It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Hoe zou een dief reageren in de volgende twee situaties:
1) Hij probeert de auto te starten en er gebeurt niets. Als hij niet meteen opgeeft en even nadenkt, zal hij beseffen dat er ergens een massaschakelaar moet zitten. Hij kijkt dus rond en ontdekt de schakelaar. Zit het sleuteltje er nog in dan is hij snel weg. Zit het er niet in, dan kan hij het forceren. Dat schijnt - heb ik gehoord - niet zo heel moeilijk te zijn. (omwille van de zekerheid leg ik dat hier niet verder uit)
2) Hij probeert de auto te starten en de lampjes op het dashbord gaan branden. Als hij probeert te starten, gaan ze uit en er gebeurt verder niets. Als hij de koplampen probeert, branden die niet of heel zwak. Zijn conclusie is dat de accu leeg is. Hij roept "dat heb ik weer" en gaat niet op zoek naar een massaschakelaar. (Zo'n lege accu simulator is heel eenvoudig te maken, maar ook dat vertel ik nog niet. Op verzoek verklap ik het via een prive-bericht)
Mijn vraag aan jullie: is dit zinnig of overschat ik het intellect van de gemiddelde dief?
PN
1) Hij probeert de auto te starten en er gebeurt niets. Als hij niet meteen opgeeft en even nadenkt, zal hij beseffen dat er ergens een massaschakelaar moet zitten. Hij kijkt dus rond en ontdekt de schakelaar. Zit het sleuteltje er nog in dan is hij snel weg. Zit het er niet in, dan kan hij het forceren. Dat schijnt - heb ik gehoord - niet zo heel moeilijk te zijn. (omwille van de zekerheid leg ik dat hier niet verder uit)
2) Hij probeert de auto te starten en de lampjes op het dashbord gaan branden. Als hij probeert te starten, gaan ze uit en er gebeurt verder niets. Als hij de koplampen probeert, branden die niet of heel zwak. Zijn conclusie is dat de accu leeg is. Hij roept "dat heb ik weer" en gaat niet op zoek naar een massaschakelaar. (Zo'n lege accu simulator is heel eenvoudig te maken, maar ook dat vertel ik nog niet. Op verzoek verklap ik het via een prive-bericht)
Mijn vraag aan jullie: is dit zinnig of overschat ik het intellect van de gemiddelde dief?
PN
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Goedemorgen Niek,
elke manier om een dief te vertragen is er een. Verder denk ik dat het gilde zo hun eigen opleidings en ervarings instituten heeft. Onderschat ze niet.
Mijn inziens is het dus zinnig om vertragingen in te bouwen, welke dat ook is. De tussenbak in zijn vrij zetten kan ook of....zie mijn bericht over tractie.
Groet,
Jeroenm
elke manier om een dief te vertragen is er een. Verder denk ik dat het gilde zo hun eigen opleidings en ervarings instituten heeft. Onderschat ze niet.
Mijn inziens is het dus zinnig om vertragingen in te bouwen, welke dat ook is. De tussenbak in zijn vrij zetten kan ook of....zie mijn bericht over tractie.
Groet,
Jeroenm
Re: It takes a thief to catch a thief - Derde optie
Er is nog een derde optie, die alleen bij diesels werkt. In dat geval start de auto wel, maar bij wegrijden slaat de motor af. (Het is eenvoudig zo te maken dat hij dat met een loeiende claxon doet). De auto staat inmiddels op de weg en niet meer op de - voor de dief veiliger - parkeerplek. Daarna start de auto weer, maar bij wegrijden slaat hij weer af. Enzovoorts. Deze methode simuleert dus een lege tank (behalve eventueel dat getoeter) Deze beveiliging is goed te combineren met de lege accu simulator. De kosten zijn ook hier verwaarloosbaar.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
hmm, een gemiddelde LR gaat onderweg vast wel kaduuk
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
zet een 2.5mm2 draad van een meter tussen de massa schakelaar en de dief ruikt letterlijk de "slechte" staat waarin de landrover verkeert als hij probeert te starten , zorg dat de rook de cabine in kan en hij moet wel vluchten.
ooit aan gedacht om de draad naar de startmotor om te schakelen naar een hoorn van 140 db?
als zijn trommelvliezen al heel blijven kan hij de eerste maand niets meer horen, zag dat ding laatst op de zwarte markt in beverwijk, leuk speelgoed
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b137f677df4e2cbc46f4c7f5b0503d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16036314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ooit aan gedacht om de draad naar de startmotor om te schakelen naar een hoorn van 140 db?
als zijn trommelvliezen al heel blijven kan hij de eerste maand niets meer horen, zag dat ding laatst op de zwarte markt in beverwijk, leuk speelgoed
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b137f677df4e2cbc46f4c7f5b0503d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16036314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
PaNiek,
Ik denk dat je het gemiddelde intellect van de gemiddelde dief overschat.
Sowieso worden LandRovers (hier) eigenlijk weinig gestolen, het is geen snelle "sexy" auto.
Dus tegen de gemiddelde dief helpt een massa-schakelaar. Tegen de iets meer dan gemiddelde dief helpt een verbeterede massa-schakelaar nog meer, dus de spanningsval of gewoon een laag vermogen zekering parallel aan de massa-schakelaar (dan doet alles het gewoon totdat je gaat starten, dan gaat de parallel-zekering door).
Tegen de specialistische dief helpt niks, daarvoor kan je het alleen maar ietsje moeilijker maken. Het moeilijkst lijkt mij eigenlijk een combi van een of andere start-beveiliging en iets mechanisch bijv. een klep in de koppelings-hydrauliek - je kan het zo maken dat je niet meer kunt ontkoppelen, of dat ie juist niet meer koppelt ... beide varianten hebben zo hun voor- en nadelen.
Marc
Ik denk dat je het gemiddelde intellect van de gemiddelde dief overschat.
Sowieso worden LandRovers (hier) eigenlijk weinig gestolen, het is geen snelle "sexy" auto.
Dus tegen de gemiddelde dief helpt een massa-schakelaar. Tegen de iets meer dan gemiddelde dief helpt een verbeterede massa-schakelaar nog meer, dus de spanningsval of gewoon een laag vermogen zekering parallel aan de massa-schakelaar (dan doet alles het gewoon totdat je gaat starten, dan gaat de parallel-zekering door).
