RDW en gordels
RDW en gordels
Dag medeprikkers,
Na lang sleutelen ga ik donderdag naar de RDW om mijn 110 op Nederlands kenteken te zetten. Aangezien ik van een V8 naar een 300tdi ben gegaan, dient deze naast de reguliere invoer ook APK gekeurd te worden. Afgelopen donderdag heb ik de auto hier bij een lokaal APK keurstation laten 'voorkeuren', zodat ik bij de RDW niet voor verassingen kom te staan. Op wat kleine dingetjes na was alles eigenlijk prima, het enige punt wat me niet lekker zit is de gordel voor de bestuurder. Hier kreeg ik de opmerking over dat deze wat 'haartjes' en scheurtjes vertoont en dat de kans behoorlijk is dat ze hem hierop afkeuren. Jullie begrijpen dat ik dit risico liever niet loop, dus mijn vraag is hoe jullie ervaring hier mee is?
Het liefst vervang ik de gordel gewoon, maar aangezien ik donderdag al op moet weet ik niet waar ik zo snel een vervangende gordel vandaan kan halen. Iemand toevallig een geschikte gordel liggen? Voor bruikleen maakt de kleur niet zoveel uit, als hij verkocht mag worden dan heb ik voorkeur voor de kleur zwart.
Alvast bedankt!
Na lang sleutelen ga ik donderdag naar de RDW om mijn 110 op Nederlands kenteken te zetten. Aangezien ik van een V8 naar een 300tdi ben gegaan, dient deze naast de reguliere invoer ook APK gekeurd te worden. Afgelopen donderdag heb ik de auto hier bij een lokaal APK keurstation laten 'voorkeuren', zodat ik bij de RDW niet voor verassingen kom te staan. Op wat kleine dingetjes na was alles eigenlijk prima, het enige punt wat me niet lekker zit is de gordel voor de bestuurder. Hier kreeg ik de opmerking over dat deze wat 'haartjes' en scheurtjes vertoont en dat de kans behoorlijk is dat ze hem hierop afkeuren. Jullie begrijpen dat ik dit risico liever niet loop, dus mijn vraag is hoe jullie ervaring hier mee is?
Het liefst vervang ik de gordel gewoon, maar aangezien ik donderdag al op moet weet ik niet waar ik zo snel een vervangende gordel vandaan kan halen. Iemand toevallig een geschikte gordel liggen? Voor bruikleen maakt de kleur niet zoveel uit, als hij verkocht mag worden dan heb ik voorkeur voor de kleur zwart.
Alvast bedankt!
Re: RDW en gordels
Mits je weet of er echt geen beschadigingen inzetten zou ik ff de aansteker bij de gordel langshalen en de haartjes wegbranden.
Re: RDW en gordels
Ja dat hebben ze me verteld en dat heb ik gedaan, maar aan de zijkant van de gordel zit een klein 'hapje' die ik niet weg kan smelten/branden. Hier zie je ook al een klein beetje het witte binnenwerk zitten...ik denk dus dat de kans groot (of zeker) is dat ze hem daarop afkeuren.
Re: RDW en gordels
Waar woon je? Misschien heb ik er wel eentje liggen.
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('91baf922de872b793d32af1f0dea32e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 16065623, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('91baf922de872b793d32af1f0dea32e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 16065623, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: RDW en gordels
Wat mij werd meegegeven was:
Plaats even een kleine heupriem (die van de middenzit) bij de bestuurdersriem op. Deze liggen vaak bij de stort, of misschien heb je één liggen.
Ik heb een driepuntsgordel geinstalleerd. Ik had al kuipstoelen dus nu een excuus gevonden.
Plaats even een kleine heupriem (die van de middenzit) bij de bestuurdersriem op. Deze liggen vaak bij de stort, of misschien heb je één liggen.
Ik heb een driepuntsgordel geinstalleerd. Ik had al kuipstoelen dus nu een excuus gevonden.
Re: RDW en gordels
Een heupriem heb ik inderdaad wel liggen. Dan dus de originele riem vervangen door een simpele heupriem, is dat toegestaan?
Re: RDW en gordels
Gordels schijnen volgens sommige verhalen een punt van identificatie te zijn bij invoer. Het is wel eens gebeurd dat een keurmeester nieuwe gordels zag (op basis van het label dat er op hoort te zitten) en dat, naast andere verdachte zaken, liet meewegen in het niet afgeven van een Nederlands kenteken. Ik zou dus een losse heupgordel en de nodige gereedschappen meenemen, maar de (hopelijk) originele gordels laten zitten.
