atomaat schakeld niet
atomaat schakeld niet
heb net een 300tdi conversie gedaan in mijn 101.
motor uit de disco 1 loopt, tot zover goed....
alleen de automaat schakeld niet.... wat gaat er verkeerd?
heb de electronische snelheidsmeter los gehaald, de dikke groen/gele draad spanning op gezet maar hij schakeld niet.
Tijdens de conversie is de bak los geweest van de motor.
Jeroen
motor uit de disco 1 loopt, tot zover goed....
alleen de automaat schakeld niet.... wat gaat er verkeerd?
heb de electronische snelheidsmeter los gehaald, de dikke groen/gele draad spanning op gezet maar hij schakeld niet.
Tijdens de conversie is de bak los geweest van de motor.
Jeroen
Re: atomaat schakeld niet
Wat bedoel je met schakelt niet? Gaat de auto wel voor- en achteruit? Blijft ie in z'n 1 staan? Doet ie helemaal niks? Toevallig niet de oliepomp kapot gemaakt met bak monteren? Ik neem aan dat je weet hoe de koppelomvormer op de juiste manier te monteren.......
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: atomaat schakeld niet
park, neutraal, achteruit en drive doen het. blijft alleen in zijn 1 hangen tijdens het rijden. ook als ik hem in zijn 1, 2 of 3 zet.
de bak stond in zijn vrij toen we hem eraf haalde, verder niet aan gedraaid en weer teruggeplaatst. schoof er vlekkeloos op, we hoefde niet eens kracht te zetten.
misschien toch een foutje gemaakt?
j.
de bak stond in zijn vrij toen we hem eraf haalde, verder niet aan gedraaid en weer teruggeplaatst. schoof er vlekkeloos op, we hoefde niet eens kracht te zetten.
misschien toch een foutje gemaakt?
j.
Re: atomaat schakeld niet
Is het mogelijk dat als er te weinig (of misschien teveel) atf in zit de bak niet wil opschakelen?
We hebben afgelopen week gebikkeld om de 300tdi met automaat ingebouwd te krijgen en dat is ook gelukt maar helaas kon Jeroen niet rijdend naar huis vanwege het schakel probleem. De automaat had al een probleem toen hij hem kocht, opschakelen deed ie de eerste keer niet, je moest eerst de automaat in zijn 1 zetten en dan zelf opschakelen naar zijn 2 en 3 en dan in zijn drive zetten, daarna schakelde de bak geheel zelf zonder problemen. Leek ons geen probleem maar nu na inbouw in de 101 van Jeroen wil de bak helemaal niet meer opschakelen
Kan het iets te maken hebben met electra die moet worden aangesloten?
Groeten neef henk
We hebben afgelopen week gebikkeld om de 300tdi met automaat ingebouwd te krijgen en dat is ook gelukt maar helaas kon Jeroen niet rijdend naar huis vanwege het schakel probleem. De automaat had al een probleem toen hij hem kocht, opschakelen deed ie de eerste keer niet, je moest eerst de automaat in zijn 1 zetten en dan zelf opschakelen naar zijn 2 en 3 en dan in zijn drive zetten, daarna schakelde de bak geheel zelf zonder problemen. Leek ons geen probleem maar nu na inbouw in de 101 van Jeroen wil de bak helemaal niet meer opschakelen
Kan het iets te maken hebben met electra die moet worden aangesloten?
Groeten neef henk
Re: atomaat schakeld niet
Ik denk dat het zin heeft een olie en filter wissel te doen.
Daarna de eerste keer rijden niet bang zijn voor hoge toeren, en dus met een warme motor flink 'doortrappen'
Dan is er grote kans dat de bak weer gewoon los komt.
grtn
RoLandRover
Daarna de eerste keer rijden niet bang zijn voor hoge toeren, en dus met een warme motor flink 'doortrappen'
Dan is er grote kans dat de bak weer gewoon los komt.
grtn
RoLandRover
Re: atomaat schakeld niet
Oliepomp van de bak niet goed is het eerste waar ik aan denk of een van de koppelingen in de bak die aan gort ligt. Is de kickdownkabel wel aangesloten en goed afgesteld. Bij een ZF bak redelijk essentieel nl. als je die niet aansluit krijg je zoiezo problemen. Als ik het verhaal lees over eerst manueel moeten schakelen voor je kunt rijden twijfel ik in ieder geval over de bak. Kijk hier eens:
Linkje naar Ashcroft FAQ
[www.ashcroft-transmissions.co.uk]
I have a 4sp ZF, when I select "D" the vehicle won't move, when I select "1" the vehicle moves off. I can then select "D" and continue to drive normally. If I stop I have to start in first again. Why?
