winterbanden en velg

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Saro

winterbanden en velg

Bericht door Saro »

Ik kom er maar niet uit, er is al heeeel veel over geschreven (dit is waarschijnlijk het probleem ).
Ben opzoek naar een set offroad achtige banden met winter teken, aldus echte winterbanden.
Het nu wolfvelgen met offroad band, hier staat alleen ms logo op. Blijkbaar is dit niet afdoende als winterband.
Is het nu het profiel of het soort rubber wat een winterband maakt ?.

Iemand wellicht een goede suggestie, moet dus wel offroad profiel op zitten.
Hoor het graag.
Marc-my-Words

Re: winterbanden en velg

Bericht door Marc-my-Words »

Saro,

Vlgs mij is er maar één serieuze winterband voor een LandRover, de Nokian Hakkapeliitta LT.
Deze LT is ook leverbaar in 235/85x16 en die past dus goed op een Wolf-velg.

Verder zijn er enkele AT-banden met redelijk tot goede winter-kwaliteiten.
De meest off-road-achtige hierin is de GoodYear Duratrac die wel in 235/85x16 gemaakt wordt maar niet in deze maat op de Europese markt wordt aangeboden (althans niet via de normale import).

Marc
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Het rubber van een sneeuwband is anders van compound, wat zachter, verder zitten er fijne lamellen in het profiel die zorgen voor de grip in de sneeuw. BFG AT en de General Grabber AT (eigen ervaring) doen het goed in de sneeuw. Sommige maten hebben een sneeuwvlokje, sommige niet. Genetal heeft ook een speciale "snow grabber", die speciaal voor de sneeuw zijn maarhet zijn geen modder banden. Ik rij met de General Grabber AT2 en daar ben ik heel tevreden mee, in de sneeuw en regen doen ze het heel goed. Echter wordt de AT2 niet meer verkocht en heeft geen Europese goedkeuring meer.
De Nokian Hakapelitta ken ik helaas niet.

Gr, Bart
Peter&Jessica

Bericht door Peter&Jessica »

De Nokian Hakkapeliitta LT is toch een spijkerband? Qua profiel spreekt hij me wel aan, ja.
Maar ik zie wel de WR G2 SUV.
Dat soort banden is trouwens vaak niet in "hoge" maten te koop.
Al die bandenkiezers van die fabrikanten zijn vaak maar niks trouwens, maar dit terzijde.
Ik wil 's winters ook gewoon bij +0 het land in kunnen rijden, dat is alles. Maar het moet het gewoon goed doen bij slecht weer op de weg.
MVG,
---Peter.

ik vraag me af of die sava tamar nog leverbaar is - kwam hem maar op een plek tegen en dan ook alleen maar als 7.50R16.
LandRobert

Bericht door LandRobert »

Ik heb op een D2 Td5 uit 2003 nu de Snow Grabber en daar heb ik vorig jaar mee gereden. Ik vind het een geweldige band.
Voor mijn D2 Td5 uit 1999 heb ik nu 5 x de Grabber AT2 (met sneeuwvlokje) liggen en die gaan er morgen op. Ik heb met de
AT2 (met sneeuwvlokje)ook op mijn D1 gereden en dat ging goed maar de Snow grabbers zijn voor op de weg in de sneeuw
veel beter.
Maar alles wat hier staat is slechts mijn mening. Misschien heb je er wat aan.

Robert

Opel GT 2007
De Gele Kanarie
en
Discovery Td5 1999
Thunder
Marc-my-Words

Peter,

DeNokian Hakkapeliitta LT is een spijkerbare band (die wellicht in de spijker-landen ook direct gespijkerd geleverd wordt).
De GoodYear Duratrac is als ik het goed heb ook spijkerbaar. Maar goed je hebt daar alleen wat aan als je in een van de spijker-landen woont.
(Ik zou voor Frankrijk en Zweden graag spijkerbanden hebben maar heb geen zin om met een aanhanger met banden naar de grens te rijden.)

De Nokian Hakkapeliitta LT is dus als meest passende maat in 235/85x16 leverbaar, de GoodYear bestaat wel in deze maat maar vind je alleen op Amerikaanse sites.