Meestal doet men het 'lang sleutelen' pas na het invoeren en op NL kenteken zetten, de nare verassingen zitten hem namelijk niet in de APK, maar in de identificatie van de auto. Men kijkt of het chassisnummer goed leesbaar is en of het er origineel uit ziet. "Het ziet er handgeslagen uit" is vaak een opmerking die je krijgt van de keurmeester, en dat waren de meeste oudere nummers ook. Gevolg is PAT onderzoek, en dan kijken ze of motornummer/type, versnellingsbak en assen origineel zijn of in ieder geval kloppen met de buitenlandse papieren. Andere deuren/dak en de hoeveelheid roest nemen ze ook mee in hun twijfel over de identiteit. Juist daarom is het beter om helemaal niets te doen aan de auto totdat je het kenteken hebt, en hem daarna (met voorkeuring bij de RDW) te wijzigen naar een 300tdi. Ik vind dat ze soms behoorlijk moeilijk kunnen doen, dus enige voorkennis meenemen naar het onderzoek is aan te raden.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('36f4d8c24347b251e7a4b2c6743ae98b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16065710, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Meestal doet men het 'lang sleutelen' pas na het invoeren en op NL kenteken zetten, de nare verassingen zitten hem namelijk niet in de APK, maar in de identificatie van de auto. Men kijkt of het chassisnummer goed leesbaar is en of het er origineel uit ziet. "Het ziet er handgeslagen uit" is vaak een opmerking die je krijgt van de keurmeester, en dat waren de meeste oudere nummers ook. Gevolg is PAT onderzoek, en dan kijken ze of motornummer/type, versnellingsbak en assen origineel zijn of in ieder geval kloppen met de buitenlandse papieren. Andere deuren/dak en de hoeveelheid roest nemen ze ook mee in hun twijfel over de identiteit. Juist daarom is het beter om helemaal niets te doen aan de auto totdat je het kenteken hebt, en hem daarna (met voorkeuring bij de RDW) te wijzigen naar een 300tdi. Ik vind dat ze soms behoorlijk moeilijk kunnen doen, dus enige voorkennis meenemen naar het onderzoek is aan te raden.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('36f4d8c24347b251e7a4b2c6743ae98b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 16065710, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: RDW en gordels
Justin,
Alvorens ook maar 1 boutje los gedraaid te hebben, heb ik de auto laten schouwen door de RDW. Dit was allemaal prima in orde, identificatie is dus (als het goed is) geen punt meer. Ik heb een afspraak staan voor APK keuring en voor (her)inslag van het chassisnummer in mijn nieuwe gegalvaniseerde chassis.
Alvorens ook maar 1 boutje los gedraaid te hebben, heb ik de auto laten schouwen door de RDW. Dit was allemaal prima in orde, identificatie is dus (als het goed is) geen punt meer. Ik heb een afspraak staan voor APK keuring en voor (her)inslag van het chassisnummer in mijn nieuwe gegalvaniseerde chassis.
Re: RDW en gordels
Dus je hebt al een NL kenteken? Dan is het geen probleem. APK kan trouwens ook bij de garage om de hoek, dat is wat minder stressy dan bij de RDW.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: RDW en gordels
Nee ik heb nog geen NL kenteken, donderdag wordt hij ingevoerd, maar de eerste identificatie is al wel gedaan. Tevens hebben ze op diverse plekken loodjes gehangen zodat ze na de restauratie konden zien dat het dezelfde wagen is. Ze hebben de engelse documenten bekeken, diverse foto's gemaakt en dus loodjes gehangen. Op dit vlak verwacht ik dan ook geen problemen.
Omdat ik de auto invoer met een andere motor dan welke op het V5 formulier staat moet de auto ook direct door de RDW APK gekeurd worden. Hier komt de gordel om de hoek kijken.
Omdat ik de auto invoer met een andere motor dan welke op het V5 formulier staat moet de auto ook direct door de RDW APK gekeurd worden. Hier komt de gordel om de hoek kijken.
Re: RDW en gordels
De auto hoeft niet APK gekeurd te worden hoor...
Ik heb toevallig vandaag nog een 110 ingevoerd waarbij ik de originele V8 heb vervangen door een 300TDI en automaat en het chassis heb vervangen door een gegalvaniseerd Marslands exemplaar.
Zonder APK, natuurlijk wel op de remmenbank, koplamptest en roetmeting vanwege de motorwijziging.
Allemaal geen probleem.
