Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt turb
Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt turb
Aangezien mijn wastegate actuator niet goed is ben ik opzoek naar een andere. Feit is dat het membraam lekt (vaccuum pompje erop en op onderdruk zetten, dan zie je op de meter dat het vacuum langzaam inzakt en ook met bediening met lucht word het stangetje niet volledig bedient. Alles is vrij dus zou normaal moeten werken)
Als de actuator niet naar behoren werkt en dus de wastgate niet bedient dan zou de turbo druk in theorie toch op moet lopen en niet zoals bij mij op 0,8 bar blijven hangen?
Of zie ik iets over het hoofd?
Waar ik eigenlijk naartoe wilde ik de druk omhoog schroeven naar 1.1 a 1.2 bar en omdat dit niet lukte met de bekende middelen ben ik verder gaan zoeken.
Het gaat hier om een 200tdi discovery motor in een defender 90
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2012 20:16 door defendertje90.
Als de actuator niet naar behoren werkt en dus de wastgate niet bedient dan zou de turbo druk in theorie toch op moet lopen en niet zoals bij mij op 0,8 bar blijven hangen?
Of zie ik iets over het hoofd?
Waar ik eigenlijk naartoe wilde ik de druk omhoog schroeven naar 1.1 a 1.2 bar en omdat dit niet lukte met de bekende middelen ben ik verder gaan zoeken.
Het gaat hier om een 200tdi discovery motor in een defender 90
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2012 20:16 door defendertje90.
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
drukken ofwel comprimeren van gassen en/of lucht worden verhoogt dmv uitlaatgasdruk [turbine] de limieten zijn de materialen waarvan de turbine is gemaakt ofwel turbine temperatuur,turbogrootte moet in verhouding zijn met het motorvermogen/toerental maw de motor moet ook in staat zijn om de turbo draaiend te houden .
Dus is het verstandig om met de turbo expert om de tafel te gaan zitten om alle parameters van de motor op een rijtje te zetten en door te nemen.
Vragen die minimaal op u af zullen komen zijn cilinderinhoud van uw motor, maximum toerental, alle gegevens van uw totale brandstof injectiesysteem, andere motor aanpassingen zoals werk aan kleppen, nokkenas, cilinderkop, in- en uitlaatspruitstuk, tussenkoeler enzovoort.
Dus is het verstandig om met de turbo expert om de tafel te gaan zitten om alle parameters van de motor op een rijtje te zetten en door te nemen.
Vragen die minimaal op u af zullen komen zijn cilinderinhoud van uw motor, maximum toerental, alle gegevens van uw totale brandstof injectiesysteem, andere motor aanpassingen zoals werk aan kleppen, nokkenas, cilinderkop, in- en uitlaatspruitstuk, tussenkoeler enzovoort.
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
ziet al een turbo op hoor heeft land rover al voor mij uitgezocht dus daar maak ik me niet druk over
Denk dat je de vraag even opnieuw moet lezen
Denk dat je de vraag even opnieuw moet lezen
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
Als de wastegate actuator kapot is krijg je inderdaad maximale druk. In het geval dat de wastegate vast zit op de ''open'' stand dan krijg je maar weinig druk maar dat is dus niet het geval bij jou.
Wat ik nog zat te denken Roy, heb je de turbodruk wel op de juiste manier gemeten? Dus terwijl de motor belast wordt? Je kan terwijl je stil staat nog zoveel toeren maken, de turbo bouwt dan nauwelijks druk op.
Als je turbo echt versleten is dan kun je dat vaak herkennen aan een redelijke hoeveelheid olie in de luchtinlaat leidingen.
Quotedrukken ofwel comprimeren van gassen en/of lucht worden verhoogt dmv uitlaatgasdruk [turbine] de limieten zijn de materialen waarvan de turbine is gemaakt ofwel turbine temperatuur,turbogrootte moet in verhouding zijn met het motorvermogen/toerental maw de motor moet ook in staat zijn om de turbo draaiend te houden .
Dus is het verstandig om met de turbo expert om de tafel te gaan zitten om alle parameters van de motor op een rijtje te zetten en door te nemen.
Vragen die minimaal op u af zullen komen zijn cilinderinhoud van uw motor, maximum toerental, alle gegevens van uw totale brandstof injectiesysteem, andere motor aanpassingen zoals werk aan kleppen, nokkenas, cilinderkop, in- en uitlaatspruitstuk, tussenkoeler enzovoort.
Leuke theorie allemaal, maar de standaard turbo van een Tdi is gewoon op te schroeven tot een max druk van ongeveer 1,5 bar.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2012 21:34 door Rick90.
Wat ik nog zat te denken Roy, heb je de turbodruk wel op de juiste manier gemeten? Dus terwijl de motor belast wordt? Je kan terwijl je stil staat nog zoveel toeren maken, de turbo bouwt dan nauwelijks druk op.
Als je turbo echt versleten is dan kun je dat vaak herkennen aan een redelijke hoeveelheid olie in de luchtinlaat leidingen.