A sprag clutch has "inverted" and will need replacing. No further damage will occur if you continue to drive but you will need to select "1" every time to start moving. A rebuild is required to correct this.
Linkje naar Ashcroft FAQ
[www.ashcroft-transmissions.co.uk]
I have a 4sp ZF, when I select "D" the vehicle won't move, when I select "1" the vehicle moves off. I can then select "D" and continue to drive normally. If I stop I have to start in first again. Why?
A sprag clutch has "inverted" and will need replacing. No further damage will occur if you continue to drive but you will need to select "1" every time to start moving. A rebuild is required to correct this.
Re: atomaat schakeld niet
Dit probleem komt vaker voor bij de ZF bak. Vaak gebeurt dit zelfs na de oliewissel en vervangen van filter. Schijnt iets te maken te hebben met vuil dat loskomt en bepaalde verstoppingen in het brein en in de governor veroorzaakt. Wat soms wil helpen: loskoppelen van de kickdown kabel en de motor een tijdje iets verhoogd stationair laten draaien, daardoor komt de olie een beetje op temperatuur en wordt de olie goed rond geslingerd, je hebt dan kans dat ie dan toch gaat opschakelen, soms moet je inderdaad een vrij hoog toerental draaien voordat ie opschakelt. Als ie dan eenmaal heeft geschakelt dan zal ie daarna gewoon op- en terugschakelen. Ik heb dit vaker gehad en deze handelingen was bij mij de oplossing.
Succes!!
Gr, Bart
Succes!!
Gr, Bart
Re: atomaat schakeld niet
heren,
bedankt voor de tips.
Vrijdag zal ik proberen met een verhoogt toerental het vuil los te maken.
@henk, het disco verhaal was dat hij koud niet in de D wilde hij niet vertrekken, na in zijn 1 te zetten weer wel. We dachten dat dat kwam door de afstelling. bij de schakelpook zag het er "gebruikt" uit.
Ik hoop dat ik vrijdag weer kan rijden.
Jeroen
bedankt voor de tips.
Vrijdag zal ik proberen met een verhoogt toerental het vuil los te maken.
@henk, het disco verhaal was dat hij koud niet in de D wilde hij niet vertrekken, na in zijn 1 te zetten weer wel. We dachten dat dat kwam door de afstelling. bij de schakelpook zag het er "gebruikt" uit.
Ik hoop dat ik vrijdag weer kan rijden.
Jeroen
Re: atomaat schakeld niet
Jeroen zoals eerder aangegeven kan na het vervangen van de olieën en het filter de bak moeilijk schakelen, schrik niet als je hem tot 35600 toeren door moet "trappen" voordat ie gaat schakelen. Duurt een paar dagen en dan zou alles het weer normaal moeten doen...
Suczeven
Suczeven
Re: atomaat schakeld niet
Dat zijn best veel toeren........maar moet een tdi wel tegen kunnen...
Re: atomaat schakeld niet
F1LRFC101 (Formule 1 Land Rover Forward Control 101)
Lijkt mij dat je hem maar eens rustig warm moet gaan rijden en dan flink gaan gassen. Mocht het niet lukken dan kunnen we eventueel een transportje gaan doen (moet 's avonds met Berry ook nog een 109 gaan halen)
Groeten neef Henk
Lijkt mij dat je hem maar eens rustig warm moet gaan rijden en dan flink gaan gassen. Mocht het niet lukken dan kunnen we eventueel een transportje gaan doen (moet 's avonds met Berry ook nog een 109 gaan halen)
Groeten neef Henk
Re: atomaat schakeld niet
Heb je het filter in de bak al gewisseld. Dat zou ik zoiezo als eerste doen bij een onbekende bak. als is het maar om te zien wat voor meuk aan olie er uitkomt, hoe die ruikt, wat er inzit etc.
benno
benno
Re: atomaat schakeld niet
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat zijn best veel toeren........maar moet een tdi
> wel tegen kunnen...
sorry Bart....slip[ of the finger.........er zou moeten staan 3500 toeren........
-------------------------------------------------------
> Dat zijn best veel toeren........maar moet een tdi
> wel tegen kunnen...
sorry Bart....slip[ of the finger.........er zou moeten staan 3500 toeren........
Re: atomaat schakeld niet
de 800 km dat we terug gereden zijn met de disco schakelde de bak goed. ook de volgende dagen dat ik wat ritjes in de buurt heb gemaakt voldeed de autobak. We vonden wel dat de kickdown erg vroeg inschakelde.
Vandaag de motor idd rustig warm rijden en de toeren ook rustig opvoeren.
