limited slip
limited slip
heb kort geleden een limited slip gekocht. Nu is mijn vraag in welke as kan ik deze het beste inbouwen? Voor of achter?
Re: limited slip
In de achteras,als je die in de vooras moeten de wielen met verschillende snelheden kunnen draaien anders kom je de bocht niet om.
Re: limited slip
Curieus. Dat vraag je je niet af voordat je zoiets koopt?
Het antwoord op jouw vraag is een beetje afhankelijk van het type lsd; of beter: voor welke soort as die is bedoeld.
Dat hangt dus weer af van welke auto met die lsd moet gaan rondrijden.
Een beetje meer info zou niet verkeerd zijn.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f779ee356ec16945d86f7dbb97f8f493', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 16041533, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('320017962e27a14940e9c9ee94878f43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 16041533, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het antwoord op jouw vraag is een beetje afhankelijk van het type lsd; of beter: voor welke soort as die is bedoeld.
Dat hangt dus weer af van welke auto met die lsd moet gaan rondrijden.
Een beetje meer info zou niet verkeerd zijn.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f779ee356ec16945d86f7dbb97f8f493', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 16041533, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('320017962e27a14940e9c9ee94878f43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 16041533, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: limited slip
Een LSD kan zowel in de vooras als de achteras in tegenstelling tot een eerder bericht staat een LSD wel een snelheidsverschil toe dus je komt gewoon de bocht om, een gesperd diff kan niet in een vooras(een Detroit Locker kan dus niet in een vooras,een Detroit Truetrac Differential wel).
Jo
Jo
Re: limited slip
Wel eens iemand gesproken die ervan overtuigd was met alleen voorin een locker/LSD te rijden. Past wel bij de eigenwijsheid van een Land Rover, maar de meesten monteren de eerste locker/LSD achterin en daarna pas erbij eentje voorin.
Re: limited slip
lsd voorin is niet echt aan te raden. Het kan zeker dat ontken ik niet maar ga maar is op lage snelheid (stapvoets of net iets sneller) een bocht proberen te nemen. Daar word je niet vrolijk van.
Achter is het beste zeker in het terrein omdat je daar meestal toch geen hoge snelheden kunt halen.
Achter draait het binnenste wiel ook langzamer in een bocht maar achter gaat dit een stuk makkelijker is de ervaring
Achter is het beste zeker in het terrein omdat je daar meestal toch geen hoge snelheden kunt halen.
Achter draait het binnenste wiel ook langzamer in een bocht maar achter gaat dit een stuk makkelijker is de ervaring
Re: limited slip
Tuurlijk kan een gesperd dif in de vooras, je kunt 'm toch uit zetten! Indien gesperd kom je inderdaad de bocht niet meer om, maar je hoort ook niet continue gesperd rond te rijden, ook niet in de achteras.
Een LSD in de vooras heeft juist een veel grotere invloed op je normale stuurgedrag, je kunt die immers niet uitzetten, en dat resulteert in zwaar sturen.
Groet, Art
Een LSD in de vooras heeft juist een veel grotere invloed op je normale stuurgedrag, je kunt die immers niet uitzetten, en dat resulteert in zwaar sturen.
Groet, Art
Re: limited slip
LSD's heb je in verschillende type's. N.l. 1 voor de vooras, deze laat 70% slip toe, en 1 voor de achteras, deze laat maar 30% slip toe.
kijk welk type je hebt aangeschaft, en plaats hem in de daar voor bestemde as
Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007
"per aspera ad astra"
kijk welk type je hebt aangeschaft, en plaats hem in de daar voor bestemde as
Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007
"per aspera ad astra"
Re: limited slip
Rangie110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> LSD's heb je in verschillende type's. N.l. 1 voor
> de vooras, deze laat 70% slip toe, en 1 voor de
> achteras, deze laat maar 30% slip toe.
Een voorspanning, een percentage slip is relevant voor een limited slip zoals KAM dat maakt.
Maar daarnaast heb je nog het torsen differentieel (Ashcroft ATB, Quaife, Detroit Truetrac).
