vastlopende remmen
vastlopende remmen
Beste medeprikkers,
Ik wilde gisteren de kruisjes van de LW smeren en vind het dan handig om de auto in "vrij" te hebben staan om de kruisjes een voor een op de juiste plaats te krijgen door de auto heen en weer te duwen. Tot mijn verbazing kreeg ik echter de LW met duwen niet van zijn plaats, ik had er een paar dagen terug nog mee gereden en een paar maanden terug waren bij de APK een paar remonderdelen vervangen. Bij verder onderzoek bleken de remmen aan te lopen. Het ging voornamelijk om het achteruit duwen, vooruit ging wel. Ik heb een voor een alle trommels los gehad en gekeken of er iets aan liep, de stelnok wat losser gezet en blijven proberen of ik de trommel vrij naar voren en naar achteren kon draaien. Met name het naar achter draaien van de trommel links voor bleef problematisch. De remblokken waren afgeschuind, ik heb links voor nog wat extra afgeschuind. Het viel ook op dat de veer voor de achterste remschoen links voor erg slap was, de windingen stonden niet open maar dicht, alsof er geen spanning op stond, echter bij controle van de achterste remschoenveer rechts voor bleek het niet veel anders. Ik vind het erg vervelend als iets niet werkt en ik begrijp niet waarom, heb echter toch het geheel weer dicht gemaakt en ben een stukje gaan rijden. Zoals ik al verwachte, had ik de stelnokken te ver losgedraaid en moest twee keer pompen om te remmen. Terug naar huis, de stelnokken weer correct afgesteld en nog een proefrit gemaakt. Alles werkt weer zoals het hoort, vooruit of achteruit kan ik kort remmen en dan de remmen loslaten, de auto loopt door vanwege zijn eigen massatraagheid, ook met de hand kan ik de auto weer vooruit en achteruit duwen. Het enige wat ik eigenlijk gedaan heb is de zaak open maken en weer dicht, ik heb geen feitelijke veranderingen aangebracht. Ik weet dus ook nog steeds niet wat er fout zat. Herkent iemand dit en weet diegene waardoor dit kwam?
Met dank,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eefa5ff6d648c8cede1dfb196d0a0036', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 16035534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Ik wilde gisteren de kruisjes van de LW smeren en vind het dan handig om de auto in "vrij" te hebben staan om de kruisjes een voor een op de juiste plaats te krijgen door de auto heen en weer te duwen. Tot mijn verbazing kreeg ik echter de LW met duwen niet van zijn plaats, ik had er een paar dagen terug nog mee gereden en een paar maanden terug waren bij de APK een paar remonderdelen vervangen. Bij verder onderzoek bleken de remmen aan te lopen. Het ging voornamelijk om het achteruit duwen, vooruit ging wel. Ik heb een voor een alle trommels los gehad en gekeken of er iets aan liep, de stelnok wat losser gezet en blijven proberen of ik de trommel vrij naar voren en naar achteren kon draaien. Met name het naar achter draaien van de trommel links voor bleef problematisch. De remblokken waren afgeschuind, ik heb links voor nog wat extra afgeschuind. Het viel ook op dat de veer voor de achterste remschoen links voor erg slap was, de windingen stonden niet open maar dicht, alsof er geen spanning op stond, echter bij controle van de achterste remschoenveer rechts voor bleek het niet veel anders. Ik vind het erg vervelend als iets niet werkt en ik begrijp niet waarom, heb echter toch het geheel weer dicht gemaakt en ben een stukje gaan rijden. Zoals ik al verwachte, had ik de stelnokken te ver losgedraaid en moest twee keer pompen om te remmen. Terug naar huis, de stelnokken weer correct afgesteld en nog een proefrit gemaakt. Alles werkt weer zoals het hoort, vooruit of achteruit kan ik kort remmen en dan de remmen loslaten, de auto loopt door vanwege zijn eigen massatraagheid, ook met de hand kan ik de auto weer vooruit en achteruit duwen. Het enige wat ik eigenlijk gedaan heb is de zaak open maken en weer dicht, ik heb geen feitelijke veranderingen aangebracht. Ik weet dus ook nog steeds niet wat er fout zat. Herkent iemand dit en weet diegene waardoor dit kwam?
Met dank,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eefa5ff6d648c8cede1dfb196d0a0036', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 16035534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Re: vastlopende remmen
Zoiets heb ik bij die van mij ook gehad, na wisselen van de remschoenen bleef ie maar aanlopen.
Uiteindelijk bleken de nieuwe remschoenen een mm breder te zijn dan de oude.
Randje eraf geveild en geen last meer gehad...
Jurgen
Uiteindelijk bleken de nieuwe remschoenen een mm breder te zijn dan de oude.
Randje eraf geveild en geen last meer gehad...
Jurgen
Re: vastlopende remmen
Hallo, dit is nog niet zo lang geleden ook voorbij gekomen op het forum, toen was de oplossing: Het afschuinen van de remschoenen zodat ze niet gaan happen..
Dus begin en eind van de remvoering met een vijl (of zo) weg vijlen (slijpen)
Gerrit.
Dus begin en eind van de remvoering met een vijl (of zo) weg vijlen (slijpen)
Gerrit.
Re: vastlopende remmen
Bedankt voor jullie meedenken
@ Alan: ik denk niet dat de veren in de verkeerde gaten zitten, heb ik wel aan gedacht maar ik zie geen andere gaten war ze zouden kunnen zitten
@ Gerrit: vroeger moest je die dingen altijd zelf afschuinen, vandaar dat ik daar al naar gekeken had
@ Jurgen: die kende ik nog niet. Op dit moment gaat alles goed, maar mochten de remmen weer eens aanlopen dat zal ik dat ook in mijn overwegingen meenemen
Met vriendelijke groet,
John
@ Alan: ik denk niet dat de veren in de verkeerde gaten zitten, heb ik wel aan gedacht maar ik zie geen andere gaten war ze zouden kunnen zitten
@ Gerrit: vroeger moest je die dingen altijd zelf afschuinen, vandaar dat ik daar al naar gekeken had
@ Jurgen: die kende ik nog niet. Op dit moment gaat alles goed, maar mochten de remmen weer eens aanlopen dat zal ik dat ook in mijn overwegingen meenemen
Met vriendelijke groet,
John
Re: vastlopende remmen
John,
Vandaag dezelfde ervaring opgedaan, voor het eerst een relatief grote afstand gereden met mijn ninety 2,5 td ,ongeveer 80 km, bij zachtjes remmen hoorde ik al een onregelmatig geluid, maar tijdens uitrijden voor een stoplicht kwam ik steeds vrij abrupt tot stilstand.
Na een poosje een constante snelheid gereden te hebben gestopt en aan de trommels gevoeld, links achter handwarm rechtsachter bloedheet deze loopt dus aan en zal eraf moeten.
Kan waarschijnlijk wel goed zien waar de trommel de voering raakt, zodat ik hier een mooi schuin kantje aan kan maken.
Zal de resultaten hier opschrijven.
Gr.,Chris
Vandaag dezelfde ervaring opgedaan, voor het eerst een relatief grote afstand gereden met mijn ninety 2,5 td ,ongeveer 80 km, bij zachtjes remmen hoorde ik al een onregelmatig geluid, maar tijdens uitrijden voor een stoplicht kwam ik steeds vrij abrupt tot stilstand.
Na een poosje een constante snelheid gereden te hebben gestopt en aan de trommels gevoeld, links achter handwarm rechtsachter bloedheet deze loopt dus aan en zal eraf moeten.
Kan waarschijnlijk wel goed zien waar de trommel de voering raakt, zodat ik hier een mooi schuin kantje aan kan maken.
Zal de resultaten hier opschrijven.
Gr.,Chris