koppeling vraag
koppeling vraag
Hallo Iedereen,
heb een series 2a 2.25 benzine motor met een series 3 versnellingsbak.
ik wilde deze week mijn hulpkoppelingcilinder inbouwen. ik heb toen de drukstift die tegen de gaffel duwt ietswat naar buiten getrokken
zodat ik hierover de slave cilinder kon schuiven. echter had ik toen ineens de drukstift in mijn handen inclusief de plastic clip die achter de gaffel haakt.
ik heb geprobeerd de drukstift incl clip terug te plaatsen op de gaffel echter het was zaterdag mijn dag niet echt dus het wilde niet lukken.
het gaat om de clip met partnr. 576723
576723.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f204c987381d60b8a81812246e01280a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F306x306%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2F5%2F7%2F576723.jpg', 'http://www.paddockspares.com/media/catalog/product/cache/1/image/306x306/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/7/576723.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F306x306%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2F5%2F7%2F576723.jpg', '', 16064369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dit is de clip waar ik het over heb.
de vraag is of de clip wel werkelijk nodig is gezien de stift zowieso wel tussen de gaffel en cilinder als het ware geklemd wordt in bedrijf. Kan me voorstellen dat deze
er zit om het monteren te vergemakkelijken. als ik het betreffende dingetje bekijk kan ik me niet voorstellen dat het veel nut heeft als het eenmaal is genoteerd.
heb eigenlijk weinig zin om de versnellingsbak weer te moeten uitbouwen het schiet eindelijk een beetje op met het project.
mocht het wel noodzakelijk zijn dat de clip erachter zit zijn er misschien nog tips/tricks om het te doen met de versnellingsbak gemonteerd op de motor.
groetjes Raoul
heb een series 2a 2.25 benzine motor met een series 3 versnellingsbak.
ik wilde deze week mijn hulpkoppelingcilinder inbouwen. ik heb toen de drukstift die tegen de gaffel duwt ietswat naar buiten getrokken
zodat ik hierover de slave cilinder kon schuiven. echter had ik toen ineens de drukstift in mijn handen inclusief de plastic clip die achter de gaffel haakt.
ik heb geprobeerd de drukstift incl clip terug te plaatsen op de gaffel echter het was zaterdag mijn dag niet echt dus het wilde niet lukken.
het gaat om de clip met partnr. 576723
576723.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f204c987381d60b8a81812246e01280a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F306x306%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2F5%2F7%2F576723.jpg', 'http://www.paddockspares.com/media/catalog/product/cache/1/image/306x306/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/7/576723.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F306x306%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2F5%2F7%2F576723.jpg', '', 16064369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dit is de clip waar ik het over heb.
de vraag is of de clip wel werkelijk nodig is gezien de stift zowieso wel tussen de gaffel en cilinder als het ware geklemd wordt in bedrijf. Kan me voorstellen dat deze
er zit om het monteren te vergemakkelijken. als ik het betreffende dingetje bekijk kan ik me niet voorstellen dat het veel nut heeft als het eenmaal is genoteerd.
heb eigenlijk weinig zin om de versnellingsbak weer te moeten uitbouwen het schiet eindelijk een beetje op met het project.
mocht het wel noodzakelijk zijn dat de clip erachter zit zijn er misschien nog tips/tricks om het te doen met de versnellingsbak gemonteerd op de motor.
groetjes Raoul
Re: koppeling vraag
Versnellingspook eraf halen en het onderliggende dekseltje verwijderen.
Je ziet hieronder je druklager zitten.
Je druklager kun je nu naar achteren drukken waardoor je gaffel naar voren komt riching het gat van je slave cilinder
Met flink pielen en waarschijnlijk 100X tot 10 tellen moet het wel lukken.
Ps in mijn oude bak lag hij in drie stukken,schakelen en koppelen dit hij echter perfect.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2012 22:07 door Edwin109.
Je ziet hieronder je druklager zitten.
Je druklager kun je nu naar achteren drukken waardoor je gaffel naar voren komt riching het gat van je slave cilinder
Met flink pielen en waarschijnlijk 100X tot 10 tellen moet het wel lukken.
Ps in mijn oude bak lag hij in drie stukken,schakelen en koppelen dit hij echter perfect.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2012 22:07 door Edwin109.
