Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Hallo,
Ik heb een RRC uit 1985 gekocht met een benzinemotor waar ik een LPG installatie in wil laten bouwen. Heeft iemand tips voor mij waar ik aan moet denken?
Thanks!
Ik heb een RRC uit 1985 gekocht met een benzinemotor waar ik een LPG installatie in wil laten bouwen. Heeft iemand tips voor mij waar ik aan moet denken?
Thanks!
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Hangt veel van je budget af, je kan het zo gek maken als je zelf wilt of ga je juist voor een budget systeem?, maar ik zou je gewoon laten adviseren bij de lpg inbouwbedrijven wat die je bieden in je budget omdat je namelijk gekeurde onderdelen nodig hebt. (ik ga er vanuit dat je nog geen lpg vermelding hebt)
Zo heb je tegenwoordig lpg injectie, of dampgasinjectie wat erg mooi is, maar ook kostbaar.
Hier zijn veel mensen erg te spreken over een impco systeem met mixer, wordt ook veel op amerikaane v8-en gebruikt.
Ook zijn er goede ervaringen met gewone omvl verdampers.
Succes
Groet, Tom
Zo heb je tegenwoordig lpg injectie, of dampgasinjectie wat erg mooi is, maar ook kostbaar.
Hier zijn veel mensen erg te spreken over een impco systeem met mixer, wordt ook veel op amerikaane v8-en gebruikt.
Ook zijn er goede ervaringen met gewone omvl verdampers.
Succes
Groet, Tom
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Ik neem aan dat je een originele '85 hebt met carburateurs? Dan loont het niet om een ingewikkelde hypermoderne installatie te nemen, maar gewoon een betrouwbare, degelijke en betaalbare installatie met 2 mengstukjes. Ben je voor rond € 1000,- tot € 1200,- klaar. De mijne staat nu bij HPO in Oostelbeers, goede ervaringen, doet veel Land Rovers en andere V8'en
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
ik was daarvoor een gelijk bedrag kwijt in hengelo bij van der helm autogas.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81a04ab31de85c0d01cdd45965dea400', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16020378, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81a04ab31de85c0d01cdd45965dea400', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16020378, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Waar je aan moet denken? Of je het zelf wil doen of wil laten doen. En bedenken of je een onderbouw tank wil of een inbouw tank. En vervolgens dan op welke plaats.
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Sluit me aan bij Bart. Ik heb bij HPO al meerdere tanks in laten bouwen (ook nu staat er weer eentje). Altijd netjes en je kan zelf aangeven waar hij op moet letten (plaatsing vulnippel, knopje, tank, type tank, etc).
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad een originele uit 1985 met twee carburateurs.
Heeft iemand misschien ook ervaringen met een bedrijf meer in het noorden ? Ik woon namelijk bij Groningen. (daar waar laatst een leuk feestje gevierd is)
Anders vind ik het ook geen probleem om het verderop te zoeken.
Zou het nog aan te raden zijn om aanpassingen ten doen aan de motor als er gas geïnstalleerd word? kleppen oid?
Heeft iemand misschien ook ervaringen met een bedrijf meer in het noorden ? Ik woon namelijk bij Groningen. (daar waar laatst een leuk feestje gevierd is)
Anders vind ik het ook geen probleem om het verderop te zoeken.
Zou het nog aan te raden zijn om aanpassingen ten doen aan de motor als er gas geïnstalleerd word? kleppen oid?
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Niet nodig, gas erin en zorgen dat je ontsteking goed is. Daarna gaan lachen
.

Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Bedankt Tom. Ik lach al vanaf het moment dat ik de auto kon kopen! Wat een gave auto! Maar op gas ga ik nog harder lachen....
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Volgns mij zit er een inbouw station in hoogeveen met goede recenties onder de v8 rijders. Anders weet ik het helaas ook niet.
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
je kunt ook eens verstaan bij dakarcars in Westerbork! heb ik persoonlijk hele goede ervaringen mee.. geen aandelen! succes en veel plezier met je RRC
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
En hoe zit het met om een gebruikte LPG installatie uit een RRC in een andere RRC over te zetten?