Quotedrukken ofwel comprimeren van gassen en/of lucht worden verhoogt dmv uitlaatgasdruk [turbine] de limieten zijn de materialen waarvan de turbine is gemaakt ofwel turbine temperatuur,turbogrootte moet in verhouding zijn met het motorvermogen/toerental maw de motor moet ook in staat zijn om de turbo draaiend te houden .
Dus is het verstandig om met de turbo expert om de tafel te gaan zitten om alle parameters van de motor op een rijtje te zetten en door te nemen.
Vragen die minimaal op u af zullen komen zijn cilinderinhoud van uw motor, maximum toerental, alle gegevens van uw totale brandstof injectiesysteem, andere motor aanpassingen zoals werk aan kleppen, nokkenas, cilinderkop, in- en uitlaatspruitstuk, tussenkoeler enzovoort.
Leuke theorie allemaal, maar de standaard turbo van een Tdi is gewoon op te schroeven tot een max druk van ongeveer 1,5 bar.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2012 21:34 door Rick90.
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
Defendertje90,
Echt helder is je vraag niet. Maar een ding is wel duidelijk: de turbodruk loopt niet oneindig op, al was het maar vlgs hetzelfde principe als dat van die fietspomp: hoe hard je ook pompt, op en gegeven moment kom je niet verder.
Marc
Echt helder is je vraag niet. Maar een ding is wel duidelijk: de turbodruk loopt niet oneindig op, al was het maar vlgs hetzelfde principe als dat van die fietspomp: hoe hard je ook pompt, op en gegeven moment kom je niet verder.
Marc
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
de turbo van jou levert vol vermogen omdat je wastgate niet open gaat. je zegt dat de membraam lek is. dus dan vliegt daar de druk door weg en drukt die niet je wastgate open.
dus voor je je turbo opschroeft zou ik eerst zorgen dat het membraam niet meer lekt.
groet, Laro Mark
130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e02a3a3555f1b426a8d0c129551a5d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 16064346, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dus voor je je turbo opschroeft zou ik eerst zorgen dat het membraam niet meer lekt.
groet, Laro Mark
130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e02a3a3555f1b426a8d0c129551a5d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 16064346, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
Rick heb ik uiteraard gemeten onder belasting op de verharde weg bij het optrekken met gaspedaal onderin dan geeft hij 0,8 bar
Echt veel olie zie ik niet meer olie van de karteronluchting lijkt mij
Echt veel olie zie ik niet meer olie van de karteronluchting lijkt mij
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
Hoi,
Ik zou het niet zoveel opvoeren, je drukt net zo makkelijk de lagers er uit c.q. je zuigerveren krijgen ze op hun falie en ga je behoorlijk de warmtehuishouding verstoren. Een grotere intercooler en radiator dito ventilator is dan ook weer nodig.
Het zou jammer zijn als je aan de turbo/waste gate sleutelt en ongemerkt je motor naar de eeuwige jachtvelden helpt.
Groeten,
Jos
Ik zou het niet zoveel opvoeren, je drukt net zo makkelijk de lagers er uit c.q. je zuigerveren krijgen ze op hun falie en ga je behoorlijk de warmtehuishouding verstoren. Een grotere intercooler en radiator dito ventilator is dan ook weer nodig.
Het zou jammer zijn als je aan de turbo/waste gate sleutelt en ongemerkt je motor naar de eeuwige jachtvelden helpt.
Groeten,
Jos
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
Jos Daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,
>
> Ik zou het niet zoveel opvoeren, je drukt net zo
> makkelijk de lagers er uit c.q. je zuigerveren
> krijgen ze op hun falie en ga je behoorlijk de
> warmtehuishouding verstoren. Een grotere
> intercooler en radiator dito ventilator is dan ook
> weer nodig.
>
> Het zou jammer zijn als je aan de turbo/waste gate
> sleutelt en ongemerkt je motor naar de eeuwige
> jachtvelden helpt.
>
> Groeten,
>
> Jos
1,1 Bar turbodruk kan ie goed tegen. De Tdi is een degelijk blok dat ook met wat tuning nog gewoon betrouwbaar blijft.
Zuigerveren en kruklagers gaan zeer zelden kapot door wat meer vermogen, de koppakking is meestal het zwakste punt.
En de koeling is standaard redelijk overbemeten bij een Tdi dus zolang je niet continu vol gas stampt hoeft daar niks aan te gebeuren.
-------------------------------------------------------
> Hoi,
>
> Ik zou het niet zoveel opvoeren, je drukt net zo
> makkelijk de lagers er uit c.q. je zuigerveren
> krijgen ze op hun falie en ga je behoorlijk de
> warmtehuishouding verstoren. Een grotere
> intercooler en radiator dito ventilator is dan ook
> weer nodig.
>
> Het zou jammer zijn als je aan de turbo/waste gate
> sleutelt en ongemerkt je motor naar de eeuwige
> jachtvelden helpt.
>
> Groeten,
>
> Jos
1,1 Bar turbodruk kan ie goed tegen. De Tdi is een degelijk blok dat ook met wat tuning nog gewoon betrouwbaar blijft.
Zuigerveren en kruklagers gaan zeer zelden kapot door wat meer vermogen, de koppakking is meestal het zwakste punt.