Bij een torsen diffentieel merk je in principe niets van de werking. Er gaat alleen automatisch een groter percentage van de aandrijfkracht naar het wiel dat meer wieldruk heeft.
Aangezien bij een Landrover over het algemeen de voorveren slapper zijn dan de achterveren heeft het binneste achterwiel in een bocht meestal de minste wieldruk. Dit binnenste achterwiel beperkt de maximale aandrijfkracht die de auto kan genereren. Wil je nu in een bocht meer tractie / aandrijfkracht genereren (tussendiff is open en verdeelt het motor koppel 50/50) dan moet je het LSD achter zetten. Het buitenste achterwiel krijgt dan meer aandrijf koppel, de achteras krijgt in totaal meer koppel en daardoor krijgt de vooras ook nog eens meer koppel (mits de motor dat koppel kan leveren) Je zult ook gaan merken dat de auto met gas makkelijker naar overstuur gaat in krappe bochten, de auto gaat als het ware als een rally auto rijden. Ik heb zelf een rally auto met voor en achter een KAM LSD en dit effect is heel vermakelijk en goed te controleren.
Zet je het LSD voor dan is het resultaat bij maximaal motorkoppel in bochten nog steeds een doorspinned binnenste achterwiel terwijl de vooras niet meer aandrijfkoppel krijgt. Dus geen positief effect op tractie.
In terrein zou ik het LSD ook achter zetten. De achterveren zijn over het algemeen stijver en volgen het terrein minder makkelijk. Aan de achteras heb je waarschijnlijk eerder een wiel met een lage wieldruk. Je kunt ook redeneren dat je het LSD wilt hebben op de as waarvan je het gemakkelijkst een wiel optilt.
-------------------------------------------------------
> LSD's heb je in verschillende type's. N.l. 1 voor
> de vooras, deze laat 70% slip toe, en 1 voor de
> achteras, deze laat maar 30% slip toe.
Een voorspanning, een percentage slip is relevant voor een limited slip zoals KAM dat maakt.
Maar daarnaast heb je nog het torsen differentieel (Ashcroft ATB, Quaife, Detroit Truetrac).
Bij een torsen diffentieel merk je in principe niets van de werking. Er gaat alleen automatisch een groter percentage van de aandrijfkracht naar het wiel dat meer wieldruk heeft.
Aangezien bij een Landrover over het algemeen de voorveren slapper zijn dan de achterveren heeft het binneste achterwiel in een bocht meestal de minste wieldruk. Dit binnenste achterwiel beperkt de maximale aandrijfkracht die de auto kan genereren. Wil je nu in een bocht meer tractie / aandrijfkracht genereren (tussendiff is open en verdeelt het motor koppel 50/50) dan moet je het LSD achter zetten. Het buitenste achterwiel krijgt dan meer aandrijf koppel, de achteras krijgt in totaal meer koppel en daardoor krijgt de vooras ook nog eens meer koppel (mits de motor dat koppel kan leveren) Je zult ook gaan merken dat de auto met gas makkelijker naar overstuur gaat in krappe bochten, de auto gaat als het ware als een rally auto rijden. Ik heb zelf een rally auto met voor en achter een KAM LSD en dit effect is heel vermakelijk en goed te controleren.
Zet je het LSD voor dan is het resultaat bij maximaal motorkoppel in bochten nog steeds een doorspinned binnenste achterwiel terwijl de vooras niet meer aandrijfkoppel krijgt. Dus geen positief effect op tractie.
In terrein zou ik het LSD ook achter zetten. De achterveren zijn over het algemeen stijver en volgen het terrein minder makkelijk. Aan de achteras heb je waarschijnlijk eerder een wiel met een lage wieldruk. Je kunt ook redeneren dat je het LSD wilt hebben op de as waarvan je het gemakkelijkst een wiel optilt.
Re: limited slip
Ja al het advies ten spijt maar ik heb hem juist voor gezet
Het is er een van een ex radiowagen Belgiës leger en achter heb ik een salisbury as en ja dat past niet
Daarbij komt dat ik voor ook vrijloopnaven heb dus op de weg het niet gebruik
En het werkt als een trein in het terrein
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ffdf210f13f5db583b4e529324e4ea87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16044187, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het is er een van een ex radiowagen Belgiës leger en achter heb ik een salisbury as en ja dat past niet
Daarbij komt dat ik voor ook vrijloopnaven heb dus op de weg het niet gebruik
En het werkt als een trein in het terrein
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ffdf210f13f5db583b4e529324e4ea87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16044187, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: limited slip
Mijn vorig antwoord was wellicht een beetje technisch.