Oliewissel en filterwissel heb ik nog niet gedaan, dat ligt wel in de planning. Ik verwacht dat ik vandaag gewoon kan rijden:
1013.gif --> mod_embed_images_loadimage('6b8d84b9e3a5065e6e892a8160ec539c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2F1013.gif', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/1013.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2F1013.gif', '', 16056898, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nog tips over het afstellen kickdown kabel? Ik heb hem zo afgesteld dat deze inschakeld als ik het pedaal 7/8 heb ingetrapt.
(dus de mechanische inspuitpomp 7/8 van vol uit staat. (kan volgens mij iets vroeger)
jeroen
Vandaag de motor idd rustig warm rijden en de toeren ook rustig opvoeren.
Oliewissel en filterwissel heb ik nog niet gedaan, dat ligt wel in de planning. Ik verwacht dat ik vandaag gewoon kan rijden:
1013.gif --> mod_embed_images_loadimage('6b8d84b9e3a5065e6e892a8160ec539c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2F1013.gif', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/1013.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2F1013.gif', '', 16056898, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nog tips over het afstellen kickdown kabel? Ik heb hem zo afgesteld dat deze inschakeld als ik het pedaal 7/8 heb ingetrapt.
(dus de mechanische inspuitpomp 7/8 van vol uit staat. (kan volgens mij iets vroeger)
jeroen
Re: atomaat schakeld niet
Jeroen is nu ff aan het testrijden en het lijkt erop dat het probleem de kickdownkabel is. We hebben deze los gegooid en hij schakeld nu wel gewoon door. Jeroen heeft hem nu tijdens de tweede rit weer gemonteerd dus ben benieuwd of er verandering is. In ieder geval de temperatuur meters in orde maken en hij kan vanmiddag weer terug naar Breda
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
Re: atomaat schakeld niet
Precies zoals ik dacht Komt dus wel goed. De kickdown kabel zo afstellen dat ie klikt bij volgas, dus inderdaad bij 7/8 vh gaspedaal, beter nog 19/20 want als je de kickdown kabel doortrekt als ie geklijkt heft dan heb je (een kleine....) kans dat ie afbreekt en verwisselen is een lastige klus.
Re: atomaat schakeld niet
Ik zag in ieder geval dat de 101 de schuur verlaten had daarnet
Ik was degene die toeterde
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2012 14:22 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Ik was degene die toeterde
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2012 14:22 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Re: atomaat schakeld niet
Ik was degene die stond te zwaaien. Jeroen blijft nog een nachtje slapen zodat hij morgen op zijn gemak, met zijn aanhangertje met daarin de V8 met LT95, naar huis kan rijden. 1 koplamp doet het niet dus gaat hij lekker overdag toeren. Hebben nog niet kunnen vinden wat het is..........grootlicht doen ze het wel alletwee maar gewoon licht alleen de linker (en nee, het lampje is ook niet stuk)
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
Re: atomaat schakeld niet
Henk...misschien het voetje wat je op de lamp schuift niet meer in orde.......
Robb
Le gach dea-mhéin
Defender 110 "auwguhwuhk"
GroteFoto-H3NFAWF7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('27fe909c98ae323902a13609a494b247', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-H3NFAWF7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H3NFAWF7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-H3NFAWF7.jpg', '', 16060368, 600, 600, 'Loading image ...', false); " class="bbcode" border="0" />
"Cogito Ergo Sum" (ik denk dus ik ben)
Robb
Le gach dea-mhéin
Defender 110 "auwguhwuhk"
GroteFoto-H3NFAWF7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('27fe909c98ae323902a13609a494b247', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-H3NFAWF7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H3NFAWF7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-H3NFAWF7.jpg', '', 16060368, 600, 600, 'Loading image ...', false); " class="bbcode" border="0" />
"Cogito Ergo Sum" (ik denk dus ik ben)
Re: atomaat schakeld niet
Vandaag vanuit Noordwijkerhout richting Breda gereden. eerste 500/ 800meter wilde die niet schakelen.
Temperaturen bleven mooi, de brienenoordbrug ging wat moeizaam, koelwatertemperatuur liep iets op. Voor nu geen probleem, ik ben benieuwd hoe dat gaat worden als het 30' is.
aan het einde, net voordat ik het dorp in reed vielen mijn meters weer uit. ik gok dat dat iets met de massa te maken heeft.. Morgen weer ff kijken. Turbo fluit wel erg, eens kijken of dat met een demper op de uitlaat minder is.
