afslaan bij koud weer
afslaan bij koud weer
Beste mensen,
Vanmorgen voor het eerst weer. Ik heb het vorige winter ook wel meegemaakt. Het gaat om m'n stage one, op LPG.
Hij start dan 's morgens prima op LPG, ik rij vervolgens rustig weg en na een 3-400 meter slaat hij af, de verdamper is niet bevroren. Ik schakel over op benzine en start weer. In het begin gaat dat een beetje moeizaam maar al snel rijdt hij gewoon goed. Als ik dan weer overschakel op LPG is er ook niks meer aan de hand.
Hoe komt dit??
Groet, en bedankt,
Art
Vanmorgen voor het eerst weer. Ik heb het vorige winter ook wel meegemaakt. Het gaat om m'n stage one, op LPG.
Hij start dan 's morgens prima op LPG, ik rij vervolgens rustig weg en na een 3-400 meter slaat hij af, de verdamper is niet bevroren. Ik schakel over op benzine en start weer. In het begin gaat dat een beetje moeizaam maar al snel rijdt hij gewoon goed. Als ik dan weer overschakel op LPG is er ook niks meer aan de hand.
Hoe komt dit??
Groet, en bedankt,
Art
Re: afslaan bij koud weer
genoeg koelvloeistof??lucht in je systeem??
m'n E23 moet eerst boven de 60 gr. zijn wil ze ( automatisch) over gaan op LPG... start op benzine, via ECU in te stellen( dampgas injectie)
maar heb je dat?? kunt ook instellen dat ze boven de (bijv) 2000RPM over gaat op LPG
m'n E23 moet eerst boven de 60 gr. zijn wil ze ( automatisch) over gaan op LPG... start op benzine, via ECU in te stellen( dampgas injectie)
maar heb je dat?? kunt ook instellen dat ze boven de (bijv) 2000RPM over gaat op LPG
Re: afslaan bij koud weer
Het is een conventionele omvl lpg installatie. Hij zit vol met koelvloeistof, zonder lucht bubbels.
Voor vorig jaar heb ik hiermee nooit deze problemen gehad, ook niet bij veel lagere temperaturen als nu, dus het kan gewoon wel.
Groet, Art
Voor vorig jaar heb ik hiermee nooit deze problemen gehad, ook niet bij veel lagere temperaturen als nu, dus het kan gewoon wel.
Groet, Art
Re: afslaan bij koud weer
Toch wel een bekend fenomeen, alhoewel nog niet bij deze temperaturen. Ik heb dat bij lagere temperaturen ook wel al slaat hij niet direct af maar loopt gewoon even heel rottig met duidelijk te weinig gas. In zo´n geval stop ik even langs de weg en laat hem 2 min stationair lopen en dan loopt het weer gewoon. Ik heb in die situaties nog nooit ijs op de verdamper gezien, maar blijkbaar is er net te weinig warmte om het gas te verdampen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: afslaan bij koud weer
Denk toch beginnende bevriezing. Bij de stage-1 zit de kachelkraan direct op het blok, een veel voorkomende constructie is dan de koelvloeistofslang met een t-stuk af te tappen tussen kraan en kachelradiateur. Met ander woorden, als de kachel niet in standje 'warm' staat geen doorstroming in je verdamper ?
Re: afslaan bij koud weer
Ik denk eigenlijk ook aan bevriezing, alleen niet van de verdamper. Als de motor afslaat vanwege een bevroren verdamper, dan is die verdamper inmiddels ook wel echt bevroren, dat gebeurt niet meteen bij beginnende bevriezing. De verdamper heb ik vorig jaar overigens een keer gewisseld met die uit een andere auto, maar dat heeft geen verschil gemaakt. Aan de verdamper ligt het dus niet.
