4x2 ex abl keerring fusee vervangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erik.

4x2 ex abl keerring fusee vervangen

Bericht door Erik. »

Zolang het druppelt staat het niet droog - maar bijvullen houdt maar tot morgenvroeg - de keerring van de fusee is blijkbaar aan vervanging toe!

- is het mogelijk om de keerring te vervangen door enkel en alleen de vooras los te halen (4x2) - is dan wel een 2 man klus maar scheelt dan enkele uurtjes - heeft iemand ervaring ?

- Het korte asje dat door de stub as steekt heet in het boek oil distributor assembly - tot waar zit deze in de bol, of zweeft hij er gewoon in? En als deze de olie in de fusee moet verdelen door te draaien hoe zit het dan met vrijloopnaven bij een 4x4?

- Mijn 4x2 moet ooit naar een 4x4, als optie 1 niet mogelijk is is het dan verstandiger de gehele as er onderuit te halen en meteen een 4x4 geeigende (kardan) as te plaatsen zonder aandrijfas?

Bij dit alles ga ik er vanuit dat het de keerring is - of zijn er nog nadere plaatsen waar de fusee lekken kan - door de beschermrubbers kan ik niet zien waar de olie eruit komt.

Voor deze ombouw naar 4x4 zoek ik tevens nog de nodige onderdelen.

Alvast bedankt,

Erik.
(L)
Jurgen van Aken

Re: 4x2 ex abl keerring fusee vervangen

Bericht door Jurgen van Aken »

Hoi,

volgens mij kun je bij een 2x4 de fuseebollen zo van de as losbouten. Je kunt dan zo bij de keerring (in theorie dan, nog nooit zelf gedaan )

Jurgen
Gerard

Bericht door Gerard »

Ik heb een (digitaal) werkplaatsboek en een onderdelenboek voor een "Belgje".
Heb je die al?

Gerard
Erik.

Bericht door Erik. »

Ik kwam op internet ook fusee vet tegen - 1 tube voor iedere zijde - ik ga er vanuit dat hiervan af te raden is?

Groet

Erik.
(L)
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Nee hoor, dat is goed te gebruiken. Het zg. one shot grease. Maar moet je niet zien als een oplossing voor lekkage.
Roelandrover

Bericht door Roelandrover »

Eigenlijk valt dit best wel mee om die oil seal te vervangen.

Je dient de flexibele remleiding te lossen.
Dan de 6 bouten waarmee de swivel vast staat op de as uithalen.
Dan trek je de volledige swivel met steekas enal eruit.
Vervolgens de boutjes (13mm) van de metalen ring die de oliekeerring vasthoud uithalen.
Kijk wel dat je swivelbol nog in goede staat is, anders is het vervangen van de oliekeerring dweilen met de kraan open.

En dan kan je je oliekeerring vervangen, en alles opnieuw opbouwen in omgekeerde volgorde.

Het korte asje... het verlengde van de steekas bedoel je? Die zit gewoon vast aan een kruiskoppeling in de bol.

Met vrijloopnaven staat de steekas stil, dus zal de olie niet verdeeld graken.
Indien je dan vocht binnentrekt zal dat vocht de binnenkant aantasten.

Indien er olie aan de binnenkant van de swivelbol hangt is dit inderdaat de keerring.
Zoals boven vermeld dient eerst de staat van de swivelbol goed te zijn om af te dichten.
Erik.

Bericht door Erik. »

Hallo Roel,

Bij 4x2 kan ik geen steekas met kruisje zien op de afbeeldingen enkel een korte as met een disk eraan, zie 4x2 parts catalogue blz. 01 43 - als er geen steekas is hoeft de fusee maar enkele cm van de as af om de keerring erdoor te schuiven dwz ik hoef niet eens de remslang los te maken - maar ik kan mij natuurlijk ook vergissen.
In jouw verhaal moet de remslang los omdat je de steekas uit het differentieel wilt trekken?

Groet

Erik.
(L)
Roelandrover

Bericht door Roelandrover »

Ahja juist! die heeft geen steekas .
De remslang moet wel zoiso los omdat je dan de volledige swivelbol kan demonteren.
Dan kan je deze op de werkbank leggen het de oliekeerring zo vervangen.
Plaats reactie