Tegen de specialistische dief helpt niks, daarvoor kan je het alleen maar ietsje moeilijker maken. Het moeilijkst lijkt mij eigenlijk een combi van een of andere start-beveiliging en iets mechanisch bijv. een klep in de koppelings-hydrauliek - je kan het zo maken dat je niet meer kunt ontkoppelen, of dat ie juist niet meer koppelt ... beide varianten hebben zo hun voor- en nadelen.
Marc
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
En anders gewoon het oliespoor volgen
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Hoeveel Laro's worden er in Nederland nou helemaal gestolen? Aan het stolen land rovers draadje te zien nagenoeg geeneen. Gezien het unieke karakter van de meeste laro's is het dan ook vrij lastig zo'n voertuig weer te verkopen en zal het de "dieven" dan ook eerder te doen zijn om de onderdelen, inhoud of een joyride.
In het geval van een joyride is een simpele anti-start beveiliging afdoende aangezien het meestal om spontane ondoordachte acties gaat. Zodra je het momentum van de spontane actie ondermijnd zullen de meesten al snel de benen nemen.
In het geval van diefstal voor onderdelen zal een auto ergens ondergebracht moeten worden om de onderdelen eraf te slopen. Een anti start systeem om de diefstal poging te dwarsbomen gecombineerd met een goed verborgen gps-tracker om je wagen te lokaliseren zal in de meeste gevallen afdoende moeten zijn. (En nou niet gaan denken aan james bond achtige types die met lood gevoerde containers gebruiken om gps signalen te storen)
Beveiliging van de inhoud een lastigere, zeker in het geval van de wat oudere wagens. Want laten we eerlijk wezen, de meeste laro's zijn met een minimum (of zelfs absentie van) aan gereedschap open te maken. De grootste voorzorgsmaatregel die je op dit vlak kunt maken is er voor te zorgen dat er geen mooie spulletjes in zicht liggen. Dit kan door middel van verduisteringsfolie achter, vitrage, rolgordijntjes etc. Daarnaast kun je er natuurlijk voor zorgen dat er daadwerkelijk niks te halen valt in je wagen. Echter in het geval van kampeerwagens is dit een lastige en ga je echt niet elke dag je complete inboedel uit de auto halen.
Zelfs met deze voorzorgsmaatregelen blijft een laro (hoe oud dan ook) uitgerust met een roofrack, lightbar, daktent etc. een uithangbord dat zegt: hier zijn waarschijnlijk mooie outdoor spulletjes en gereedschap te halen!
Persoonlijk ben ik dan ook niet zozeer bang voor diefstal van mijn complete voertuig, maar eerder voor inbraak in het voertuig met alle schade van dien.
Ik ben dan ook wel benieuwd of er meer mensen zijn die juist aan dit aspect meer aandacht hebben besteed in de vorm van betere sloten, alarmsystemen etc.
Groet,
Wouter
In het geval van een joyride is een simpele anti-start beveiliging afdoende aangezien het meestal om spontane ondoordachte acties gaat. Zodra je het momentum van de spontane actie ondermijnd zullen de meesten al snel de benen nemen.
In het geval van diefstal voor onderdelen zal een auto ergens ondergebracht moeten worden om de onderdelen eraf te slopen. Een anti start systeem om de diefstal poging te dwarsbomen gecombineerd met een goed verborgen gps-tracker om je wagen te lokaliseren zal in de meeste gevallen afdoende moeten zijn. (En nou niet gaan denken aan james bond achtige types die met lood gevoerde containers gebruiken om gps signalen te storen)
Beveiliging van de inhoud een lastigere, zeker in het geval van de wat oudere wagens. Want laten we eerlijk wezen, de meeste laro's zijn met een minimum (of zelfs absentie van) aan gereedschap open te maken. De grootste voorzorgsmaatregel die je op dit vlak kunt maken is er voor te zorgen dat er geen mooie spulletjes in zicht liggen. Dit kan door middel van verduisteringsfolie achter, vitrage, rolgordijntjes etc. Daarnaast kun je er natuurlijk voor zorgen dat er daadwerkelijk niks te halen valt in je wagen. Echter in het geval van kampeerwagens is dit een lastige en ga je echt niet elke dag je complete inboedel uit de auto halen.
Zelfs met deze voorzorgsmaatregelen blijft een laro (hoe oud dan ook) uitgerust met een roofrack, lightbar, daktent etc. een uithangbord dat zegt: hier zijn waarschijnlijk mooie outdoor spulletjes en gereedschap te halen!
Persoonlijk ben ik dan ook niet zozeer bang voor diefstal van mijn complete voertuig, maar eerder voor inbraak in het voertuig met alle schade van dien.
Ik ben dan ook wel benieuwd of er meer mensen zijn die juist aan dit aspect meer aandacht hebben besteed in de vorm van betere sloten, alarmsystemen etc.
Groet,
Wouter
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Vroeger met de lange oe reed ik op een Kreidler je kan ze wel zo een buik schuiver
En ja er werden er regelmatig gejat bij ons op school en bij de bekende kroegen dus dat moest anders
Was niet zo moeilijk de stroom van de ontsteking ging bij ong 1000 toeren niet meer naar de bougie maar naar het ijzer onder het zadel
Alleen als de verlichting aan stond gebeurde het niet
Het is mijn maar 1x overkomen dat ik zelf de verlichting ben vergeten
Over het dieven gilde zijn geen getallen bekend maar de Kreidler stond nooit op slot
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('47228f3849e2cd9859949fd0b8ccfa29', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16036500, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En ja er werden er regelmatig gejat bij ons op school en bij de bekende kroegen dus dat moest anders
Was niet zo moeilijk de stroom van de ontsteking ging bij ong 1000 toeren niet meer naar de bougie maar naar het ijzer onder het zadel
Alleen als de verlichting aan stond gebeurde het niet
Het is mijn maar 1x overkomen dat ik zelf de verlichting ben vergeten
Over het dieven gilde zijn geen getallen bekend maar de Kreidler stond nooit op slot
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('47228f3849e2cd9859949fd0b8ccfa29', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16036500, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Hoeveel Land-Rovers er in Nederland gestolen worden, weet ik niet, maar ik weet wel dat ik al twee pogingen doorstaan heb.
