Toch verwarming in die 110........
Toch verwarming in die 110........
Heb van de zomer de verwarmingsmatrixbehuizing opengeboord, man wat zitten daar veel popnagels in. Ik denk dat inderdaad de klep die de lucht langs de matrix stuurt of juist niet, net niet helemaal goed af sloot. Denk dat nu opgelost te hebben, het kabeltje stond vermoedelijk verkeerd afgesteld, want ik heb continue warme lucht op de snelweg, met dank aan de medeprikkers (Benno, Hans, Frans, Sander, Joachim, Jacob, Andrew, Dirk, Marc en anderen) die meegedacht hebben!
Blijft nog een zwak punt, als ik bij een stoplicht stil sta zakt de warmte flink, zou dat komen omdat de waterpomp dan minder stuwt?
Met dank,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c242a31cbe7949fea44b1027e8618adc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 16003965, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Blijft nog een zwak punt, als ik bij een stoplicht stil sta zakt de warmte flink, zou dat komen omdat de waterpomp dan minder stuwt?
Met dank,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c242a31cbe7949fea44b1027e8618adc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 16003965, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Re: Toch verwarming in die 110........
John,
Ik denk dat de mindere opbrengst bij het stoplicht een optelsom is van allerlei kleine zaken - de verwarming blijft nu eenmaal krap bemeten (wacht maar af tot het echt koud is).
Iets mindere doorstroming, sowieso minder warmte productie, maar wellicht ook iets minder lucht doorstroming (immers: de lucht die je naar binnen blaast moet ook weer ergens weg - het zou mij niet verbazen als dat makkelijker gaat als je rijdt).
Je zou voor het mooi een echt nauwkeurige motor-thermometer moeten hebben (dan kan je ook met meer kennis van zaken een slabbetje voor de radiator hebben), en verder schijnt een verdubbelde matrix ook veel helpen (maar je hebt die heater-box nu net weer dicht) – omdat alles erg krap is moet je eigenlijk alles aanpakken: dubbele matrix, de doorvoer door het schutbord, verdeling van de warme lucht, de afvoer uit de auto, de klep etc..
Marc
Ik denk dat de mindere opbrengst bij het stoplicht een optelsom is van allerlei kleine zaken - de verwarming blijft nu eenmaal krap bemeten (wacht maar af tot het echt koud is).
Iets mindere doorstroming, sowieso minder warmte productie, maar wellicht ook iets minder lucht doorstroming (immers: de lucht die je naar binnen blaast moet ook weer ergens weg - het zou mij niet verbazen als dat makkelijker gaat als je rijdt).
Je zou voor het mooi een echt nauwkeurige motor-thermometer moeten hebben (dan kan je ook met meer kennis van zaken een slabbetje voor de radiator hebben), en verder schijnt een verdubbelde matrix ook veel helpen (maar je hebt die heater-box nu net weer dicht) – omdat alles erg krap is moet je eigenlijk alles aanpakken: dubbele matrix, de doorvoer door het schutbord, verdeling van de warme lucht, de afvoer uit de auto, de klep etc..
Marc
Re: Toch verwarming in die 110........
Heb zelf toevallig afgelopen weekend ook het kachelhuis losgemaakt en alle schuimdelen (voor zover die er nog waren) vervangen door nieuw crepla foam. Het blijft natuurlijk een radiator die er in zit. Daar moet je lucht doorheen duwen om de warmteoverdracht te krijgen. Rijdend gaat dat natuurlijk vanzelf, maar bij stilstand wordt die lucht er minder doorheen geperst. Eigenlijk hetzelfde idee, maar dan omgekeerd als bij de grote radiator. Als je in de zomer in de file staat loopt de temperatuur van het koelsysteem op omdat er geen koudere lucht door de radiator stroomt. Heb je het eens geprobeerd met de blower? Die geeft de ingaande lucht dan ook weer wat snelheid.
De kachel blijft wat aan de kleine kant. Het is net of je met een aansteker een fabriekshal wil verwarmen.
groeten
Joachim
De kachel blijft wat aan de kleine kant. Het is net of je met een aansteker een fabriekshal wil verwarmen.
groeten
Joachim
Re: Toch verwarming in die 110........
Tuurlijk is die heater matrix wat klein, maar met voldoende flow door dat ding, gaat redelijk.
