Kachel in 110
Re: Kachel in 110
Hoi Hans,
Volgens mij heeft de TD 4 dezelfde kachel voor wat betreft de behuizing, alleen met de aansluitpijpen horizontaal naar buiten i.p.v. recht naar beneden zoals in de oude kachels.
Voordeel van deze kachel is dat deze een hogere capaciteit heeft t.o.v. de oude (High Density Aluminium Matrix).
Je moet wel speciale slangen ervoor hebben. Deze hebben een extra bocht bovenaan.
Kijk eens op bladzijde 626 en 632 van deze partslist:
[www.landroverweb.com]
Nogmaals. ik ken de TD4 niet zo goed en neem aan dat de behuizing van de kachel hetzelfde zal zijn. Ik heb zo een kachel eens in mijn handen gehad, met zo een nieuwe matrix, maar de eigenaar was nergens te vinden om deze af te rekenen. Ik hoop zo een HD Matrix ook nog eens te scoren.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Volgens mij heeft de TD 4 dezelfde kachel voor wat betreft de behuizing, alleen met de aansluitpijpen horizontaal naar buiten i.p.v. recht naar beneden zoals in de oude kachels.
Voordeel van deze kachel is dat deze een hogere capaciteit heeft t.o.v. de oude (High Density Aluminium Matrix).
Je moet wel speciale slangen ervoor hebben. Deze hebben een extra bocht bovenaan.
Kijk eens op bladzijde 626 en 632 van deze partslist:
[www.landroverweb.com]
Nogmaals. ik ken de TD4 niet zo goed en neem aan dat de behuizing van de kachel hetzelfde zal zijn. Ik heb zo een kachel eens in mijn handen gehad, met zo een nieuwe matrix, maar de eigenaar was nergens te vinden om deze af te rekenen. Ik hoop zo een HD Matrix ook nog eens te scoren.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Wat ik vernomen heeft is een TD 4 kachel compakter, maar pest het tegen het schutbord?
Nou, mijn TD4 kachel ziet er heel anders uit als de kachel in de Td5.
Het is dus vooral de vraag of de aansluiting op het "main bulkhead" min of meer gelijk is.
De kachel zit ± op dezelfde plek dus verder zou het ± moeten passen.
De knoppen binnen zijn natuurlijk anders en je moet het trek-duw systeem ook op de kachel afstemmen.
Winst van de TD4: veel warmte (maar moeizaam regelbaar in het begin-traject).
Vrij veel "wind" en een koelwaterzijdige kraan dus 's zomers geen sluip-warmte.
Marc
Het is dus vooral de vraag of de aansluiting op het "main bulkhead" min of meer gelijk is.
De kachel zit ± op dezelfde plek dus verder zou het ± moeten passen.
De knoppen binnen zijn natuurlijk anders en je moet het trek-duw systeem ook op de kachel afstemmen.
Winst van de TD4: veel warmte (maar moeizaam regelbaar in het begin-traject).
Vrij veel "wind" en een koelwaterzijdige kraan dus 's zomers geen sluip-warmte.
Marc
Ideetje? Misschien is die nieuwe (veel effectievere) matrix wel in te bouwen in een oude behuizing, dan heb je geen problemen met plaatsing en aansluiting op het schutbord...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Zat ik ook net aan te denken, en dan inclusief de aanjager, wand dat is standaard ook drie keer niks.
Ik denk dat je als je de aanjager ook wilt beter het geheel neemt en aanpast. Of de nieuwe matrix past is ook de vraag want de nieuwe kachel zit in een andere behuizing. Bovendien is sowieso de kachel-opzet van de nieuwe kachel anders en is het dus de vraag of de effectiviteit van een en ander niet inzakt als je er teveel aan gaat klussen.
Mbt de effectiviteit van de ventilatie:
Ik las ook al eens bedenkingen mbt de doorgang in het schutbord – dat schijnt een bottle-neck te zijn (erger nog want een flessehals is altijd nog redelijk gestroomlijnd) dus als je aan de gang gaat kijk dan ook, of misschien zelfs als eerste, daar naar.
Marc
Mbt de effectiviteit van de ventilatie:
Ik las ook al eens bedenkingen mbt de doorgang in het schutbord – dat schijnt een bottle-neck te zijn (erger nog want een flessehals is altijd nog redelijk gestroomlijnd) dus als je aan de gang gaat kijk dan ook, of misschien zelfs als eerste, daar naar.
Marc
Je kunt zonder al teveel problemen een aluminium warmtewisselaar in de oude behuizing zetten; die zijn niet extreem duur als je ze in uk besteld.. Kwestie van verwijderen en een partijtje popnagels uitboren, vervangen en weer nieuwe popnagels erin.