Mag en kan dit bijvoorbeeld?
Mag en kan dit bijvoorbeeld?
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Jeroen heeft een gebruikte lpg set net uit zijn 101 FC gehaald (ook 3,5ltr V8 carburateurs) en gaat deze te koop zetten........
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Dit mag niet zonder meer. Het tankcertificaat moet nog bij de tank zijn. De vulslang moet volgens mij nieuw zijn en overal moeten de juiste goedkeuringsnummers instaan (bij oudere installaties vaak niet het geval)
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Ik zou DMI in Groningen afraden, duur en niet flexibel, maar Olyve is assen ben ik zeer over te spreken, niet de allergoedkoopste maar wel om de hoek ( mocht je nog eens terug moeten altijd makkelijk) en netjes ingebouwd.
Gr. Bowy ook op gas
Gr. Bowy ook op gas
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Tank max. 10 jaar en er moeten 67R-01 nummers in staan. En inderdaad nieuwe vulslang. Inbouw eisen staan op diverse websites.
gr, Bart
gr, Bart
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Ben inmiddels bij Olijve geweest. Rekenen 1150 euro voor gasinstallatie en afmelden bij RDW. Inderdaad niet de goedkoopste denk ik, maar viel mij niet tegen.
Ik ga niet voor een gebruikte omdat ik het zelf niet in wil bouwen en toch maar op zeker ga.
Ik ga niet voor een gebruikte omdat ik het zelf niet in wil bouwen en toch maar op zeker ga.
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Als je voor de standaard setup gaat met mengstukken op de carburateurs, dan moet je toch eens de BLOS variabele mixer overwegen. [www.corrado.com.pl] Is iets duurder dan de mengstukken, maar loopt zoveel beter. Qua verbruik doe ik er ongeveer een halve kilometer meer mee op de liter.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Wim, Ik heb wat gegoogled op BLOS maar kan niet echt goed zien wat het is, komt er een andere verdamper op of zijn het alleen andere mengstukjes? Het merk is BRC geloof ik. Werkt het ook met efi of alleen met carbs?
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Bart,
De BLOS mixer is alleen een vervanging voor mengstukjes en werkt dus met een normale verdamper. Het werkt precies als een cv carburateur. Door de venturiwerking ontstaat er een vacuum achter/boven het membraan waar de schuif aanhangt. Deze trekt de schuif verder open naarmate de luchtstroom groter wordt. De schuif is zo dik dat deze een gasbuis omvat waarin een V-vormige opening zit. Dus naarmate de schuif verder omhoog gaat, kan er door de steeds groter wordende V-opening meer gas aangezogen worden. Het is eigenlijk te simpel voor woorden.
De auto is stationair veel mooier af te stellen en op vol gas krijgt hij duidelijk meer LPG binnen en dus meer vermogen. het loopt gewoon over de hele range mooier en zuiniger.
Dat hij op vol gas meer LPG binnen krijgt heb ik met Megajolt datalogging vastgesteld. Hier heb ik namelijk een breedbandlambdasonde aan gekoppeld en kan de lucht/brandstofverhouding netjes aflezen. Het is niet alleen "voor mijn gevoel"
12-05-28_02.jpg --> mod_embed_images_loadimage('27025c792b930278974afe824a4b7664', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-q-Kn_6Wl8qg%2FT8OpYFSossI%2FAAAAAAAAA8o%2FMjKteiijhj4%2Fs640%2F12-05-28_02.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-q-Kn_6Wl8qg/T8OpYFSossI/AAAAAAAAA8o/MjKteiijhj4/s640/12-05-28_02.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-q-Kn_6Wl8qg%2FT8OpYFSossI%2FAAAAAAAAA8o%2FMjKteiijhj4%2Fs640%2F12-05-28_02.jpg', '', 16025476, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2012 21:19 door Wim Janssen.