Re: koppeling vraag
Het is idd om de stift op zijn plaats te houden tijdens montage. Als het spul gemonteerd is heeft ie niet veel nut. Je vind ze zelfs weleens onderin de bellhouse. (afgebroken door ouderdom)
Ellende is alleen het monteren van de drukstift zonder clipje.....
Het is mogelijk het clipje er weer overheen te schuiven; maar het is een geduldwerkje.... ongeveer net zo'n gefrobel als monteren van de drukstift zonde clipje......
Gerrit
Ellende is alleen het monteren van de drukstift zonder clipje.....
Het is mogelijk het clipje er weer overheen te schuiven; maar het is een geduldwerkje.... ongeveer net zo'n gefrobel als monteren van de drukstift zonde clipje......
Gerrit
Re: koppeling vraag
de gaffel naar voren halen is het probleem niet. dat lukte wel doordat ik van een platgemaakte remleiding een haak had gemaakt en daarmee kon de gaffel ook naar voren getrokken worden. het is meer de vraag of het clipje wel echt nodig is in bedrijf of dat het meer iets is om de montage van de hulp cilinder te vermakkelijken.
als je het plasticje ziet kan ik me vrijwel niet voorstellen dat zo'n onbenullig slap ding essentieel is voor de werking van de koppeling. de drukstift zal zowieso klem gedrukt worden. tenminste zo lijkt mij. maar toch hartelijk dank alvast voor je reactie =)
groetjes
als je het plasticje ziet kan ik me vrijwel niet voorstellen dat zo'n onbenullig slap ding essentieel is voor de werking van de koppeling. de drukstift zal zowieso klem gedrukt worden. tenminste zo lijkt mij. maar toch hartelijk dank alvast voor je reactie =)
groetjes
Re: koppeling vraag
haha ja ik zag et toen ik de reactie poste(dankjewel g-men)
Een methode om de drukstift op z'n plaats de houden heb ik wel dat zal het probleem niet zijn.
Zal morgen nog eens op gemak liggen pielen mocht het niet lukken dan laat ik het clipje voor wat
Het is. Bedankt alvast allemaal en nog een fijne avond gewenst.
Een methode om de drukstift op z'n plaats de houden heb ik wel dat zal het probleem niet zijn.
Zal morgen nog eens op gemak liggen pielen mocht het niet lukken dan laat ik het clipje voor wat
Het is. Bedankt alvast allemaal en nog een fijne avond gewenst.
Re: koppeling vraag
Hoi,
Dan ben je dus een amateur gynaecoloog
Is het niets om gewoon wat plakband om het uiteinde van de stift te doen en dan links en rechts naar de cilinder (rubber kapje) te doen, zodat de stift recht zit, of in ieder geval naar de zitting in de gaffel wijst. Als je de eerste keer de koppeling indrukt, breekt die plakband wel en dan zit de boel toch op zijn plaats.
Eventueel van een stuk piepschuim (of schuimrubber) een blokje maken wat je onder in de behuizing legt waar de koppeling-hulpcilinder normaal zit. Maak hiervoor een V groef aan de bovenkant van dit piepschuim blokje (zo uitsnijden dat de stift daar in komt te liggen), desnoods met een beetje lagervet "plakken" in die V groef, Daarna dan de koppeling-hulpcilinder er weer inprikken, schroeven vastdraaien en even de koppeling proberen.
Succes en sleutel ze,
Jos
Dan ben je dus een amateur gynaecoloog
Is het niets om gewoon wat plakband om het uiteinde van de stift te doen en dan links en rechts naar de cilinder (rubber kapje) te doen, zodat de stift recht zit, of in ieder geval naar de zitting in de gaffel wijst. Als je de eerste keer de koppeling indrukt, breekt die plakband wel en dan zit de boel toch op zijn plaats.
Eventueel van een stuk piepschuim (of schuimrubber) een blokje maken wat je onder in de behuizing legt waar de koppeling-hulpcilinder normaal zit. Maak hiervoor een V groef aan de bovenkant van dit piepschuim blokje (zo uitsnijden dat de stift daar in komt te liggen), desnoods met een beetje lagervet "plakken" in die V groef, Daarna dan de koppeling-hulpcilinder er weer inprikken, schroeven vastdraaien en even de koppeling proberen.
Succes en sleutel ze,
Jos