duisternis ondanks zweedse lichtversterker

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gerard90

duisternis ondanks zweedse lichtversterker

Bericht door Gerard90 »

Beste Prikkers,

gisteravond wilde ik de Defender eventjes verplaatsen. Starten, lopen allemaal in orde. Verlichting ingeschakeld, helaas alles bleef donker, ondanks de veelgeprezen "Zweedse lichtversterker". Alleen met de groot-licht schakelaar nog licht. Volg natuurlijk de berichten hier, dus eerste gedachte was lichtschakelaar stuk. Toch eerst alle zekeringen nagelopen, ook onder stoel niets kapot of doorgebrand. Schakelaar gedemonteerd, geen smeltsporen of brandlucht. Doorgemeten en schakelt gewoon. Op de bruine en rode draad keurig netjes 12v. Relais in zekeringkast omgewisseld, geen licht. Heb de noodschakeling gemaakt, bruin, blauw en rood doorverbonden, maar het blijft donker. Contactslot tijdens proberen en meten ingeschakeld. Straks de relais' van de lichtversterker nog bekijken en meten of er stroom is.

Het vreemde is dat ook de stadslichten, achterlichten hetniet doen. Oh ja betreft een Defender 90TD5 my2001.

Alle tips zijn zeer welkom en bij voorbaat dank voor adviezen, tricks en tips

gr Gerard
Gerard90

Re: duisternis ondanks zweedse lichtversterker

Bericht door Gerard90 »

merk nu dat de claxon het ook niet doet
westfries.

Bericht door westfries. »

Toch een zekering
Waar meet je wel spanning ???
Zeker een zekering de claxon is een zgn -0 schakeling

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5beeda89057b9fba8198f758e227e586', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15991465, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gerard90

Bericht door Gerard90 »

Ik heb de lichtschakelaar los gekoppeld van de stekker en meet op blauwe en rood draad 12 v, op de schakelaar zelf overigens ook als hij in de stekker zit.

gr Gerard
Gerard90

Bericht door Gerard90 »

Niemand ? Ik ben niet zo thuis in deze materie ook wel stroom genaamd
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Als je wel spanning hebt op (en ná) je schakelaar, wordt vervolgens daarmee het relais van de Zweedse lichtversterker bediend. Maar krijgt de draad die door dat relais geschakeld wordt wel spanning?

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Gerard90

Bericht door Gerard90 »

Hoi Vincent,

het is nu te donker, ga morgen opnieuw kijken. Maar hoe verhoudt zich dit tot de niet werkende claxon. Die zit natuurlijk op groot-lichtschakelaar. Zoals gezegd, ik ben er niet zo'n held in en de draadjes uit het verleden bieden ook geen soelaas, althans tot zover. Alvast bedankt.
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

claxon is zekering linksboven( tenminste bij mijne, wel iets oudere 110... ' 84-er) kijk even of je zekeringhouder niet gecorrodeerd is! wil ook nog wel eens gebeuren
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Even een kleine waarschuwing mbt die materie ook wel stroom genaamd.

Onbewust heb je het juiste woord gekozen ... nl stroom.

Het is heel wel mogelijk dat je wel 12 V meet alleen via een gecorrodeerd contactje (bijv in de zekeringkast) en dat er door die corrosie géén stroom gaat lopen. Een goed multimeter meet met een minimale (lek)stroom de spanning tussen twee punten. Wil je zeker weten of er meer dan alleen die spanning is maar ook stroom dan zou je bijv nog een 12V lampje parallel aan de multi-meter kunnen zetten.

Verder, zoals verderop genoemd: misschien doet de Zweedse lichtversterker prima zijn werk maar is de draad die aan de dynamo zit niet goed aangesloten (of is de stekker los of is de smeltzekering doorgebrand). Hoewel ... schreef je niet dat grootlicht het wel deed? ... O ja, dat kan eventueel want de schakeling heeft aparte draden voor gedimd en ongedimd groot licht. Wat weer vreemd is dat andere lichtjes het niet doen, dat wijst richting zekeringen.
En ... dat de Klaxon (dit hoort eigenlijk met een K geschreven, de C is een hyper-correctie) het niet doet wijst ook weer richting zekeringen.

Marc
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Misschien heb ik het gemist maar ik vermoed dat je grootlicht dimlicht schakelaar stuk is. Komt meer voor, net als de aan uit schakelaar voor de verlichting.

De voeding van de licht schakelaar gaat eerst over de grootlicht schakelaar als ik me goed herinner.

Het zou ook met je contactslot te maken kunnen hebben daar het contact dimlicht uitschakelt bij het af zetten van het contact. hier mee valt ook de voeding voor de claxon weg, enkel je stads licht kan dan ( mits ingeschakeld ) blijven branden.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Disco

Bericht door Disco »

lijkt mij! je heb geen achterlichten die zijn niet door de Zweedse lichtschakelaar geschakeld dus zit het probleem hiervoor.
dat ook je toeter weigert zou toeval kunnen zijn maar ook een zekering, een losse draad o.i.d.

Jo
Thomas Lensvelt

Bericht door Thomas Lensvelt »

Controleer ook je massa verbinding.
Ik had laatst problemen met mijn verstralers, toen bleek het dat mijn massa connectie gecorrodeerd was.