De BLOS mixer is alleen een vervanging voor mengstukjes en werkt dus met een normale verdamper. Het werkt precies als een cv carburateur. Door de venturiwerking ontstaat er een vacuum achter/boven het membraan waar de schuif aanhangt. Deze trekt de schuif verder open naarmate de luchtstroom groter wordt. De schuif is zo dik dat deze een gasbuis omvat waarin een V-vormige opening zit. Dus naarmate de schuif verder omhoog gaat, kan er door de steeds groter wordende V-opening meer gas aangezogen worden. Het is eigenlijk te simpel voor woorden.
De auto is stationair veel mooier af te stellen en op vol gas krijgt hij duidelijk meer LPG binnen en dus meer vermogen. het loopt gewoon over de hele range mooier en zuiniger.
Dat hij op vol gas meer LPG binnen krijgt heb ik met Megajolt datalogging vastgesteld. Hier heb ik namelijk een breedbandlambdasonde aan gekoppeld en kan de lucht/brandstofverhouding netjes aflezen. Het is niet alleen "voor mijn gevoel"
12-05-28_02.jpg --> mod_embed_images_loadimage('27025c792b930278974afe824a4b7664', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-q-Kn_6Wl8qg%2FT8OpYFSossI%2FAAAAAAAAA8o%2FMjKteiijhj4%2Fs640%2F12-05-28_02.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-q-Kn_6Wl8qg/T8OpYFSossI/AAAAAAAAA8o/MjKteiijhj4/s640/12-05-28_02.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-q-Kn_6Wl8qg%2FT8OpYFSossI%2FAAAAAAAAA8o%2FMjKteiijhj4%2Fs640%2F12-05-28_02.jpg', '', 16025476, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2012 21:19 door Wim Janssen.
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Ik sta ook op het punt van (zelf) inbouwen, en ik ga ook voor de BLOS-versie. Daarbij heb ik wel een 4-barrel carb, waar dus een hoed/plenum opkomt met een buis naar één kant. Daar de BLOS-verdeler op en vervolgens een open luchtfilter.
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Wim,
Heb je nog iets speciaals moeten doen, of er gewoon tussen gezet. Heb de BLOS al tijdje in huis liggen, maar nog niet ingebouwd. Nog iets afstellen oid of regelt dit zichzelf dmv aanzuiging?
Jodi
Heb je nog iets speciaals moeten doen, of er gewoon tussen gezet. Heb de BLOS al tijdje in huis liggen, maar nog niet ingebouwd. Nog iets afstellen oid of regelt dit zichzelf dmv aanzuiging?
Jodi
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Als ik jou was zou ik even langs een LPG boer gaan en hem even netjes laten afstellen op de viergasmeter. Voor de rest is er niets spannends aan. Ik kan je vertellen dat je jezelf tekort doet met elke dag die je langer wacht met inbouwen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Wim,
Bedankt voor de tip. Ga er komende weken eens werk van maken.
Jodi
Bedankt voor de tip. Ga er komende weken eens werk van maken.
Jodi
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Hoi
Klinkt wel interessant die Blos, maar zou de 123/lpg dan geen betere keuze zijn? [www.123ignition.nl]
Groet Frank
Klinkt wel interessant die Blos, maar zou de 123/lpg dan geen betere keuze zijn? [www.123ignition.nl]
Groet Frank
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Onlang lpg in mijn dfender laten bouwen bij NL Autogas in Oirschot. Ff googlen of op marktplaats kijken.
Keurig netjes en snel klaar, inclusief keuring en kenteken aanpassing. Nieuwe onderdelen, tank van70 a 80 liter naar keuze en dat alles voor 925 incl btw
Mvg,
Dennis
Keurig netjes en snel klaar, inclusief keuring en kenteken aanpassing. Nieuwe onderdelen, tank van70 a 80 liter naar keuze en dat alles voor 925 incl btw
Mvg,
Dennis
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Misschien, maar je moet wel een lambdasonde monteren en een aantal draadjes leggen. Verder meen ik ooit een prijs van ca. 300,- Euro te hebben gezien zonder montage en lambdasensor. De BLOS mixer kost 125,- Euro en installeer je in 10 min.
verder lees ik hier [www.volvokv.nl] net dat hij schijnbaar uit productie gaat.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
verder lees ik hier [www.volvokv.nl] net dat hij schijnbaar uit productie gaat.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Voor de liefhebbers.
