Zwaar sturen 1 kant op
Zwaar sturen 1 kant op
Goedemorgen allen,
Ik ben de afgelopen tijd druk bezig geweest om mijn '83 110" op te knappen.
Nu is hij bijna klaar alleen heb ik wat problemen met mijn stuurhuis.
Het gaat om een gereviseerd exemplaar wat op zich zijn werk doet.
Namelijk als ik naar rechts stuur werkt hij goed.
Maar naar links doet hij nagenoeg niets. Net of hij tegen een muur aan staat te duwen.
Het is wel iets lichter dan als de motor uitstaat (dus de pomp zelf doet het wel)
Wat heb ik al gedaan:
- ontluchten (nu al keer of 3, met nippel bovenop stuurhuis, en van uiterste uitslag naar uiterste uitslag sturen )
- alle stuurolie nogmaals ververst (helaas voor de 15 euro aan olie)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zou het in mijn stuurdemper kunnen zitten? (deze is 100% nieuw)
Of moet het stuurhuis afgesteld worden?
Ik ben de afgelopen tijd druk bezig geweest om mijn '83 110" op te knappen.
Nu is hij bijna klaar alleen heb ik wat problemen met mijn stuurhuis.
Het gaat om een gereviseerd exemplaar wat op zich zijn werk doet.
Namelijk als ik naar rechts stuur werkt hij goed.
Maar naar links doet hij nagenoeg niets. Net of hij tegen een muur aan staat te duwen.
Het is wel iets lichter dan als de motor uitstaat (dus de pomp zelf doet het wel)
Wat heb ik al gedaan:
- ontluchten (nu al keer of 3, met nippel bovenop stuurhuis, en van uiterste uitslag naar uiterste uitslag sturen )
- alle stuurolie nogmaals ververst (helaas voor de 15 euro aan olie)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zou het in mijn stuurdemper kunnen zitten? (deze is 100% nieuw)
Of moet het stuurhuis afgesteld worden?
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Hoi Arjan,
Ik ben geen specialist in stuurhuizen maar zelf zou ik eens proberen wat ie doet als je de stuurdemper er tussen uit haalt. Dan kun je in ieder geval deze demper uitsluiten mocht het dan nog niet beter gaan.
Gr. Sven
Ik ben geen specialist in stuurhuizen maar zelf zou ik eens proberen wat ie doet als je de stuurdemper er tussen uit haalt. Dan kun je in ieder geval deze demper uitsluiten mocht het dan nog niet beter gaan.
Gr. Sven
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Dat ga ik zeker even proberen vanavond.
Nog meer tips waar het in zou kunnen zitten?
Kan het eventueel ook in de uitlijning van de wielen zitten bijvoorbeeld?
Lijkt mij zelf nogal sterk gezien het echt veel zwaarder gaat..
Nog meer tips waar het in zou kunnen zitten?
Kan het eventueel ook in de uitlijning van de wielen zitten bijvoorbeeld?
Lijkt mij zelf nogal sterk gezien het echt veel zwaarder gaat..
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Uitlijning lijkt me niet zo van belang bij "zwaar sturen" Een te strak afgestelde fuse pen kan er mee te maken hebben maar deze zou dan beide kanten uit zwaar moeten gaan.
Re: Zwaar sturen 1 kant op
haal na de test van Sven eens de gehele stuurinrichting los die er aan hangt. Dus vanaf de pitmanarm (of de aansluiting op de swivel daarvan af, net wat je makkelijker vindt).
Dan merk je ook of het in het huis zit of niet.
Anders, het zou natuurlijk altijd nog in iets anders kunnen zitten, maar dat lijkt onwaarschijnlijk gezien het verschil met motor aan en uit.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Dan merk je ook of het in het huis zit of niet.
Anders, het zou natuurlijk altijd nog in iets anders kunnen zitten, maar dat lijkt onwaarschijnlijk gezien het verschil met motor aan en uit.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Het lijkt mij dat de Pittman-arm niet op de "middenstand" van het hulpstuurhuis gemonteerd zit.
Met andere woorden staat hij helemaal in een uiterste stand.
Mvg Thimo.
Met andere woorden staat hij helemaal in een uiterste stand.
Mvg Thimo.
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Als het goed is kan de pitman arm maar op 1 manier gemonteerd worden.
De splines zijn hier zo op ontworpen.
groet, Paul
De splines zijn hier zo op ontworpen.
groet, Paul
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Zojuist het volgende gedaan:
- stuurdenper eraf auto op de grond, geen verschil.
- vooras opgekrikt (wielen van de grond) geen zwaar sturen meer.. Zowel met motor aan als uit is het goed
En inderdaad voor zover ik weet kan de Pitman arm er maar op 1 manier op.