Als je op de Sava Tamar - bij mijn weten de enige 7.5x16 winterband - doorzoekt dan vind je niks, dus de leverbaarheid zal wel dubieus zijn – bovendien is dit misschien wel een winterband qua definitie, of het ook qua prestaties een echte winterse band is weet ik niet. Oudere winterbanden (ouder qua ontwerp) presteren vaak zwakjes, wellicht kom je dan een stuk verder met de betere* AT. * beter dwz een AT die vlgs de fabrikant ook winterse kwaliteiten heeft

Marc
jamaar

Bericht door jamaar »

heb de BFG AT onder de ambulance en een paar jaar geleden door een besneeuwd Frankrijk gereden, met volle belading (3 ton totaal gewicht) geen enkele slip gehad
zelfs nog een mercedes bus uit de berm omhoog getrokken terwijl ik zelf op een gladde besneeuwde weg stond
kon lekker door rijden waar veel auto's en vrachtwagens slippend en scharend tot stilstand kwamen

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c4dcfb54d606fa8e2efa992f0d6f4405', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16041544, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> heb de BFG AT onder de ambulance en een paar jaar
> geleden door een besneeuwd Frankrijk gereden, met
> volle belading (3 ton totaal gewicht) geen enkele
> slip gehad
> zelfs nog een mercedes bus uit de berm omhoog
> getrokken terwijl ik zelf op een gladde besneeuwde
> weg stond
> kon lekker door rijden waar veel auto's en
> vrachtwagens slippend en scharend tot stilstand
> kwamen

Ja, Ja, dat zal best.
Ik rijd zelf al jaren op Michelin XPC in de winter, en dat is ook een "winterband" dwz een band die het bovengemiddeld doet in de sneeuw, maar het is geen echte winterband mat zachter rubber en een specifiek lamellen-profiel.
Ik heb ook zat vrachtwaggels gezien die niet verder kwamen, en ook vrachtwaggels die die door de gendarmes teruggestuurd werden, of eerst sneeuwkettingen moesten laten komen. Het gaat dan hetzij om chauffeurs en transporteurs uit het zuiden (die op de DomDom rijden), danwel om lokaal bekenden die gewoon de gok wagen.
Anyway, de betere AT, dwz eentje die beter scoort in de sneeuw is dan zo gek nog niet, maar als het dan nog wat extremer wordt met verijsde sneeuw etc dan kom je toch sneller als je mocht hopen aan de grens van het mogelijke. Tractie, helling op etc, is dan niet het eerste probleem, het gaat dan om het remmen en uitbreken waar je verrast gaat worden.
En ... als het om tractie in de sneeuw gaat is gewicht niet het probleem: de banden moeten in de sneeuw "bijten" en daarbij helpt gewicht je zelfs (daarom dus zijn in de sneeuw de smallere banden in het voordeel). Grip bij bochten en remmen, dat is het probleem – kortstondig grip verlies bij tractie wordt nl opgevangen door je momentum en de 4x4, kortstondig gripverlies tijdens remmen kan maken dat je niet tijdig weer grip terugvindt.
(Daarom rijd ik onder de meer extreme omstandigheden met sneeuwkettingen omhoog .... omdat ik ze dan omlaag sowieso nodig zal hebben.)

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/10/2012 10:40 door Marc-my-Words.
Schroten

Bericht door Schroten »

Saro Schreef:
-------------------------------------------------------
...., hier staat
> alleen ms logo op. Blijkbaar is dit niet afdoende
> als winterband.

Waarom is de aanduiding MS niet afdoende? Dit is toch ook een officiele winterband?

groet
Hans
eddy

Bericht door eddy »

M+S logo geeft alleen het "soort"band aan, dit betekend een band met lossend profiel wat betekend dat de modder of sneeuw tussen het profiel goed gelost wordt. Dit heeft niks met winterband te maken. Het winterband logo geeft aan dat de band een zachter compound en meer lamellen heeft. In de sneeuw en op ijzige ondergrond kom je dan met een winterband met gewoon profiel ook verder dan met de M+S band. Ik kan alleen zeggen, ervaar het verschil en je zult elke winter op echte winterbanden gaan rijden.
Marc-my-Words

Het lastige is wel dat oudere banden het sneeuwvlokje (nog) niet hebben.
M+S is een algemenere aanduiding die dus vroeger de enige houvast was.
Binnen de "familie" van M+S banden zitten dus geschikte winterbanden maar ook ongeschikte modderbanden.

Wellicht geeft dit: [www.stro.se] meer houvast.
Het is de lijst van (winter)banden die in Scandinavië ook als winterband geschikt geacht worden.

Marc
Plaats reactie