Het is eigenlijk veel simpeler.
Je zet het LSD op de as waar je een tractie probleem hebt.
Dus op welke as spint een wiel snel gemakkelijk door?
Op die as zet je het LSD!
Het is eigenlijk veel simpeler.
Je zet het LSD op de as waar je een tractie probleem hebt.
Dus op welke as spint een wiel snel gemakkelijk door?
Op die as zet je het LSD!
Re: limited slip
westfries. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja al het advies ten spijt maar ik heb hem juist
> voor gezet
> Het is er een van een ex radiowagen Belgiës leger
> en achter heb ik een salisbury as en ja dat past
> niet
> Daarbij komt dat ik voor ook vrijloopnaven heb dus
> op de weg het niet gebruik
> En het werkt als een trein in het terrein
En .... als jij de vrijloopnaven aan zet en de 4x4 inschakelt dan heb je niet 50/50 maar 100/100 voor achter, nl geen middendifferentieel.
In zo'n geval is een LSD voor misschien wel een voordeel, een auto rijdt nu eenmaal beter als ie trekt dan als ie duwt.
Marc
-------------------------------------------------------
> Ja al het advies ten spijt maar ik heb hem juist
> voor gezet
> Het is er een van een ex radiowagen Belgiës leger
> en achter heb ik een salisbury as en ja dat past
> niet
> Daarbij komt dat ik voor ook vrijloopnaven heb dus
> op de weg het niet gebruik
> En het werkt als een trein in het terrein
En .... als jij de vrijloopnaven aan zet en de 4x4 inschakelt dan heb je niet 50/50 maar 100/100 voor achter, nl geen middendifferentieel.
In zo'n geval is een LSD voor misschien wel een voordeel, een auto rijdt nu eenmaal beter als ie trekt dan als ie duwt.
Marc
Re: limited slip
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> En .... als jij de vrijloopnaven aan zet en de 4x4
> inschakelt dan heb je niet 50/50 maar 100/100 voor
> achter, nl geen middendifferentieel.
Dit is een groot misverstand en niet waar!
Een 100% geblokkeerd diff (oftewel geen diff) geeft juist een variabele koppelverdeling.
Afhankelijk van de slip, de wiellast en de grip van je banden krijg je een wisselende verdeling, iets tussen 0/100 en 100/0.
> een auto rijdt nu eenmaal beter als ie
> trekt dan als ie duwt.
Dit laatste is ook zeker niet per definitie waar!
(bijvoorbeeld stijl bergop)
Wat je hooguit algemeen kunt stellen is dat de zwaarst belaste as theoretisch de meeste tractie = aandrijfkracht kan genereren.
-------------------------------------------------------
> En .... als jij de vrijloopnaven aan zet en de 4x4
> inschakelt dan heb je niet 50/50 maar 100/100 voor
> achter, nl geen middendifferentieel.
Dit is een groot misverstand en niet waar!
Een 100% geblokkeerd diff (oftewel geen diff) geeft juist een variabele koppelverdeling.
Afhankelijk van de slip, de wiellast en de grip van je banden krijg je een wisselende verdeling, iets tussen 0/100 en 100/0.
> een auto rijdt nu eenmaal beter als ie
> trekt dan als ie duwt.
Dit laatste is ook zeker niet per definitie waar!
(bijvoorbeeld stijl bergop)
Wat je hooguit algemeen kunt stellen is dat de zwaarst belaste as theoretisch de meeste tractie = aandrijfkracht kan genereren.
Re: limited slip
JoostKenya Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc-my-Words Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En .... als jij de vrijloopnaven aan zet en de 4x4
> > inschakelt dan heb je niet 50/50 maar 100/100 voor
> > achter, nl geen middendifferentieel.