Voor de rest maakt hij een wat metaal schrapend geluid. Onderweg kwam ik net voordat ik de brienenoordbrug op reedt een groene 109 ambu tegen met een rood vlak + draak op de zijkant tegen.
Heel de weg zonder kickdown gereden, morgen ff vastmaken.
Ook mijn rechterkoplamp ff checken, er stond geen prik op de draad, raar want dat is een met de linker. grrotlicht doet het wel.
Voor de komende tijd de lasnaden ff in de meni/ owatrol zetten, Olie + filter wisselen, ook van de autobak. (waar zit de filter eigenlijk?). Dan mijn hoofdremcilnder verwisselen en rechterachterrem bekijken want die piept. Handrem erop zetten, meters aansluiten en dan richting de RDW. Oh,ja en ook nog 3 maanden rommel opruimen want Annemieke begint te klagen (de achtertuin staat nog vol disco-staal...
Heren bedankt voor jullie oneindige wijsheid en onvoorwaardelijke steun. Jullie hebben er een diesellaar bij!
Jeroen
Temperaturen bleven mooi, de brienenoordbrug ging wat moeizaam, koelwatertemperatuur liep iets op. Voor nu geen probleem, ik ben benieuwd hoe dat gaat worden als het 30' is.
aan het einde, net voordat ik het dorp in reed vielen mijn meters weer uit. ik gok dat dat iets met de massa te maken heeft.. Morgen weer ff kijken. Turbo fluit wel erg, eens kijken of dat met een demper op de uitlaat minder is.
Voor de rest maakt hij een wat metaal schrapend geluid. Onderweg kwam ik net voordat ik de brienenoordbrug op reedt een groene 109 ambu tegen met een rood vlak + draak op de zijkant tegen.
Heel de weg zonder kickdown gereden, morgen ff vastmaken.
Ook mijn rechterkoplamp ff checken, er stond geen prik op de draad, raar want dat is een met de linker. grrotlicht doet het wel.
Voor de komende tijd de lasnaden ff in de meni/ owatrol zetten, Olie + filter wisselen, ook van de autobak. (waar zit de filter eigenlijk?). Dan mijn hoofdremcilnder verwisselen en rechterachterrem bekijken want die piept. Handrem erop zetten, meters aansluiten en dan richting de RDW. Oh,ja en ook nog 3 maanden rommel opruimen want Annemieke begint te klagen (de achtertuin staat nog vol disco-staal...
Heren bedankt voor jullie oneindige wijsheid en onvoorwaardelijke steun. Jullie hebben er een diesellaar bij!
Jeroen
Re: atomaat schakeld niet
Oplopen temperatuurmeter kan zijn dat er nog een luchtbel in zit, of thermostaat niet goed, of kapotte visco, of radiateur verstopt......maar ehhh, nog steeds niet overschakelen? Kan echt wel een paar kilometer duren hoor.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: atomaat schakeld niet
Als de turbo heel erg fluit, moet je misschien nog eens wat slangen klemmen checken. Misschien zit er ergens een los. Mag fluiten,maar niet storend.
Lichtschakelaar of richtingaanwijzer vervangen of omleiden.
Bij mij werkte 1 groot licht niet, maar zat wel "juice" op. Via een omleiding toch door de APK, maar het was de richtingaanwijzer+grootlicht schakelaar.
Succes.
ps: wat gaat dat kosten zo'n 101 MET wegenbelasting????????
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('d2fea764a6ed8a1c127ae84c91325ecd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 16061201, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lichtschakelaar of richtingaanwijzer vervangen of omleiden.
Bij mij werkte 1 groot licht niet, maar zat wel "juice" op. Via een omleiding toch door de APK, maar het was de richtingaanwijzer+grootlicht schakelaar.
Succes.
ps: wat gaat dat kosten zo'n 101 MET wegenbelasting????????
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('d2fea764a6ed8a1c127ae84c91325ecd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 16061201, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: atomaat schakeld niet
Niet zonder kickdownkabel blijven rijden Jeroen anders gaat je bak alsnog echt kapot. De ZF bak regelt zijn oliedrukken echt met behulp van de kickdownkabel.
Als je die los laat liggen dan gaat de bak een keer echt kapot.
Als de bak het eerste stuk niet schakelt als hij koud is zit de governorvalve waarschijnlijk wat vast geklemd door vuil in de bak of je hebt een oliepomp die zijn opbrengst niet helemaal meer haalt. Goed spoelen met Atf (let op, de kwaal zal in eerste instantie zelfs verergeren waarschijnlijk) maar na een aantal koude starts en verse olie zit alle troep hopelijk in je automaatfilter en niet meer in je kleppenblok.