IMG_4088.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8e9ac0562cc76946cc6ee909e7489682', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_4088.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/31%20huidig%20project/IMG_4088.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_4088.jpg', '', 16066478, 600, 600, 'Loading image ...', false);
o5c74l.jpg --> mod_embed_images_loadimage('556933e298f3b34d16f50b614901c700', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2Fo5c74l.jpg', 'http://i46.tinypic.com/o5c74l.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2Fo5c74l.jpg', '', 16066478, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2qwlxys.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5da66e3c761e125dfba610b6dc605ff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2F2qwlxys.jpg', 'http://i46.tinypic.com/2qwlxys.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2F2qwlxys.jpg', '', 16066478, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb toevallig vandaag nog een 110 ingevoerd waarbij ik de originele V8 heb vervangen door een 300TDI en automaat en het chassis heb vervangen door een gegalvaniseerd Marslands exemplaar.
Zonder APK, natuurlijk wel op de remmenbank, koplamptest en roetmeting vanwege de motorwijziging.
Allemaal geen probleem.
IMG_4088.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8e9ac0562cc76946cc6ee909e7489682', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_4088.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/31%20huidig%20project/IMG_4088.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_4088.jpg', '', 16066478, 600, 600, 'Loading image ...', false);
o5c74l.jpg --> mod_embed_images_loadimage('556933e298f3b34d16f50b614901c700', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2Fo5c74l.jpg', 'http://i46.tinypic.com/o5c74l.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2Fo5c74l.jpg', '', 16066478, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2qwlxys.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5da66e3c761e125dfba610b6dc605ff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2F2qwlxys.jpg', 'http://i46.tinypic.com/2qwlxys.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2F2qwlxys.jpg', '', 16066478, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: RDW en gordels
Hmm, oke. Bij mij zeiden ze dat hij wel voor de APK moest...ik ga morgen direct even bellen. Uit eindelijk zal hij toch APK goed gekeurd moeten worden, dus mijn vraag voor de gordels blijft staan, aangezien dat het enige afkeurpuntje volgens mij nog is.
Re: RDW en gordels
Laat je niet gek maken, de APK bij de RDW is geen procrustesbed.
Soms zijn de RDW-mannen zelfs soepeler als een gewone APK-man (want die laatste kan strafpunten krijgen als ie een tikje ruimhartig is).
Been there seen that (nu ja, was er niet bij, maar wel mijn auto): lampje stuk en een accu niet echt vast - als het gemaakt werd was het ook goed.
Marc
Soms zijn de RDW-mannen zelfs soepeler als een gewone APK-man (want die laatste kan strafpunten krijgen als ie een tikje ruimhartig is).
Been there seen that (nu ja, was er niet bij, maar wel mijn auto): lampje stuk en een accu niet echt vast - als het gemaakt werd was het ook goed.
Marc
Re: RDW en gordels
Ik heb met de APK toch niet al te positieve ervaringen bij de RDW, terwijl ik verder meetsal zéér tevreden ben over de dienstverlening.
Een tijd geleden ben ik naar huis gestuurd omdat ik één koplamp iets te laag had staan, ik mocht hem niet ter plekke afstellen.
Afgelopen vrijdag was ik met de auto waarmee ik vandaag was, toen was de roetmeting te hoog, namelijk 2,53 in plaats van max 2,5. (met nagenoeg koude motor en verkeerd gasgeven door de keurmeester)
Ik mocht helaas niet ter plekken een kleine aanpassing doen. Ook moest ik terugkomen voor de herinslag van mijn chassisnummer omdat dit officieel op afspraak moet.
Ik maak nooit een afspraak, en de andeer keurmeesters helpen me meestal gewoon even tussendoor als het niet te druk is (wat het vrijdag niet was).
Voor vandaag de roet maar even teruggedraaid naar 0,8
Het licht erg aan welke keurmeester je hebt, bij ons is er gewoon één die mij niet mag, of die een hekel heeft aan oude Land Rovers, bij de meeste andere keurmeesters zou dit geen probleem zijn.
Al met al weet je dus gewoon niet wat je kunt verwachten omdat het de keurmeester is die bepaalt.
Een tijd geleden ben ik naar huis gestuurd omdat ik één koplamp iets te laag had staan, ik mocht hem niet ter plekke afstellen.
Afgelopen vrijdag was ik met de auto waarmee ik vandaag was, toen was de roetmeting te hoog, namelijk 2,53 in plaats van max 2,5. (met nagenoeg koude motor en verkeerd gasgeven door de keurmeester)
Ik mocht helaas niet ter plekken een kleine aanpassing doen. Ook moest ik terugkomen voor de herinslag van mijn chassisnummer omdat dit officieel op afspraak moet.
