mileu vergelijking oldtimer hybride

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
pascal ubags

mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door pascal ubags »

hallo
wat ik me afvroeg is het werkelijk zo dat een bijv mb 190d meer of slechter is voor het mileu als een prius hybride

even de data
mb 190d
gaat 20 jaar mee
gebruikt 1 op 14
stoot zware roet uit die afgebroken wordt door moeder aarde


prius
gaat maar 7 jaar mee als de accus dit halen
energie verbruik???? opladen er wordt nog maar 4% schone energie opgewekt was gisteren op journaal dus 96% is vuile energie
de meeste rijders rijden veel en dus snelweg waar ze de benziene motor laten draaien, gebruik
stel je hebt een nieuwe diesel fijnstof is dus niet mileu afbreekbaar, en gaat op je longen zitten

ben ik iets vergeten
wie heeft wel eens een berekening ergens gezien

gr pascal
a.wilbie

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door a.wilbie »

ja, de plekken van de fabrieken waar wind turbine magneten en accu's gemaakt worden groeit nooit meer wat.
jamaar

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door jamaar »

als je weet dat ook zonnepanelen zeer vervuilend zijn en wind energie ook niet zo goed is als we zouden moeten geloven dan weet je dat het helemaal niet om het milieu gaat maar puur om de centen!!!!!!!!!!!!
we worden aan alle kanten voorgelogen
weet donders goed dat er wat moet gebeuren maar laat dat dan gebeuren met open vizier want nu voelen steeds meer mensen zich belazert
kijk maar wat er vroeger met oude batterijen gebeurden na het apart inzamelen, die kwamen op de stort en zodra dat uitkwam was het voor veel mensen afgelopen met apart inzamelen voor het milieu
ik vrees dat het nu weer die kant op gaat

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1764138aa521238fb545cd2a770c4583', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16059574, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Apke

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door Apke »

Een Hummer is schoner dan de Prius 1. Volgens mij een Amerikaans onderzoek waarbij alle aspecten waren meegenomen.
Volgens mij waren ze er vanuit gegaan dat zowel Hummer als ook de Prius even lang mee zouden gaan.

Ik heb op mijn dak zonnepanelen liggen en met mooi weer lever ik terug aan het net.
Voordat ik er aan begon heb ik gekeken wat de kosten zouden zijn als ik mijn energie zelf zou opslaan ....... zonnepanneel - accu lader - accu - omvormer - lamp. Een oplossing met een rendament van lik mijn vestje.
Hoe rendabel is het dan om: oliegestookte centrala - elektriciteitsnet - accu lader - accu - omvormer - beweging te hebben als je ook direct de oliestook om kan zetten in beweging.


Over fijnstof.
Wat heb je liever. Fijnstof waarvan je niet weet dat het er hangt of een dikke diesel walm die je kan zien?
Om eerlijk te zijn zie ik liever de diesel walm en kan ik op de fiets (of lopend) kiezen om er omheen te gaan.
Verder slaat roet neer, van fijnstof weet ik dan niet.
Zakdoek voor je mond en je hebt een roetfilter, zakdoek voor je mond en het fijnstof komt er door.

Volgens mij zouden ze een roet opvang systeem moeten maken waar je na zoveel tijd een blokje roet uithaalt. Beter dan een systeem wat roet omzet in fijnstof.
Als roet de niet geheel verbrande diesel is, zou je het roet dus opnieuw kunnen verbranden, wat energie zou moeten opleveren.
Tja, vast niet de makkelijkste oplossing, maar in mijn ogen een betere dan die ze nu hebben.
Nu worden er keer op keer struisvogel oplossingen gekozen (die iets en steek daarna je kop in het zand). De roet moet verminderd worden, dan maken we er fijnstof van. Zie je wel het probleem is opgelost.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fe98f5a4820f894de5182a5c4eb6c0ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16059700, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Frans Bonnes

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door Frans Bonnes »

Apke Schreef:


> Als roet de niet geheel verbrande diesel is, zou
> je het roet dus opnieuw kunnen verbranden, wat
> energie zou moeten opleveren.
> Tja, vast niet de makkelijkste oplossing, maar in
> mijn ogen een betere dan die ze nu hebben.

Apke.

Dat is nu precies wat het EGR systeem doet, alleen kopppelen velen het los, omdat het in hun ogen vermogen kost.
Maar het is dus in feite het onnodig vervuilen van het milieu.

fb
cor

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door cor »

het draait alleen om geld
Apke

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door Apke »

De EGR is op zich ook wel een mooie oplossing. Ik doelde meer op katalysator oplossingen die een paar jaar geleden populair waren.

De EGR zorgt inderdaad dat (een deel) van de uitlaatgassen worden teruggevoerd naar de motor. Elektronica die verder ook een hoop, net als een goede inspuiting.
Apke

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door Apke »

Wat verder een interessante oplossing is door gas (LPG) bij een diesel motor in te spuiten.
Ik hen gelezen over mensen die daarmee experimenteerde en op die manier niet alleen de roetuitstoot veel lager kregen, maar ook meer vermogen (zie zo verwonderlijk).