John, heb jij je heater tussen de stoelen nog? En de achtercabine, waaruit bestaat dat? Wat ik nog wel eens doe als het serieus koud is, is een doek spannen achter de voorstoelen om de rest af te sluiten, hoeft dat ook niet opgewarmd te worden. Ideaal, in combinatie met die tweede heater tussen de stoelen (waar ik natuurlijk al lang de uitgang richting de laadruimte uitgehaald heb) wordt het snel erg lekker warm (bij -10 buiten)
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met inzakken van de warme lucht (heb je de blower aanstaan, en zo ja op welke stand): dat zou bijna duiden op het niet goed ontlucht hebben van je koelsysteem.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
John, heb jij je heater tussen de stoelen nog? En de achtercabine, waaruit bestaat dat? Wat ik nog wel eens doe als het serieus koud is, is een doek spannen achter de voorstoelen om de rest af te sluiten, hoeft dat ook niet opgewarmd te worden. Ideaal, in combinatie met die tweede heater tussen de stoelen (waar ik natuurlijk al lang de uitgang richting de laadruimte uitgehaald heb) wordt het snel erg lekker warm (bij -10 buiten)
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met inzakken van de warme lucht (heb je de blower aanstaan, en zo ja op welke stand): dat zou bijna duiden op het niet goed ontlucht hebben van je koelsysteem.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Toch verwarming in die 110........
Hoi,
De matrix in de kachel is veel te grof en veel te kort. De lucht die verwarmd moet worden is er al langs voordat deze echt opgewarmd is. Omdat de matrix erg grof is heb je veel minder oppervlak voor warmte afgifte.
Die nieuwe matrixes met aluminium kern, zijn heel fijnmazig en er gaat door elk luchtkanaaltje maar heel weinig lucht. Resultaat, veel betere opwarming van de lucht.
Wat betreft het stilvallen van de lucht, zit het rubber blok tussen de kachel en de carrosserie er wel goed tussen. Bij het rijden waait er ook nog lucht naar het kanaal/ventilator in. Bij stilstand moet de ventilator alles doen. Ik hoop dat die goed draait.
Heb je de boel goed ontlucht. Dit is en blijft een probleempunt bij deze verwarmingen. Ik heb daarvoor bij de montage van de matrix deze al helemaal opgevuld met koelvloeistof, een paar kurkjes er op en toen de kurk er af en meteen de slang er op gezet.
Eigenlijk zou je zo een ontluchtingskraantje van een verwarming op het bovenste (lees voorste) pijpje moeten monteren. Is wat soldeerwerk en een klein gaatje boren.
Bij mij komt er nog eens zo een nieuwe matrix in. Kost GBp 35,- wat werk en slangen verleggen c.q. nieuwe slangen monteren. De aansluiting loopt hierbij n.l. horizontaal naar buiten i.p.v. verticaal zoals bij de oude Matrix.
Succes en sleutel ze,
Jos
De matrix in de kachel is veel te grof en veel te kort. De lucht die verwarmd moet worden is er al langs voordat deze echt opgewarmd is. Omdat de matrix erg grof is heb je veel minder oppervlak voor warmte afgifte.
Die nieuwe matrixes met aluminium kern, zijn heel fijnmazig en er gaat door elk luchtkanaaltje maar heel weinig lucht. Resultaat, veel betere opwarming van de lucht.
Wat betreft het stilvallen van de lucht, zit het rubber blok tussen de kachel en de carrosserie er wel goed tussen. Bij het rijden waait er ook nog lucht naar het kanaal/ventilator in. Bij stilstand moet de ventilator alles doen. Ik hoop dat die goed draait.
Heb je de boel goed ontlucht. Dit is en blijft een probleempunt bij deze verwarmingen. Ik heb daarvoor bij de montage van de matrix deze al helemaal opgevuld met koelvloeistof, een paar kurkjes er op en toen de kurk er af en meteen de slang er op gezet.
Eigenlijk zou je zo een ontluchtingskraantje van een verwarming op het bovenste (lees voorste) pijpje moeten monteren. Is wat soldeerwerk en een klein gaatje boren.
Bij mij komt er nog eens zo een nieuwe matrix in. Kost GBp 35,- wat werk en slangen verleggen c.q. nieuwe slangen monteren. De aansluiting loopt hierbij n.l. horizontaal naar buiten i.p.v. verticaal zoals bij de oude Matrix.
Succes en sleutel ze,
Jos
Re: Toch verwarming in die 110........
Misschien een wat idioot antwoord,..
maar als je op de rem trapt tijdens rijden komt de koudere en zwaardere lucht ook naar voren in de auto en stuwt de warme lucht naar achteren
grtn
RoLandRover
maar als je op de rem trapt tijdens rijden komt de koudere en zwaardere lucht ook naar voren in de auto en stuwt de warme lucht naar achteren
grtn
RoLandRover
Re: Toch verwarming in die 110........
twee bochtjes halen bij de automaterialenzaak en kort stukje slang en klemmetjes, en klaar ben je.
Wat zou volgens jou het voordeel van rechte pijpjes zijn? Ontluchten? Makkelijker weinig verlies krijgen bij het vullen/ontluchten?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Wat zou volgens jou het voordeel van rechte pijpjes zijn? Ontluchten? Makkelijker weinig verlies krijgen bij het vullen/ontluchten?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Toch verwarming in die 110........
RoLandrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien een wat idioot antwoord,..
