Afgebroken M10 bout Hub
Afgebroken M10 bout Hub
Beste medeprikkers,
Afgelopen week viel me op dat er aan de buitenzijde van de velg van het linkerachterwiel oliespetters te zien waren.
Gisteren heb ik dit willen verhelpen en geconstateerd dat alle 5 de M10x50 bouten van de aandrijfflens los zaten.
Mbv een moment sleutel ingesteld op 60 Nm heb ik alle 5 de bouten aangedraait. Echter 2 bouten bleven maar draaien en grepen niet aan tot op het moment dat ze beide braken. Nu zitten er dus in de hub 2 afgebroken boutstelen met schroefdraad die ik er middels een tang niet meer uit krijg want er is niets om deze op te zetten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken om de reststukken met schroefdraad te verwijderen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Afgelopen week viel me op dat er aan de buitenzijde van de velg van het linkerachterwiel oliespetters te zien waren.
Gisteren heb ik dit willen verhelpen en geconstateerd dat alle 5 de M10x50 bouten van de aandrijfflens los zaten.
Mbv een moment sleutel ingesteld op 60 Nm heb ik alle 5 de bouten aangedraait. Echter 2 bouten bleven maar draaien en grepen niet aan tot op het moment dat ze beide braken. Nu zitten er dus in de hub 2 afgebroken boutstelen met schroefdraad die ik er middels een tang niet meer uit krijg want er is niets om deze op te zetten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken om de reststukken met schroefdraad te verwijderen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: Afgebroken M10 bout Hub
Je kan het proberen met een centerpunt om de bout voorzichtig los te tikken, maar wil alleen als het afgebroken deel niet al te vast zit.
als je nog net iets vlees hebt kan je er een moer opleggen en die vastlassen, moet de boel wel goed vetvrij zijn.
uitboren en tegendraadse tap erin zou ook een plossing zijn, maar vaak breekt de tegendraadse tap af.
het makkelijkste is denk ik om een andere naaf te zoeken. lagerschalen overtikken en je rijd weer.
als je nog net iets vlees hebt kan je er een moer opleggen en die vastlassen, moet de boel wel goed vetvrij zijn.
uitboren en tegendraadse tap erin zou ook een plossing zijn, maar vaak breekt de tegendraadse tap af.
het makkelijkste is denk ik om een andere naaf te zoeken. lagerschalen overtikken en je rijd weer.
Re: Afgebroken M10 bout Hub
geen linkse tap erin maar een linkse boor en dan uitboren. Vaak komt hij dan vanzelf al los anders uitboren tot je de draad kunt overtappen
Benno
Benno
Re: Afgebroken M10 bout Hub
linkse tap heb ik zeer slechte ervaringen mee, afrader veel werk om met een dremel de tap er weer uit te boren heel veel mm gaatjes rondom de afgebroken tap boren met het risico dat dat boortje ook weer breekt
probeer grabit, is ook een linkse tab maar die gaat niet zo diep, tot nu toe nog niet gebruikt, heb ze wel.
als ze niet al te vast er in zitten kan je mm gaatjes in een rij boren waar je dan een schroevendraaier in slaat, niet te diep 3mm is genoeg ander gaar het eind misschien wijken waardoor hij vast loopt
mocht er nog iets uitsteken is een moer er oplassen de beste optie word hij gelijk heet en na het afkoelen kan hij er meestal zo uit
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb298fb3bb84a1f4354ffed6a14a0923', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16061873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
probeer grabit, is ook een linkse tab maar die gaat niet zo diep, tot nu toe nog niet gebruikt, heb ze wel.
als ze niet al te vast er in zitten kan je mm gaatjes in een rij boren waar je dan een schroevendraaier in slaat, niet te diep 3mm is genoeg ander gaar het eind misschien wijken waardoor hij vast loopt
mocht er nog iets uitsteken is een moer er oplassen de beste optie word hij gelijk heet en na het afkoelen kan hij er meestal zo uit
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb298fb3bb84a1f4354ffed6a14a0923', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16061873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Afgebroken M10 bout Hub/Opgelost
Bedankt voor jullie tips.
Vandaag de twee afgebroken draad einden er met een linkse tap netjes uit kunnen draaien.
Daarna de boel goed schoongemaakt, nieuwe aandrijfflens pakking erop en de flens weer netjes op moment aangedraait.
Olie lek tussen flens en hub/naaf is ook verholpen wat in eerste instantie het probleem was.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Vandaag de twee afgebroken draad einden er met een linkse tap netjes uit kunnen draaien.
Daarna de boel goed schoongemaakt, nieuwe aandrijfflens pakking erop en de flens weer netjes op moment aangedraait.
Olie lek tussen flens en hub/naaf is ook verholpen wat in eerste instantie het probleem was.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: Afgebroken M10 bout Hub/Opgelost
Mooi dat het opgelost is, maar toch vraag ik me af hoe nieuwe 10.9 bouten welke op het juiste moment aangedraaid zijn, kunnen breken. Als je die oorzaak niet vind, kan het dus morgen weer gebeuren. Zet maar op de agenda van het Sajeltreffen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Afgebroken M10 bout Hub/Opgelost
Hoi Wim,
Waarom ze gebroken zijn is me wel duidelijk nadat ik de boel uit elkaar had gehaalt en de twee draadstelen heb kunnen verwijderen.
Toen ik de twee gaten aan het boren was ivm de linkse tap te kunnen toepassen draaide ik met de boormachine de beide stelen nog ietsje door toen ik de 6mm boor gebruikte dus echt vast hebben ze niet gezeten.
Het was gewoonweg een slechte kwaliteit bout, van het materiaal soort PBS, wat destijds door den garagist is gebruikt.
Blijkbaar konden de bouten het koppel van 60Nm met wat weerstand niet echt hebben. Alle 5 de boutgaten van de naaf waren even diep na ze met een schuifmaat te hebben gemeten. Heb nu inderdaad hardere bouten van kwaliteit 10.9 gebruikt.
Maar we sajelen er de 17e nog wel even over door.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Waarom ze gebroken zijn is me wel duidelijk nadat ik de boel uit elkaar had gehaalt en de twee draadstelen heb kunnen verwijderen.
Toen ik de twee gaten aan het boren was ivm de linkse tap te kunnen toepassen draaide ik met de boormachine de beide stelen nog ietsje door toen ik de 6mm boor gebruikte dus echt vast hebben ze niet gezeten.
Het was gewoonweg een slechte kwaliteit bout, van het materiaal soort PBS, wat destijds door den garagist is gebruikt.
Blijkbaar konden de bouten het koppel van 60Nm met wat weerstand niet echt hebben. Alle 5 de boutgaten van de naaf waren even diep na ze met een schuifmaat te hebben gemeten. Heb nu inderdaad hardere bouten van kwaliteit 10.9 gebruikt.
Maar we sajelen er de 17e nog wel even over door.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: Afgebroken M10 bout Hub/Opgelost
Hebben ze standaard 8.8 bouten gebruikt..... dat zie je heel erg vaak.
Gerrit
Gerrit