Afschaffen dat grijze kenteken!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Stroink, One-Ten.nl

Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »



Zo, weer een leuke stelling.

Waarom hoef ik voor mijn Disco 3 op grijs kenteken maar een fractie te betalen van een geel gekentekende Disco 3?
Wij bedrijfsmatig rijdende grijs kentekengebruikers gebruiken deze auto om geld te verdienen en minder (of helemaal niet) voor plezierritjes. Als het goed is levert het gebruik van deze auto ons dus geld op.
Waarom moeten wij dan korting krijgen op de belasting? We kunnen deze belasting immers ook nog eens in mindering brengen op onze winst? Ook de autokosten zijn al aftrekbaar.
Geen BPM betalen is een goed punt, dat is een personenautobelasting en onze auto's zijn niet geschikt voor het vervoer van personen. De meeste personenauto's rijden natuurlijk ook met slechts de bestuurder rond.

Er rijden veel meer grijs kenteken auto's rond in Nederland dan oldtimers. Ze maken ook nog eens véél meer kilometers. Bijna al deze auto's zijn diesel en vaak minder milieuvriendelijk dan moderne personenauto's.
Het afschaffen van de grijs kentekenregeling (of in een aantal jaren geleidelijk gelijk trekken naar personenauto niveau) levert de staat een veelvoud op van het beoogde resultaat van het afschaffen van de vrijstelling MRB voor oldtimers. En is nog eens veel eerlijker ook.

Kost mij persoonlijk natuurlijk wel weer geld, maar dat zij zo..

One-Ten Land Rovers
www.one-ten.nl
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

+1
prima idee Paul, kost mij idd ook geld, maar so be it.
vraag me tevens af waarom ik als ondernemer twee x zoveel betaal aan een parkeervergunning hier in A'dam dan een particulier
RoadRocket

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door RoadRocket »

zie de opmerking van Paul

"Wij bedrijfsmatig rijdende grijs kentekengebruikers gebruiken deze auto om geld te verdienen en minder (of helemaal niet) voor plezierritjes. Als het goed is levert het gebruik van deze auto ons dus geld op. "

dáárom betaal je natuurlijk meer voor parkeren...

of zoiets

robert, die - hoe vreemd ook - eigenlijk geen gaten kan schieten in de beredenering van Paul
Anton (Rumble)

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door Anton (Rumble) »

is volgens mij lood om oud ijzer, of je nu als bebdrijf belasting betaald of een belastingt over winst. De inkomsten voor staat is netto gelijk lijkt me.
maar zit wel wat in, er werd vroeger ook veel (mis) bruik van gemaakt door particulieren. lijkt me als de kosten voor een bedrijf laag zijn, je lasten ook lager zijn. Je winst moet je altijd laag houden, gewoon investeren in je bedrijf. een tweede auto of zo
Volgens mij was die regel ook bedacht om bedrijfsleven te stimuleren. Maar zoals altijd in dit kikkerlandje bedenken we een regeltje met mazen en gaan daarna die mazen allemaal apart afdichten.
ik vind een soort milieu belasting over je auto naar gelang roet en zuinigheid veel eerlijker en de rest van de belasting op de brandstof.

rij je een schone zuinige auto, betaal je heel weinig en word je dus beloond.
rij je met een sterk vervuilende groot gebruiker betaal je dus meer, dat is een keus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2012 14:24 door Anton (Rumble).
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Alleen kan een particulier zijn autokosten en brandstof niet aftrekken van zijn loonbelasting en een bedrijf wel.
We hebben dan ook nog het BTW voordeel; BTW over aanschaf terug, BTW over autokosten, BTW over brandstof.
Zelfs de afschrijving mogen we in mindering brengen op de winst. Mochten we de auto sneller afschrijven dan dat de auto bij verkoop werkelijk heeft afgeschreven mogen we de boekwinst aanwenden als herinvesteringsreserve.
Zolang de auto niet privé wordt gebruikt lijkt de bedrijfsauto zo wel één grote rijdende aftrekpost . (En zelfs dan kost hij nog steeds een heleboel geld)
vossehoff

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door vossehoff »

Was het grijs kenteken in beginsel ook niet bedoeld om de transport sector te steunen?