>
> maar als je op de rem trapt tijdens rijden komt de
> koudere en zwaardere lucht ook naar voren in de
> auto en stuwt de warme lucht naar achteren
>
> grtn
>
> RoLandRover
Echt idioot is dit antwoord niet – alleen denk ik niet dat het met de huidige buitentemperaturen al erg opvallend optreedt.
Ik heb in mijn 110 HT achterin een vloertje op 30 cm en daaronder kan het gewoon een ijskast blijven, de lucht daar direct boven warmt ook niet heel vlot op en als je remt voel je een koude tocht langsrollen.
Marc
-------------------------------------------------------
> Misschien een wat idioot antwoord,..
>
> maar als je op de rem trapt tijdens rijden komt de
> koudere en zwaardere lucht ook naar voren in de
> auto en stuwt de warme lucht naar achteren
>
> grtn
>
> RoLandRover
Echt idioot is dit antwoord niet – alleen denk ik niet dat het met de huidige buitentemperaturen al erg opvallend optreedt.
Ik heb in mijn 110 HT achterin een vloertje op 30 cm en daaronder kan het gewoon een ijskast blijven, de lucht daar direct boven warmt ook niet heel vlot op en als je remt voel je een koude tocht langsrollen.
Marc
Re: Toch verwarming in die 110........
John, ook ik heb de kachel kortgeleden geheel gedemonteerd en opnieuw gemonteerd met de nodige aanpassingen, nu werkt de kachel behoorlijk goed.
Heb je de matrix aan beide zijden voorzien van afdichtend schuim? De ruimte aan beide zijden die ik moest opvullen was dik 10 mm per kant. Daarnaast heb ik de aansluiting op het schutbord goed afgedicht en de bovenplaat van de kachelbak/dash vervangen door een RVS plaat met nieuw schuim ter voorkoming van condensatie en als isolatie. Daarnaast het koelsysteem goed ontlucht.
Al met al wordt het nu lekker warm, echter alleen maar in het voorste compartiment, op de achterbank is het fris en helemaal achterin koud. Beter dan dit wordt het naar mijn idee niet met deze kachel. Ik zou nog wel veel verbetering aan kunnen brengen aan verdere isolatie en tochtbestrijding van de auto zelf.
Ook bij mij is de warmteopbrengst minder wanneer ik stilsta en ik denk dat dat idd komt doordat de waterpomp minder snel draait. Laatst met 3500 kg aan de trekhaak, dus flink belastte motor, een iets warmere kachel. Dat betekent naar mijn idee dat de initiële warmte van het blok ook een rol speelt. Heb je een diesel dan is die warmte per definitie minder omdat een diesel een efficiëntere, lees minder warme, verbranding heeft.
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f106d8902b12454e3520127f0616a431', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 16004769, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Heb je de matrix aan beide zijden voorzien van afdichtend schuim? De ruimte aan beide zijden die ik moest opvullen was dik 10 mm per kant. Daarnaast heb ik de aansluiting op het schutbord goed afgedicht en de bovenplaat van de kachelbak/dash vervangen door een RVS plaat met nieuw schuim ter voorkoming van condensatie en als isolatie. Daarnaast het koelsysteem goed ontlucht.
Al met al wordt het nu lekker warm, echter alleen maar in het voorste compartiment, op de achterbank is het fris en helemaal achterin koud. Beter dan dit wordt het naar mijn idee niet met deze kachel. Ik zou nog wel veel verbetering aan kunnen brengen aan verdere isolatie en tochtbestrijding van de auto zelf.
Ook bij mij is de warmteopbrengst minder wanneer ik stilsta en ik denk dat dat idd komt doordat de waterpomp minder snel draait. Laatst met 3500 kg aan de trekhaak, dus flink belastte motor, een iets warmere kachel. Dat betekent naar mijn idee dat de initiële warmte van het blok ook een rol speelt. Heb je een diesel dan is die warmte per definitie minder omdat een diesel een efficiëntere, lees minder warme, verbranding heeft.
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f106d8902b12454e3520127f0616a431', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 16004769, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Re: Toch verwarming in die 110........
Hoi Sander,
De horizontale (aan de nieuwe heatermatrix) of de verticale (aan de oude heatermatrix) aansluitbuizen maken in principe niks uit. De oude kun je echter nog voorzien van een gesoldeerde kraag met daarin de schroefdraad van een ontluchtingskraantje (zo een oude kleine metalen uitvoering).
De nieuwe matrix heeft kunststof aan- en afvoerpijpen die recht naar buiten steken en daar kun je niks meer op aanbrengen, behalve de slang. Je zou een koperen stuk leiding in de slang kunnen zetten en daarin een ontluchtingskraan zetten Eventueel een haakse uitvoering en de ontluchtingskraan recht naar boven op het hoogste punt.