Ik maak nooit een afspraak, en de andeer keurmeesters helpen me meestal gewoon even tussendoor als het niet te druk is (wat het vrijdag niet was).
Voor vandaag de roet maar even teruggedraaid naar 0,8

Het licht erg aan welke keurmeester je hebt, bij ons is er gewoon één die mij niet mag, of die een hekel heeft aan oude Land Rovers, bij de meeste andere keurmeesters zou dit geen probleem zijn.
Al met al weet je dus gewoon niet wat je kunt verwachten omdat het de keurmeester is die bepaalt.
Re: RDW en gordels
Hmmm, roetmeting.
Ik heb vorige week ook een roetmeting laten doen door een bedrijf hier uit de buurt, de eerste keer (na ruim 6 jaar stil staan) was het resultaat 7. Na een klein blokje rijden (met groene platen) en een paar keer goed in toeren gas geven was het al 4. Ik heb er op aanraden van de keurmeester een bepaald goedje in gedaan welke dieselmotoren schoon zou branden, volgens hem zou het dan helemaal goed komen. Zijn er nog meer trucs die ik kan uithalen om met succes door de roetmeting te komen?
Ik heb vorige week ook een roetmeting laten doen door een bedrijf hier uit de buurt, de eerste keer (na ruim 6 jaar stil staan) was het resultaat 7. Na een klein blokje rijden (met groene platen) en een paar keer goed in toeren gas geven was het al 4. Ik heb er op aanraden van de keurmeester een bepaald goedje in gedaan welke dieselmotoren schoon zou branden, volgens hem zou het dan helemaal goed komen. Zijn er nog meer trucs die ik kan uithalen om met succes door de roetmeting te komen?
Re: RDW en gordels
Natuurlijk... Een goede TDI zou ruim binnen de waarden moeten blijven, maar als hij dit niet doet zijn er wel wat mogelijkheden.
Van de honderden TDI's waarbij ik een roetmeting heb gedaan was dit de eerste die een te hoge waarde had. De pomp was iets opgeschroefd voor extra power.
Ten eerste zorgen dat de auto goed heet is, hoog in de toeren in zijn drie naar het keuringsstation brandt al heel wat schoon. 10 tot 15 % benzine toevoegen aan de diesel.
In mijn geval heb ik gewoon de injectiepomp een heel stuk terug gedraaid, kroonwiel 3 slagen terug, membraam kwartslag verdraaid.
Zelf gas geven (als het mag van de keurmeester) kan ook helpen. In één keer volgas, en iets te lang op volle toeren laten doordraaien. De meeste roet geeft de TDI meestal in de eerste aanloop, als hij eenmaal op toeren is roet hij nauwelijks.
Van de honderden TDI's waarbij ik een roetmeting heb gedaan was dit de eerste die een te hoge waarde had. De pomp was iets opgeschroefd voor extra power.
Ten eerste zorgen dat de auto goed heet is, hoog in de toeren in zijn drie naar het keuringsstation brandt al heel wat schoon. 10 tot 15 % benzine toevoegen aan de diesel.
In mijn geval heb ik gewoon de injectiepomp een heel stuk terug gedraaid, kroonwiel 3 slagen terug, membraam kwartslag verdraaid.
Zelf gas geven (als het mag van de keurmeester) kan ook helpen. In één keer volgas, en iets te lang op volle toeren laten doordraaien. De meeste roet geeft de TDI meestal in de eerste aanloop, als hij eenmaal op toeren is roet hij nauwelijks.
Re: RDW en gordels
Welke leeftijd is je 110? Volgens mij zaten er in de begin jaren van de 110 jaren geen gordels in. Vaak zijn deze later erbij geplaatst. Als dit zo is zou je zelfs alle gordels eruit kunnen halen want origineel zaten deze er dus ook niet in. Dan kunnen ze dit ook niet afkeuren en na de APK zet je de gordels terug.
Re: RDW en gordels
Je hebt gelijk Paul, dit kreeg ik terug van de RDW keurmeester:
"In dat geval moet hij naast de invoering en herinslag, ook een motorwijziging hebben.
Het voertuig zal dan alleen wat de wijziging betreft worden getoetst aan de permanente eisen (=apk-eisen), verder niet.
Denk hierbij aan een roetmeting, bevestiging en bij twijfel het geluidsniveau."
"In dat geval moet hij naast de invoering en herinslag, ook een motorwijziging hebben.
Het voertuig zal dan alleen wat de wijziging betreft worden getoetst aan de permanente eisen (=apk-eisen), verder niet.
Denk hierbij aan een roetmeting, bevestiging en bij twijfel het geluidsniveau."