Nu ik toch bezig ben met de ruitenwissers. Ik heb inmiddels een andere ruitenwisser motor.
Ik heb hem getest en hij werkt! Alleen de snelle stand werkt niet, dit werkte bij mijn oude ook niet.
Ik heb de schakelaar ook vervangen omdat die af en toe weigerde. Ik denk dus dat het probleem ergens in de bekabeling zit.
De draden van de schakelaar gaan het langs het schutbord richting zekeringenkast? En daar komen de draden die naar het motortje gaan ook weer vandaan.
Waar gaan deze draden heen? En wat kan de rede zijn dat de snelle stand het niet doet?
2e34cb9.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9791b8c8f346a1a153b04d001b11398e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2F2e34cb9.jpg', 'http://i48.tinypic.com/2e34cb9.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi48.tinypic.com%2F2e34cb9.jpg', '', 16027767, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2012 13:12 door Maarten Bossenbroek.
Opgelost!!! Probleem snelle stand ruitenwisser
Re: Probleem snelle stand ruitenwisser
Hoi Maarten,
Kijk eens op de volgende handleiding:
[www.landroverweb.com]
hoofdstuk 86,blz. 70
Met nummer 48, iets links van het midden onderaan, zie je de Wiper motor.
[picasaweb.google.com]
Met rood omcirkeld is de motor aangegeven.
Op de motor zitten 5 draden,
- G is Green en daar staat de 12 volt op als het contact is ingeschakeld
- NLG Licht-Bruin/groen is een van de geschakelde draden
- ULG Licht-Blauw/groen is een van de geschakelde draden
- RLG Licht-Rood/groen is een van de geschakelde draden
- B is zwart en is de massa.
Als de ruitenwisser in ruststand staat, zijn de drie NLG, ULG enRLG draden waarschijnlijk spanningsloos.
Zet je stand een aan, gaat een van de draden naar 12 volt en volgt een andere draad (de rem-draad) zodra de motor uit ruststand is. Deze draad zorgt ervoor dat de motor in ruststand wordt kortgesloten en meteen stopt.
De overgebleven draad is dan voor de hoge snelheid. Er zit geen "stekkerwerk" tussen de stekkers van de wissermotor en die van de bedieningsschakelaar, dus alle draden zou je moeten kunnen doormeten.
Probeer eens te meten.
Succes en sleutel ze,
Jos
Kijk eens op de volgende handleiding:
[www.landroverweb.com]
hoofdstuk 86,blz. 70
Met nummer 48, iets links van het midden onderaan, zie je de Wiper motor.
[picasaweb.google.com]
Met rood omcirkeld is de motor aangegeven.
Op de motor zitten 5 draden,
- G is Green en daar staat de 12 volt op als het contact is ingeschakeld
- NLG Licht-Bruin/groen is een van de geschakelde draden
- ULG Licht-Blauw/groen is een van de geschakelde draden
- RLG Licht-Rood/groen is een van de geschakelde draden
- B is zwart en is de massa.
Als de ruitenwisser in ruststand staat, zijn de drie NLG, ULG enRLG draden waarschijnlijk spanningsloos.
Zet je stand een aan, gaat een van de draden naar 12 volt en volgt een andere draad (de rem-draad) zodra de motor uit ruststand is. Deze draad zorgt ervoor dat de motor in ruststand wordt kortgesloten en meteen stopt.
De overgebleven draad is dan voor de hoge snelheid. Er zit geen "stekkerwerk" tussen de stekkers van de wissermotor en die van de bedieningsschakelaar, dus alle draden zou je moeten kunnen doormeten.
Probeer eens te meten.
Succes en sleutel ze,
Jos
Re: Probleem snelle stand ruitenwisser
Het gaat bij mij om een 24v versie.
Zit het daar hetzelfde?
De draden van de schakelaar en die van de motor verdwijnen namelijk in een donker gat in het dashbord......
Die zouden dus aan elkaar moeten zitten?
Zit het daar hetzelfde?
De draden van de schakelaar en die van de motor verdwijnen namelijk in een donker gat in het dashbord......
Die zouden dus aan elkaar moeten zitten?
Re: Probleem snelle stand ruitenwisser
Hoi Maarten,
Volgens deze opmerking:
[landrover.startpagina.nl]
is het schema nagenoeg gelijk.
Blijkbaar zit hem het verschil alleen in de 24 volt lampjes, relais en motortjes (OK de startmotor is een wat grotere motor) die "ergens" verstopt zitten.
Dat de kabel in een gat midden op het schutbord verdwijnt is normaal bij een Defender. Dit is een voordeel bij de fabricage, omdat de RHD of LHD uitvoering pas op het allerlaatste kan worden bepaald c.q. omgebouwd van LHD naar RHD vice versa. De kabelboom kan dan van rechts naar links worden omgezet, zonder al te veel moeite (voor de doorgewinterde sleutelaar natuurlijk).
De vermelde kleurencombinaties zouden dus ook voor de 24Volt uitvoering moeten gelden. Ook zullen de ruitenwisser draadjes door dat gat in het schutboard verdwijnen, in het motorcompartiment even opduiken en dan uiteindelijk naar de wissermotor vertrekken.
Meet de diverse draadjes maar eens even door. Die waar altijd de 12 Volt op staat (Groen) moet in ieder geval goed zijn, die van de langzame snelheid ook en de "remdraad" moet ook goed zijn. Een van de drie licht gekleurde draden moet toch onderbroken zijn. Vooral omdat je de schakelaar al hebt vervangen.
Succes en sleutel ze,
Jos
Volgens deze opmerking:
[landrover.startpagina.nl]
is het schema nagenoeg gelijk.
Blijkbaar zit hem het verschil alleen in de 24 volt lampjes, relais en motortjes (OK de startmotor is een wat grotere motor) die "ergens" verstopt zitten.
Dat de kabel in een gat midden op het schutbord verdwijnt is normaal bij een Defender. Dit is een voordeel bij de fabricage, omdat de RHD of LHD uitvoering pas op het allerlaatste kan worden bepaald c.q. omgebouwd van LHD naar RHD vice versa. De kabelboom kan dan van rechts naar links worden omgezet, zonder al te veel moeite (voor de doorgewinterde sleutelaar natuurlijk).
De vermelde kleurencombinaties zouden dus ook voor de 24Volt uitvoering moeten gelden. Ook zullen de ruitenwisser draadjes door dat gat in het schutboard verdwijnen, in het motorcompartiment even opduiken en dan uiteindelijk naar de wissermotor vertrekken.
Meet de diverse draadjes maar eens even door. Die waar altijd de 12 Volt op staat (Groen) moet in ieder geval goed zijn, die van de langzame snelheid ook en de "remdraad" moet ook goed zijn. Een van de drie licht gekleurde draden moet toch onderbroken zijn. Vooral omdat je de schakelaar al hebt vervangen.
Succes en sleutel ze,
Jos