Op de sloop (Franse auto's) heb ik wel eens van ontluchtingsschroefjes gezien die in een stukje leiding zaten (kunststof) en dus tussen een hoog gelegen slang zat. Het ontluchten is ook voor moderne auto's vaak een probleem en kan behoorlijk wat ellende (lees koppakkingen) kosten, omdat de warmte in het blok niet verdeeld wordt.
Groeten en sleutel ze,
Jos
De horizontale (aan de nieuwe heatermatrix) of de verticale (aan de oude heatermatrix) aansluitbuizen maken in principe niks uit. De oude kun je echter nog voorzien van een gesoldeerde kraag met daarin de schroefdraad van een ontluchtingskraantje (zo een oude kleine metalen uitvoering).
De nieuwe matrix heeft kunststof aan- en afvoerpijpen die recht naar buiten steken en daar kun je niks meer op aanbrengen, behalve de slang. Je zou een koperen stuk leiding in de slang kunnen zetten en daarin een ontluchtingskraan zetten Eventueel een haakse uitvoering en de ontluchtingskraan recht naar boven op het hoogste punt.
Op de sloop (Franse auto's) heb ik wel eens van ontluchtingsschroefjes gezien die in een stukje leiding zaten (kunststof) en dus tussen een hoog gelegen slang zat. Het ontluchten is ook voor moderne auto's vaak een probleem en kan behoorlijk wat ellende (lees koppakkingen) kosten, omdat de warmte in het blok niet verdeeld wordt.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Re: Toch verwarming in die 110........
Hoi Boelo,
Inderdaad, de auto van voor tot achter warm maken zal niet lukken. Dit komt ook nog eens omdat er aan de achterkant meestal geen ontluchting aanwezig is, zoals bij normale auto's meestal achter de kunststof bumpers wordt gedaan. Je drukt zo wel een beetje warme lucht naar achter, echter heb je geen circulatie van lucht.
Er zijn van die "flap" of lamellen roostertjes van ik dacht 12 cm breed en ongeveer 4 cm hoog. Zo een zou je boven de achterdeur kunnen zetten. Als de kachel dan blaast, worden de deuren bij het glas niet naar buiten gedrukt (is helaas niet veel voor nodig) en gaat de koude lucht achter de auto uit.Op die manier krijg je een beetje luchtstroom van warme lucht.
Bijkomstigheid van zo een lamellenrooster is dat de deuren ook makkelijker sluiten omdat de lucht makkelijk weg kan.
Bijgesloten voor de ideevorming een rooster, maar dit is vierkant. Er zijn ook kleinere (minder hoog) bij de karwei b.v.:
[kunststoffen.nedco.nl]
Ze geven aan dat het een rooster van 110 x 54 mm is, maar het plaatje toont een vierkante uitvoering.
Ik heb zo een lamellenrooster al eens op een defender gezien. De lamellen bestonden volgens mij uit rubber flappen en lagen iets terug naar de binnenkant van de auto.
Voor een Defender echt warm te krijgen zal er een extra kachel bij moeten. Iets uit een andere auto kan ook en dan achterin ergens monteren. We hebben in onze Mazda MX-5 een kachel zitten, waar je een hele bus mee warm stookt. Dit is gedaan om het toch warm te hebben als je met het dak open aan het rijden bent. Zo een kachel zou je in de Defender erbij moeten zetten. De andere Mazda's zullen ook wel een goede kachel hebben. Een kleine en compacte kachel is er een van een Suzuki Alto (dat vierkante model) maar die vindt je nauwelijks op de sloop omdat deze karretjes maar blijven lopen. Mijn vrouw heeft er een gehad en de kachel die daar in zat was ook heel goed en bovendien na 100 meter begon dat ding al echte warmte af te geven (ben je met je Defender al een stuk verder dacht ik zo).
Groeten en sleutel ze.
Jos
Inderdaad, de auto van voor tot achter warm maken zal niet lukken. Dit komt ook nog eens omdat er aan de achterkant meestal geen ontluchting aanwezig is, zoals bij normale auto's meestal achter de kunststof bumpers wordt gedaan. Je drukt zo wel een beetje warme lucht naar achter, echter heb je geen circulatie van lucht.
Er zijn van die "flap" of lamellen roostertjes van ik dacht 12 cm breed en ongeveer 4 cm hoog. Zo een zou je boven de achterdeur kunnen zetten. Als de kachel dan blaast, worden de deuren bij het glas niet naar buiten gedrukt (is helaas niet veel voor nodig) en gaat de koude lucht achter de auto uit.Op die manier krijg je een beetje luchtstroom van warme lucht.
Bijkomstigheid van zo een lamellenrooster is dat de deuren ook makkelijker sluiten omdat de lucht makkelijk weg kan.
Bijgesloten voor de ideevorming een rooster, maar dit is vierkant. Er zijn ook kleinere (minder hoog) bij de karwei b.v.:
[kunststoffen.nedco.nl]
Ze geven aan dat het een rooster van 110 x 54 mm is, maar het plaatje toont een vierkante uitvoering.