De aansluiting bij de kachelkraan had ik wel juist gedaan, de kachelkraan een stukje naar achteren verplaatst en daartussen de aftakking naar de verdamper. De verdamper werd dus al voor de kachelkraan afgetakt. Toevallig begon die kachelkraan een maand geleden te lekken en heb ik hem vervangen door een standaard series 3 kachelkraan. De aansluiting heb ik zo gemaakt dat de verdamper feitelijk direct is aangesloten op de 2 aansluitingen achterop het inlaatspruitstuk, de verdamper zorgt nu dus voor de retour. In dat systeem is de kachel afgetapt. In theorie gaat er nu met 'open' kachel dus minder koelvloeistof door de verdamper. Dit is dus wel een veranderde situatie, maar aangezien het probleem vorig jaar ook al bestond in de originele configuratie, zal het daar ook niet aan liggen.
Ik denk dus ook wel aan bevriezing, de vraag is alleen waar dan? Er zit bv zo'n afsluiter in het systeem:
028022.jpg --> mod_embed_images_loadimage('558db4ef59e0cbce572af1acb43256a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lpgonderdelenshop.nl%2FWebRoot%2FStoreNL%2FShops%2F61481037%2F4845%2FADF6%2FC4D8%2FB0DA%2FD7C9%2FC0A8%2F2935%2F1174%2F028022.jpg', 'http://www.lpgonderdelenshop.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/61481037/4845/ADF6/C4D8/B0DA/D7C9/C0A8/2935/1174/028022.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lpgonderdelenshop.nl%2FWebRoot%2FStoreNL%2FShops%2F61481037%2F4845%2FADF6%2FC4D8%2FB0DA%2FD7C9%2FC0A8%2F2935%2F1174%2F028022.jpg', '', 16039376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Die afsluiter is volgens mij tevens een filter. Zou het mogelijk zijn dat daarin water zit, wat dus bevriest? Ik moet bekennen dat, als er een filter in zit, ik dat nog nooit heb vervangen.
Groet, Art
De aansluiting bij de kachelkraan had ik wel juist gedaan, de kachelkraan een stukje naar achteren verplaatst en daartussen de aftakking naar de verdamper. De verdamper werd dus al voor de kachelkraan afgetakt. Toevallig begon die kachelkraan een maand geleden te lekken en heb ik hem vervangen door een standaard series 3 kachelkraan. De aansluiting heb ik zo gemaakt dat de verdamper feitelijk direct is aangesloten op de 2 aansluitingen achterop het inlaatspruitstuk, de verdamper zorgt nu dus voor de retour. In dat systeem is de kachel afgetapt. In theorie gaat er nu met 'open' kachel dus minder koelvloeistof door de verdamper. Dit is dus wel een veranderde situatie, maar aangezien het probleem vorig jaar ook al bestond in de originele configuratie, zal het daar ook niet aan liggen.
Ik denk dus ook wel aan bevriezing, de vraag is alleen waar dan? Er zit bv zo'n afsluiter in het systeem:
028022.jpg --> mod_embed_images_loadimage('558db4ef59e0cbce572af1acb43256a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lpgonderdelenshop.nl%2FWebRoot%2FStoreNL%2FShops%2F61481037%2F4845%2FADF6%2FC4D8%2FB0DA%2FD7C9%2FC0A8%2F2935%2F1174%2F028022.jpg', 'http://www.lpgonderdelenshop.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/61481037/4845/ADF6/C4D8/B0DA/D7C9/C0A8/2935/1174/028022.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lpgonderdelenshop.nl%2FWebRoot%2FStoreNL%2FShops%2F61481037%2F4845%2FADF6%2FC4D8%2FB0DA%2FD7C9%2FC0A8%2F2935%2F1174%2F028022.jpg', '', 16039376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Die afsluiter is volgens mij tevens een filter. Zou het mogelijk zijn dat daarin water zit, wat dus bevriest? Ik moet bekennen dat, als er een filter in zit, ik dat nog nooit heb vervangen.
Groet, Art
Re: afslaan bij koud weer
Die afsluiter is m.i. alleen een electrisch gestuurde schakelaar, ik weet niet beter dan dat een filter op de aanvoerleiding in de tank zelf zit, wat je dus niet hoeft/kan schoonmaken. Zit je verdamper trouwens wel in de lengterichting van de wagen gemonteerd en niet dwars, want dwars kan ook onverwachte stroringen geven. Grtz.