Diodeblok en amperage
Diodeblok en amperage
Goedemiddag,
Ik wil in mijn Defender 300tdi een 2e accu plaatsen tbv verlichting, koelkastje etc.
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen;
Wat zit er standaard voor een dynamo in een Defender 300tdi? Een 65A of een 100A. Ik kan het zelf niet zien wat er in mijjn auto zit.
Wie heeft er ook een tweede accu in zijn auto zitten met welke splitter of management systeempje? Wat zijn de ervaringen?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Ik wil in mijn Defender 300tdi een 2e accu plaatsen tbv verlichting, koelkastje etc.
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen;
Wat zit er standaard voor een dynamo in een Defender 300tdi? Een 65A of een 100A. Ik kan het zelf niet zien wat er in mijjn auto zit.
Wie heeft er ook een tweede accu in zijn auto zitten met welke splitter of management systeempje? Wat zijn de ervaringen?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: Diodeblok en amperage
Ik heb een Cyrix scheidingsrelais erin zitten, tot volle tevredenheid: [www.zee-rover.nl]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Diodeblok en amperage
He Vincent,
Als het goed heb wordt de 2e accu geladen als de start accu vol is middels parallel schakelen van beide accu,s.
Ik neem aan dat bij stilstaand de accu,s gescheiden zijn. Wordt het scheidingsrelais warm? Welek bedradingsdiameter heb je gebruikt.
Groet
Mario
Mooie site trouwens.
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Als het goed heb wordt de 2e accu geladen als de start accu vol is middels parallel schakelen van beide accu,s.
Ik neem aan dat bij stilstaand de accu,s gescheiden zijn. Wordt het scheidingsrelais warm? Welek bedradingsdiameter heb je gebruikt.
Groet
Mario
Mooie site trouwens.
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: Diodeblok en amperage
Uit de Cyrix handleiding:
Quote Voorrang voor de startaccu.
De startaccu mag nooit leeg raken. Het is daarom gebruikelijk om de dynamo op de startaccu aan te sluiten. Andere accu’s, zoals de accessoire accu, en (in een boot) mogelijk ook de boegschroef accu kunnen vervolgens met een Cyrix accuscheider op de startaccu aangesloten worden. De Cyrix accuscheiders zorgen er dan voor dat alle accu’s parallel geschakeld worden zodra de spanning van de startaccu voldoende gestegen is.
Bidirectioneel
De Cyrix meet de spanning over alle twee de aangesloten accu’s. De accu’s zullen dus ook parallel geschakeld worden wanneer de accessoire accu geladen wordt, bijvoorbeeld met een acculader.
Intelligente accuspanning bewaking om herhaald schakelen te voorkomen
De software van de Cyrix-i 100 kijkt naar de trend van de accuspanning (spanning stijgt of daalt) en schakelt pas als de trend gedurende een bepaalde tijd is omgekeerd. De tijd is langer naarmate de spanningsafwijking geringer is.
De draaddiameter die ik gebruikt heb weet ik even niet zo uit mijn hoofd, maar die had ik berekend op de maximale laadstroom (Er gaan geen grote startstromen door het relais). Het scheelt bovendien dat het maar een heel kleine lengte is. E.e.a. is op te zoeken in diverse tabellen, heb ik nu even niet bij de hand.
Edit:
Als je er vanuit gaat dat er max. 70 A doorheen gaat - in de praktijk zou dan de 2de accu helemaal leeg zijn, dus bij een normale situatie is dit maar een fractie van die 70A - zou je 25 mm2 moeten gebruiken, da's 5.6 mm doorsnede.
Ik heb geen idee of het relais warm wordt, nooit iets van gemerkt (maar ook niet speciaal op gelet).
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2012 15:35 door VeeTee.
Quote Voorrang voor de startaccu.
De startaccu mag nooit leeg raken. Het is daarom gebruikelijk om de dynamo op de startaccu aan te sluiten. Andere accu’s, zoals de accessoire accu, en (in een boot) mogelijk ook de boegschroef accu kunnen vervolgens met een Cyrix accuscheider op de startaccu aangesloten worden. De Cyrix accuscheiders zorgen er dan voor dat alle accu’s parallel geschakeld worden zodra de spanning van de startaccu voldoende gestegen is.
Bidirectioneel
De Cyrix meet de spanning over alle twee de aangesloten accu’s. De accu’s zullen dus ook parallel geschakeld worden wanneer de accessoire accu geladen wordt, bijvoorbeeld met een acculader.