De BLOS mixer is momenteel(na een tijdje weg te zijn geweest) weer te verkrijgen via e-bay uk.
Klikkerdeklik
Ik was al een tijdje op zoek naar dat ding,en hij is alleen nog te verkrijgen in Polen(ondanks dat het een Italiaans fabrikaat is),maar ik kon nergens een Poolse webshop vinden die hem had.
Ik hem hem dus net besteld bij PMX.PL
Wim, die prijs van de 123LPG klopt wel. Daar had ik een tijdje terug ook al serieus over nagedacht,maar was me toch te duur.
Edit: Nu ik jou linkje lees over de 123LPG die misschien uit produktie gaat ben ik blij dat ik die keus niet gemaakt heb.
De BLOS mixer is zo simpel dat er weinig aan kapot kan. En de simpele oplossingen zijn soms toch de beste.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee8bad3d0499674fbcb37d2d10cf3b8b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16028379, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0bb1110a4770408bb07059e8addc38b8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16028379, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2012 21:02 door Eric&Betty Boop.
De BLOS mixer is momenteel(na een tijdje weg te zijn geweest) weer te verkrijgen via e-bay uk.
Klikkerdeklik
Ik was al een tijdje op zoek naar dat ding,en hij is alleen nog te verkrijgen in Polen(ondanks dat het een Italiaans fabrikaat is),maar ik kon nergens een Poolse webshop vinden die hem had.
Ik hem hem dus net besteld bij PMX.PL
Wim, die prijs van de 123LPG klopt wel. Daar had ik een tijdje terug ook al serieus over nagedacht,maar was me toch te duur.
Edit: Nu ik jou linkje lees over de 123LPG die misschien uit produktie gaat ben ik blij dat ik die keus niet gemaakt heb.
De BLOS mixer is zo simpel dat er weinig aan kapot kan. En de simpele oplossingen zijn soms toch de beste.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee8bad3d0499674fbcb37d2d10cf3b8b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16028379, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0bb1110a4770408bb07059e8addc38b8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16028379, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2012 21:02 door Eric&Betty Boop.
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Eric,
PMX.PL is inderdaad die poolse verdeler waar ik hem ook vandaan heb. Spreekt prima engels en de communicatie verliep bij mij probleemloos.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
PMX.PL is inderdaad die poolse verdeler waar ik hem ook vandaan heb. Spreekt prima engels en de communicatie verliep bij mij probleemloos.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
bij diezelfde HPO heb je voor 300 meer ook een nette onderbouwer met vervangende benzinetank. Voor mij was het behoud van de originele bagage ruimte die extra 300 meer dan waard.
En loopt idd. als een trein op LPG
Groet, Wilberth
En loopt idd. als een trein op LPG
Groet, Wilberth
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Prijzen liggen wel ongeveer zo. Ik ga echter wel een beetje met Bart mee.
Je moet je ook afvragen hoever je wilt gaan mbt dit soort systemen. Een "ouderwets" conventioneel systeem zal prima voldoen bij normaal gebruik op een standaard V8.
Wil je echt perfectioneren, dan zijn er veel meer zaken om ook eens naar te kijken als alleen het LPG systeem.
Ik denk zelfs dat het investeren van de "bespaarde" centjes in het optimaliseren van de ontsteking meer rendement oplevert. Vaak willen zaken als stroomverdeler/vervroeger/kabels/bobin nog weleens versleten zijn of veel speling hebben, en een goed getimede vonk is m.i. toch wel een eerste vereiste als je met LPG rijdt. Laatste wat je wilt is een backfire, die zijn echt niet goed voor je motor.
Gerrit
Je moet je ook afvragen hoever je wilt gaan mbt dit soort systemen. Een "ouderwets" conventioneel systeem zal prima voldoen bij normaal gebruik op een standaard V8.
Wil je echt perfectioneren, dan zijn er veel meer zaken om ook eens naar te kijken als alleen het LPG systeem.