De eerste was toen ik op bezoek was bij kennissen die een Centerpark-huisje gehuurd hadden waarbij je je auto op een grote parkeerplaats langs de provinciale weg moest achterlaten. Toen mijn gastheer zijn dochter naar het station bracht, begon er opeens een busje wild over het terrein te rijden en kwamen er uit het niets een stuk of vijf mannen aanrennen die in het busje sprongen. Toen ze weg waren kreeg mijn gastheer de sleutel niet meer in zijn Saab 9000 gestoken en moest via de passagierskant zijn auto in. De deur van mijn Laro was van het slot, terwijl ik zeker wist dat ik hem op slot had gedaan.
De tweede keer was bij de Macro. De passagiersdeur was van het slot - terwijl ik ook hier zeker was dat ik hem op slot had gedaan. Naast mijn auto stond een oude Mercedes (die vanuit de bestuursstoel comfortabel aan mijn deurslot zou kunnen prutsen) en quasi-nonchalant wegreed. Ik kreeg daarna mijn contactsleutel niet meer in het slot. Gelukkig lukte dat met de reservesleutel nog wel.
De overeenkomst was dat de parkeerplaats in beide gevallen vlak aan een grotere provinciale weg gelegen was. Ik denk dat de intellectuelen - bijvoorbeeld voor hun ramkraken - een voorkeur hebben voor oudere auto's die op een plek staan van waar ze snel weg kunnen rijden. Enfin, ik heb besloten er niet op te vertrouwen dat ik de derde keer ook bijtijds zal zijn ...
PN
De eerste was toen ik op bezoek was bij kennissen die een Centerpark-huisje gehuurd hadden waarbij je je auto op een grote parkeerplaats langs de provinciale weg moest achterlaten. Toen mijn gastheer zijn dochter naar het station bracht, begon er opeens een busje wild over het terrein te rijden en kwamen er uit het niets een stuk of vijf mannen aanrennen die in het busje sprongen. Toen ze weg waren kreeg mijn gastheer de sleutel niet meer in zijn Saab 9000 gestoken en moest via de passagierskant zijn auto in. De deur van mijn Laro was van het slot, terwijl ik zeker wist dat ik hem op slot had gedaan.
De tweede keer was bij de Macro. De passagiersdeur was van het slot - terwijl ik ook hier zeker was dat ik hem op slot had gedaan. Naast mijn auto stond een oude Mercedes (die vanuit de bestuursstoel comfortabel aan mijn deurslot zou kunnen prutsen) en quasi-nonchalant wegreed. Ik kreeg daarna mijn contactsleutel niet meer in het slot. Gelukkig lukte dat met de reservesleutel nog wel.
De overeenkomst was dat de parkeerplaats in beide gevallen vlak aan een grotere provinciale weg gelegen was. Ik denk dat de intellectuelen - bijvoorbeeld voor hun ramkraken - een voorkeur hebben voor oudere auto's die op een plek staan van waar ze snel weg kunnen rijden. Enfin, ik heb besloten er niet op te vertrouwen dat ik de derde keer ook bijtijds zal zijn ...
PN
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Enige tijd geleden is geprobeerd mijn 110 te stelen (en nog een hele zooi andere, oude auto's bij ons in de straat), is gelukkig niet gelukt maar ik heb nog steeds een flinke schade aan mijn dash board. Ik denk dat de dieven niet in de gaten hadden dat er een massa schakelaar op zit, waarvan de sleutel er overigens bij de 110 niet uit kan. Heb op een verdekte plek een tweede massa schakelaar met uitneembare sleutel aangebracht, moet toch wel voldoende zijn om de niet specifiek in mijn auto geinteresseerde persoon op afstand te houden
John
John
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Tja, bij mij ging na verloop van tijd een van de deursloten door autonome degradatie stuk.
Wel betrapte ik een keer een inbreker* die met de reservesleutels het hazenpad koos. Na een paar dagen vonden buren 3 huizen verderop die reservesleutels in hun tuin. Dus wat betreft dit laatste is een "gelegenheids" storing wel een plusje – want wie met de sleutels op pad gaat is misschien wel uit op een leuke auto (misschien zelfs zeer specifiek op bestelling), maar zo iemand wil ook snel uit de voeten en geen gedoe.
Anyway: reservesleutels slim wegbergen is verstandig, en de alledaagse sleutels moet je dus ook "bewaken".
* De inbreker moet tamelijk desperaat geweest zijn, want wie wil mijn auto nu stelen. Later hadden ze wel meer succes met glanzender auto's (dwz, eentje was zelfs een speciale matte editie), een van de glanzenden was een snelle nieuwe Audi bij de overburen: met een ladder naar binnen en boven de reservesleutels opgehaald ... geen van deze "hebbedingetjes" is teruggevonden.
Marc
Wel betrapte ik een keer een inbreker* die met de reservesleutels het hazenpad koos. Na een paar dagen vonden buren 3 huizen verderop die reservesleutels in hun tuin. Dus wat betreft dit laatste is een "gelegenheids" storing wel een plusje – want wie met de sleutels op pad gaat is misschien wel uit op een leuke auto (misschien zelfs zeer specifiek op bestelling), maar zo iemand wil ook snel uit de voeten en geen gedoe.
Anyway: reservesleutels slim wegbergen is verstandig, en de alledaagse sleutels moet je dus ook "bewaken".
* De inbreker moet tamelijk desperaat geweest zijn, want wie wil mijn auto nu stelen. Later hadden ze wel meer succes met glanzender auto's (dwz, eentje was zelfs een speciale matte editie), een van de glanzenden was een snelle nieuwe Audi bij de overburen: met een ladder naar binnen en boven de reservesleutels opgehaald ... geen van deze "hebbedingetjes" is teruggevonden.
Marc
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Het lijkt erop dat jullie beiden erg veel geluk hebben gehad! Gelukkig bleef het in alle gevallen bij de schrik en lichte schade.
Toch lijkt het er op dat vooral in het eerste geval van PaNiek het ze eerder te doen was om spullen in de auto's dan om de auto's zelf. (let wel ik was er natuurlijk niet bij en ken de verdere details niet!) Vooral omdat de auto wel van slot was maar er geen poging is gedaan de wagen te starten.