Het gas werd via de luchtinlaat ingebracht en het komt er op neer dat de diesel het gas liet ontbranden waardoor je een iets langer moment van vuur kreeg waardoor de diesel beter ontbrande.
Een beetje gas was al voldoende voor een goed resultaat.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e920a8dc594b05bbcab5b11be40d668a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16060558, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Marc-my-Words

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door Marc-my-Words »

EGR zorgt dacht ik vooral ook voor een rustiger verbranding die ook minder NOx oplevert.

Verder is er een paradox mbt het roet: Hoe beter de verbranding hoe minder "ouderwets" vette roet en hoe meer fijn stof.

En tenslotte: Hoewel het fijn stof bepaald niet fijn is, en voor een aantal doden per jaar zorgt is het ook zo dat de lucht wel steeds schoner wordt.
Vroegeh stookte iedereen cokes, briketten of als ie het kon betalen antraciet, nu stookt bijna iedereen aardgas, en in de betere HR-kachel is de verbranding van het aardgas ook nog eens zo gecontroleerd dat die verbranding heel schoon is.

Marc
Marc-my-Words

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door Marc-my-Words »

Klopt, echter het flauwe is dat je niet in een schonere categorie wordt ingedeeld.
(Als je het gebruikt voor meer vermogen zal het ook niet zoveel schelen qua schoon.)

Ook als je bijv. een overdrive inbouwt blijft de slurptax gewoon staan op de standaard waarden.
Uit ervaring kan ik zeggen dat een overdrive afhankelijk van gebruik etc ook verbuiksbesparend kan zijn.
(Niet die 20% die ik wel eens las, maar wel 5-10%.)

Marc
Edwin109

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door Edwin109 »

Gebeurt in de vrachtwagenwereld al regelmatig.!
Apke

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door Apke »

Ik neem aan met goede resultaten.

Net even gezocht en Minister Atsma wil dit in de toekomst gaan toelaten voor vrachtauto's. Ik zou zeggen een goede stap vooruit (jammer dat ze daar altijd zo lang over moeten nadenken).
Nu nog de personenauto's en ombouwsets voor de bestaande auto's

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3774fe88b490c1239405fabd96ba2e4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16061962, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Marc-my-Words

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door Marc-my-Words »

't Blijft raar dat je (ik bijv.) 1:11 rijdt met een auto die vlgs de minister nog geen 1:10 rijdt - met dus bijbehordende taxen, en ... dat anderen met een zuinige auto, die voor 1:heel veel in de boeken staat, in werkelijkheid 1:14 of 1:12 of nog slechter rijden en dus heel anders getaxeerd worden.

Marc
Apke

Re: mileu vergelijking oldtimer hybride

Bericht door Apke »

Het meest eerlijke systeem zou zijn om belasting per getankte liter te betalen. Nu tik je per maand af ongeacht hoeveel je er gebruik van maakt.
Helaas hebben alle voorgaande kabinetten er al voor gezorgd dat de brandstof prijzen niet veel meer kunnen stijgen omdat anders de pomphouders aan de grens helemaal failliet gaan.

Duitsland heeft volgens mij een deel van de wegenbelasting in de brandstof prijs zitten en is met benzine nog steeds goedkoper dan Nederland. Je zou op z'n minst kunnen denken dat zo iets natuurlijk raar is. Rijd ik door Duitsland, tank ik in Duitsland, betaal ik wegenbelasting in Duitsland.
Komt er een Duitser naar Nederland, dan blaast hij vrolijk op 1 tank op en neer naar Scheveningen zonder ook maar iets te betalen.
Oostenrijk, Zwitserland en Slovenie hebben een vignet bedacht om toeristen te laten betalen.
Frankrijk en Italie moet iedereen betalen die van de snelweg gebruik maakt.

OK, ik dwaal af geloof ik, maar er is binnen dit rariteiten bestuurssysteem volgens mij geen eerlijke oplossing te vinden.
Laten ze eerst eens een keuze maken, Europa of eigen land.
Wordt het Europa, dan alles gelijk voor iedereen.
Wordt het eigen land, dan geen geld meer naar Europa en een eigen koers varen.
Pas na deze keuze kan er gekeken worden naar een systeem van verdeling en het dragen van kosten.

Oh, misschien ook een prestatie systeem voor bestuurders. Doe je wat goed, krijg je extra geld. Doe je wat fout, gaat dat extraatje er weer af. Maakt je een blunder dan kan je vertrekken, zonder wachtgeld regeling, handdruk, of wat voor een bones dan ook. Gewoon de WW in en net als iedereen die ontslagen wordt.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8a5a4dc12d1278bf1d0ff5927125e985', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16062205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Plaats reactie