroest) op wat de minimum diameter moet zijn. Misschien dat iemand op het forum deze minimum diameter weet?
De kosten van zo een set remtrommels vallen overigens best mee.
Ja, die schroeven in de remcilinder, die krijg je inderdaad meestal niet los. Enige oplossing is in de regel bij de goeie automaterialenzaak een zelfde stuk remleiding met de juiste wartels laten maken Kosten ongeveer € 20,- incl. BTW.
Als je de remleiding overknipt bij de remcilinder, en deze demonteert, kun je nog eens proberen als je de wartel in een bankschroef zet, of deze wil loskomen.
De remcilinder is meestal gecorrodeerd op de schroefdraad en ik zou deze dan gewoon vervangen.
Zet er inderdaad maar geen brander op. Als remolie gaat branden, heb je een heel giftig dampje. Je remcilinder is dan sowieso naar de knoppen (of eeuwige remcilinder jachtvelden). Je remleiding wordt dan ook erg warm en je hebt kans dat de materiaaleigenschappen veranderen, met alle gevolgen van dien.
Succes en sleutel ze,
Jos
Als je al meteen de "stelweg" half opgebruikt, zijn de trommels echt over hun maximum slijtage heen. Er staat al het goed is (als het niet is weggeroest) op wat de minimum diameter moet zijn. Misschien dat iemand op het forum deze minimum diameter weet?
De kosten van zo een set remtrommels vallen overigens best mee.
Ja, die schroeven in de remcilinder, die krijg je inderdaad meestal niet los. Enige oplossing is in de regel bij de goeie automaterialenzaak een zelfde stuk remleiding met de juiste wartels laten maken Kosten ongeveer € 20,- incl. BTW.
Als je de remleiding overknipt bij de remcilinder, en deze demonteert, kun je nog eens proberen als je de wartel in een bankschroef zet, of deze wil loskomen.
De remcilinder is meestal gecorrodeerd op de schroefdraad en ik zou deze dan gewoon vervangen.
Zet er inderdaad maar geen brander op. Als remolie gaat branden, heb je een heel giftig dampje. Je remcilinder is dan sowieso naar de knoppen (of eeuwige remcilinder jachtvelden). Je remleiding wordt dan ook erg warm en je hebt kans dat de materiaaleigenschappen veranderen, met alle gevolgen van dien.
Succes en sleutel ze,
Jos
Re: remtrommels
Maximale binnenmaat van 11 inch trommels is 280,9mm en van 10 inch trommels 255,5mm.
Daarboven vervangen.
Een 109 heeft 11 inch trommels.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b805a3126bd1d5832b3221d0150c4d12', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16068376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('183de299e12f3222369a573dc41c12b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16068376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Daarboven vervangen.
Een 109 heeft 11 inch trommels.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b805a3126bd1d5832b3221d0150c4d12', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16068376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('183de299e12f3222369a573dc41c12b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16068376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: remtrommels
Henk,
Als je de remleiding dan loskrijgt (hetzij met of zonder behoud van de remcylinder) dan de nieuwe wartel ff insmeren met kopervet, scheelt enorm als je de wartel nog eens moet losmaken.
Verder mijn ervaring: pak meteen de andere kant aan: bestelkosten (in mijn geval in G zijn meestal hoger als wanneer je de boel in 1 bestelling laat overkomen. En meestal is het toch zo dat beide zijden gelijkmatig slijten.
Andere tip: kijk ook even naar de drukpen die naar de hoofdremcylinder gaat, die kun je middels een schroefje aan het uiteinde iets bijstellen: de rempedaal slag wordt hierdoor korter zodat je sneller de boel op druk krijgt.
Is een beetje spelen met de afstelling, maar makkelijk de doen (moet alleen telkens de 2 schroeven waarmee de Hoofdremcylinder vast zit losmaken). Doe het wel met kleine beetjes per x: half slagje van het schroefje kan al voldoende zijn..