Hij stuurt ook links en rechts gelijk qua stuuruitslag..
Het wordt voor mij een beetje raadselachtig..
De uitlijnend zou toch niet zoveel verschil kunnen maken?
- stuurdenper eraf auto op de grond, geen verschil.
- vooras opgekrikt (wielen van de grond) geen zwaar sturen meer.. Zowel met motor aan als uit is het goed
En inderdaad voor zover ik weet kan de Pitman arm er maar op 1 manier op.
Hij stuurt ook links en rechts gelijk qua stuuruitslag..
Het wordt voor mij een beetje raadselachtig..
De uitlijnend zou toch niet zoveel verschil kunnen maken?
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Dan is er dus iets niet goed met je wielstuurinrichting, lees de swivelpennen en lagers daarvan. Nu kun je dus, als ie op de krik staat, uitzoeken welke van we twee wielen het euvel is.
Dus: spoorstang los
stuurstang van pitmanarm los
probeer een wiel te sturen met de hand, op de grond staand(desnoods lichtjes opgekrikt, anders is het wat zwaar). Dan merk je vast aan een van beide iets aparts. Gekraak, of wat ook.
Je kunt het ook herhalen in opgekrikte toestand, wellicht dat dat je vertelt of het probleem in je onderste of bovenste draaipunt zit. Maar... Die vervang je BEIDE als je toch aan de slag gaat.
Dus: spoorstang los
stuurstang van pitmanarm los
probeer een wiel te sturen met de hand, op de grond staand(desnoods lichtjes opgekrikt, anders is het wat zwaar). Dan merk je vast aan een van beide iets aparts. Gekraak, of wat ook.
Je kunt het ook herhalen in opgekrikte toestand, wellicht dat dat je vertelt of het probleem in je onderste of bovenste draaipunt zit. Maar... Die vervang je BEIDE als je toch aan de slag gaat.
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Beste Arjan,
Al aan een homokineet gedacht ?
Had zelf opgekrikt geen probleem, echter wel bij max. insturen.
Probeer eens max. Links en rechts te sturen met vaart.
Succes
Al aan een homokineet gedacht ?
Had zelf opgekrikt geen probleem, echter wel bij max. insturen.
Probeer eens max. Links en rechts te sturen met vaart.
Succes
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Je kan wellicht ook eens eenvoudig kijken wat er gebeurt als je een wiel (meer of minder) belast en het andere vrij laat hangen.
Dan moet duidelijk worden aan welke kant de pijn zit (aangenomen dat het maar aan een kant zit).
Marc
Dan moet duidelijk worden aan welke kant de pijn zit (aangenomen dat het maar aan een kant zit).
Marc
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Die kun je het beste testen door ze een voor een te verwijderen en dan met difflock te gaan rijden.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Vanavond even met zijn tweeën kijken en wat gegevens tips proberen.
Zal eerst visueel even kijken en dan vast wat gaan demonteren..
Ik laat even wat weten zodra ik meer weet.
Zal eerst visueel even kijken en dan vast wat gaan demonteren..
Ik laat even wat weten zodra ik meer weet.
Re: Zwaar sturen 1 kant op
Zojuist weer wezen knutselen.
Na alles los te halen en aan de wielen te trekken duwen enz..
Kom ik tot de conclusie dat er wel verschil in de beide kanten zit.
Linksvoor gaat in opgekrikte toestand zwaarder dan rechts.
Maar niet heel dramatisch zwaar.
Links kan ik van uiterste naar uiterste stand niet gooien zeg maar.
Rechts wel.
Als ik hetzelfde doe als de auto op de grond staat voel ik geen verschil.
Gaan beide zwaar
Zou dat verschil zo veel verschil kunnen maken in het sturen?
Ik ga in ieder geval spul bestellen om te vervangen.
Nog tips om extra spul meteen ook te vervangen?
Ik wil eigenlijk bestellen.
- swivelpen + lagers
- keerkring/ pakkingen voor het geheel wat los komt
Na alles los te halen en aan de wielen te trekken duwen enz..
Kom ik tot de conclusie dat er wel verschil in de beide kanten zit.
Linksvoor gaat in opgekrikte toestand zwaarder dan rechts.
Maar niet heel dramatisch zwaar.
Links kan ik van uiterste naar uiterste stand niet gooien zeg maar.
Rechts wel.
Als ik hetzelfde doe als de auto op de grond staat voel ik geen verschil.
Gaan beide zwaar

Zou dat verschil zo veel verschil kunnen maken in het sturen?
Ik ga in ieder geval spul bestellen om te vervangen.
Nog tips om extra spul meteen ook te vervangen?
Ik wil eigenlijk bestellen.
- swivelpen + lagers
- keerkring/ pakkingen voor het geheel wat los komt