Maar ik als kleine ZZP-er ben er maar blij mee in deze tijden.

gr Niels
Sunraymajor

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door Sunraymajor »

Is het prikbord nu en site over Belasting perikelen geworden of is het een forum over de prachtige Land Rovers!

Hahahahahahahaha

Er rijden trouwens ook heel wat pariculieren in een grijs kenteken Land Rover (scheelt toch weer 100 eurie) en ik dacht dat de Defender 90 zelfs alleen nog maar in grijs kentken versie te koop is in Nederland omdat de sluptaks hem ander onbetalbaar maakt.

Ik hoop dat ik nog lang in mijn Defender 110 TD5 Grijs kenteken kan blijven rondrijden en dat ik straks op mijn 60 dagenkaart 60 keer kan genieten van mijn Lightweight ex Nederlandse leger!!!
Marc-my-Words

Re: Afschaffen die MRB & BPM

Bericht door Marc-my-Words »

Als we nu toch wat knuppels in het hoenderhok mogen knallen, en zelfs maatregelen waarvan de inkt nog niet droog is en de bijbehorende ministers niet eens aangetreden al weer ter discussie staan .....

Afschaffen die houderschaps en aanschaf-belasting en gewoon op een kilometerbeprijzing overstappen.
Graag plaats-, tijd- en snelheid-gerelateerd zodat het óók werkelijk iets doet aan de milieu-belasting.
En dus niet ongenuanceerd: uw auto is klasse A, B, C, D, E of F dus betalen, hoe (on)zuinig je daarna ook rijdt.

Alleen met zo'n duidelijk herkenbaar variabel systeem doe je iets aan mobiliteitsbewustzijn.

En die zielige OldTimer-liefhebber is ineens ook eerlijk belast: immers als hij zijn auto echt als hobby heeft en weinig gebruikt dan betaalt ie weinig.
Is het een hobbyist die veel rijdt dan betaalt ie veel, en is het een "profiteur" die onder het "oude regime" misbruik van de regels maakte, dan betaalt ie ook veel (en heeft ie de pech dat ie een oude auto heeft).

Marc

PS Als al die 25 jarigen handel "eerlijke" liefhebbers betreft, dan is een kilometerbeprijzing geen probleem. Als er ook "profiteurs" tussen zitten dan zal de handel dat merken. Paul110 bouwt soms een echte originele 25 jarige om tot een gebotoxde 110 vlgs de spec. van vandaag: dat kan natuurlijk voor een echte liefhebber zijn, maar ik heb mijn vraagtekens.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Afschaffen die MRB & BPM

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ik ben het er volledig mee eens!

(behalve over het botox stukje :-) )
Ik kan niet uitsluiten dat sommige van de door mij gebotoxde 110's als dagelijks vervoermiddel worden gebruikt, maar ik denk echt dat de meeste exemplaren als 3e of 4e auto worden aangeschaft.
De meeste van mijn huidige klanten hebben flink wat te besteden en willen de auto voor bij hun tweede huis, voor bij de jacht, voor hun boottrailer of hobbyritjes gebruiken.
Als je echt veel rijdt stap je toch niet in een Defender, zelfs in botox versie blijft het een tractor, en het belastingvoordeel wordt teniet gedaan door het dieselverbruik.

Vandaag heb ik onderstaande auto afgekregen en een chassisnummer laten inslaan in het Marslands chassis. Inclusief Botox behandeling, ik heb het de klant afgeraden, in originele witte kleur was hij toch al mooi genoeg? De klant was niet te vermurwen, hij moest Epsom Green met dikke wielen. Deze auto gaat naar Terschelling, waar mijn klant een vakantiehuisje heeft. Af en toe gaan ze daar naar toe. Ik denk niet dat deze auto de 500km per jaar gaat halen, tenzij ze hem meenemen op vakantie, maar ik denk niet dat ze dat gaan doen.

