12v - 24v conversie 2.5N/A

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Finn

12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Hallo allemaal,
dit onderwerp is vast al een keer besproken, maar ik kon het niet terug vinden via de zoekfunktie.

Ik heb hier een 12v en een 24v 2.5n/a diesel motor. De 12v motor is gereviseerd. Die wil ik dus in de ambulance (series 3 lhd ex nl leger) plaatsen.

Nu moet ik een aantal dingen van de 24v motor in de 12v motor zetten.
- 24v start motor
- gloeipluggen (4x)
- 24v dynamo

Ben ik nog iets vergeten?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr,
Finn
Peter SERIES III -109

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Peter SERIES III -109 »

Stop-solenoïde op de brandstof pomp? Of is die geschikt voor beide

Peter

FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Geen idee..

..maar ik ben nog wat tegen gekomen. In mijn handboek staat dat de gloeibougies schoon gemaakt moeten worden (alle koolstof moet eraf omdat er anders een kortsluiting kan ontstaan). Nu vraag ik me af of ik dit gewoon met de draadborstel kan doen (want er stond dat de bougies niet met een zandstraal apperaat behandeld mogen worden. Waarschijnlijk dat er geen zandresten in je motor komen.. )

Gr,
Finn
Jup haans-klunder

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Jup haans-klunder »

Ook aan de lampjes gedacht ! gr. Juppe.
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Welke lampjes?
Nog even ter verduidelijking, ik wil alleen een 12v motor naar 24v ombouwen.

Gr,
Finn
jamaar

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door jamaar »

gaat niet om de zandresten maar dat er geen putjes in de bekleding van de spiraal komen.
schoonmaken met een koperborstel is het beste en kijk uit want er zijn staalborstels die verkopert zijn in de handel.
je kan ook een staalborstel gebruiken maar dan wel een met dunnere draden

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ecb295ac420339cc99bbdc999083d0fc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16038903, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Art van Blondie

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Art van Blondie »

Oliedruk sensor en water temperatuur meter, zijn die hetzelfde?

Groet, Art
Maarten Bossenbroek

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Maarten Bossenbroek »

Oliedruksensor kan blijven ziiten is alleen een schakelaar.
Temperatuurmeter wel overzetten.
De stop solenoid hoeft niet want er zit waarschijnlijk een goud blokje op je schutbord.
De dynamo, startmotor en gloeipluggen uiteraard overzetten.
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Ik heb inderdaad zo'n voorschakelweerstand (dat bedoel je toch met het gouden kastje?) op het schutbord.
Hoe zie ik eigenlijk het verschil tussen 12v en 24v gloeipluggen?
Want ik heb ze van beide motoren eraf gehaald en ze zijn gelijk. Zelfs het opschrift is hetzelfde champion ch-63 11v.
Ik vermoed dus dat de 24v motor nog 12v gloeipluggen had (vergeten te wisselen, ik weet het niet meer?). Is dat mogenlijk?

Gr,
Finn
Maarten Bossenbroek

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Maarten Bossenbroek »

Om het zeker te weten van je solenoid. Even het contact aan en de draad meten naar de solenoid.
Normaal zou het voltage op de gloeistiften moeten staan.
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Ik zal het eens doormeten als ik de motor erin heb gezet.

In elk geval bedankt!

Gr,
Finn
Eric&Betty Boop

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Eric&Betty Boop »

De stopsolenoid van een 24V 2,5NA is gewoon 12V en wordt gevoed via de al genoemde goudkleurige voorschakelweerstand op het schutbord.

Wat de gloeistiften betreft. Als er 11V op staat zijn het ook de 11V stiften.
Bij veel 24V blokken worden gewoon 11V stiften gebruikt die dan gevoed worden door 1 accu(wat dus erg slecht is voor die ene accu) of ook via een voorschakelweerstand vanaf 24V,maar dat blijft een compromis.
Hier is vroeger al heel veel over geschreven,dus ff in het archief duiken Finn.
Het mooiste is 24V stiften,maar die zijn nogal duur.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('99e06346e869fdad7832e0d75febf1ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16041312, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c272545be6e64fc2dcfe04ad176ef69e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16041312, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Hallo Eric,
bedankt voor je antwoord. Ik heb gewoon via de zoekfunktie gezocht (kwam ik vanalles tegen, maar niets over dit onderwerp), omdat ik de link naar het archief niet kan vinden.

