Met de Laro naar Polen: iemand tips?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Carrie

Met de Laro naar Polen: iemand tips?

Bericht door Carrie »

Volgende week reis ik met de Laro af naar Polen. Ben er nog nooit geweest en heb geen idee wat ik kan verwachten. Iemand nog tips?

Carrie.

P.s. Een van de honden gaat mee.
Robb

Re: Met de Laro naar Polen: iemand tips?

Bericht door Robb »

Ja heb ik, kijk eens op de site van Martin en Liz......landreiziger.nl geloof ik
Huub

Bericht door Huub »

Lekker gaan, geen bijzondere voorbereidingen nodig, er is nog een redelijke hoeveelheid zandwegen te rijden en contact met de lokale bevolking is easy.

Veel plezier,

GRT Huub
auke

Bericht door auke »

hallo
als het goed is moet je hond een paspoort hebben of een dierenarts verklaring van gezondheid

zorg voor een goed afsluitbare auto of op een bewaakt parkeer terein staat in de nacht

weet niet waar je heen gaat in polen. ben er een paar weken aan het werk geweest. en daar werden de bouw plaatsen bewaakt.ook bij ons hotel werd het zeer goed bewaakt zal wel niet voor niets zijn neem ik aan.

gr auke
Carrie

Bericht door Carrie »

Dank jullie wel, allemaal !

Truus de hond is er klaar voor; ze heeft een shotje Rabiës gekregen van de dierendokter en haar paspoort is ook in orde.

Oei, het slot van de achterdeur is stuk..... Zal ik toch eens nakijken voor vertrek.

De reis gaat naar Tlen, zo'n 1100 kilometer enkele reis. Daar een huisje gehuurd, waar de Laro naast het huisje kan staan.

Morgen even mijn paspoort ophalen (mijn vorige ligt waarschijnlijk achter het dashboard van de Laro, en ik was niet van plan om de hele boel te gaan slopen), nog wat spullen pakken, en dan op naar Polen.

Nogmaals dank! Carrie.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoe oud is je LaRo? Zit ie nog in de fabrieksgarantie? Anders een internationale reis- en kredietbrief bij ANWB aanvragen of een goede reisverzekering en zorgen dat je auto tiptop in orde is. Dan hoef je je geen zorgen te maken.

Gr, Bart
Leo van der Poel

Bericht door Leo van der Poel »

Hoi

Auto naast het huisje?
Dan toch maar zoveel mogelijk stangen sloten op stuur en pedalen het liefst in knalgele kleur dat het goed opvalt dat het een tijd kost om de auto mee te nemen. Is een geliefd object in Polen, Verder mooi land en aardige bevolking
Met vriendelijke groeten
Leo van der Poel
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Hoi,

Hou er rekening mee dat er Polen zijn die stelen als de raven, en een Land Rover is inderdaad een geliefd object.
Verder een mooi land.

Groet Sylvester.
jamaar

Bericht door jamaar »

en er zijn geen nederlanders die stelen als de raven?
zoals overal op de wereld word er helaas gestolen, gewoon je gezonde verstand gebruiken en beslist niet in amsterdam parkeren met je kapotte achterslot is hij zeker leeg als je terug komt
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Effe onthouden wat diesel is in het pools .. ik meen "on" of "olej" maar ik weet het niet zeker meer. Las online ook al ergens "ropa"... zelf dacht ik dat het "on" was.
Anders sta je net zo gek te kijken als wij bij de pomp ...veel polen spreken geen woord engels. Duits wordt ook moeilijk .
Overdag is dimlicht rijden verplicht. En polen zelf moeten een brandblusser en verbandtrommel bij zich hebben in de auto, dit geld niet voor touristen schijnbaar.

De paar snelwegen die ze hebben in Polen zijn meestal tolwegen. Jr schijnt 140 te mogen rijden ..dus suc6 met de laro ;-)

Verder kan je vreemde inhaal capriolen krijgen ook gewoon met tegenliggers, er wordt dan verwacht dat je zo veel mogenlijk rechts gaat rijden zodat er 3 auto's naast elkaar kunnen.
Dit wordt na een paar dagen gewoon normaal gedrag. Ik werd ook regelmatig gegroet door de inhalende auto omdat ik ze er langs liet.

Ik heb een keer een noodaktie moeten doen omdat ik op de snelweg zonder diesel kwam en ze alles op een helft van de snelweg hadden geprakt vanwege wegwerkzaamheden en rechts zat de vangrail dus kon alleen links het tegemoetkomende verkeer kruisen en die reden als gekken. Dus moest tussen 2 tegenliggers een talut af haaks naar beneden. Dit omdat er over zeker wel 100km of meer geen tankstation te vinden was. Dus dan maar de jerrycans gebruiken die vol zaten. En snelheid maken het talut weer op met wat timing zodat ik weer een gat tussen de auto's en vrachtwagens in kon duiken. Dat was de gevaarlijkste stunt die ik ooit in mijn leven had uitgehaald. Hoop getoeter van die polen en raar kijkende wegwerkers.

Op alle campings waar we gestaan hebben was bewaking en ging de poort dicht 's avonds. Dit zal wel niet voor niks zijn geweest. Dus ik zou wel een beetje in de gaten houden waar je de auto achterlaat. Verder heb ik geen slechte ervaringen met polen. Ze hebben lekkere worsten .. dus was veel bbq-en voor ons.

Groet,
Martin

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2012 19:40 door sirmartin.
Frank

Bericht door Frank »

Ook in Amsterdam lopen Polen rond ja
Carrie

Bericht door Carrie »

Bart,

Mijn Laro is een Defender Tomb Raider, dus uit 2000.