Origineel:

IMG_1680.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7c3ef7f6bb793b1034d5fa38a2b89c76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_1680.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/31%20huidig%20project/IMG_1680.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_1680.jpg', '', 16057828, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Chassis vervangen is geen overbodige luxe:

IMG_3972.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2fe1876e9bc4d2e212a40bb2f8964f1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_3972.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/31%20huidig%20project/IMG_3972.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_3972.jpg', '', 16057828, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Paar spuitjes Botox:

IMG_4096.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5474dd8773813261b25cdf8acf3c3653', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_4096.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/31%20huidig%20project/IMG_4096.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_4096.jpg', '', 16057828, 600, 600, 'Loading image ...', false);

IMG_4088.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2d75bff7a2e9fd208ca1bb0abf131416', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_4088.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/31%20huidig%20project/IMG_4088.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2F31%2520huidig%2520project%2FIMG_4088.jpg', '', 16057828, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2012 16:29 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Gert

Re: Afschaffen die MRB & BPM

Bericht door Gert »

afschaffen dat grijze kenteken .....mag best

3 bussen/wagens gedurende 15 jaar elk jaar 25% van de nieuwwaarde bij je inkomen optellen , altijd 3 x een stuk hogere verzekeringsbijdrage betalen , kilometerregistratie bijhouden , etc

Paul , ik geef je gelijk , gelukkig stoppen ze ook met die oldtimers en kunnen we straks lekker samen met het openbaar vervoer reizen en hebben we alle tijd voor

Apke

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door Apke »

Op zich zou het wel een idee zijn om dat te doen.

De bouvakkers uit het oosten werken in het westen en de bouwvakkers uit het westen in het oosten.
Helaas is dat nog steeds een feit. Als het vervoer duurder wordt, zal dit denk ik niet veel veranderen alleen het uurloon wat hoger maken.
Verder denk ik dat er wat omwegen gezocht gaan worden. Nu zie je al dat creatievelingen met grote aanhangers door de steden rijden op traktoren ..... zet er een 16 jarige op en gaan ...... op de aanhanger licht van alles, behalve wat ze bij een boeren bedrijf gebruiken (wegenbouw, reguliere bouw, enz).

Er rijden inmiddels zoveel lease bakken op geel kenteken ..... misschien valt daar wat te halen.
Nu betalen deze mensen een bijtelling en zal het ze verder een rotzorg zijn hoeveel kilometer ze prive rijden en hoe hard ze optrekken. Brandstof is toch al door de zaak betaald. Een beleid van: auto van de zaak hoort op de zaak zou veel eerlijker zijn. Tachograaf er in en registreren. Wil je prive ook een auto, dan koop je er maar zelf eentje.

Betalen per gereden kilomerer was niet haalbaar, maar volgens mij zou een vignet voor buitenlanders niet zo moeilijk hoeven zijn (en leuk wat geld in het laadje brengen). Bijkomend voordeel is dat de poolse busjes en personenauto's gelijk mee betalen aan onze wegen staatskas.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12f3077ad219e83f72fb7663a64c35d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16057921, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Gert

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door Gert »

Die bouwvakkers uit het westen die naar t oosten gaan ?
Dat zijn dezelfde die s'morgens uit het oosten naar t westen gaan hoor , ze gaan aan t eind van de dag weer terug

Het blijft gewoon een mega probleem en je komt er nooit uit . Het enigste waar iedereen de neus dezelfde kant voor op heeft staan is dat ze zich genaaid voelen door de overheid als onbetrouwbare partner .

Oh ja , wanneer komt die brandstoftoeslag er op om de staatskas iets voller te krijgen ? Ik denk erover om maar vast een paar honderd liter naast t huis te zetten als voorraadje
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

je kan ook alvast je zonnebloemen gaan uitpersen!
Marc-my-Words

Re: Afschaffen die MRB & BPM

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, 't is niet voor het eerst dat het resultaat voor de Botox-behandeling beter was als daarna.

Verder ben ik het niet eens mbt die tractor: Er is zonder probleem normaal en alledaags mee te rijden (ik heb niet anders, een nwe zonder Botox, ik rijd er niet dagelijks mee maar dat is omdat ik niet dagelijks met de auto weg moet). En het llopt ook wel los mbt het verbrruik: stel je rijdt het nationaal gemiddelde dus 17.000 km, tegen 1:17 is dat dus 1000 liter diesel - tegen 1:11 is dat 1550 liter dus kost de Defender je 550 liter extra (dus ± € 800/jaar - en daar kan je echt geen tweede auto van rijden).

