LT 95

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
B van Aspert

LT 95

Bericht door B van Aspert »

Kan iemand mij vertellen wat voor olie er in een LT 95 moet. Kan het in geen enkel boek vinden. En hoeveel liter moet er in de versnellingsbak en hoeveel in de tussenbak?
Victor

Re: LT 95

Bericht door Victor »

Dit zou ik ook wel is willen weten....
Bob met Piet

Re: LT 95

Bericht door Bob met Piet »

Kroon oil site geeft deze informatie:

v-bak

t-bak

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('c782d72afbaad92c98c0c1fa07636b82', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 16051868, 600, 600, 'Loading image ...', false);
G-men (Gargamel)

Re: LT 95

Bericht door G-men (Gargamel) »

De originele documentatie geeft aan dat zowel in de tussenbak als in de V-bak gewone motorolie moet. Dus 20W50 of 15W40.
Verder heeft iedeteen zijn eigen interpretatie.
Transmissieolie als 80W90 mag onder geen beding in de V-bak, dan krijg je problemen met het (kunsttof) oliepompje als het koud is. Dan wordt de olie simpelweg te dik en gaat het pompje kapot) Aangezien de keerring weleens wat wil lekken ben ikzelf geen voorstander in gebruik van 2 verschillende olien in 1 behuizing.

Ikzelf heb goede ervaringen met Catsrol 15W40 high mileage zowel in V-bak als tussenbak. . 75W80 wordt tegenwoordig ook vaak gebruikt en schijnt goed te werken. Heeft Wim Jansen volgens mij positieve ervaring mee.
Let er wel op dat je dan geen GL5 olie in de V-bak doet. Dat is weer schadelijk voor de synchromesh ringen......
Op de LRHC site staat ook al e.e.a. hierover. Ik citeer :

" LT95 four-speed gearbox with transferbox:
In authentieke instructies wordt een motorolie SAE 20W50 geadviseerd.
Door de ontwikkeling van de dopes, zijn de huidige ACEA A en B motoroliën minder geschikt voor transmissie toepassing.
Goede vervanger is een Super Multigrade SAE 10W40 in de CCMC-D1 / ACEA E4 kwaliteit (D1 / E4 is een vrachtwagen kwaliteit olie, dus naar een "Truck"-service!). Maar er zijn ook goede resultaten met een SAE 75W80 API-GL4 transmissieolie. (Schakelt iets stroever, maar wordt ook stiller !) Wel een API-GL4 ZONDER (half) synthetische samenstelling gebruiken!!
LET OP: De LT95 heeft gescheiden olie inhoud voor het 4-bak (2,6 liter) en de H-L tussenbak (3,1 liter).
Verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar. "

Link : [www.lrch.nl]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2012 19:09 door G-men (Gargamel).
Art van Blondie

Re: LT 95

Bericht door Art van Blondie »

Kleine aanvulling: als die LT95 een overdrive heeft, dan moet in de tussenbak 80W90 GL4 (of 75W80), maar dus geen motorolie.

Groet, Art
B van Aspert

Re: LT 95

Bericht door B van Aspert »

Hartelijk dank voor de duidelijke informatie.
grtjs Berry
Roel

Re: LT 95

Bericht door Roel »

Art van Blondie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kleine aanvulling: als die LT95 een overdrive
> heeft, dan moet in de tussenbak 80W90 GL4 (of
> 75W80), maar dus geen motorolie.
>
> Groet, Art

En die heb ik daarom ook in de hoofdbak gedaan. Bak ruist minder en schakelt soepeler bij koude bak met die GL4 dan met de eerdere Castrol High Milage motorolie

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Jan-Wijbrand Kolman

Re: LT 95

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

Art van Blondie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kleine aanvulling: als die LT95 een overdrive
> heeft, dan moet in de tussenbak 80W90 GL4 (of
> 75W80), maar dus geen motorolie.

Ik vraag dit niet om flauw te doen, maar serieus: kun je me een handleiding o.i.d. aanwijzen waar dit instaat? Vooral het "moeten" deel, daar twijfel ik aan. Ik heb juist van verschillende mensen, die ik *ook* hoog aansla, te horen gekregen dat de overdrive voor een LT95 keurig netjes mee mag doen met de 15W40 of 20W50 motorolie die je in de hoofd- en tussenbak doet.