Groet
Thomas Lensvelt
Gerard90

Bericht door Gerard90 »

Even een update,

heb een draad van de plus van de accu verbonden met de rode draad van de stekker (dus niet met de schakelaar) en het stadslicht brandt.
Zelfde draad van de plus maar nu op de blauwe draad en op contact : gedimd groot licht brandt.

Vervolgens de schakelaar weer aangesloten en het kunstje herhaald:
draad op plus van de accu op het rode soldeerpunt (of hoe dat mag heten) stadslicht brandt,
draad van plus accu op blauwe soldeerpunt en op contact: gedimd groot licht brandt.

Als laatstedraad van plus accu op bruine soldeerpunt schakelaar en alles brandt met contactslot ingeschakeld. Zelfs de schakelaar doet zijn werk. Alleen de claxon of voor Marc de Klaxon doet het niet.

Iemand nog een idee ?
Gerard90

update duisternis ondanks zweedse lichtversterker

Bericht door Gerard90 »

De laatste stand van zaken: heb inmiddels een ander groot licht schakelaar geprobeerd, maar het blijft donker. De claxon doet dan echter wel.

Vrees dat het toch de lichtschakelaar zelf is.(stads en gedimd grootlicht) Heb de blauwe en rode draad van de schakelaar verbonden met een H-4 lamp en de bruine draad verbonden met de plus van de accu, het blijft echter donker. De lamp zelf heb ik geprobeerd en is niet stuk.

Gisteravond de bruine draad van de schakelaar verbonden met de plus van de accu en zie daar alles werkt (contact ingeschakeld)

Dit is de stand van zaken, zoals gezegd ben ik geen elektrotechnicus en de vraag is wat kan ik nog doen om uit te sluiten dat het de schakelaar niet is. Op de bruine draad voor de schakelaar staat spanning van plm 12 v, schakelaar zelf geen spanning.

gr Gerard.
Marc-my-Words

Re: update duisternis ondanks zweedse lichtversterker

Bericht door Marc-my-Words »

Gerard90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De laatste stand van zaken: heb inmiddels een
> ander groot licht schakelaar geprobeerd, maar het
> blijft donker. De claxon doet dan echter wel.
>
> Vrees dat het toch de lichtschakelaar zelf
> is.(stads en gedimd grootlicht) Heb de blauwe en
> rode draad van de schakelaar verbonden met een H-4
> lamp en de bruine draad verbonden met de plus van
> de accu, het blijft echter donker. De lamp zelf
> heb ik geprobeerd en is niet stuk.
>
> Gisteravond de bruine draad van de schakelaar
> verbonden met de plus van de accu en zie daar
> alles werkt (contact ingeschakeld)
>
> Dit is de stand van zaken, zoals gezegd ben ik
> geen elektrotechnicus en de vraag is wat kan ik
> nog doen om uit te sluiten dat het de schakelaar
> niet is. Op de bruine draad voor de schakelaar
> staat spanning van plm 12 v, schakelaar zelf geen
> spanning.
>
> gr Gerard.

Dag Gerard,

Als je een lamp (het hoeft geen H4 te zijn, een stadslichtje is al genoeg) aan die bruine draad hangt dan denk ik dat die 12V die je meet instort -- ofwel je meet wel 12V maar dat is een restje dat nog door een slecht contact komt.
Verdachten zijn dan: gecorrodeerde contacten bij de zekeringen, het groot-lichtrelais (er zit nl wel een relais in de Defender, nl het relais dat het groot-licht - gedimd en ongedimd - afschakelt als je het contact afdraait), of nog geniepiger de relaisvoet van voornoemd relais.
Er lijkt dan wel 12V aan te komen bij de schakelaar maar als je het licht dan aanzet is er geen stroom (en dus bij jouw zelfs te weinig om de zweedse relais aan te sturen).

Groeten MarcS.
Gerard90

Re: update duisternis ondanks zweedse lichtversterker

Bericht door Gerard90 »

Marc, bedankt ga verder zoeken en proberen.

gr gerard
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het zou ook met je contactslot te maken kunnen
> hebben daar het contact dimlicht uitschakelt bij
> het af zetten van het contact. hier mee valt ook
> de voeding voor de claxon weg, enkel je stads
> licht kan dan ( mits ingeschakeld ) blijven
> branden.

@Andrew: geld dit ook voor de RRC? Vorige week kwam de dame bij wie mijn RRC voor de deur stond even aankloppen omdat mijn licht nog aanstonds. Dat was volledig licht, dus stads-, dim- en achterlichten... Ik was zeer erkentelijk dat ze me even waarschuwde, anders had ik de volgende dag lelijk op m'n neus gekeken, om nog maar niet te spreken over brand terwijl ik lekker lag te slapen?!
Gerard90

update, niet gevonden wel weer licht in de duisternis

Bericht door Gerard90 »

Beste Prikkers,

ondanks alle goede raad en tips die ik op de prik en als pb heb ontvangen, storing niet kunnen vinden. Lichtschakelaar definitief niet kapot, wel de schakelaar van raw, claxon, grootlicht vervangen, waardoor de claxon het weer deed.

Het bleef echter donker, om van het hele gez..k af te zijn is er een soort "bypass" gemaakt met een extra zekering naar de bruine draad van de schakelaar en alles functioneert weer.

gr Gerard
Plaats reactie