Maar goed, betalen per kilometer was en is de oplossing en deze oplossing is door Mark R en de zijnen voor de komende 4 jaar getorpedeerd.

Marc
RoadRocket

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door RoadRocket »

wees niet bang .... die brandstoftoeslag is volgens mij ook al ergens in dat regeervoorstel vermeld; 4ct accijnsverhoging per liter diesel en 7ct LPG. Vooralsnog heb ik benzine niet voorbij zien komen.

grappig rekensommetje vandaag gemaakt; ik zou voor mijn 1977 SIII 88 dik 1500 euro MRB moeten betalen. Rip ik echter mijn LPG-installatie er uit en keur ik 'm weer om naar benzine dan is dat 'nog maar' 750 euro. Een prijsverschil waarbij het omslagpunt rond de 4000km op jaarbasis ligt. Km's die ik doorgaans niet meer haal.

oftewel; ik ga de laro veel meer inzetten dan ik nu doe, op LPG, in het kader van 'ik betaal er toch al voor dus kan ik hem maar beter gebruiken' óf ik blijf evenveel (of weinig dus eigenlijk) als nu rijden, maar dan op benzine ..... en hóe precies was deze maatregel ten gunste van het milieu??

robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a643787d3747eee65f5d854b5ebafde', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16058457, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Frank

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door Frank »

Misschien moet de overheid eens investeren in goed personeel

Nederland geeft ieder jaar circa 19 miljard euro uit aan ICT projecten, waarvan circa 5 miljard euro per jaar verspild wordt aan mislukte ICT projecten.


mislukte projecten
forbert 90-200Tdi

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Da's inherent aan het ICT bedrijf, gepruts in de marge. Het ploft nog wel.
jan

Re: Afschaffen dat grijze kenteken&aanschaf vaarbelasting

Bericht door jan »

en wat te denken om de jachten vaarbelasting te laten betalen , daar zitten toch ook veel kwalmende diesels in en dure voorzieningen zoals brugwachters
en al het verkeer wat er om stilstaat,en niet te vergeten al het zwarte geld wat er in om gaat.
OF SNIJDEN DE HEREN EN DAMES EN ONS KENT ONS IN DENHAAG ZICH ZELF DAN TE VEEL IN DE VINGERS?????????????
Gert

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door Gert »

Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> je kan ook alvast je zonnebloemen gaan uitpersen!

leuke uitspraak hoor
Marijn & Simba

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door Marijn & Simba »

Een maatregel die geld op moet brengen is nooit ten gunste van het milieu...

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('33143d56c8923e4a908368f25b33aa37', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16059288, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hans 109

Re: Afschaffen dat grijze kenteken&aanschaf vaarbelasting

Bericht door Hans 109 »

Ja Jan, in dat laatste heb je gelijk.
Buiten het feit, dat de dames en heren in Den Haag ook een bootje hebben, - denk aan de jaarlijse zeilwedstrijd voor kamerleden- is registratie en handhaving hiervan uitermate lastig.
De liggelden welke betaald worden, in welke haven dan ook, vloeien rechtstreeks in de gemeentekassen. Dus een vorm van belasting.
Alhoewel, in het geval bij onze vereniging, het water getaxeerd op ca €,0,90 per m2, beurt de gemeente het 20-voudige hiervan. Daarbuiten nog eens de opbrengsten van de huur van terrein en gebouwen.
De bedoeling hiervan was, net zoals het afschaffen van het gebruik van rode diesel in plezierjachten, dat dit geld ten goede zou komen aan de watersportsector. In de praktijk is het, dat de gaten in de gemeentebegroting hiermee worden opgevuld.

Verder dient er bij een hoop vaarwaters, met name in de recreatieve sfeer, een vaarvergunning gekocht te worden. Bij water van Rijkswaterstaat is dat niet zo, er is immers door iedereen belasting voor betaald, dus iedereen mag van dit water en voorzieningen gratis gebruik maken. Aan jouw de keuze, of je dit doet of niet.