Cor
Als je de remleiding dan loskrijgt (hetzij met of zonder behoud van de remcylinder) dan de nieuwe wartel ff insmeren met kopervet, scheelt enorm als je de wartel nog eens moet losmaken.
Verder mijn ervaring: pak meteen de andere kant aan: bestelkosten (in mijn geval in G zijn meestal hoger als wanneer je de boel in 1 bestelling laat overkomen. En meestal is het toch zo dat beide zijden gelijkmatig slijten.
Andere tip: kijk ook even naar de drukpen die naar de hoofdremcylinder gaat, die kun je middels een schroefje aan het uiteinde iets bijstellen: de rempedaal slag wordt hierdoor korter zodat je sneller de boel op druk krijgt.
Is een beetje spelen met de afstelling, maar makkelijk de doen (moet alleen telkens de 2 schroeven waarmee de Hoofdremcylinder vast zit losmaken). Doe het wel met kleine beetjes per x: half slagje van het schroefje kan al voldoende zijn..
Cor
Re: remtrommels
Hoi Henk,
Wat bij een 109 achter ook heel goed mogelijk is is dat je een remschoen verkeerd hebt gemonteerd. De remvoering zit niet bij alle schoenen op dezelfde hoogte. De voorste schoen is dus in uitvoering anders dan de achterste schoen. Monteer je deze verkeerd, dan heb je ook precies het probleem wat jij beschrijft.
Groet, Sjoerd
Wat bij een 109 achter ook heel goed mogelijk is is dat je een remschoen verkeerd hebt gemonteerd. De remvoering zit niet bij alle schoenen op dezelfde hoogte. De voorste schoen is dus in uitvoering anders dan de achterste schoen. Monteer je deze verkeerd, dan heb je ook precies het probleem wat jij beschrijft.
Groet, Sjoerd
Re: remtrommels
Al eens een griptang geprobeerd, krijg je bijna alles mee los, jehebt alleen kans dat de leiding mee gaat draaien.
Chris
Chris
Re: remtrommels
Inmiddels nieuwe trommels besteld en remleidingnippels. Nu nog monteren en nieuwe remleiding maken; de oude zal wel verloren (kapot) gaan bij het demonteren. Kopervet zal ik ook gebruiken.
Nog bedankt voor de reacties
Groet, Henk
Nog bedankt voor de reacties
Groet, Henk
Re: remtrommels
!!!!!!!!!!!!!
QuoteAls je de remleiding dan loskrijgt (hetzij met of zonder behoud van de remcylinder) dan de nieuwe wartel ff insmeren met kopervet, scheelt enorm als je de wartel nog eens moet losmaken.
KLIK
KLIK
sb3a06.jpg --> mod_embed_images_loadimage('36e50446695ffe7188c43e96aa1457a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi33.tinypic.com%2Fsb3a06.jpg', 'http://i33.tinypic.com/sb3a06.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi33.tinypic.com%2Fsb3a06.jpg', '', 16073621, 600, 600, 'Loading image ...', false);
QuoteAls je de remleiding dan loskrijgt (hetzij met of zonder behoud van de remcylinder) dan de nieuwe wartel ff insmeren met kopervet, scheelt enorm als je de wartel nog eens moet losmaken.
KLIK
KLIK
sb3a06.jpg --> mod_embed_images_loadimage('36e50446695ffe7188c43e96aa1457a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi33.tinypic.com%2Fsb3a06.jpg', 'http://i33.tinypic.com/sb3a06.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi33.tinypic.com%2Fsb3a06.jpg', '', 16073621, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: remtrommels
Kopervet is daarvoor niet echt het middel, heeft ook een iets schurende werking.
Ate remcilinder vet is beter, reageert ook niet met remvloeistof.
Succes
Rien
Ate remcilinder vet is beter, reageert ook niet met remvloeistof.
Succes
Rien