>
> Dit is een groot misverstand en niet waar!
> Een 100% geblokkeerd diff (oftewel geen diff)
> geeft juist een variabele koppelverdeling.
> Afhankelijk van de slip, de wiellast en de grip
> van je banden krijg je een wisselende verdeling,
> iets tussen 0/100 en 100/0.
>
> > een auto rijdt nu eenmaal beter als ie
> > trekt dan als ie duwt.
>
> Dit laatste is ook zeker niet per definitie waar!
> (bijvoorbeeld stijl bergop)
>
> Wat je hooguit algemeen kunt stellen is dat de
> zwaarst belaste as theoretisch de meeste tractie =
> aandrijfkracht kan genereren.
Tja, het wordt nu een definitie- en/of perspectief-discussie*.
Dat de zwaarst belaste as de meeste tractie kan leveren is duidelijk.
(Helling op zal de achteras niet gauw voeten vegen, in ieder geval minder gauw als de voorwielen.)
De blik op de 50/50 of 100/100 geeft een leuke paradox.
Als ik bij mijn Defender een wiel optil dan gaat ongeveer alle tractie "down the drain" (behalve dat bij bij de ABS/ETC zijn best gaat doen).
Wil je meer tractie in grensgevallen dan is het dus slimmer om beide assen met minimaal een LSD geven (en dan breken je steekassen etc.).
Marc
* Een leuke gelijksoortige paradox is die van de gif-afval-opslag: Giftig afval wil je graag nooit meer in het milieu terug zien en paradoxaal genoeg stop je dit afval het best in een depot dat maximaal toelaatbaar lekt. Je weet nl bij een depot dat niks lekt zeker dat er met de tijd wel en keer een ramp gebeurt, en dat die ramp dan dus een maximale ramp is. Heb je daarentegen een lek depot dan komt die ramp ook een keertje maar dan is het depot inmiddels leeg (of deels leeg) en de ramp is dus geminimaliseerd.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2012 10:34 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> Marc-my-Words Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En .... als jij de vrijloopnaven aan zet en de 4x4
> > inschakelt dan heb je niet 50/50 maar 100/100 voor
> > achter, nl geen middendifferentieel.
>
> Dit is een groot misverstand en niet waar!
> Een 100% geblokkeerd diff (oftewel geen diff)
> geeft juist een variabele koppelverdeling.
> Afhankelijk van de slip, de wiellast en de grip
> van je banden krijg je een wisselende verdeling,
> iets tussen 0/100 en 100/0.
>
> > een auto rijdt nu eenmaal beter als ie
> > trekt dan als ie duwt.
>
> Dit laatste is ook zeker niet per definitie waar!
> (bijvoorbeeld stijl bergop)
>
> Wat je hooguit algemeen kunt stellen is dat de
> zwaarst belaste as theoretisch de meeste tractie =
> aandrijfkracht kan genereren.
Tja, het wordt nu een definitie- en/of perspectief-discussie*.
Dat de zwaarst belaste as de meeste tractie kan leveren is duidelijk.
(Helling op zal de achteras niet gauw voeten vegen, in ieder geval minder gauw als de voorwielen.)
De blik op de 50/50 of 100/100 geeft een leuke paradox.
Als ik bij mijn Defender een wiel optil dan gaat ongeveer alle tractie "down the drain" (behalve dat bij bij de ABS/ETC zijn best gaat doen).
Wil je meer tractie in grensgevallen dan is het dus slimmer om beide assen met minimaal een LSD geven (en dan breken je steekassen etc.).
Marc
* Een leuke gelijksoortige paradox is die van de gif-afval-opslag: Giftig afval wil je graag nooit meer in het milieu terug zien en paradoxaal genoeg stop je dit afval het best in een depot dat maximaal toelaatbaar lekt. Je weet nl bij een depot dat niks lekt zeker dat er met de tijd wel en keer een ramp gebeurt, en dat die ramp dan dus een maximale ramp is. Heb je daarentegen een lek depot dan komt die ramp ook een keertje maar dan is het depot inmiddels leeg (of deels leeg) en de ramp is dus geminimaliseerd.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2012 10:34 door Marc-my-Words.