En de koeling is standaard redelijk overbemeten bij een Tdi dus zolang je niet continu vol gas stampt hoeft daar niks aan te gebeuren.
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
Je kunt nog eens proberen om het lucht slangetje dat de wastegate bediend los te halen en dan een keer de turbodruk te meten.
Als ie dan wel boven de 0,8 bar komt zit het probleem in de afstelling van je wastegate.
Als ie dan wel boven de 0,8 bar komt zit het probleem in de afstelling van je wastegate.
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
Als het membraan lek is dan ga je over de O.E. turbo druk ( 0,8 bar ) heen maar je dit wordt niet oneindig ( b.v. 4 bar ), elke turbo is in een klein gebied effectief ( uitgezonderd VNT's dan )
bij lage ( turbo toeren ) heb je geen druk, bij te hoge druk heb je "turbo splutter" (hoorbaar) turbosplutter krijg je als je een te hoge druk in je inlaat krijgt, de turbo kan dan door zijn eigen contructie of keuze van in en uitlaat turbiene niet meer versnellen en dus ook de druk niet hoger maken. daarnast is turbo splutter destruktief voor de turbo en daarmee ook je motor als het mis gaat ( dus als de motor de turbo inslikt met alle schade van dien )
Stap 1 Koop een nieuwe waste gate actuator van goede kwaliteit
Stap 2 stel deze af zoals omschreven in het WPH om de O.E waarde te verkrijgen ( 0,8 bar )
Stap 3 als alles op orde is ga dan verder met het "opschroeven" van de druk door de bedienings stang in te korten.
Gebruik hier bij een EGT ( pyrometer ) en denk ook aan je koelwater temp en olie temp
Als je het niet geheel begrijpt ga dan naar een diesel specialist, die krijgt sneller meer bruikbare power uit je motor en zonder schade. en vaak voor een verassend klein bedrag.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
bij lage ( turbo toeren ) heb je geen druk, bij te hoge druk heb je "turbo splutter" (hoorbaar) turbosplutter krijg je als je een te hoge druk in je inlaat krijgt, de turbo kan dan door zijn eigen contructie of keuze van in en uitlaat turbiene niet meer versnellen en dus ook de druk niet hoger maken. daarnast is turbo splutter destruktief voor de turbo en daarmee ook je motor als het mis gaat ( dus als de motor de turbo inslikt met alle schade van dien )
Stap 1 Koop een nieuwe waste gate actuator van goede kwaliteit
Stap 2 stel deze af zoals omschreven in het WPH om de O.E waarde te verkrijgen ( 0,8 bar )
Stap 3 als alles op orde is ga dan verder met het "opschroeven" van de druk door de bedienings stang in te korten.
Gebruik hier bij een EGT ( pyrometer ) en denk ook aan je koelwater temp en olie temp
Als je het niet geheel begrijpt ga dan naar een diesel specialist, die krijgt sneller meer bruikbare power uit je motor en zonder schade. en vaak voor een verassend klein bedrag.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
hij begint net zoals afgelopen zomer bij 35 graden boven nul is te verzinnen of hij wel of niet gaat koelen. Als ik dan lang stil sta (5 minuten ofzo) gaat hij even koelen (minuut of 10) om daarna zijn koelvin weer uit te zetten. Dus die koeling zit wel goed daar ben ik niet bang voor.
En inderdaad 1.1 a 1.2 bar moet zonder problemen kunnen. Dit zie je ook als je op engelse of amerikaanse fora gaat kijken. Daar zitten er zelfs nog tussen die naar de 1.5 of 1.6 bar toe gaan zonder problemen
En inderdaad 1.1 a 1.2 bar moet zonder problemen kunnen. Dit zie je ook als je op engelse of amerikaanse fora gaat kijken. Daar zitten er zelfs nog tussen die naar de 1.5 of 1.6 bar toe gaan zonder problemen
Re: Zit ik zo is te denken als de wastegate actuator niet werkt
Dat lekken valt op zich nog wel mee hij laat heel langzaam luchtdoor waardoor je bij het testen het vacuummetertje langzaam naar 0 ziet lopen dus een heel klein scheurtje erin.
Al met al vind ik het raar dat ik geen verschil zie met een bleedvalve of met het aanpassen van de actuator stangetje.
Dat van het slangetje wat rick zegt werd me al aangreraden ga dit komend weekend is proberen en kijken wat hij dan doet (eerst zorg ik er voor dat ik zeker weet dat de wastegate dicht goed dicht zit) en voor degene die denken dat ik mijn blok op blaas dat valt wel mee hoor weet nog altijd wat ik doe voor ik ergens aan begin.
Al met al vind ik het raar dat ik geen verschil zie met een bleedvalve of met het aanpassen van de actuator stangetje.
Dat van het slangetje wat rick zegt werd me al aangreraden ga dit komend weekend is proberen en kijken wat hij dan doet (eerst zorg ik er voor dat ik zeker weet dat de wastegate dicht goed dicht zit) en voor degene die denken dat ik mijn blok op blaas dat valt wel mee hoor weet nog altijd wat ik doe voor ik ergens aan begin.