Ik heb zo een lamellenrooster al eens op een defender gezien. De lamellen bestonden volgens mij uit rubber flappen en lagen iets terug naar de binnenkant van de auto.
Voor een Defender echt warm te krijgen zal er een extra kachel bij moeten. Iets uit een andere auto kan ook en dan achterin ergens monteren. We hebben in onze Mazda MX-5 een kachel zitten, waar je een hele bus mee warm stookt. Dit is gedaan om het toch warm te hebben als je met het dak open aan het rijden bent. Zo een kachel zou je in de Defender erbij moeten zetten. De andere Mazda's zullen ook wel een goede kachel hebben. Een kleine en compacte kachel is er een van een Suzuki Alto (dat vierkante model) maar die vindt je nauwelijks op de sloop omdat deze karretjes maar blijven lopen. Mijn vrouw heeft er een gehad en de kachel die daar in zat was ook heel goed en bovendien na 100 meter begon dat ding al echte warmte af te geven (ben je met je Defender al een stuk verder dacht ik zo).
Groeten en sleutel ze.
Jos
Re: Toch verwarming in die 110........ Het rooster
Hoi,
Heb nog even gezocht en het ventilatierooster is de STC1346, origineel Landrover. Kijk eens naar:
[www.brit-car.co.uk]
Vroeger was dit de MWC3141 en wordt hier en daar nog aangeboden.
Groeten,
Jos
Heb nog even gezocht en het ventilatierooster is de STC1346, origineel Landrover. Kijk eens naar:
[www.brit-car.co.uk]
Vroeger was dit de MWC3141 en wordt hier en daar nog aangeboden.
Groeten,
Jos
Re: Toch verwarming in die 110........
Ik heb, naast een nieuwe matrix destijds de uitblaasmondjes in de voetenbak vervangen door draaibare.
Gemaakt van een deksel van een kabeldoos (attema, zonder schroefjes en van zacht pvc) en twee 45mm hard pvc bochtjes. (knietjes)
(beetje krap) Gat in deksel maken en de pvc bochten erdoor steken. Twee gaatjes op de juiste plek en je kunt de originele gaatjes gebruiken.
Spul mat-zwart verven en ziet er super uit.
Doordat ze 360 graden zijn kun je wel een luchtstroom creeren; ook al omdat er een veel groter volume uitkomt als met de standaard uitblaas. (veel grotere diameter) E.e.a. is naar wens te regelen met de hebdel.
Uiteraard is deze lucht iets minder warm, maar dat win je makkelijk terug door de grotere stroming en volume.
Bijkomend voordeel is dat je ze kunt richten op de deuren, waardoor deze ook niet meer beslaan. Modificatie met zijroosters is dan ook niet meer nodig.....
Overigens gaf het vervangen van de visco-fan door een electrische (thermostaat gestuurd) ook een flinke verbetering mbt opwarmen en vooral ook verwarming.
Visco heeft toch een duidelijke overcapaciteit aan koelen met kouder weer. En dat merk je weer direct in de kachel.
Gerrit
Gemaakt van een deksel van een kabeldoos (attema, zonder schroefjes en van zacht pvc) en twee 45mm hard pvc bochtjes. (knietjes)
(beetje krap) Gat in deksel maken en de pvc bochten erdoor steken. Twee gaatjes op de juiste plek en je kunt de originele gaatjes gebruiken.
Spul mat-zwart verven en ziet er super uit.
Doordat ze 360 graden zijn kun je wel een luchtstroom creeren; ook al omdat er een veel groter volume uitkomt als met de standaard uitblaas. (veel grotere diameter) E.e.a. is naar wens te regelen met de hebdel.
Uiteraard is deze lucht iets minder warm, maar dat win je makkelijk terug door de grotere stroming en volume.
Bijkomend voordeel is dat je ze kunt richten op de deuren, waardoor deze ook niet meer beslaan. Modificatie met zijroosters is dan ook niet meer nodig.....
Overigens gaf het vervangen van de visco-fan door een electrische (thermostaat gestuurd) ook een flinke verbetering mbt opwarmen en vooral ook verwarming.
Visco heeft toch een duidelijke overcapaciteit aan koelen met kouder weer. En dat merk je weer direct in de kachel.
Gerrit
Re: Toch verwarming in die 110........
Hoi Gerrit,
Heb je een foto? lijkt mij een welkome aanvulling op de verwarming/doorstroming.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Heb je een foto? lijkt mij een welkome aanvulling op de verwarming/doorstroming.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Re: Toch verwarming in die 110........
's Winters een slabbetje (= radiator-muff) voorbinden – ik haal 'm er zelfs zomers niet af, rol 'm alleen op (ik trek geen zware karren, doe je dat wel let dan op de temperaturen). Verwacht geen wonderen, maar het helpt weer een beetje.