Overigens wil ik hiermee niet de goede ervaringen die anderen hebben met 75W80 in hun LT95 teniet doen(!)

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Art van Blondie

Re: LT 95

Bericht door Art van Blondie »

Ik heb dit op dit forum geleerd, en wel van de verdwenen Dennis101, die altijd gelijk had
[landrover.startpagina.nl]
Hierin staat overigens ook dat er geen versnellingsbakolie in de hoofdbak van de LT95 mag.

Groet, Art
Art van Blondie

Re: LT 95

Bericht door Art van Blondie »

Ik heb nog eens even zelf gezocht of ik dit kan onderbouwen, en kom dit tegen:
[www.lrfaq.org]
Onderaan staat dat er EP90 in de overdrive hoort, dat is dus de voorgeschreven olie.
Je zult natuurlijk niet snel een manual vinden waarin staat dat er geen motor olie in mag, da's net zoiets als schrijven dat er geen frietvet in mag.

Groet, Art
Jan-Wijbrand Kolman

Re: LT 95

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

Art van Blondie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb nog eens even zelf gezocht of ik dit kan
> onderbouwen, en kom dit tegen:
> [www.lrfaq.org]
> g9.html
> Onderaan staat dat er EP90 in de overdrive hoort,
> dat is dus de voorgeschreven olie.
> Je zult natuurlijk niet snel een manual vinden
> waarin staat dat er geen motor olie in mag, da's
> net zoiets als schrijven dat er geen frietvet in
> mag.

Met dien verstande dat deze manual gaat over een overdrive voor een "gewone" Series III versnellingsbak. En in een "gewone" Series III versnellingsbak gaat - als ik het WPH goed lees - vanzelf al EP90. De LT95 is een vreemde eend in de bijt, met z'n motorolie.
Frans Bonnes

Re: LT 95

Bericht door Frans Bonnes »

Art van Blondie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb dit op dit forum geleerd, en wel van de
> verdwenen Dennis101, die altijd gelijk had

> Groet, Art

en via via via via en nog meer omwegen heb ik vernomen dat Dennis101 het toch wel erg rustig/prettig vindt zo zonder de soms onzinnioge antwoorden op de prikpagina, en om heel eerlijk te zijn kan ik dat heel goed begrijpen.
Soms zijn de antwoorden hier op de pagina hier ook echt om te huiilen.

fb
G-men (Gargamel)

Re: LT 95

Bericht door G-men (Gargamel) »

In het orignele WPM van de one-ten staat voor zowel hoofdbak als tussenbak motorolie voorgeschreven. (book 1, section 9 page one.) (Workshop manual 1983)
ook als er een overdrive gemonteerd is...
Qua olie is met naam genoemd :

Castrol GTX (15W50)
Mobil Super (10W40)
Shell super motoroil (15 of 10W40)

Met de nieuwe olien die er zijn, lijkt 75W80 me een goed alternatief, ik heb zelf echter altijd gewoon de door LR voorgeschreven olie gebruikt. De high-mileage versie is alleen omdat die het rubber van de keerringen wat zachter maatk. (bak is tenslotte 29 jaar oud...)

De Stage one, RRC en de vroege one-ten delen dezelfde bak; en de overdrive hiervoor is compleet anders als die voor de series bak waar Art naar linkt.
In de originele "fitting instructions" van superwich uit 1985 (heb ik in PDF als je ze zoekt) staat ook niet vermeld dat er EP90 in moet.
Alleen dat de OD zijn olie deelt met de transfer case. En daarvan roept LR dat er motorolie in moet....
De LT95 is een vreemde eend, omdat dit een van de eerste bakken is waar de olie door een pomp werd gedistribueerd. De meeste andere LR bakken maakten gebruik van spatsmering......

Gerrit
Roel

Re: LT 95

Bericht door Roel »

Je moet wel in de gaten houden dat de voorschriften nog zijn uit de tijd dat de moderne olieen er nog niet waren. Daar zit ook vaak de spraakverwarring tussen de verschillende mensen.
In de manual staat een motorolie 15W (omdat er geen versnellingsbakolie was toen die dun genoeg was om bij winterse temperaturen dun genoeg voor de interne oliepomp te zijn) en de moderne technologie heeft een versnellingsbakolie ontwikkeld die nu waarschijnlijk voor deze bak voorgeschreven zou worden.