Ik heb bij Turner engineering in Engeland een aanvraag naar 24v gloeipluggen gedaan. Maar die zijn van mening dat deze niet bestaan omdat ze sinds 30 jaar nooit eerder een aanvraag voor 24v gloeipluggen gehad hebben.
Bij google vind ik ook niets. Dus nu mijn vraag.. waar zijn deze te koop?

Gr,
Finn
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

zijn er nog andere adressen dan Ron Bollebook waar ik 24v gloeipluggen kan krijgen?

Gr,
Finn
Maarten Bossenbroek

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Maarten Bossenbroek »

Ik heb denk ik nog 24v gloeistiften liggen voor 2,5 na!!
Ik zal vanavond eens kijken.
Mail anders even naar maartenbossenbroek at hotmail punt com
Eric&Betty Boop

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Eric&Betty Boop »

BERU 0100231103

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('33b00a2ea67d84a55e886374670b7878', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16045750, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a6e4d1d0c5c572ddc3cc6c821d4d5e6d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16045750, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Bedankt voor het adres & het vriendelijke mail contact.

Ik heb dit kastje op het schutbord: [www.ebay.co.uk]
Kan iemand mij uitleggen wat dat precies doet? En stel ik zet er 24v gloeipluggen in, of ik dat kastje dan nog nodig heb (had deze eerder met een 24v motor met 12v gloeipluggen gebruikt).

Gr,
Finn
Eric&Betty Boop

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Eric&Betty Boop »

Nee Finn,dat is als het goed is de voorschakelweerstand voor de 12V gloeiSPIRALEN voor een 24V serie 2,25D.
Bij dit blok staan de spiralen in serie terwijl de gloeiSTIFTEN van een 2,5 paralel zijn aangesloten.
De spanning op de paralelle gloeistiften blijft met die voorschakelweerstand te laag.

Ik had in mijn 110 ex-mariniers een voorschakelweerstand die origineel voor de 12V gloeispiraal van de standaard standkachel was.
Deze voorschakelweerstand gebruikte ik voor de 12V paralelle gloeistiften(de standkachel werkte toch niet meer en die had ik verwijderd).
Als ik me goed herinner was de waarde van die voorschakelweerstand 1,1 Ohm koud.
Als alles opgewarmd was na een tijdje gloeien hield ik dan 9V over op de gloeistiften. Dit is dus eigenlijk iets te weinig,maar het voldeed ook bij extreme kou.
Dat bedoel ik met dat een voorschakelweerstand altijd een compromis is.
De weerstand van de gloeistiften verandert drastisch naarmate ze warm worden. De spanningsval over de voorschakelweerstand is dus totaal niet konstant,dus de spanning op de gloeistiften ook niet.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('911bd54b955fc7cae38f1cb2bd1db8a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16046318, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('645dbaf2a54b640189d71ad2006d48a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16046318, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Dus om het even simpel te zeggen zodat ik het snap:
de optimale oplossing zijn 24v gloeipluggen. En het kastje weg halen. Dan moet ik dus alleen even kijken waar op ik die pluggen dan moet aansluiten.

Hier een foto van de motor. Die gele draad verbind de pluggen.

12334911ca.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c2d7a5ae32a2a99807bcfbf0dcd403ad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F12334911ca.jpg', 'http://up.picr.de/12334911ca.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F12334911ca.jpg', '', 16047497, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Exfietser »

QuoteEric: Dat bedoel ik met dat een voorschakelweerstand altijd een compromis is
Een weerstand is een hele goede manier om een lagere spanning te verklrijgen. Daar is niets te compromissen aan. Je moet het alleen wel goed doen. En niet maar rommelen met bestaande weerstanden van andere systemen.
Als je het goed wil doen moet je voor elke gloeipug een eigen weerstand nemen. Niet 1 weerstand voor alle vier de pluggen. Als er namelijk een plug uitvalt veranderen de stromen en spanningen in de schakeling waardoor de andere drie pluggen ook defect zullen raken. Verder moet de weerstand zo gekozen worden. Dat er 12 volt op de plug staat als die volluit gloeit. Zowel de plug als de weerstand krijgen een ander waarde als die heet worden.