Als je dan de rubberen afdichtingen gelijk controleerd (meestal vervangen) en een nieuwe pakking tussen bulkhead en kachel doet, dan heb je ineens een veel efficientere kachel.
De ventilator op zich is niets mis mee; hij kan alleen zijn lucht niet kwijt.De grootste beperking zijn de uitstroomopeningen in de vroege one-ten. Richting voorruit is erg klein en hebben (veel) weerstand. Zelfde geld voor de vents in de voetenbak. Als je die vents vervangt door iets met een (veel) grotere diameter sta je verbaasd van de hoeveelheid warme lucht die je ineens hebt..... Je kunt het eenvoudig even testen door ze er simpelweg af te schroeven.
Kant en klare recepten vind je als je even op dit onderwerp zoekt... is heel recent nog een draadje over geweest.
Overigens wil ook de centrifugaalrotor van de ventilator weleens los lopen. deze zit met een kleine imbus vast op de as. Heb diverse malen gezien dat deze inbus losloopt, waardoor de as los in de rotor draait......
Gerrit
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ideetje? Misschien is die nieuwe (veel
> effectievere) matrix wel in te bouwen in een oude
> behuizing, dan heb je geen problemen met plaatsing
> en aansluiting op het schutbord...
Als je dan de rubberen afdichtingen gelijk controleerd (meestal vervangen) en een nieuwe pakking tussen bulkhead en kachel doet, dan heb je ineens een veel efficientere kachel.
De ventilator op zich is niets mis mee; hij kan alleen zijn lucht niet kwijt.De grootste beperking zijn de uitstroomopeningen in de vroege one-ten. Richting voorruit is erg klein en hebben (veel) weerstand. Zelfde geld voor de vents in de voetenbak. Als je die vents vervangt door iets met een (veel) grotere diameter sta je verbaasd van de hoeveelheid warme lucht die je ineens hebt..... Je kunt het eenvoudig even testen door ze er simpelweg af te schroeven.
Kant en klare recepten vind je als je even op dit onderwerp zoekt... is heel recent nog een draadje over geweest.
Overigens wil ook de centrifugaalrotor van de ventilator weleens los lopen. deze zit met een kleine imbus vast op de as. Heb diverse malen gezien dat deze inbus losloopt, waardoor de as los in de rotor draait......
Gerrit
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ideetje? Misschien is die nieuwe (veel
> effectievere) matrix wel in te bouwen in een oude
> behuizing, dan heb je geen problemen met plaatsing
> en aansluiting op het schutbord...
Gents,
om de verwarring kleiner te maken of groter,
de AAP817 is de matrix voor het oude type, de matrix van het nieuwe type past niet (ik weet het uit ervaring, had zelf de verkeerde laten komen)
de nieuwe matrix is een cm of 3a4 te hoog.
dus alleen de gehele unit vervangen is een optie.
Het verhaal van G-man heb ik ook uitgevoerd en de schuim afdichtingen meteen vervangen door "gesloten cellenschuim" te koop oa. in DenHaag bij Haaglanden Rubber BV
Gr Spycke
om de verwarring kleiner te maken of groter,
de AAP817 is de matrix voor het oude type, de matrix van het nieuwe type past niet (ik weet het uit ervaring, had zelf de verkeerde laten komen)
de nieuwe matrix is een cm of 3a4 te hoog.
dus alleen de gehele unit vervangen is een optie.
Het verhaal van G-man heb ik ook uitgevoerd en de schuim afdichtingen meteen vervangen door "gesloten cellenschuim" te koop oa. in DenHaag bij Haaglanden Rubber BV
Gr Spycke
Hey Spycke.... Klopt, de matrix van de latere modellen matrix is groter.
Bearmach heeft echter geruime tijd een aluminium versie van de AAP817 verkocht. Die heeft een hogere capaciteit als de stalen versie.
Dit was de BA2370 (gebogen aansluiting) of de BA2380 (rechte pijpjes)
Paddocks heeft hem niet meer, maar bij lrparts en rimmerbross kom ik hem nog wel tegen.
[www.lrparts.net]
Groeten, Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2012 22:14 door G-men (Gargamel).
Bearmach heeft echter geruime tijd een aluminium versie van de AAP817 verkocht. Die heeft een hogere capaciteit als de stalen versie.
Dit was de BA2370 (gebogen aansluiting) of de BA2380 (rechte pijpjes)
Paddocks heeft hem niet meer, maar bij lrparts en rimmerbross kom ik hem nog wel tegen.
[www.lrparts.net]
Groeten, Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2012 22:14 door G-men (Gargamel).