RRC 3.5 V8, EFI inlaat monteren of dubbele SU houden?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Victor

RRC 3.5 V8, EFI inlaat monteren of dubbele SU houden?

Bericht door Victor »

Ik heb een Range Rover uit 1975 met een 3.5 V8 hoogcompressie blok erin. Blok komt uit een Disco en is geleverd als EFI. Blok gekocht zonder kabelboom en ECU. Dus mijn oude carbs (2 SU's) over gezet. Toch hoor ik van veel dat een EFI inlaat met alleen een gaskraagje erop (veel) feller is als met de carbs erop. Nou wil ik van het zomer met de Range Rover gaan greenlanen in Wales en hoor toch van veel dat daar het gas niet altijd even goed te verkrijgen is. Er ligt een 110L gastank in de kofferbak, dus ik heb een redelijke actieradius.

Was zouden jullie doen? Is het de moeite om voor dat extra vermogen de EFI te monteren, of lekker die carbs laten zitten (lopen nu goed)? Ik moet er bij vermelden dat de EFI inlaat volledig is afgedopt en de gaskraag er al op zit. Dus plug and play. Bijbehorende luchtfilter heb ik ook nog liggen.

Gr. Victor

Range Rover 3.5 V8 1975

22526_3882970954647_636428749_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4161675a9766ecb36bdc66cd496c5445', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F22526_3882970954647_636428749_n.jpg', 'https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/22526_3882970954647_636428749_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F22526_3882970954647_636428749_n.jpg', '', 16054210, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bart van Dessel

Re: RRC 3.5 V8, EFI inlaat monteren of dubbele SU houden?

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Victor,

het mooiste is om het Disco efi systeem ook aan te sluiten, dan heb je een pracht combinatie! Het disco efi systeem is in vergelijking met een range rover systeem véél betrouwbaarder (hotwire systeem). Dan gaat jouw RR op benzine én op gas als een kanon en zuiniger.

Gr, Bart
Victor

Bericht door Victor »

Heb er geen kabelboom en computer van en ben een leek in electronica, dus dat is eigenlijk niet echt een optie Andere inlaat is een zaterdag sleutelen, kabelboom aanleggen etc is veel werk en wil er juist deze winter lekker in rijden en evenementjes afrijden.
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Victor,

Als hij nu goed loopt, zou ik niet de EFI er opzetten. Zoals je aangeeft heb je niet de ECU en de kabelboom, dus moet je daar ook nog eens achteraan gaan.
Het voordeel van de EFI is dat er één gezamenlijke gasklep is voor alle acht de cilinders, niet meer dan dat, behalve dat de SU carburateurs uiteraard vanwege hun werking (gedempte Pistons) altijd wat trager zullen reageren.
Met de EFI zul je een fellere motor krijgen, maar zonder de kabelboom en ECU ben je wel volledig aan het gas overgeleverd. "No-escape to fuel", so-to-speak.

Wat je zou kunnen doen is de pistons in de SU's op een of andere manier helemaal open "forceren". Je hebt dan alleen nog maar de "gasklep" als regulateur en niet meer de gedempte pistons.
Hiervoor zou je ergens voor de Pistons een armpje moeten kunnen maken wat je kunt bedienen en vasthaken en zodoende de piston in de carburateur ophoog houdt.
Ik heb een tekeningetje gemaakt:
[picasaweb.google.com]
Kijk eens of je er wat aan hebt.

Succes en sleutel ze,

Jos
Ken

Bericht door Ken »

Hoezo lpg ? Volgens de site rdw/vwe rijdt je auto al maanden nog steeds op benzine ......

En een Edelbrock ? Mooi systeem, makkelijk op lpg te zetten en geen gepruts met je kabelboom
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Een EFI inlaat is met ingekorte kelken een beter inlaatspruitstuk dan dat voor de dubbele carburateur. Ik weet alleen niet of een simpel mengstuk hier de verwachte PK's kan leveren. Waarschijnlijk moet je dan ook naar een IMPCO of een BLOS mixer.
Als je de motor gewoon wat feller wilt laten reageren kun je inderdaad, zoals Jos ook al zegt, de schuiven omhoog zetten op LPG zodat deze vertraging van opengaan verdwijnt. Het kan trouwens heel simpel door een stukje aluminiumdraad in een vierkant te buigen en dat rechtop onder de schuif zetten. De naald voorkomt dat het vierkantje omvalt en als je het groot genoeg maakt kan het onmogelijk richting gasklep verdwijnen. Nadeel is dat je bij omschakelen op benzine even op elke carburateur 3 boutjes van de dashpotten moet loshalen om ze te verwijderen. Maar goed, het is ook maar incidenteel dat je op benzine omschakelt.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Ik heb eventueel de kabelboom en ECU van neef H. zijn rangerover nog.
Victor

Bericht door Victor »

Ik heb mijn originele EFI Disco inlaat al vakkundig onklaar gemaakt in de poging heb klaar te maken voor alleen een gas kraag. Maar das toch ene hoop werk. Maar via een medeprikker kan ik dus aan een EFI inlaat komen die al klaar is voor alleen gas. Inlaat komt bij Simon van de Velde weg.

@Ken: Klopt ik moet heb nog steeds laten omkeuren Inmiddels meer als een half jaar geleden dat ik het spul nieuw heb gemonteerd. Edelbrock is mooi, maar duur...
Ken

Bericht door Ken »

Victor Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb mijn originele EFI Disco inlaat al
> vakkundig onklaar gemaakt in de poging heb klaar
> te maken voor alleen een gas kraag. Maar das toch
> ene hoop werk. Maar via een medeprikker kan ik dus
> aan een EFI inlaat komen die al klaar is voor
> alleen gas. Inlaat komt bij Simon van de Velde
> weg.
>
> @Ken: Klopt ik moet heb nog steeds laten omkeuren
> Inmiddels meer als een half jaar geleden dat ik
> het spul nieuw heb gemonteerd. Edelbrock is mooi,
> maar duur...

Man, t is een oldtimer dus wat maakt mij die lpg vermelding uit , lpg is veel goedkoper rijden en nog milieuvriendelijk ook ....voor de milieufanaten
Er stond een paar maand geleden geleden een zgan ( 7 mnd oud ) set te koop voor ca 450,- kompleet met gasmengstuk en filter wegens ombouw naar injectie, dacht in bolsward. Het kan dus wel eens voor weinig te koop staan .
Plaats reactie