Neemt natuurlijk niet weg dat het zowieso schrikken geblazen is en het altijd mogelijk is dat je wagen daadwerkelijk word gejat, maar een simpele eerste barriere (lees massaschakelaar, brandstofpomp onderbreking)zou in de meeste gevallen afdoende moeten zijn. Voor de professionele autodieven is maar weinig wat ze echt tegenhoud. Gelukkig lees je maar weinig over daadwerkelijk gestolen land rovers. natuurlijk zullen er zo nu en dan land rovers gestolen worden, maar de kans is doorgaans erg klein, vooral omdat de markt hiervoor vele malen lastiger is dan voor bijv. een standaard vw golf of Audi, kleur metallic blauw of zwart.
Om het eenieder die "iets" met je laro uit wil spoken, hetzij de spullen erin jatten of de complete wagen jatten, een halt toe te roepen. Zou ik zelf eerder gaan voor een alarmsysteem dat niet enkel gericht is op startonderbreking, maar eerder reageert op beweging of trilling binnen de auto en dit kenbaar maakt met veel lawaai en/of licht.
(lees bewegingsmelder met sirene op tijdvertraging waardoor je na het instappen 5 seconden hebt om het alarm te deactiveren met je verborgen schakelaartje)
In elk geval veel succes met het beveiligen en ik volg dit draadje met interesse!
Wouter
Toch lijkt het er op dat vooral in het eerste geval van PaNiek het ze eerder te doen was om spullen in de auto's dan om de auto's zelf. (let wel ik was er natuurlijk niet bij en ken de verdere details niet!) Vooral omdat de auto wel van slot was maar er geen poging is gedaan de wagen te starten.
Neemt natuurlijk niet weg dat het zowieso schrikken geblazen is en het altijd mogelijk is dat je wagen daadwerkelijk word gejat, maar een simpele eerste barriere (lees massaschakelaar, brandstofpomp onderbreking)zou in de meeste gevallen afdoende moeten zijn. Voor de professionele autodieven is maar weinig wat ze echt tegenhoud. Gelukkig lees je maar weinig over daadwerkelijk gestolen land rovers. natuurlijk zullen er zo nu en dan land rovers gestolen worden, maar de kans is doorgaans erg klein, vooral omdat de markt hiervoor vele malen lastiger is dan voor bijv. een standaard vw golf of Audi, kleur metallic blauw of zwart.
Om het eenieder die "iets" met je laro uit wil spoken, hetzij de spullen erin jatten of de complete wagen jatten, een halt toe te roepen. Zou ik zelf eerder gaan voor een alarmsysteem dat niet enkel gericht is op startonderbreking, maar eerder reageert op beweging of trilling binnen de auto en dit kenbaar maakt met veel lawaai en/of licht.
(lees bewegingsmelder met sirene op tijdvertraging waardoor je na het instappen 5 seconden hebt om het alarm te deactiveren met je verborgen schakelaartje)
In elk geval veel succes met het beveiligen en ik volg dit draadje met interesse!
Wouter
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Die massaschakelaar met afneembare hendel (sleutel zou ik het echt niet willen noemen) zal voor de dief die echt op bestelling een Land Rover komt stelen niet echt een hindernis vormen. Oplossing 2 lijkt me een betere. Het dievengilde is wel bekend met de meeste standaard systemen. Heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die voor zijn brood achter de georganiseerde autodiefstal aan zat dat het gilde bij het uitkomen van een nieuw model, deze auto een paar weken huurt om uit te vogelen hoe de beveiliging werkt. De R&D kosten waren dan een fractie van wat er verdient kon worden.
Naar mijn idee kun je dus het beste iets zelf bedenken en zoveel mogelijk van standaarden afwijken. Dieven zijn ook maar gewoon aapjes die elke keer hetzelfde truukje doen. Die truukjes zijn gebaseerd op standaarden. Wijk je daar vanaf doen moeten ze gaan nadenken en dat kost tijd. Kostbare tijd omdat ze zo snel mogelijk weg willen zijn. Gevolg zal dan hopelijk zijn dat ze beslissen maar te gaan zonder auto.
Nou ben ik geen electronica-mens en zoek ik het toch liever in de kant-en-klare oplossingen. Na wat zoeken kwam ik de thunderlock tegen. Dat spreekt me wel aan omdat je zelf kan bepalen welke knopjes/schakelaars/hendels je kunt gebruiken om te kunnen starten. Dus niet een standaard code-sleuteltje of afstandsbediening of toetsenbordje waar naar verloop van tijd precies de cijfertjes van je pincode zijn afgesleten. Prijs vind ik ook nog wel meevallen (staan niet op de site, maar wel op marktplaats). Nadeel hiervan is wel dat met een beetje nadenken je het ding wel kunt omzeilen. Dus zo'n ding in combinatie met iets anders (bijvoorbeeld optie 2 uit eerste bericht) zou wellicht wel fijn zijn.
Zal nooit vergeten dat ik ooit een nieuwe Seat Arosa (VW Lupo) had waar na 1,5 jaar geen leven meer in zat bij het starten. Wegenwacht erbij en die had al snel door dat het de startonderbreker was. Het autootje liep nog geen 5 minuten later als vanouds. Advies: niet uitzetten en meteen naar de garage rijden. Als de ww dat kan, dan moet het voor kwaadwillenden ook een koud kunstje zijn.
Naar mijn idee kun je dus het beste iets zelf bedenken en zoveel mogelijk van standaarden afwijken. Dieven zijn ook maar gewoon aapjes die elke keer hetzelfde truukje doen. Die truukjes zijn gebaseerd op standaarden. Wijk je daar vanaf doen moeten ze gaan nadenken en dat kost tijd. Kostbare tijd omdat ze zo snel mogelijk weg willen zijn. Gevolg zal dan hopelijk zijn dat ze beslissen maar te gaan zonder auto.
Nou ben ik geen electronica-mens en zoek ik het toch liever in de kant-en-klare oplossingen. Na wat zoeken kwam ik de thunderlock tegen. Dat spreekt me wel aan omdat je zelf kan bepalen welke knopjes/schakelaars/hendels je kunt gebruiken om te kunnen starten. Dus niet een standaard code-sleuteltje of afstandsbediening of toetsenbordje waar naar verloop van tijd precies de cijfertjes van je pincode zijn afgesleten. Prijs vind ik ook nog wel meevallen (staan niet op de site, maar wel op marktplaats). Nadeel hiervan is wel dat met een beetje nadenken je het ding wel kunt omzeilen. Dus zo'n ding in combinatie met iets anders (bijvoorbeeld optie 2 uit eerste bericht) zou wellicht wel fijn zijn.
Zal nooit vergeten dat ik ooit een nieuwe Seat Arosa (VW Lupo) had waar na 1,5 jaar geen leven meer in zat bij het starten. Wegenwacht erbij en die had al snel door dat het de startonderbreker was. Het autootje liep nog geen 5 minuten later als vanouds. Advies: niet uitzetten en meteen naar de garage rijden. Als de ww dat kan, dan moet het voor kwaadwillenden ook een koud kunstje zijn.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Daarom dus mijn suggestie om een mechanische hobbel naast een electrische toe te passen.
Een massa-schakelaar overbruggen kan iedereen (zeker iemand die zit - bijv. hier - even op de hoogte stelt.
Een tweede heel andere hobbel maakt het leven van en dief een stuk ongemakkelijker.
Kijk maar eens hier naar die gevallen waar iemand twee onafhankelijke problemen tegelijk blijkt te hebben ... dat is vaak ruim langer zoeken als tweemaal naar een enkelvoudige probleem.
Marc
Een massa-schakelaar overbruggen kan iedereen (zeker iemand die zit - bijv. hier - even op de hoogte stelt.
Een tweede heel andere hobbel maakt het leven van en dief een stuk ongemakkelijker.
Kijk maar eens hier naar die gevallen waar iemand twee onafhankelijke problemen tegelijk blijkt te hebben ... dat is vaak ruim langer zoeken als tweemaal naar een enkelvoudige probleem.
Marc
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
5 meter ketting tussen de auto en een boom en een doos tissues bij het stuur zetten?
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2012 14:20 door Madcap.
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2012 14:20 door Madcap.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
de massa schakelaars die in de meeste auto's achteraf worden ingebouwd zijn hetzelfde als de schakelaars die worden gebruikt voor laadkleppen op vrachtwagens.Die uitneembare hendels(sleutel) zijn dus gewoon te koop voor een paar euro of te jatten(als kwaadwillige) bij een vrachtwagen die aan het lossen is.
Vind zo'n massa schakelaar dus geen optie.
Ik schrijf het bewust wel op.
Van een loeiende claxon staan ze in een gemiddelde stad zoals Hengelo ook niet meer te kijken.
Een wielklem zou in mijn ogen wel werken.
Gr Edwin
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2012 15:10 door Edwin109.
Vind zo'n massa schakelaar dus geen optie.
Ik schrijf het bewust wel op.
Van een loeiende claxon staan ze in een gemiddelde stad zoals Hengelo ook niet meer te kijken.
Een wielklem zou in mijn ogen wel werken.
Gr Edwin
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2012 15:10 door Edwin109.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
stuur er elke keer afhalen een optie??
of gaskabel loshalen... staan ze toch weer langere tijd te prutsen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2012 14:56 door sjorsboomschors/aka/PP.
of gaskabel loshalen... staan ze toch weer langere tijd te prutsen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2012 14:56 door sjorsboomschors/aka/PP.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
De massa schakelaar overbruggen met een zekering.
Dief zet de auto op contact. Alles werkt naar behoren.
Dief start de auto, zekering klapt en geen stroom meer.
Dief zal denken dat er een zekering kapot is (of de accu), maar om dat allemaal te gaan zoeken .........
Stil alarm systeem die een SMS stuurt al de stroom van de Landrover is uitgevallen.
Oh, als het je zelf overkomt dan weet je dat je de massa schakelaar even om moet zetten
Dief zet de auto op contact. Alles werkt naar behoren.
Dief start de auto, zekering klapt en geen stroom meer.
Dief zal denken dat er een zekering kapot is (of de accu), maar om dat allemaal te gaan zoeken .........
Stil alarm systeem die een SMS stuurt al de stroom van de Landrover is uitgevallen.
Oh, als het je zelf overkomt dan weet je dat je de massa schakelaar even om moet zetten
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Apke (vanuit werk) Schreef:
-------------------------------------------------------
> De massa schakelaar overbruggen met een zekering.
>
> Dief zet de auto op contact. Alles werkt naar
> behoren.
> Dief start de auto, zekering klapt en geen stroom
> meer.
>
> Dief zal denken dat er een zekering kapot is (of
> de accu), maar om dat allemaal te gaan zoeken
> .........
>
> Stil alarm systeem die een SMS stuurt al de stroom
> van de Landrover is uitgevallen.
>
> Oh, als het je zelf overkomt dan weet je dat je de
> massa schakelaar even om moet zetten
Mijn idee. Of toch het idee van PaNiek waarbij de spanning zover inzakt dat de auto niet start .... als het om een modernere auto gaat (zoals bijv. de Td5) dan gaan er allerlei relais klapperen, lichtjes aan en uit en bij onvoldoende boordspanning gaat ie echt niet aan.
Het beste kies je het inzakken dan zo dat het voorgloeien nog net lijkt te werken en daarna snel wegzakt.
Anyway, voordeel van beide opties is dat je onder normale omstandigheden de basisfuncties zoals radio, licht en klaxon nog wel hebt.
Marc
-------------------------------------------------------
> De massa schakelaar overbruggen met een zekering.
>
> Dief zet de auto op contact. Alles werkt naar
> behoren.
> Dief start de auto, zekering klapt en geen stroom
> meer.
>
> Dief zal denken dat er een zekering kapot is (of
> de accu), maar om dat allemaal te gaan zoeken
> .........
>
> Stil alarm systeem die een SMS stuurt al de stroom
> van de Landrover is uitgevallen.
>
> Oh, als het je zelf overkomt dan weet je dat je de
> massa schakelaar even om moet zetten
Mijn idee. Of toch het idee van PaNiek waarbij de spanning zover inzakt dat de auto niet start .... als het om een modernere auto gaat (zoals bijv. de Td5) dan gaan er allerlei relais klapperen, lichtjes aan en uit en bij onvoldoende boordspanning gaat ie echt niet aan.
Het beste kies je het inzakken dan zo dat het voorgloeien nog net lijkt te werken en daarna snel wegzakt.
Anyway, voordeel van beide opties is dat je onder normale omstandigheden de basisfuncties zoals radio, licht en klaxon nog wel hebt.
Marc
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Onze "vrienden" uit het oostblok rijden/lieren tegenwoordig de auto's rechtstreeks op een auto-ambulance! Zo slaan ze startonderbrekers en massa schakelaars over. Een ketting aan de boom is dus zo gek nog niet.
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('19b43afbf21804aff19036c897e1e39f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16037646, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('19b43afbf21804aff19036c897e1e39f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16037646, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Ik vrees dat die ketting dan ook niet helpt. Ze zagen gewoon die boom om.
(Dat zou werkelijk maar zo kunnen - enige tijd terug verdwenen op vergelijkbare manier buitenboordmotoren: gewoon een stuk uit de boot zagen, het slot konden ze dan later wel stukslijpen.)
Iets met een onderbreker zoals hierboven genoemd eventueel in combi met een mechanische hobbel maakt het iedereen moeilijk met uitzondering van de auto-ambulance truuk (en daar is dus nauwelijks iets tegen opgewassen).
Marc
(Dat zou werkelijk maar zo kunnen - enige tijd terug verdwenen op vergelijkbare manier buitenboordmotoren: gewoon een stuk uit de boot zagen, het slot konden ze dan later wel stukslijpen.)
Iets met een onderbreker zoals hierboven genoemd eventueel in combi met een mechanische hobbel maakt het iedereen moeilijk met uitzondering van de auto-ambulance truuk (en daar is dus nauwelijks iets tegen opgewassen).
Marc
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
De 'gelegenheidsdief' kan je met de eerder ge-opperde suggesties prima tegenhouden. De professional die echt jouw auto wil stelen doet het toch wel.
Ik heb de LW met beperkt casco verzekerd, laten taxeren en de verzekeringsmaatschappij heeft een kopie van het taxatierapport. Natuurlijk kost dit geld maar het geeft mij wel de mogelijkheid, mocht de een of andere onverlaat mijn LW ontvreemden of in de fik steken, een vergelijkbaar voertuig te kopen.
Ik heb de LW met beperkt casco verzekerd, laten taxeren en de verzekeringsmaatschappij heeft een kopie van het taxatierapport. Natuurlijk kost dit geld maar het geeft mij wel de mogelijkheid, mocht de een of andere onverlaat mijn LW ontvreemden of in de fik steken, een vergelijkbaar voertuig te kopen.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Ik heb toch een aantal jaren mijn series laro's gewoon van het slot in de achterbuurten van Groningen laten staan.
Nooit wat gejat, zelfs niet de fles berenburg die standaard in de dash lag (om verdwaalde zwervers af te leiden).
Zat wel altijd een goed verborgen massa schakelaar op en het interieur suggereerde altijd dat er weinig te jatten viel.
gr Niels
Nooit wat gejat, zelfs niet de fles berenburg die standaard in de dash lag (om verdwaalde zwervers af te leiden).
Zat wel altijd een goed verborgen massa schakelaar op en het interieur suggereerde altijd dat er weinig te jatten viel.
gr Niels
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Ja, dat apparaat ken ik.
Gebruik er van valt echter onder het aandoen van zwaar lichamelijk letsel, dus terwijl de dief doof een paar uurtjes mag schoffelen heeft de auto eigenaar een hele serieuze aanklacht aan zijn broek hangen.
gr Niels
Gebruik er van valt echter onder het aandoen van zwaar lichamelijk letsel, dus terwijl de dief doof een paar uurtjes mag schoffelen heeft de auto eigenaar een hele serieuze aanklacht aan zijn broek hangen.
gr Niels
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Even een alternatief wat ik nog niet voorbij heb zien komen: brandstofkraantje met afneembare sleutel op de brandstoftoevoer.
Je ziet het niet, je verwacht het niet, erg moeilijk om te leiden zonder het nodige gereedschap, je staat na 100m stil op de openbare weg zonder brandstof.
gr Niels
Je ziet het niet, je verwacht het niet, erg moeilijk om te leiden zonder het nodige gereedschap, je staat na 100m stil op de openbare weg zonder brandstof.
gr Niels
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Op elk wiel een wielklem, 5 meter ketting aan een oog dat in een betonblok van 1m2 zit en een doss tisseus op het dashboard.
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Vrijloopnaven op alle vier de wielen?
Verwachten ze vast niet
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10470a5c9cdeda172828e8ff94e1aa6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16038264, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Verwachten ze vast niet
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10470a5c9cdeda172828e8ff94e1aa6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16038264, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Carawagon Schreef:
-------------------------------------------------------
> . Een anti start systeem
> om de diefstal poging te dwarsbomen gecombineerd
> met een goed verborgen gps-tracker om je wagen te
> lokaliseren zal in de meeste gevallen afdoende
> moeten zijn. (En nou niet gaan denken aan james
> bond achtige types die met lood gevoerde
> containers gebruiken om gps signalen te storen)
Nog nooit van een gps jammer gehoord? Pastq in de siga aansteker en legt het gps signaal in een straal van 20 meter plat
-------------------------------------------------------
> . Een anti start systeem
> om de diefstal poging te dwarsbomen gecombineerd
> met een goed verborgen gps-tracker om je wagen te
> lokaliseren zal in de meeste gevallen afdoende
> moeten zijn. (En nou niet gaan denken aan james
> bond achtige types die met lood gevoerde
> containers gebruiken om gps signalen te storen)
Nog nooit van een gps jammer gehoord? Pastq in de siga aansteker en legt het gps signaal in een straal van 20 meter plat
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Goh, als het echt zo erg is met diefstal van Land Rovers zullen wij eerst maar eens beginnen met ze op slot te doen en overdag de sleutels er niet in te laten zitten.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
al een hoop wijzer PaNiek????
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
De Waldpiek Schreef:
-------------------------------------------------------
> al een hoop wijzer PaNiek????
Een hoop wel, maar daarmee weet ik nog niet of ik voldoende wijzer ben. Dus ga nog maar even door met de discussie a.u.b.
NL
-------------------------------------------------------
> al een hoop wijzer PaNiek????
Een hoop wel, maar daarmee weet ik nog niet of ik voldoende wijzer ben. Dus ga nog maar even door met de discussie a.u.b.
NL
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
hallo
ik sluit mijn landrover nooit af en heb een massa schakelaar en een aparte drukknop voor het starten
mochten ze willen inbreken voor spullen die er trouwens niet inliggen hoeven ze geen schade te maken
starten gaat niet via het contactslot maar moet met een schakelaar die je niet snel aanziet voor start schakelaar en doorverbinden van draden via contact gaat echt niet lukken
lijkt me afdoende om diefstal dusdanig te bemoeilijken
gr marcel
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2012 12:04 door M@rcel.
ik sluit mijn landrover nooit af en heb een massa schakelaar en een aparte drukknop voor het starten
mochten ze willen inbreken voor spullen die er trouwens niet inliggen hoeven ze geen schade te maken
starten gaat niet via het contactslot maar moet met een schakelaar die je niet snel aanziet voor start schakelaar en doorverbinden van draden via contact gaat echt niet lukken
lijkt me afdoende om diefstal dusdanig te bemoeilijken
gr marcel
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2012 12:04 door M@rcel.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
hallo
de gene die mijn fc wil gaan stelen ligt binnen 10 meter tegen de auto van de buurman op om dat dat kreng zo zwaar stuurt.
en dat er een gebruiks aanwijzing op de remmen zitten keer of 5 pompen voor ie het doet.
gr auke&fransien
de gene die mijn fc wil gaan stelen ligt binnen 10 meter tegen de auto van de buurman op om dat dat kreng zo zwaar stuurt.
en dat er een gebruiks aanwijzing op de remmen zitten keer of 5 pompen voor ie het doet.
gr auke&fransien
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
das ook lekker veilig, doe jezelf en je medeweggebruikers een plezier en kijk die remmen na!
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('03c5fcc23013fc325169d8743069fa33', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16039348, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('03c5fcc23013fc325169d8743069fa33', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16039348, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
doorverbinden van de draden op t contactslot mischien niet? maar mij lijkt dat je als je als je de auto wilt starten zonder werkend contactslot (zoals ik het een keer een vakantie lang had, en niemand die er raar van opkeek bij een supermarche ofzo) gewoon een losse redelijk dikke draad aan de ene kant tegen de plus van de accu en andere kant tegen de plus van de startmotor.
Wil je niet dat dat zomaar gebeurd maak je een slotje op je motorkap.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a38b98a9734b5007b0f043b0dae3d58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16039362, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Wil je niet dat dat zomaar gebeurd maak je een slotje op je motorkap.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a38b98a9734b5007b0f043b0dae3d58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16039362, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Slotje hoeft niet als je een massaschakelaar hebt. Toch?
PN
Rickske Schreef:
-------------------------------------------------------
> doorverbinden van de draden op t contactslot
> mischien niet? maar mij lijkt dat je als je als je
> de auto wilt starten zonder werkend contactslot
> (zoals ik het een keer een vakantie lang had, en
> niemand die er raar van opkeek bij een supermarche
> ofzo) gewoon een losse redelijk dikke draad aan de
> ene kant tegen de plus van de accu en andere kant
> tegen de plus van de startmotor.
>
> Wil je niet dat dat zomaar gebeurd maak je een
> slotje op je motorkap.
PN
Rickske Schreef:
-------------------------------------------------------
> doorverbinden van de draden op t contactslot
> mischien niet? maar mij lijkt dat je als je als je
> de auto wilt starten zonder werkend contactslot
> (zoals ik het een keer een vakantie lang had, en
> niemand die er raar van opkeek bij een supermarche
> ofzo) gewoon een losse redelijk dikke draad aan de
> ene kant tegen de plus van de accu en andere kant
> tegen de plus van de startmotor.
>
> Wil je niet dat dat zomaar gebeurd maak je een
> slotje op je motorkap.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
ik zit regelmatig in het bos als ik met de honden uitga dan bekruipt je idd het gevoel wel eens dat eenjoyrider aan de slag kan. Nu heb ik op de pluskabel naar de bobine een schakelaar gezet (die om de dashboard verlichting aan te zetten) dit in combinatie met de auto in zn tussenversnelling zetten geeft al en geruster gevoel. Uiteraard alleen geschikt voor benzineuitvoeringen.
Cor.
Cor.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Ik heb nog niemand een pedaalslot horen noemen, zoals de Clutch Claw clutch_claw_landrover.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e8e86ced83002d94e1df15bb9f5c8e48', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.centinel.org.uk%2Fimg%2Fcontent%2Fclutch_claw_landrover.jpg', 'http://www.centinel.org.uk/img/content/clutch_claw_landrover.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.centinel.org.uk%2Fimg%2Fcontent%2Fclutch_claw_landrover.jpg', '', 16040833, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nogmaals, er is een verschil tussen joyriders en autodieven; joyriders kun je redelijk makkelijk afschrikken met massa schakelaars en andere start onderbrekers, maar echte auto dieven stop je daar echt niet mee! Die kennen al die truukjes onderhand wel. De meest moderne auto's met de meest moderne anti diefstal systemen worden aan de lopende band gejat.
Maar maak ze het maar zo moeilijk mogelijk;
Auto in een afgesloten garage, met vier wielklemmen, clutch claw, lock op versnellingspook, stuurslot, massa schakelaar (met sleutel), GPS tracker, enz, enz, maar..... maak je geen illusies, als ze je auto echt willen hebben nemen ze 'm mee.
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eccae25797c5e00cb2df31303d7a7f45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16040833, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nogmaals, er is een verschil tussen joyriders en autodieven; joyriders kun je redelijk makkelijk afschrikken met massa schakelaars en andere start onderbrekers, maar echte auto dieven stop je daar echt niet mee! Die kennen al die truukjes onderhand wel. De meest moderne auto's met de meest moderne anti diefstal systemen worden aan de lopende band gejat.
Maar maak ze het maar zo moeilijk mogelijk;
Auto in een afgesloten garage, met vier wielklemmen, clutch claw, lock op versnellingspook, stuurslot, massa schakelaar (met sleutel), GPS tracker, enz, enz, maar..... maak je geen illusies, als ze je auto echt willen hebben nemen ze 'm mee.
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eccae25797c5e00cb2df31303d7a7f45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16040833, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
De Gyronef van professor barabas pakt alles, natuurlijk.