Ik denk zelfs dat het investeren van de "bespaarde" centjes in het optimaliseren van de ontsteking meer rendement oplevert. Vaak willen zaken als stroomverdeler/vervroeger/kabels/bobin nog weleens versleten zijn of veel speling hebben, en een goed getimede vonk is m.i. toch wel een eerste vereiste als je met LPG rijdt. Laatste wat je wilt is een backfire, die zijn echt niet goed voor je motor.
Gerrit
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
John,
Denk trouwens wel na over de gewenste actieradius en dus de grootte van de tank. Bij een gebruik van 1:4,5 tot 1:5 en een tankvulling van 80% is het snel op. Ik weet niet wat je plannen zijn met die auto, maar als je LPG wilt inbouwen, wil je waarschijnlijk meer kilometers gaan maken. Als je regelmatig in het buitenland komt, is het vinden van een LPG pomp niet zo voor de hand liggend als hier in Nederland, dus neem die inhoud goed in overweging.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Denk trouwens wel na over de gewenste actieradius en dus de grootte van de tank. Bij een gebruik van 1:4,5 tot 1:5 en een tankvulling van 80% is het snel op. Ik weet niet wat je plannen zijn met die auto, maar als je LPG wilt inbouwen, wil je waarschijnlijk meer kilometers gaan maken. Als je regelmatig in het buitenland komt, is het vinden van een LPG pomp niet zo voor de hand liggend als hier in Nederland, dus neem die inhoud goed in overweging.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
hallo Wim,
ten eerste bedankt voor alle tips, overigens iedereen die gereageerd heeft tot nu toe.
Ik wil er inderdaad kilometers mee gaan maken, meestal naar Zweden. Dus moet ik met de actieradius rekening houden. Overigens is er in Zweden geen lpg te krijgen dus moet ik daar weer aan de benzine....
ten eerste bedankt voor alle tips, overigens iedereen die gereageerd heeft tot nu toe.
Ik wil er inderdaad kilometers mee gaan maken, meestal naar Zweden. Dus moet ik met de actieradius rekening houden. Overigens is er in Zweden geen lpg te krijgen dus moet ik daar weer aan de benzine....
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Jawel hoor, alleen niet zoveel. Dus is die grote actieradius weer belangrijk.
[www.zweden.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
[www.zweden.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Wim, gebruik jij het blos mengstuk in combinatie met een omvl verdamper, of volstaat een standaard verdamper?
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Wat is forum (en vooral de prikkers) toch geweldig! Wist ik dus niet en weer wat geleerd! Thanks!
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
jaja, dat zeggen ze in frankrijk ook, alleen is daar 50% van de mogelijke stations gewoon "en panne" en dat wordt logischerwijs niet opgelost voor die anderhalve nederlander die er per jaar langs komt.
Voor serieuze reizen is in mijn optiek een onderbouw voor thuis en een set extra benzine tanks onder de sills (in tegenstelling tot de van nature ronde LPG tanks kun je benzine tanks wel in prettige vormen bouwen) een weliswaar niet goedkope, maar wel goede en plezierige oplossing. Als het je niet boeit dat die tanks aan de zijkant zichtbaar zijn zou ik daar gewoon een paar lpg tanks neerhangen. Let wel op dat ze daar nogal zichtbaar zijn en vrij gemakkelijk als rock-slider gaan dienen als je even niet oplet. (ook zijn er in het verleden wel inbouwers gesignaleerd die niet te beroerd zijn om een stukje kokerbalk weg te snijden uit je koets om plaats te maken, zeker ook niet fraai).
Maar goed, succes met de overwegingen en veel plezier met je range
Groet, Wilberth
(de mijn doet het hier in NL overigens vrij constant tussen de 1:5 en 1:6 gemiddeld, beetje afhankelijk van het gebruik over die 350 km die mijn tank haalt, maar goed dat ligt misschien weer aan mijn bandenmaat die een keurig originele 205r80 is. Grotere banden geven in ieder geval op de teller minder km terug hoewel dat in echte km natuurlijk niet zo hoeft te zijn.)
Voor serieuze reizen is in mijn optiek een onderbouw voor thuis en een set extra benzine tanks onder de sills (in tegenstelling tot de van nature ronde LPG tanks kun je benzine tanks wel in prettige vormen bouwen) een weliswaar niet goedkope, maar wel goede en plezierige oplossing. Als het je niet boeit dat die tanks aan de zijkant zichtbaar zijn zou ik daar gewoon een paar lpg tanks neerhangen. Let wel op dat ze daar nogal zichtbaar zijn en vrij gemakkelijk als rock-slider gaan dienen als je even niet oplet. (ook zijn er in het verleden wel inbouwers gesignaleerd die niet te beroerd zijn om een stukje kokerbalk weg te snijden uit je koets om plaats te maken, zeker ook niet fraai).
Maar goed, succes met de overwegingen en veel plezier met je range
Groet, Wilberth
(de mijn doet het hier in NL overigens vrij constant tussen de 1:5 en 1:6 gemiddeld, beetje afhankelijk van het gebruik over die 350 km die mijn tank haalt, maar goed dat ligt misschien weer aan mijn bandenmaat die een keurig originele 205r80 is. Grotere banden geven in ieder geval op de teller minder km terug hoewel dat in echte km natuurlijk niet zo hoeft te zijn.)
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prijzen liggen wel ongeveer zo. Ik ga echter wel
> een beetje met Bart mee.
> Je moet je ook afvragen hoever je wilt gaan mbt
> dit soort systemen. Een "ouderwets" conventioneel
> systeem zal prima voldoen bij normaal gebruik op
> een standaard V8.
> Wil je echt perfectioneren, dan zijn er veel meer
> zaken om ook eens naar te kijken als alleen het
> LPG systeem.
> Ik denk zelfs dat het investeren van de
> "bespaarde" centjes in het optimaliseren van de
> ontsteking meer rendement oplevert. Vaak willen
> zaken als stroomverdeler/vervroeger/kabels/bobin
> nog weleens versleten zijn of veel speling hebben,
> en een goed getimede vonk is m.i. toch wel een
> eerste vereiste als je met LPG rijdt. Laatste wat
> je wilt is een backfire, die zijn echt niet goed
> voor je motor.
>
> Gerrit
Na de inbouw van de lpg installatie heb ik de onsteking volledig vervangen door een elektrische variant. Kabels en bougies vernieuwd. Daarna liep de motor werkelijk als een zonnetje.
Dennis.
-------------------------------------------------------
> Prijzen liggen wel ongeveer zo. Ik ga echter wel
> een beetje met Bart mee.
> Je moet je ook afvragen hoever je wilt gaan mbt
> dit soort systemen. Een "ouderwets" conventioneel
> systeem zal prima voldoen bij normaal gebruik op
> een standaard V8.
> Wil je echt perfectioneren, dan zijn er veel meer
> zaken om ook eens naar te kijken als alleen het
> LPG systeem.
> Ik denk zelfs dat het investeren van de
> "bespaarde" centjes in het optimaliseren van de
> ontsteking meer rendement oplevert. Vaak willen
> zaken als stroomverdeler/vervroeger/kabels/bobin
> nog weleens versleten zijn of veel speling hebben,
> en een goed getimede vonk is m.i. toch wel een
> eerste vereiste als je met LPG rijdt. Laatste wat
> je wilt is een backfire, die zijn echt niet goed
> voor je motor.
>
> Gerrit
Na de inbouw van de lpg installatie heb ik de onsteking volledig vervangen door een elektrische variant. Kabels en bougies vernieuwd. Daarna liep de motor werkelijk als een zonnetje.
Dennis.
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Ik heb inderdaad een OMVL verdamper, maar wat noem jij een standaard verdamper?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Range Rover Classic benzine ombouwen naar LPG. Tips?
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb inderdaad een OMVL verdamper
Is dat een R90/E toevallig?
-------------------------------------------------------
> Ik heb inderdaad een OMVL verdamper
Is dat een R90/E toevallig?