Atf is niet supergoedkoop maar als je een beetje internet is het voor een euro of drie/vier de liter wel te vinden. Ik heb zelf een tijdje terug bij
[www.adr-spierings.nl]
atf-DII gekocht voor de disco's a 3 euro de liter. netjes op een paletje 4 x 20 liter thuis afgeleverd.
Per verversing zul je ca. 5-6 liter eruit kunnen halen (de rest blijft in je kleppenblok zitten, oliekoeler en koppelomvormer hangen). Twee keer wisselen en een paar honder kilometer rijden (met koude starts omdat je dan het meeste effect hebt van de nieuwe olie en het loswekend effect ervan) en daarna de olie EN het filter wisselen. Filter en pakkingsets voor de ZF kostten bij landrover dik 40 euro en om de hoek bij de BMV of VOLVO dealer net 20 voor de zelfde filter en pakking. By the weg, het filter zit in het carter. Olie aftappen, olievulbuis losmaken en de boutjes en busjes van het carter verwijderen. Carterpan weg en dan kijk je recht tegen het filter aan. In de carterpan zitten magneetjes (als het goed is) om de metaaldeeltjes uit de olie te filteren. Zitten die er niet offer dan een stukje koelkastafdichting op, daarin zit vergelijkbaar materiaal.
Het filter zit met een paar Torx boutjes vast en is gemakkelijk te wisselen, vergeet de O-ringen NIET !!.
Kijken of het dan weer soepel werkt. Evt. verstoppingen in het filter kunnen ook zorgen voor een slechtere oliedruk in de bak met daaraan gekoppeld slechter schakelen van de bak. zoiezo kijken of de afgetapte olie in het begin relatief schoon is, rood van kleur en niet verbrand (naar caramel) ruikt. Als er veel gruis inzit (stof afkomstig van de frictieplaten) of de olie verbrand ruikt (oververhitte olie door slechte circulatie of verstopte koeler) dan is er iets aan de hand. als de olie vrji schoon is en blijft is het goed.
Succes,
Benno
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2012 10:48 door Benno.
Als je die los laat liggen dan gaat de bak een keer echt kapot.
Als de bak het eerste stuk niet schakelt als hij koud is zit de governorvalve waarschijnlijk wat vast geklemd door vuil in de bak of je hebt een oliepomp die zijn opbrengst niet helemaal meer haalt. Goed spoelen met Atf (let op, de kwaal zal in eerste instantie zelfs verergeren waarschijnlijk) maar na een aantal koude starts en verse olie zit alle troep hopelijk in je automaatfilter en niet meer in je kleppenblok.
Atf is niet supergoedkoop maar als je een beetje internet is het voor een euro of drie/vier de liter wel te vinden. Ik heb zelf een tijdje terug bij
[www.adr-spierings.nl]
atf-DII gekocht voor de disco's a 3 euro de liter. netjes op een paletje 4 x 20 liter thuis afgeleverd.
Per verversing zul je ca. 5-6 liter eruit kunnen halen (de rest blijft in je kleppenblok zitten, oliekoeler en koppelomvormer hangen). Twee keer wisselen en een paar honder kilometer rijden (met koude starts omdat je dan het meeste effect hebt van de nieuwe olie en het loswekend effect ervan) en daarna de olie EN het filter wisselen. Filter en pakkingsets voor de ZF kostten bij landrover dik 40 euro en om de hoek bij de BMV of VOLVO dealer net 20 voor de zelfde filter en pakking. By the weg, het filter zit in het carter. Olie aftappen, olievulbuis losmaken en de boutjes en busjes van het carter verwijderen. Carterpan weg en dan kijk je recht tegen het filter aan. In de carterpan zitten magneetjes (als het goed is) om de metaaldeeltjes uit de olie te filteren. Zitten die er niet offer dan een stukje koelkastafdichting op, daarin zit vergelijkbaar materiaal.
Het filter zit met een paar Torx boutjes vast en is gemakkelijk te wisselen, vergeet de O-ringen NIET !!.
Kijken of het dan weer soepel werkt. Evt. verstoppingen in het filter kunnen ook zorgen voor een slechtere oliedruk in de bak met daaraan gekoppeld slechter schakelen van de bak. zoiezo kijken of de afgetapte olie in het begin relatief schoon is, rood van kleur en niet verbrand (naar caramel) ruikt. Als er veel gruis inzit (stof afkomstig van de frictieplaten) of de olie verbrand ruikt (oververhitte olie door slechte circulatie of verstopte koeler) dan is er iets aan de hand. als de olie vrji schoon is en blijft is het goed.
Succes,
Benno
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2012 10:48 door Benno.