Hieronder zie je dat de 15W40 olie dezelfde viscositeit heeft als de 75W90. En als je die als GL4 pakt (versnellingsbakolie; niet deGL5 cardanolie) heb je een olie die dun genoeg is voor de interne oliepomp + die speciale eigenschappen heeft om het krachtenspel tussen de tanden op te vangen (motorolie is ideaal voor glijlagers, niet voor de drukken die tanden op elkaar uitoefenen tijdens ingrijpen)

RM-vis1.gif --> mod_embed_images_loadimage('561ac2b140092c11d8437387cada9d0a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi82.photobucket.com%2Falbums%2Fj263%2Fmikes4x4%2FRM-vis1.gif', 'http://i82.photobucket.com/albums/j263/mikes4x4/RM-vis1.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi82.photobucket.com%2Falbums%2Fj263%2Fmikes4x4%2FRM-vis1.gif', '', 16060951, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Roel

Re: LT 95

Bericht door Roel »

Jan-Wijbrand Kolman Schreef:

> Met dien verstande dat deze manual gaat over een
> overdrive voor een "gewone" Series III
> versnellingsbak. En in een "gewone" Series III
> versnellingsbak gaat - als ik het WPH goed lees -
> vanzelf al EP90. De LT95 is een vreemde eend in de
> bijt, met z'n motorolie.

Met dien verstane dat de LT95 versnellingsbak en de tussenbak gescheiden zijn en de Fairly overdrive in de tussenbak zit. Dus heeft die niets te maken met de (eventuele) motorolie in de versnellingsbak

Zelf vul ik de LT95 met 75W90 GL4 in versnellingsbak + tussenbak. Minder ruis bij stationaire motor en veel soepeler schakelen, vooral bij koude bak tov de 15W motorolieen

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Art van Blondie

Re: LT 95

Bericht door Art van Blondie »

Ik ben echt geen kenner in deze materie, maar ik zie niet in waarom de fairey overdrive 'compleet anders' is als de superwinch voor de LT95. Alleen al uiterlijk lijken ze verdomd veel op elkaar. Ik heb die van mij (superwinch) wel eens van binnen gezien, en als ik dat vergelijk met de exploded view van de fairey, dan zijn beide overdrives in principe gelijk. Maar wat bepaald welke olie gebruikt moet worden? Nou, ik denk de gebruikte tandwielen en lagers, en ook daarin zie ik geen wezenlijk verschil tussen beide overdrives.

Het stukje in de fitting instructions voor de superwinch kun je eigenlijk niet met zekerheid uit afleiden welke olie erin moet, het wordt simpelweg niet benoemd. Je kunt wel bedenken dat, omdat het niet wordt genoemd, dezelfde olie als de tussenbak moet zijn, maar dat is niet meer dan een aanname.

Als ik heel eerlijk ben, dan denk ik persoonlijk dat het allemaal niet zo nauw komt. Als de viscositeit maar ongeveer klopt en er geen schadelijke dopes inzitten, dan is het denk ik al snel goed.

Groet, Art
G-men (Gargamel)

Re: LT 95

Bericht door G-men (Gargamel) »

Gents, 75W80 is precies is wat ik in mijn eerste antwoord aangaf als moderne vervanger van de origineel voorsgeschreven motor-olie.
De tweede vraag van Jan-Wijbrand was echter wat er in de handleidingen stond.....

Overigens, Fairey is later overgenomen en omgedoopt tot Superwinch. Het is dus idd dezelfde fabrikant. De OD-s zijn qua basisontwerp niet veel anders, de uitvoering voor de LT95 is een stuk sterker ivm het (2x) grotere vermogen dat in de RRC en one-ten V8 verwerkt moest worden. Alles is groter en zwaarder uitgevoerd. Aangezien men toen wist dat de LT95 met motorolie gesmeerd werd, zullen ze er bij het ontwerpen natuurlijk rekening mee gehouden hebben. Materiaalsoorten en vertanding (raakvlakken,maten en hoek) zijn op het oog niet te zien..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2012 21:43 door G-men (Gargamel).
Plaats reactie