Zelfs al warmt de motor 's winters een beetje op als je echt vermogen vraagt, de radiator + visco zijn zo efficient dat je binnen kunt voelen wanneer de thermostaat open gaat, met een dicht slabbetje verdwijnt dit effect. Een slabbetje zorgt daarnaast dat het ietsje warmer onder de motorkap blijft.
En verder: het blijft een marginaal gebeuren de verwarming van een 110 (behalve bij de Puma), alles is zo krap bemeten dat er maar weinig mis hoeft te gaan en warmte wordt iets virtueels ... mijn ervaring was dat de Td5 wel warm werd .... toen ie nieuw was .... (ik dacht toen nog "wat zeuren ze toch" – een beetje vervuiling zo hier en daar, en een beetje oefening mbt zuinig rijden en hij wordt nooit meer warm.
Marc
Zelfs al warmt de motor 's winters een beetje op als je echt vermogen vraagt, de radiator + visco zijn zo efficient dat je binnen kunt voelen wanneer de thermostaat open gaat, met een dicht slabbetje verdwijnt dit effect. Een slabbetje zorgt daarnaast dat het ietsje warmer onder de motorkap blijft.
En verder: het blijft een marginaal gebeuren de verwarming van een 110 (behalve bij de Puma), alles is zo krap bemeten dat er maar weinig mis hoeft te gaan en warmte wordt iets virtueels ... mijn ervaring was dat de Td5 wel warm werd .... toen ie nieuw was .... (ik dacht toen nog "wat zeuren ze toch" – een beetje vervuiling zo hier en daar, en een beetje oefening mbt zuinig rijden en hij wordt nooit meer warm.
Marc
Re: Toch verwarming in die 110........
Hoi Marc,
Het moet niet gekker worden. Gaan we zuiniger rijden dan gaat als eerste gevolg de warmte in de kachel verloren.
Het blijft zoals je zegt een marginaal verhaal. Het ontwerp was volgens mij het allerlaatste wat ze nog even hebben gedaan alvorens de auto naar een of andere autosalon te rijden en daar aan het publiek te laten zien.
Het is jammer dat ze de temperatuur regelen met een By-pass "flap" (die zijn naam te eer aan doet) en niet met een kraan in het circuit van de verwarming. Scheelt in de zomer een hoop warmte binnen, bovendien is je inlaatspruitstuk dan wat koeler en in de winter weet je zeker dat alle lucht door de heatermatrix moet gaan.
Bij onze restauratie van de kachel hebben we inderdaad ook veel moeten opvullen tussen de heatermatrix en de behuizing.
Er is plaats genoeg in het vooronder, dus een andere kachel van een ander type auto zou er wellicht in passen (met wat aanpassingen uiteraard), maar dan moet je net weer op een sloop tegen zoiets aanlopen. Voor de show zou je dan de behuizing van de kachel er overheen kunnen zetten.
De aanpassing van G-men wat betreft de uitstroomopeningen is goed gevonden. De ventilator blaast als een gek, kan alleen zijn lucht niet fatsoenlijk kwijt. Als je dan ook nog kunt richten is dit helemaal geweldig.
Wordt de volgende stap in de upgrading van 26 jaar oud staal/aluminium/plastic/rubber/glas/draad etc.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Het moet niet gekker worden. Gaan we zuiniger rijden dan gaat als eerste gevolg de warmte in de kachel verloren.
Het blijft zoals je zegt een marginaal verhaal. Het ontwerp was volgens mij het allerlaatste wat ze nog even hebben gedaan alvorens de auto naar een of andere autosalon te rijden en daar aan het publiek te laten zien.
Het is jammer dat ze de temperatuur regelen met een By-pass "flap" (die zijn naam te eer aan doet) en niet met een kraan in het circuit van de verwarming. Scheelt in de zomer een hoop warmte binnen, bovendien is je inlaatspruitstuk dan wat koeler en in de winter weet je zeker dat alle lucht door de heatermatrix moet gaan.
Bij onze restauratie van de kachel hebben we inderdaad ook veel moeten opvullen tussen de heatermatrix en de behuizing.
Er is plaats genoeg in het vooronder, dus een andere kachel van een ander type auto zou er wellicht in passen (met wat aanpassingen uiteraard), maar dan moet je net weer op een sloop tegen zoiets aanlopen. Voor de show zou je dan de behuizing van de kachel er overheen kunnen zetten.
De aanpassing van G-men wat betreft de uitstroomopeningen is goed gevonden. De ventilator blaast als een gek, kan alleen zijn lucht niet fatsoenlijk kwijt. Als je dan ook nog kunt richten is dit helemaal geweldig.
Wordt de volgende stap in de upgrading van 26 jaar oud staal/aluminium/plastic/rubber/glas/draad etc.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Re: Toch verwarming in die 110........