Intelligente accuspanning bewaking om herhaald schakelen te voorkomen
De software van de Cyrix-i 100 kijkt naar de trend van de accuspanning (spanning stijgt of daalt) en schakelt pas als de trend gedurende een bepaalde tijd is omgekeerd. De tijd is langer naarmate de spanningsafwijking geringer is.
De draaddiameter die ik gebruikt heb weet ik even niet zo uit mijn hoofd, maar die had ik berekend op de maximale laadstroom (Er gaan geen grote startstromen door het relais). Het scheelt bovendien dat het maar een heel kleine lengte is. E.e.a. is op te zoeken in diverse tabellen, heb ik nu even niet bij de hand.
Edit:
Als je er vanuit gaat dat er max. 70 A doorheen gaat - in de praktijk zou dan de 2de accu helemaal leeg zijn, dus bij een normale situatie is dit maar een fractie van die 70A - zou je 25 mm2 moeten gebruiken, da's 5.6 mm doorsnede.
Ik heb geen idee of het relais warm wordt, nooit iets van gemerkt (maar ook niet speciaal op gelet).
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2012 15:35 door VeeTee.
Re: Diodeblok en amperage
Relais wordt niet warm hoor. Het is gewoon een magneetschakelaar. De kring is gesloten en heeft geen bijzondere weerstand en dus geen reden om warm te worden.
Ik gebruik ook een Cyrix, zeer tevreden.
Mario, gebruik de zoekfunctie even. Er is heel veel over geschreven en vaak discussies over geweest. De theoretische Laro rijders hebben liever een FET. Theoretisch is het namelijk slecht om 2 accu's die niet even vol zijn te koppelen. In de praktijk gaat het jaren goed en merk je er niks van.
Grtz. Erik
Ik gebruik ook een Cyrix, zeer tevreden.
Mario, gebruik de zoekfunctie even. Er is heel veel over geschreven en vaak discussies over geweest. De theoretische Laro rijders hebben liever een FET. Theoretisch is het namelijk slecht om 2 accu's die niet even vol zijn te koppelen. In de praktijk gaat het jaren goed en merk je er niks van.
Grtz. Erik
Re: Diodeblok en amperage
dat gaat ook jaren goed omdat die theorie aan alle kanten rammelt er worden in de praktijk nog al wat dingen door de war gehaald in de accu theorie
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b84b4dc0d2166640445a81a045af6ebb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15997583, 600, 600, 'Loading image ...', false);
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b84b4dc0d2166640445a81a045af6ebb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15997583, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Diodeblok en amperage
Ik ben er wel uit met jullie commentaren. Het wordt zo,n scheidingsrelais.
Bedankt!!!
Nog een laatste vraag welk type accu hebben jullie gebruikt? Semitractie accu?
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Bedankt!!!
Nog een laatste vraag welk type accu hebben jullie gebruikt? Semitractie accu?
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: Diodeblok en amperage
Ik heb als startaccu een Optima en als accesoire een 'gewone' onderhoudsvrije. Maakt allemaal niet zoveel uit, als ze ongeveer maar van hetzelfde Ah zijn.
Grtz. Erik
Grtz. Erik
Re: Diodeblok en amperage
Gaat bij mij ook heel veel jaren goed en heb de problemen ook nog niet ondervonden.
Grtz. Erik
Grtz. Erik
Re: Diodeblok en amperage
als je veel ofroad rijd en in de woestijn komt zeker geen tractie accu of dure zonne accu, die dingen kunnen niet tegen schokken en extreme temperatuur wisselingen, ik vind ze de prijs ook niet waard, ze zijn vaak 3X zo duur maar gaan zeker niet 3 maal langer mee
mijn ervaring is dat goede "goedkope" start accu's de beste waar voor je geld is
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('31844ae2a14b1c789eeafdc3c8a97446', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15998270, 600, 600, 'Loading image ...', false);
mijn ervaring is dat goede "goedkope" start accu's de beste waar voor je geld is
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('31844ae2a14b1c789eeafdc3c8a97446', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15998270, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Diodeblok en amperage
Precies, ik heb 2 dezelfde goede "standaard" accu's 70 Ah erin zitten, gaat al jaren prima. Het is belangrijk om de accu niet te diep te ontladen en zo snel mogelijk weer op te laden. Alle accu's kunnen slecht tegen te lang (diep) ontladen stil staan (sulfatering). Met een beetje zorg gaan de accu's dan erg lang mee.
