Visco tussenbak defect ???

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Range Rover Rob

Visco tussenbak defect ???

Bericht door Range Rover Rob »

Beste Landrover liefhebbers,
betreft: Rangerover 3.5V8EFI automaat hoog laag en Viscosper bj. 1987

ik zou graag wat wijze raad van jullie willen ontvangen van de techneuten onder ons.
Het volgende.
Ik heb het sterke vermoeden dat mijn Visco tussen bak defect is. Dat is de bak waar onder anderen de sper automatisch geregeld wordt.
Het symptoom is dat als ik sterk naar links of naar rechts stuur ik van onder de vooras een metalen klonk geluid hoor. Net alsof mijn steek as een paar tandjes overslaat. De wielen wringen ook op het wegdek. Ook hoor ik (als de auto warm is) wat gerommel bij de automatische bak en alleen bij het wegrijden.

Nu heb ik de auto thuis als test op vier bokken gezet zodat de vier wielen vrij van de bodem kunnen draaien. Dat doen ze ook keurig want al ik de automaat op D van Drive
zet gaan de de vier wielen keurig draaien. Als ik dan een achterwiel met mijn laarzen tegen houdt dan werk ook het links-rechts differentieel want het tegengehouden wiel staat stil en het
andere wiel gaat sneller draaien. Dit werkt zowel voor als achter.
Zet ik de auto met de achterwielen op de grond en de twee voorwielen in de lucht dan DRAAIEN de voorwielen in de lucht niet en probeert de auto via de achterwielen( op de grond)
van de bokken te rijden. Hetzelfde gebeurt als ik de setting omdraai en de voorwielen op de grond zet en de achterwielen los. Achterwielen draaien niet en de voorwielen proberen
van de bok te rijden. Met andere woorden de wielen vrij in de lucht draaien NIET.

Nu is de vraag wat betekent dit ?

alvast dank voor jullie hulp.

RRRob
Ian RookRover

Re: Visco tussenbak defect ???

Bericht door Ian RookRover »

Zoals je het nu test zal de auto ook met werkende visco sper van de bokken willen rijden. Hij detecteert namelijk snelheidsverschil tussen de voor- en achteras en dus gaat ie het diff blokkeren. Zo hoort het te werken.

Om er achter te komen of je visco permanent geblokkeerd en dus stuk is, moet je 1 wiel op krikken, de tussenbak in neutraal zetten en dan dat wiel rond proberen te draaien met een wielmoersleutel o.i.d. Als het een voorwiel is dat je van de grond hebt gekrikt kun je denk ik ook nog de handrem erop zetten om te voorkomen dat je de wagen van de krik af duwt. Het moet mogelijk zijn het wiel te draaien, maar dit moet behoorlijk zwaar gaan. Als het niet lukt om het wiel rond te krijgen is je visco geblokkeerd. Als het heel makkelijk gaat dan doet ie helemaal niks meer en is ie ook stuk.

Ian.
RRRob

Bericht door RRRob »

Hallo Ian,

bedankt voor je snelle reactie. Als ik het goed begrijp moet het kleine pookje (tussenbak) in neutraal. In welke stand moet de automatenbak bij deze test ??
Laat ff weten dan ga ik het morgen meteen proberen en geef je feed back.

RRRob
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Rob,

De stand van je automaat maakt niet zoveel uit, maar zet hem maar in de N. Weet je zeker dat je een viscosper hebt, dit is namalik niet originaal bij een 87 er Rr.

Groet Frank
Plaats reactie