Met temperatuur instorten bedoel ik dat bij gelijke blower stand de temperatuur die uit de openingen komt lager wordt. Ik zal eens kijken of de achterkachel ook koeler wordt, kan ik me even niet herinneren. Helaas heeft de blower maar twee standen, uit, totdat je de hendel helemaal naar beneden hebt, en dan ineens vol aan. Daar moet ik ook nog eens naar kijken, want vol aan maakt wel herrie, vooral als je stil staat (dat geldt dan ook voor de achterkachel), hij blaast echter wel degelijk hard
Ook wil ik nog kijken of de in en uitgaande buis van de kachel heet blijven bij stilstand, ik meen goed ontlucht te hebben (op een helling in de haven van Scheveningen, zodat de radiateur net zo hoog staat als de matrix) maar je weet maar nooit.
ik meen achter in het dak die twee roosters te hebben (zal eens kijken) dus de lucht zou wel moeten stromen
Langzaam komen we er wel, bedankt voor jullie meedenken,
John
Ook wil ik nog kijken of de in en uitgaande buis van de kachel heet blijven bij stilstand, ik meen goed ontlucht te hebben (op een helling in de haven van Scheveningen, zodat de radiateur net zo hoog staat als de matrix) maar je weet maar nooit.
ik meen achter in het dak die twee roosters te hebben (zal eens kijken) dus de lucht zou wel moeten stromen
Langzaam komen we er wel, bedankt voor jullie meedenken,
John
Re: Toch verwarming in die 110........
Voor het mooi wil je eigenlijk naast de roosters achter boven ook een rooster achter beneden.
De roosters boven wil je eventueel ook dicht kunnen doen.
Wellicht zou je een rooster in de achterdeur kunnen hebben, ergens achter het reservewiel.
Bovenin zit nl de warme lucht - dus 's zomers ben je blij met de roosters boven.
's Winters evenwel wil je vooral de koude lucht onderin kwijt.
Marc
PS Als je 2 liter per 100 km meer weet te verstoken met een onzuinige rijstijl dan zal het motorblok een stuk warmer blijven, want die 2 liter zorgen uiteindelijk voor nauwelijks meer snelheid.
De roosters boven wil je eventueel ook dicht kunnen doen.
Wellicht zou je een rooster in de achterdeur kunnen hebben, ergens achter het reservewiel.
Bovenin zit nl de warme lucht - dus 's zomers ben je blij met de roosters boven.
's Winters evenwel wil je vooral de koude lucht onderin kwijt.
Marc
PS Als je 2 liter per 100 km meer weet te verstoken met een onzuinige rijstijl dan zal het motorblok een stuk warmer blijven, want die 2 liter zorgen uiteindelijk voor nauwelijks meer snelheid.
Re: Toch verwarming in die 110........
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> PS Als je 2 liter per 100 km meer weet te verstoken met een onzuinige rijstijl dan zal het motorblok een stuk warmer blijven, want die 2 liter zorgen uiteindelijk
> voor nauwelijks meer snelheid.
... en dan gebruik die 2 liter liever om mijn Webastootje mee te stoken (ca. 0.5 l/uur), dan weet ik tenminste zeker dat ik het warm heb in de laro
P.S. per saldo ook zuiniger, want in die 2/0.5 = 4 uur leg ik weer veel meer dan 100 km af
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-------------------------------------------------------
>
> PS Als je 2 liter per 100 km meer weet te verstoken met een onzuinige rijstijl dan zal het motorblok een stuk warmer blijven, want die 2 liter zorgen uiteindelijk
> voor nauwelijks meer snelheid.
... en dan gebruik die 2 liter liever om mijn Webastootje mee te stoken (ca. 0.5 l/uur), dan weet ik tenminste zeker dat ik het warm heb in de laro

P.S. per saldo ook zuiniger, want in die 2/0.5 = 4 uur leg ik weer veel meer dan 100 km af
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Toch verwarming in die 110........
Jos, je hebt mail.
Rijd tegenwoordig een D3; en daar hebben ze naast de motor een bijverwarming ingebouwd die bijkomt als het kouder is als 7 graden. Anders komt het spul niet meer op temperatuur.... motorefficientie heeft idd ook een nadeel....
Naast de draaibare blaasmondjes, heb ik de ventilator ook omgebouwd met een variabele toerenregeling. Velleman en ook conrad hebben hier een paar simpele schakelingetjes voor in het assortiment. Staan vaak ook bij modelbouw. Wel even opletten dat je een versie hebt die een 5-8 ampere kan regelen.
In stand 2 kun je dan de blower traploos regelen.... ideaal.
[www.velleman.eu]
Potmeter op de print moet je dan uiteraard even vervangen door een potmeter in het dashboard....
Mocht je zelf wat willen opbouwen, dan is dit een perfecte schakeling. Kost iets van 5 Euro aan onderdelen en doet het in mijn (ex) 110 al 4 jaar.
