hoeveel toeren 2.5 n/a

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
paul

hoeveel toeren 2.5 n/a

Bericht door paul »

goedeavond

ik heb een serie 88 ex leger met een 2.5 n/a er zat eerst een 2.25 beziene in .
nu vraag ik me af hoeveel toeren draait de motor als je 90 km /per uur rijdt volgens mij vrij veel (ja wat is veel )
misschien heb ik het mis of kan ik beter een 5 bak nemen of een andere achter as met een andre tantwiel overbrenging

groet paul
Peter SERIES III -109

Re: hoeveel toeren 2.5 n/a

Bericht door Peter SERIES III -109 »

hoi Paul,
Ik rijd een 109 met een 2,5 N/A en loop met net geen 4000 rpm tegen de 100Km/uur .

Dus best wel aardig wat toeren voor een dieseltje.
De DPS-pomp zou standaard afgesteld zijn op max. 4400 Rpm.

Peter

Edit:
Fuel injection: Lucas-CAV DPS rotary pump and CAV Pintaux injectors
Power: 68 hp (51 kW) @ 4,200 rpm



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2012 21:25 door Peter SERIES III -109.
paul

Re: hoeveel toeren 2.5 n/a

Bericht door paul »

is dat niet te veel dan
defendertje90

Re: hoeveel toeren 2.5 n/a

Bericht door defendertje90 »

Wat voor bak heb je er onder zitten? Nog de originele 4 bak zoals ik begrijp? Verder is het nog belangrijk of je een overdrive hebt en zo ja of je die ook in hebt staan met 90 km/h.
Diff verhouding nog origineel 1:4,7 of van een spiraalgeveerde erin 1:3.54? (weet je wat de vorige eigenaar heeft gedaan met de diffs)?
Welke maat banden rij je?

Het is niet zo makkelijk om 2 auto met elkaar te vergelijken zonder dat je weet wat de set up is van de auto waar het hier om gaat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2012 23:34 door defendertje90.
jamaar

Re: hoeveel toeren 2.5 n/a

Bericht door jamaar »

als je nu de serie bak er achter hebt dan is een 5 bak geen optie want dan moet je ook de vooras aanpassen voor continu 4x4 of je moet een late santana bak vinden maar dan nog moet ook de tunnel aangepast worden
bij ashcroft zijn wel ombouw sets te koop om een 5 bak op een serie tussenbak te schroeven
een overdrive of de High Ratio Transfer Case Kit is een betere optie lees voer
andere assen vind ik geen optie omdat ook de lage gearing beïnvloed word ook je km teller is zwaar of.
het is beslist de moeite waard om in geluid isolatie te investeren, vallen die toeren niet zo op

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c295f528b344ab8b4e98186f8396a0ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16001271, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2012 10:29 door jamaar.
Apke

Re: hoeveel toeren 2.5 n/a

Bericht door Apke »

De blokkies zijn gemaakt om redelijk wat toeren aan te kunnen.
Maximaal aantal toeren bereik je door in de 3e versnelling door te trekken en als het goed is komt de begrenzer er bij 78 Km/h in.
Volgens mij is de bak van een benzine en een diesel gelijk.

Ik heb tijden met een 2.25 gereden en ben nu bezig om mijn tweede 2.5 er in te bouwen. Motoren houden zich prima ook als je boven de honderd komt, de rest van de auto vind dat wat minder .

Volgens mij is de enige optie om de toeren naar beneden te brengen een overdrive. Pookje extra en kan pas in de 3e of 4e versnelling ingeschakeld worden. Meer denkwerk dus bij het rijden.

Als alternatief zou je andere tandwielen in je difs kunnen zetten waardoor de overbrenging anders wordt. Dit kan op de weg voordelen geven, in het terrein of met een zware aanhanger geeft dit weer nadelen.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8ad81a7dc70eb64aa99f3586c5caf900', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16001734, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Marc-my-Words

Re: hoeveel toeren 2.5 n/a

Bericht door Marc-my-Words »

Doe even een invul-oefening op de Ashcroft-site in de Ashcroft calculator ... dan weet je precies welke toerentallen je in welke combinaties kan hebben.
(Er komen eventueel ook waarden-combinaties uit die in de praktijk niet gerealiseerd worden - dus even met verstand de resultaten lezen).

Met een lichte 88 zonder zware karren etc zal een high ratio tussenbak veel goeds doen (alleen moet je dan in moeilijker omstandigheden in Low weg rijden -- maar dat moet je zelfs wel eens met een standaard Td5 Defender). Je kan een en ander heel redelijk testen door de komende tijd steeds in z'n 2º versnelling weg te rijden - geeft dat niet teveel ongemak dan kan je een high-ratio ook aan.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2012 13:36 door Marc-my-Words.
richard78

Re: hoeveel toeren 2.5 n/a

Bericht door richard78 »

Volgeds mij hebben de vroege lt77 ook een instelbare 4x4 ipv permanente 4x4. Maar ze zijn zeldzaam.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1cc1983b6bbc7072d4e7981667717bc5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16001812, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie