heater defender 110 (1985)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Markk

heater defender 110 (1985)

Bericht door Markk »

Beste Forumleden,

Ik vermoed dat de motor van de heater stuk is. Ik heb spanning gemeten op de bedrading naar het motortje en als de schuifregelaar open staat, staat daar voldoende stroom op.
Heeft er iemand ervaring of tips bij het testen, voordat ik de hele heater er uit ga halen en nieuwe motor bestel?

groetjes Mark
Jan Willem

Re: heater defender 110 (1985)

Bericht door Jan Willem »

Zet eens spanning op de motor (direct).

Draait ie dan is de motor nog goed. Draait hij niet dan zal hij wel kaduuk wezen.

JW
sander "one10"

Bericht door sander "one10" »

De hele unit heb je er zo uitgehaald is niet zo moeilijk !
Kun je m op,je gemakje even aanpakken , motor is idd makkelijkste te testen met direct spanning erop

Succes !

Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

Markk

Bericht door Markk »

Ik heb er zojuist spanning op gezet en er gebeurd inderdaad niets, 't zal dus wel stuk wezen.
In de workshop manual staat dat het hele koelsysteem leeg moet laten lopen voor te gaan demonteren . Is er een snelle manier? afstoppen van de verwarmingsradiator??

groet Mark
sander "one10"

Bericht door sander "one10" »

Je kan de slangen aan mekaar doorverbinden dan kun je de hele unit eruit halen .
De heatermatrix zal dan wel leeglopen , maar niet je hele koelsysteem

Succes
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Klinkt als, nou ja, heb ik ook gehad. Wat gebeurt er wel eens, je hele kachel loopt onder water en de motor loopt onder c.q. vult zich helemaal met water. De gevolgen kun je raden. Meestal gaat de weerstand er als eerste aan (heel veel Ohm's i.p.v. een stuk of 10 Ohm, weet niet precies hoeveel).
Ik heb er een ventilatormotor van een Daihatsu Charade in gezet, draait als een tierelier en ik heb maar weinig aanpassingen hoeven te doen.
De kachel moet er wel helemaal uit. Ik heb zolang een U-vormig stuk 16/2 waterleiding (van die witte leiding van 16mm doorsnee en een wand van 2 mm dik plastic en aluminium) op de twee slangen geplaatst tijdens de reparatie van de kachel.

Let op dat de drains (rubber mof onderaan de pijp voor de ventilator) open zijn en werken. Als deze verstopt zijn, loopt de boel weer onder bij de eerste regenbui.
Ik heb de kachel helemaal uit elkaar gehaald, de pakkingen en de rubbers vervangen en de boel weer een kleurtje gegeven (tenminste, Annemie en onze dochter).
[picasaweb.google.com]

Probleem met de heatermatrix van dit type is dat de capaciteit veel te klein is. Er is een type matrix met kunststof aansluitingen (maar dan horizontaal naar buiten i.p.v. vertikaal) met een aluminium fijnmazige radiator. Deze geeft blijkbaar meer warmte af.
Probleem in de zomer is, is dat de kachel gewoon veel te veel warmte doorgeeft, omdat de hele kast heet wordt en de lucht er half langs gaat. Lijkt wel een Italiaanse oplossing. Daarvoor komt er bij mij nog een kogelkraan in, die er voor zorgt dat er geen warm water meer doorheen gaat. De warmtehuishouding in het inlaatspruitsuk wordt dan overhoop gehaald, maar dat is niet zo erg. Dat moet zo koud mogelijk zijn, anders is de lucht in de cilinders al teveel opgewarmd (lees: vullinggraad te laag).
Hierbij wel even opletten dat er een kleine by-pass komt, zodat de motor wel een watercircuit heeft zolang de thermostaat niet geopend is.

Groeten en sleutel ze,

Jos
Markk

Bericht door Markk »

Bedankt voor jullie reacties,
Ik ga de spullen bestellen en na de herfstvakantie de boel repareren,

groetjes Mark
Ruud Demandt

Re: dynamo

Bericht door Ruud Demandt »

hallo
mensen ik heb een vraag over een dynamo heb laatst een gekocht van een ford aangesloten laad perfect bij als de moter loopt ,zet ik stil trek ie de accu helemaal leeg
ik heb al diverse manieren van aansluiten geprobeert op manier 1 laad ie bij maar trekt ie accu leeg bij stilstand ,manier 2 laad ie niet goed bij acculamp blijft branden ,wat nu,.
heeft r iemand een idee wat misschien verkeerd heb gedaan .

groeten ruud demandt.
Plaats reactie