[www.circuitsonline.net]
Groeten, Gerrit
Jos Daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marc,
>
> Het moet niet gekker worden. Gaan we zuiniger
> rijden dan gaat als eerste gevolg de warmte in de
> kachel verloren.
>
> Het blijft zoals je zegt een marginaal verhaal.
> Het ontwerp was volgens mij het allerlaatste wat
> ze nog even hebben gedaan alvorens de auto naar
> een of andere autosalon te rijden en daar aan het
> publiek te laten zien.
> Het is jammer dat ze de temperatuur regelen met
> een By-pass "flap" (die zijn naam te eer aan doet)
> en niet met een kraan in het circuit van de
> verwarming. Scheelt in de zomer een hoop warmte
> binnen, bovendien is je inlaatspruitstuk dan wat
> koeler en in de winter weet je zeker dat alle
> lucht door de heatermatrix moet gaan.
> Bij onze restauratie van de kachel hebben we
> inderdaad ook veel moeten opvullen tussen de
> heatermatrix en de behuizing.
>
> Er is plaats genoeg in het vooronder, dus een
> andere kachel van een ander type auto zou er
> wellicht in passen (met wat aanpassingen
> uiteraard), maar dan moet je net weer op een sloop
> tegen zoiets aanlopen. Voor de show zou je dan de
> behuizing van de kachel er overheen kunnen
> zetten.
>
> De aanpassing van G-men wat betreft de
> uitstroomopeningen is goed gevonden. De ventilator
> blaast als een gek, kan alleen zijn lucht niet
> fatsoenlijk kwijt. Als je dan ook nog kunt richten
> is dit helemaal geweldig.
>
> Wordt de volgende stap in de upgrading van 26 jaar
> oud staal/aluminium/plastic/rubber/glas/draad
> etc.
>
> Groeten en sleutel ze,
>
> Jos
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2012 18:26 door G-men (Gargamel).
Rijd tegenwoordig een D3; en daar hebben ze naast de motor een bijverwarming ingebouwd die bijkomt als het kouder is als 7 graden. Anders komt het spul niet meer op temperatuur.... motorefficientie heeft idd ook een nadeel....
Naast de draaibare blaasmondjes, heb ik de ventilator ook omgebouwd met een variabele toerenregeling. Velleman en ook conrad hebben hier een paar simpele schakelingetjes voor in het assortiment. Staan vaak ook bij modelbouw. Wel even opletten dat je een versie hebt die een 5-8 ampere kan regelen.
In stand 2 kun je dan de blower traploos regelen.... ideaal.
[www.velleman.eu]
Potmeter op de print moet je dan uiteraard even vervangen door een potmeter in het dashboard....
Mocht je zelf wat willen opbouwen, dan is dit een perfecte schakeling. Kost iets van 5 Euro aan onderdelen en doet het in mijn (ex) 110 al 4 jaar.
[www.circuitsonline.net]
Groeten, Gerrit
Jos Daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marc,
>
> Het moet niet gekker worden. Gaan we zuiniger
> rijden dan gaat als eerste gevolg de warmte in de
> kachel verloren.
>
> Het blijft zoals je zegt een marginaal verhaal.
> Het ontwerp was volgens mij het allerlaatste wat
> ze nog even hebben gedaan alvorens de auto naar
> een of andere autosalon te rijden en daar aan het
> publiek te laten zien.
> Het is jammer dat ze de temperatuur regelen met
> een By-pass "flap" (die zijn naam te eer aan doet)
> en niet met een kraan in het circuit van de
> verwarming. Scheelt in de zomer een hoop warmte
> binnen, bovendien is je inlaatspruitstuk dan wat
> koeler en in de winter weet je zeker dat alle
> lucht door de heatermatrix moet gaan.
> Bij onze restauratie van de kachel hebben we
> inderdaad ook veel moeten opvullen tussen de
> heatermatrix en de behuizing.
>
> Er is plaats genoeg in het vooronder, dus een
> andere kachel van een ander type auto zou er
> wellicht in passen (met wat aanpassingen
> uiteraard), maar dan moet je net weer op een sloop
> tegen zoiets aanlopen. Voor de show zou je dan de
> behuizing van de kachel er overheen kunnen
> zetten.
>
> De aanpassing van G-men wat betreft de
> uitstroomopeningen is goed gevonden. De ventilator
> blaast als een gek, kan alleen zijn lucht niet
> fatsoenlijk kwijt. Als je dan ook nog kunt richten
> is dit helemaal geweldig.
>
> Wordt de volgende stap in de upgrading van 26 jaar
> oud staal/aluminium/plastic/rubber/glas/draad
> etc.
>
> Groeten en sleutel ze,
>
> Jos
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2012 18:26 door G-men (Gargamel).
Re: Toch verwarming in die 110........
Hoi Gerrit,
Met dank, gaan we eens mee aan de slag.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Met dank, gaan we eens mee aan de slag.
Groeten en sleutel ze,
Jos