Op mijn zeilboot had ik eenzelfde soort systeem (gewone standaard gel-accu's, accuscheider, goede lader en een heel klein zonnepaneeltje), en na 12 jaar bij verkoop van de boot waren de accu's nog steeds in topvorm.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Op mijn zeilboot had ik eenzelfde soort systeem (gewone standaard gel-accu's, accuscheider, goede lader en een heel klein zonnepaneeltje), en na 12 jaar bij verkoop van de boot waren de accu's nog steeds in topvorm.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Diodeblok en amperage
Hang er gewone accu's in, diodescheider en klaar is Klara.
Ik heb zo'n zelfde setje op mijn boot, zelfs na een week of vijf starten en lopen.
Afgelopen jaar een 7 jaar oude accu aan de accupulser gehangen voor een week of 6, no problemo dit vaarseizoen.....
KISS.....Keep It Simple and Stupid,
mvg Hans
Ik heb zo'n zelfde setje op mijn boot, zelfs na een week of vijf starten en lopen.
Afgelopen jaar een 7 jaar oude accu aan de accupulser gehangen voor een week of 6, no problemo dit vaarseizoen.....
KISS.....Keep It Simple and Stupid,
mvg Hans
Re: Diodeblok en amperage
Natuurlijk ben ik die FET-brug advocaat.
Laat ik voorop stellen dat ik de Victron Cyrix de beste oplossing vind voor die prijs. Voor iets meer heeft echter een FET-scheiding mijn voorkeur. Er is namelijk 1 detail dat ik minder vind aan deze relaisscheiding.
Het Cyrix relais zit tussen de accu's en niet tussen de dynamo en de accu's. Als ze gekoppeld worden, worden ook twee accu's belast met alle meuk die je op de tweede accu wil aansluiten. Bijvoorbeeld een lier.
Dus beide accu's worden leeggetrokken, totdat de spanning in de startaccu te laag wordt. Dan wordt de verbinding verbroken, en wordt alleen de startaccu geladen. Die lier trekt nu alles van de hulpaccu (met dezelfde verlaagde spanning als de startaccu), zonder dat de dynamo kan bijspringen.
Daarom twee puntjes van aandacht:
1. Zolang als de accu's zijn gekoppeld kan het verbruik op de hulpaccu nooit meer bedragen dan 2400W (= 2x100A). Dan is de zekering exit (of het relais; whichever comes first). Een lier kan zomaar 300A trekken.
2. Startaccu's kunnen slecht tegen diepontlading. Als de dynamo niet meer kan bijspringen, is al snel sprake van diepontlading. Dat is de reden dat het loont om een (semi)tractie accu te gebruiken als tweede accu.
Als je niet meer dan een paar spotties (10A) en een koelkastje (nog eens 10A?) aansluit, kun je waarschijnlijk elke vorm van accuscheiding gebruiken. Wordt het het serieuzer, dan zou ik er nog eens over nadenken.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b095a7343a7ad71eea4ff1ee1515bba8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 16001042, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('954ee3f8e800a3f90c815819bbd5dd52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 16001042, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Laat ik voorop stellen dat ik de Victron Cyrix de beste oplossing vind voor die prijs. Voor iets meer heeft echter een FET-scheiding mijn voorkeur. Er is namelijk 1 detail dat ik minder vind aan deze relaisscheiding.
Het Cyrix relais zit tussen de accu's en niet tussen de dynamo en de accu's. Als ze gekoppeld worden, worden ook twee accu's belast met alle meuk die je op de tweede accu wil aansluiten. Bijvoorbeeld een lier.
Dus beide accu's worden leeggetrokken, totdat de spanning in de startaccu te laag wordt. Dan wordt de verbinding verbroken, en wordt alleen de startaccu geladen. Die lier trekt nu alles van de hulpaccu (met dezelfde verlaagde spanning als de startaccu), zonder dat de dynamo kan bijspringen.
Daarom twee puntjes van aandacht:
1. Zolang als de accu's zijn gekoppeld kan het verbruik op de hulpaccu nooit meer bedragen dan 2400W (= 2x100A). Dan is de zekering exit (of het relais; whichever comes first). Een lier kan zomaar 300A trekken.
2. Startaccu's kunnen slecht tegen diepontlading. Als de dynamo niet meer kan bijspringen, is al snel sprake van diepontlading. Dat is de reden dat het loont om een (semi)tractie accu te gebruiken als tweede accu.
Als je niet meer dan een paar spotties (10A) en een koelkastje (nog eens 10A?) aansluit, kun je waarschijnlijk elke vorm van accuscheiding gebruiken. Wordt het het serieuzer, dan zou ik er nog eens over nadenken.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b095a7343a7ad71eea4ff1ee1515bba8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 16001042, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('954ee3f8e800a3f90c815819bbd5dd52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 16001042, 600, 600, 'Loading image ...', false);