Om het uit te rekenen moet je eerste de stroom weten bij een volluit gloeiende plug op 12 volt. Dus gewoon een ampere meter en een volle accu en dan de stroom meten met de plug in het blok geschroeft. (Dus niet buiten het blok meten.) In het blok wordt de plug niet gekoeld door langsstromende lucht. De temperatuur van de volluit gloeiende plug zal dus anders zijn. De weerstandswaarde en de stroom dus ook.

Met de gemeten stroom en de spanning die over de weerstand moet vallen is nu dus ook de weerstands waarde bekend. Hiermee moet je nu dus zelf een weerstand gaan maken met weerstands draad. Dat weerstands draad kun je gewoon kopen of uit oude andere voorschakelweerstanden halen. Gewoon de weerstandsdraadlengte uit rekenen en dat stukje in een blikken doosje monteren op twee geisoleerde klemmetjes. Dat moet je dus vier keer doen. Voor elke plug een.
Vervolgens kun je aan elke plug een lampje parallel zetten. Niet te groot anders klopt je stroom door je nieuwe voorgloeiweerstand niet meer. De stroom door het lampje mag maximaal 10% van de gloeistroom zijn. Je hebt dan wel vier voorgloeilampjes op je dashboard. Mogen ook ledjes zijn overigens. En met een slim schakelingetje kun ook wel iets verzinnen dat je het met een lampje af kan.

Overigens: De originele gloeipluggen van zowel de 12 als de 24 volt series landrovers zijn 1,7 volt. In serie geeft dat dus een spanning van 6,8 volt. De voorgloei weerstand verlaagt de 12 of 24 volt accuspanning dus tot die 6,8 volt. De voorgloeiweerstanden in de 12 en 24 volt wagens zijn dus verschillend.

Het oude systeem in de series wagens met de pluggen in serie en een voorgloeiweerstand is een uitstekend systeem dat gewoon dertig jaar goed functioneerd. Ik snap niet erg wat daar nu niet goed aan zou zijn.

De meeste mensen met problemen hebben een systeem dat een beetje in de auto er bij gerommeld is. Verkeerde voorgloeiweerstanden en gloeplug combinaties enz.

Als je de weerstanden goed dimensioneerd, heb je heus geen problemen. Als je niet weet hoe dat moet. Investeer dan gewoon in een setje 24 volt exemplaren en ga niet lopen knoeien.

Arnold.
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Hallo Arnold,
ik moet het even simpel houden.. want zoals je waarschijnlijk door hebt ben ik echt een leek op het gebied van elektra

Ik ben nu een beetje in de war

Dus even voor de verduidelijking:

Oude situatie: 2.25 diesel motor, 24v startmotor en waarschijnlijk 24v pluggen (weet ik niet meer precies).

Toe werd de 2.25 vervangen voor een 2.5 N/A met 24v startmotor en 12v pluggen en dat voorschakelweerstandskastje (24v).

Nu heb ik een andere 2.5 N/A die ik in wil bouwen. Ook hier zitten 12v pluggen in, de 24v startmotor van mijn oude 2.5 heb ik al overgezet.
Ik heb in totaal 4 accus 2 stuk voor 12v en 2 voor 24.

Ik wil geen 4 voorschakelweerstanden gaan monteren. Dus ik moet nu 24v pluggen kopen en die gewoon aan de 24v voorschakelweerstand aansluiten? OF moet ik het zo laten als bij mijn oude configuratie 12v pluggen met 24v voorschakelweestand? Dit werkte ook, maar ik moest minstens 15 sec voorgloeien.

Gr,
Finn
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Hier een foto van het voorschakelweerstandskastje (24v - 40 AMP).

12335742dv.jpg --> mod_embed_images_loadimage('30d46ca5dfd7d9ac90236e0e9f179937', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F12335742dv.jpg', 'http://up.picr.de/12335742dv.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F12335742dv.jpg', '', 16047734, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Exfietser »

Hallo Arnold,
ik moet het even simpel houden.. want zoals je waarschijnlijk door hebt ben ik echt een leek op het gebied van elektra

Ik ben nu een beetje in de war

Dus even voor de verduidelijking:

Oude situatie: 2.25 diesel motor, 24v startmotor en waarschijnlijk 24v pluggen (weet ik niet meer precies).
De series pluggen zijn 1,7 volt. nooit 24 volt.
Er (heeft) een conversie set 12 volt gloeipluggen bestaan. Niet van landrover. Die had er in kunnen zitten

Toe werd de 2.25 vervangen voor een 2.5 N/A met 24v startmotor en 12v pluggen en dat voorschakelweerstandskastje (24v).
Als dat het oude voroschakelweerstandkastje uit de series is geweest warkte het waarschijnlijk nooit goed. Deze weerstand is niet de juiste.

Nu heb ik een andere 2.5 N/A die ik in wil bouwen. Ook hier zitten 12v pluggen in, de 24v startmotor van mijn oude 2.5 heb ik al overgezet.
Ik heb in totaal 4 accus 2 stuk voor 12v en 2 voor 24.
Als jij een appart 12 volt systeem aan boord hebt kun je de gloeipluggen gewoon daar op aansluiten. Dat is het simpelste.

Ik wil geen 4 voorschakelweerstanden gaan monteren. Dus ik moet nu 24v pluggen kopen en die gewoon aan de 24v voorschakelweerstand aansluiten? OF moet ik het zo laten als bij mijn oude configuratie 12v pluggen met 24v voorschakelweestand? Dit werkte ook, maar ik moest minstens 15 sec voorgloeien.
15 seconden voorgloeien is vrij normaal hoor. Maar je kunt 24 volt gloeipluggen kopen en zonder weerstand aansluiten. Als je 24 volt hebt zet je daar ook 24 volt op. Een weerstand is dan niet nodig. Je kunt ook even in de wph manual kijken hoe landrover dat orgineel bij de 2,5Na 24 volt gedaan heeft.

Arnold.
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Het schijnt inderdaad het oude weestandskastje te zijn: [www.roversnorth.com]

Misschien een hele domme vraag.. maar als ik die (12v) gloeipluggen op mijn 12v systeem aansluit, heb ik dan ook een weestandskastje nodig?
Ik zal vanavond eens in het wph van de defender kijken hoe dat bij de 24v versie is opgelost. Maar het lijkt me het beste om gewoon de 12v pluggen op het 12v systeem aan te sluiten zoals jij zegt. Dit kan gewoon met de 24v startmotor? (die dan uiteraard op het 24v systeem aangesloten wordt).

Gr,
Finn
Exfietser

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Exfietser »

Geen weerstands kastje nodig. Kijk voor de zekerheid even in het wph hoe landrover dit deed met de 12 volt uitvoering van de motor. Verder heeft het niets te maken met je startmotor. Zijn als het goed onhafhankelijke circuits die alleen een massa gemeen hebben.

Arnold.
jamaar

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door jamaar »

Idee
bouw de auto om naar 12 volt, geen probleem meer met de gloeistiften
Peter SERIES III -109

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Peter SERIES III -109 »

Volgens mij ga je het jezelf moeilijk maken met En 12 Volt En 24 Volt, en dat terwijl jezelf niet echt een elektroman bent.
Mocht je de mogelijkheid hebben, gooi het om naar 12 Volt, dan is er nooit kans dat je per ongeluk 24 Volt op een 12 Volt apparaat zet.
En 12 Volt is meer van te krijgen en nog goedkoper ook dan 24 Volt. ( volgens mij dan )

FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
andrek

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door andrek »

Finn

Startmotor moet 24 volt zijn
gloeipluggen moeten waarschijnlijk in serie
drukschakelaars maakt niet uit
temperatuur sensoren moeten wel voor 24 volt zijn

groetjes andre
Exfietser

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Exfietser »

Startmotor moet 24 volt zijn
gloeipluggen moeten waarschijnlijk in serie Jij hebt zeker een auto van 4x12 is 48 volt!!!!!!!

drukschakelaars maakt niet uit
temperatuur sensoren moeten wel voor 24 volt zijn Temperatuur sensoren van de 2,25d motor in een series landrover zijn voor 12 en voor 24 volt hetzelfde. De meetinstrumenten zijn wel anders.