Carrie.
Carrie

Bericht door Carrie »

Martin,

Het woord 'Diesel' kan ik niet vinden in de vertaling, maar aanstaande vrijdag zie ik het aanstaand bruidspaar. Ik reis naar Polen voor hun bruiloft, en zij zijn beiden Pools. Dus ik zal het ze vragen.

Carrie.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Carrie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Martin,
>
> Het woord 'Diesel' kan ik niet vinden in de
> vertaling, maar aanstaande vrijdag zie ik het
> aanstaand bruidspaar. Ik reis naar Polen voor hun
> bruiloft, en zij zijn beiden Pools. Dus ik zal het
> ze vragen.
>
> Carrie.

Als ik me niet vergis staat ON voor Olej Napoj of zoiets en dat is dus diesel.

Verder goed opletten want naast heel vriendelijke Polen, soms zelfs overvriendelijk, zijn er ook zeer gewiekste of nog erger gewoon schurkachtigen.

De worst is geweldig, hoe verder van hier hoe beter (althans al weer wat jaren terug en ver was toen NO-Polen).

En wat betreft het rijden (op basis van inmiddels wat verouderde ervaring): De grotere wegen vond ik hopeloos omdat er grootlicht middenbaan rijders waren en zo nu en dan erg trage obstakels (dronken fietsers bijv.) geheel rechts. De kleinere tot echt kleine wegen zijn dan een stuk leuker maar niet echt vlot. Wat wel heel leuk is: als je wilt zou je van de grens achter Berlijn tot de grens met WitRusland bijna geheel op zandwegen kunnen rijden. En echt op het platteland is het diefstal-risico weer een stuk lager.

Marc
Hans N

Bericht door Hans N »

van horen zeggen een super land voor laro,s maar dat vinden een heel klein aantal polen ook die denken dat alles wat bij hun in de buurt komt dat ze leuk vinden automatisch van hun is. Dus doe idd iets aan startonderbreking met een extra hoofdstroomschakelaar. op een geheime plek.
Wat ook goed werkt is een andere stuurnaaf te monteren waarmee je net als van een F1 auto het stuur kan verwijderen. Werkt gegarandeerd!
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

dat zo,n super gelovig land waar men volgens de bijbel leeft en die ook nog de paus heeft geleverd steelt als de raven en waar veel parkeerplaatsen en hotels bewaakt moeten worden
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Dat komt door de armoede, wacht maar af, komt hier ook nog wel, in ieder geval onder de belastingvrije prikkers!!

Gr, Bart
Patrick Nieuwenhuis

jaren terug hadden we een actie;HELP DE POLEN DE WINTER DOOR"" de polen zouden geen eten hebben,muur ging omlaag en de polen kwamen massaal autos kopen,de polen lachten zich rot,die domme Hollanders,die geloven alles
Patrick Nieuwenhuis

ooh ja weet je wat ROVER betekent in t Pools ................betekent FIETS
Carrie

Bericht door Carrie »

Marc,

Helaas maar vrij weinig tijd, want ik moet daar naar een bruiloft. Maar ik bewaar de leuke wegen voor de volgende keer.

Carrie.
Carrie

Bericht door Carrie »

Dat belooft nog wat.....

Carrie.
Carrie

Bericht door Carrie »

En "Hond" is in het Pools "Pies"

Carrie.
Carrie

Bericht door Carrie »

Hans,

Heb nog wel ergens een stuurslot liggen. Kan nooit geen kwaad om dat te gebruiken, toch?

Carrie.
forbert 90-200Tdi

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Jazeker, oostelijk aanhouden.
Ernst Sleijser

Bericht door Ernst Sleijser »

Na al die waarschuwingen dan ook maar dit: Veel plezier daar!
vossehoff

Bericht door vossehoff »

Polen zijn gewoon ongelofelijk vriendelijke lui als volk zijnde, maar de salarissen liggen daar gemiddeld tussen 400 en 600 euro met werkdagen van 13 uur ....

gr Niels
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

vossehoff Schreef:
-------------------------------------------------------
> Polen zijn gewoon ongelofelijk vriendelijke lui
> als volk zijnde, maar de salarissen liggen daar
> gemiddeld tussen 400 en 600 euro met werkdagen van
> 13 uur ....
>
> gr Niels

Precies, tenminste als je mag generaliseren (want de kwaden mogen toch niet onder de goeden leiden).

Ik herinner me nog van even wat langer geleden, dwz kort na de "Wende", helemaal aan de oostgrens, een uiterst vriendelijke en nieuwsgierige man.
Het was met maar wat handig dat je hem zo nu en dan niet kon verstaan, en als je de vraag wel begreep doen alsof niet, want wat antwoord je op de vraag wat je auto kost, en wat je lichtgewicht Bever-tentje, of je donzen slaapzak. Met handen en voeten, en pen en papier uitleggen dat van daar naar Nederland tweemaal de afstand tot Berlijn was was iets minder genant.
Toentertijd waren de salarissen nog heel veel minder, en toen kwamen al wel onze luxe goederen op de markt. Een biljet van 50 Zloty was toen minder waard als een velletje pleepapier. Overigens was in een paar jaar tijd de statiegeld-economie verdwenen, kwamen de PET-flessen en de plasticzakjes in hoog tempo binnen, en daarna werd het eigenlijk allemaal nog schrijnender.

Marc
Carrie

Bericht door Carrie »

Dank je wel, Ernst!

Carrie.
Carrie

Bericht door Carrie »

Forbert,

Ik zie wel waar de navigatie me naartoe stuurt. Ik ga natuurlijk met een "missie", want ik heb een trouwerij aldaar. Als het goed bevalt dan ga ik terug.

Carrie.
Plaats reactie