Het heffen van vaarbelasting is door de Hoge Raad meerdere keren afgewezen. Maar je kunt deze discussie eindeloos voortzetten.
Belasting voor fietsen en brommers, die van de openbare weg gebruik maken? Ik denk dat het Nederlansde bromfietsenpark meer vervuilt dan de watersport bij elkaar.
En wat kost handhaving van de verkeersveiligheid voor deze groep? De politie heeft het er maar druk mee, wat natuurlijk niets kost
Belasting op motormaaiers, motorkettingzagen en andere Gamma terreur? Die vervuilen ook toch? Of vergis ik mij daarin?
Open Haard belasting....Vervuilt ook lekker!

Het issue vaarbelasting, en wegenbelasting voor oldtimers, en nog veel meer, wordt voornamelijk gesteund door die lieden, die ziekelijk jaloers op je zijn, omdat zij veelal vreten uit de staatsruif, en nooit een flikker hebben uitgevoerd. Op het moment, dat je in jezelf investeert, door studie en hard werken, wordt dat door deze lieden met afgunst bekeken. Jij bent immers succesvol, je hebt een fatsoenlijk huis, auto voor de deur, boot in het water. en zijn niet.


mvg Hans



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2012 13:21 door Hans 109.
Marc-my-Words

Re: Vaarbelasting

Bericht door Marc-my-Words »

Mbt vaabelasting:

Dat registratie en handhaving moeilijk is is natuurlijk een zwak argument.
Diefstal van vaartuigen is nu juist makkelijk omdat er zo weinig geregistreerd is.
Bij wegvoertuigen is registratie en handhaving ook moeilijk maar tegenwoordig toch tamelijk waterdicht (om op bootjeswoorden aan te sluiten).

Dat je soms nog weer een extra vaarvergunning en/of liggeld moet betalen is ook niet anders als in het wegverkeer: voor sommige wegen/verbindingen betaal je ook tol, voor parkeren betaal je soms ook etc. (Ik ken de cijfers niet, maar ik vraag me af of de vaarvergunning die je bijv. voor de Nieuwkoopse Plassen nodig hebt wel alle kosten dekt – zo zijn er verschillende openbare/vrije aanlegplaatsen, en worden die aanlegplaatsen niet alleen aangelegd maar ook onderhouden, wordt er vuilnis verzameld etc. Als je zo'n vrije aanlegplaats zuiver economisch zou uitbaten denk ik dat je meer als voor de hele vaarvergunning zou moeten gaan betalen.

En ... voor de nautische infrastructuur wordt er heel wat geld in het water gegooid (en natuurlijk zijn er ook positieve economische effecten, maar waar geldt dat niet, voor auto's geldt dat ook, net als voor fietsenmakers etc.).

Als je daarnaast ook de kosten van de "overlast" van het varen meeneemt (bijv. op een manier waarmee soms de kosten van files worden berekend) - dus wachttijd is duur, berekend alsof het verloren werktijd is, dan zijn al die bootjes ineens geen economische dobber maar een domper.

Dus als het gaat om belasten etc. dan is hier nog een mer-a-boire.

Overigens, qua vervuilen zijn bootjes ook al bepaald niet fris. Bijna alle waterbodems kennen ruim verhoogde PAK-waarden als gevolg van uitlaatgassen van al die bootjes. Daarnaast is er een niet onbelangrijk negatief effect op de waterkwaliteit door het opwoelen door scheepsschroeven en steeds grotere schepen.

NB Begrijp mij goed, het hoeft niet van mij, die vaarbelasting, maar dan moet je niet klagen dat een andere belasting zo hoog is. Waarschijnlijk zou het het makkelijkste zijn gewoon lekker veel belasting te betalen - bijv. a la Zweden, maar dan verder ook relatief veel vrijheid en zekerheid daarvoor in ruil – dat is echter niet echt passend bij onze katholiek-calvinistische volksaard: iedereen wil betalen voor wat ie krijgt, en liever nog iets minder betalen, en iedereen wil allemaal aparte regelingen die zijn doelgroep weer zal sparen (daarom moet je ook doorgeleerd hebben om een belastingformulier in te vullen).


Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2012 17:36 door Marc-my-Words.
geert

Re: Afschaffen dat grijze kenteken!

Bericht door geert »

en de BPM DAN?????

DAS EEN MOOIE PLUK GELD
Plaats reactie