Voordelen 24 volt:
Start veel beter als het koud is.
De stromen door je bedrading zijn half zo groot. Bedrading kan dus half zo dik zijn maar is het niet. Vermogens verlies in de bedrading is dus maar een kwart. Immers vermogen is de stroom kwadraat maal de weerstand. Om deze reden gebruiken ze ook hoogspanningleidingen in de energietechniek. Een laagspanningsinstallatie is veel makkelijker, veiliger en goedkoper. Alleen zijn de verliezen zo groot dat die details in het niet vallen.

Verder zijn er voor truckers met 24 Volt hele leuke gadgets te koop die er niet zijn voor 12 volt omdat het vermogen daarvoor te groot is. Magnetron ovens bijvoorbeeld. Kan erg leuk zijn in een kampeer wagen. Dat er veel voertuigen op 24 volt draaien is echt niet zomaar.

Arnold.
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Nog een vraag..
kan ik de bestaande kabels van de 12v startmotor gebruiken om de 24v startmotor op aan te sluiten?

Gr,
Finn
Exfietser

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Exfietser »

Yep, gaat heel goed. De startmotor van de 2,25D en de 2,5D zijn ook uitwisselbaar. Er zal dus ongeveer dezelfde startstroom lopen.

Arnold.
Marc-my-Words

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Marc-my-Words »

Belangrijker nog: De 24V startmotor zal naar verwachting ± de halve stroom trekken (want stroom x spanning = vermogen).

De bekabeling is dus qua dikte eerder overbemeten als je de 12V bekabeling voor 24V gebruikt, en 24V is nu weer niet zo hoog dat je isolatie-problemen mag verwachten (iets wat wel gaat spelen in hoogspannings-installaties).

Marc
Exfietser

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Exfietser »

Het is een 24 Volt auto en de motor van oorsprong een 12 volt 2,5na op 24volt wordt weer een 2,5na 12 exemplaar op 24 volt. Er verandert dus niets.

Finn, Waarom een 2,5Na en geen 200(t)di al of niet met turbo? Ik ga ook een 2,5Na plaatsen maar vraag me af wat jouw beweegredenen zijn.

Arnold.
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

In eerste instantie moet je te veel veranderen als je een 200 tdi in de series wilt plaatsen. Dan weet ik niet wat de Tüv in duitsland (waar ik nu woon) daarvan vindt.. Ik wil binnenkort een H-kenteken aanvragen (oldtimerkenteken) Die krijg je niet met een 200tdi. Maar dat was destijds niet de reden waarom ik voor een 2.5 ging.

De 2.5 lijkt erg veel op de 2.25 dit zijn beides goede motoren. Met de 200tdi heb ik zelf nog geen ervaring op kunnen doen. Maar schijnt ook niet slecht te zijn.

De ambu (2300kg leeg) is met de 2.5 natuurlijk niet de snelste auto op de weg, maar om snelheid gaat het niet als je landrover rijdt ;-)

Het is een betrouwbare motor die in elke uithoek van de wereld gerepareerd kan worden. En waar je zelf ook nog makkelijk aan kan sleutelen.

Gr,
Finn
Finn

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Finn »

Weet iemand wat voor olie temperatuur sensor (24v) ik kan nemen, zodat de olie temperatuur korrekt wordt weergegeven?
Bij mijn oude 2.5 kwam de naald maar 1/8 omhoog, terwijl hij met de 2.25 (meen ik) ongeveer hetzelfde liet zien als de watertemp. Ik vermoed dat destijds de 12v sensor erin gebleven was.
Mocht iemand een link hebben waar ik hem direkt kan bestellen, zou dat perfekt zijn :-)

Gr,
Finn
Exfietser

Re: 12v - 24v conversie 2.5N/A

Bericht door Exfietser »

24 volt sensor en de 12 volt sensor zijn het hetzelfde. Als je de series 3 meetinstrumenten hebt moet je de sensor hebben die bij de series 3 oorspronkelijk in het 2,25 blok heeft gezeten heeft. En omdat die een andere schroefdraad heeft past die niet in je 2,5 blok. Daar moet je dan dus een adapter voor hebben.

Arnold.
Plaats reactie