Maar als je de redelijk standaard Laro ingewikkeld te stelen maakt gaan ze vast 'n deur verder, zo uniek is ie nou ook weer niet.
Maar als je de redelijk standaard Laro ingewikkeld te stelen maakt gaan ze vast 'n deur verder, zo uniek is ie nou ook weer niet.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Minder opzichtig maar waarschijnlijk effectiever lijkt mij dit: [www.mudstuff.co.uk]
Marc
Marc
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Dat is ook een mooie idd.
gr Niels
gr Niels
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Minder opzichtig maar waarschijnlijk effectiever
> lijkt mij dit:
> [www.mudstuff.co.uk]
>
> Marc
Ik zou dan juist voor dat opzichtige ding kiezen Marc.
Als ze naar binnen kijken en dat pedaalslot zien zitten lopen ze misschien gelijk door.Dat scheelt weer inbraakschade.
Het effectieve van zo'n hydraulisch koppelingsslot heb ik grote vraagtekens bij.
Iedere handgeschakelde auto is te rijden zonder koppeling.
Stel je dat ding dus zo in dat je de koppeling niet in kan trappen dan kan je er dus nog steeds mee weg rijden en gewoon schakelen.
Stel je dat ding zo in dat de koppeling ontkoppelt is(Wat me niet goed lijkt voor het druklager en de diaphragmaveer als hij zo een paar dagen stilstaat.Alles staat dan konstant onder spanning) dan is het een kwestie van ff onder de auto duiken met een kniptang en de flexibele leiding naar de slave doorknippen. De koppeling komt dan op en kan je weer rijden.
De professionele dieven hou je daar dus ook niet mee tegen als ze hem echt willen hebben.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ac3dbe354f9a98f120ed22057d1c466', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16041326, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ea6808eef97e9787c5d84f8177c823e7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16041326, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Minder opzichtig maar waarschijnlijk effectiever
> lijkt mij dit:
> [www.mudstuff.co.uk]
>
> Marc
Ik zou dan juist voor dat opzichtige ding kiezen Marc.
Als ze naar binnen kijken en dat pedaalslot zien zitten lopen ze misschien gelijk door.Dat scheelt weer inbraakschade.
Het effectieve van zo'n hydraulisch koppelingsslot heb ik grote vraagtekens bij.
Iedere handgeschakelde auto is te rijden zonder koppeling.
Stel je dat ding dus zo in dat je de koppeling niet in kan trappen dan kan je er dus nog steeds mee weg rijden en gewoon schakelen.
Stel je dat ding zo in dat de koppeling ontkoppelt is(Wat me niet goed lijkt voor het druklager en de diaphragmaveer als hij zo een paar dagen stilstaat.Alles staat dan konstant onder spanning) dan is het een kwestie van ff onder de auto duiken met een kniptang en de flexibele leiding naar de slave doorknippen. De koppeling komt dan op en kan je weer rijden.
De professionele dieven hou je daar dus ook niet mee tegen als ze hem echt willen hebben.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ac3dbe354f9a98f120ed22057d1c466', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16041326, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ea6808eef97e9787c5d84f8177c823e7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16041326, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Tegen professionele dieven helpt niks, netzo min als je je tegen desperate dieven kan wapenen.
Dit dure mudstuff ding helpt natuurlijk wel als je je auto gewoonlijk van het slot laat staan. Nadat de dief de massa-onderbreking heeft ontdekt en de startmotor aan de gang heeft trapt ie de koppeling vrij en komt de koppeling niet meer op .... da's dus weer een @#&$%@ momentje.
Mij lijkt het overigens handiger om dus een kleine/trage retour op een mudstuff-achtige oplossing te kiezen, zo dat na een paar minuten de koppeling langzaam weer opkomt (met het risico dat de dief de auto met draaiende motor achterlaat en de auto alsnog gaat rijden ... uhh ook al niks dus).
Overigens is het mogelijk om zonder koppeling te rijden, maar dit kunstje is niet iedereen gegeven: ik vind het al lastig genoeg om zonder kracht of kraken de pook uit de versnelling te trekken, een volgende versnelling selecteren vraagt nog veel meer gevoel voor de techniek.
Beter dus toch iets van een stopsolenoïde die zonder de juiste ontgrendeling iedere keer weer ingrijpt.
Marc
Dit dure mudstuff ding helpt natuurlijk wel als je je auto gewoonlijk van het slot laat staan. Nadat de dief de massa-onderbreking heeft ontdekt en de startmotor aan de gang heeft trapt ie de koppeling vrij en komt de koppeling niet meer op .... da's dus weer een @#&$%@ momentje.
Mij lijkt het overigens handiger om dus een kleine/trage retour op een mudstuff-achtige oplossing te kiezen, zo dat na een paar minuten de koppeling langzaam weer opkomt (met het risico dat de dief de auto met draaiende motor achterlaat en de auto alsnog gaat rijden ... uhh ook al niks dus).
Overigens is het mogelijk om zonder koppeling te rijden, maar dit kunstje is niet iedereen gegeven: ik vind het al lastig genoeg om zonder kracht of kraken de pook uit de versnelling te trekken, een volgende versnelling selecteren vraagt nog veel meer gevoel voor de techniek.
Beter dus toch iets van een stopsolenoïde die zonder de juiste ontgrendeling iedere keer weer ingrijpt.
Marc
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
De meeste militaire land rovers met 2 tanks voorin hebben al een fuel selector switch, welke als je hem in het midden zet geen brandstof meer doorlaat.
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
nix moet, maar een losse + en een losse - kabel tegen de juiste contacten houden in de motorkap en hij loopt als een zonnetje, je kan zelfs nog voorgloeien als je daar zin aan hebt! Daarom, sluit je motorkap af als je dat wilt voorkomen.. (naturlijk met een losse meegebrachte accu kan je m van onder de wagen ook nog wel starten )
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c726ee1d8a1cf3ccd5f48ab3ff2e5fda', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16041784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c726ee1d8a1cf3ccd5f48ab3ff2e5fda', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16041784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: It takes a thief to catch a thief - Discussie uitnodiging
Dat deed ik in de LW wel eens, maar vind persoonlijk dat die switch nog iets teveel in het zicht zit (en iedereen die een beetje landrovers kent weet dat die er zit).
gr Niels
gr Niels