werkplaats electra.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
A.Wilbie

werkplaats electra.

Bericht door A.Wilbie »

MISC053.jpg --> mod_embed_images_loadimage('86fd1a6f6717a47edc2de3e4b9d84c97', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi25.photobucket.com%2Falbums%2Fc55%2Flandy101fc%2FMISC053.jpg', 'http://i25.photobucket.com/albums/c55/landy101fc/MISC053.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi25.photobucket.com%2Falbums%2Fc55%2Flandy101fc%2FMISC053.jpg', '', 15967458, 600, 600, 'Loading image ...', false);

hoe kan ik van dat, 3x 220 aansluiting krijgen op een oude krachtstroom aansluiting?
in de kast zitten andere kleuren dan op de kabel waar hij op moet. wie weet waar wat moet komen te zitten?
cheers, Arjan
Schroten

Re: werkplaats electra.

Bericht door Schroten »

Ik zou eerst eens heel goed gaan meten.
Als ik dit zie gok ik dat de blauwe ader de nul is en je tussen rood en blauw, tussen geel/blauw en blauw en tussen geel en blauw 230V meet.
Met deze kleuren hoort het eigenlijk anders te zijn aangesloten, de rode, gele en blauwe aders zouden fases moeten zijn en de geel/blauwe de nul.
Maar zoals ik al zei, eerst goed meten!
succes
Hans
Geert LW79

Bericht door Geert LW79 »

De drie zekeringen zijn je drie fase's, tussen 2 fase's heb je 400V tussen elke fase en de nul hen je 230 Volt. als je dus hiervan 230V aansluitingen wilt hebben kan je dus voor elke groep 1 fase en de nul gebruiken.
Ik zie nergens een aarde?

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('901250bc19c774639b97e184d80a3993', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15967486, 600, 600, 'Loading image ...', false);

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/10/2012 18:13 door Geert LW79.
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Als ik goed kijk, is de inkomende voedingskabel een VMVKAS kabel, dus met Aardscherm (hebben ze afgeplakt). Dat is je aarde, maar die is niet aangesloten zo te zien. Echter, als je hier geen kaas van hebt gegeten, kijk voor een Larist in je omgeving die verstand van elektra en in dit geval krachtstroom heeft.

Afhankelijk waar de voedingskabel vandaan komt, moet er goed worden gekeken of de aarde daar is aangesloten en wat nog belangrijker is, er een aardlekschakelaar is gebruikt. Als er geen aardlekschakelaar tussen zit, blijf er dan vanaf tot een ter zake kundige dit aanpakt. Wel hebben geen zin in een annonce op pagina vijf van het dagblad, als je begrijpt wat ik bedoel.

Groeten,

Jos
Arthur Verhalle

Bericht door Arthur Verhalle »

Die kabel is FOUT aangesloten. Niet aankomen en er een erkende elektricien bij halen. Het is wel grappig dat het hier een kabel van het energiebedrijf betreft. Kabels met geel/blauwe aders zijn doorgaans voor een 3 fasen en een PEN-geleider, en in deze doorsnede worden zulke kabels gebruikt voor huisaansluitingen.....

Arthur
a.wilbie

Bericht door a.wilbie »

het oude brokje kabel is er uit, de bestaande kabel heeft blauw, zwart bruin en geel/groen. de kast is hetgene wat aan de draadjes moet komen. ik heb een strip onderaan met wat schroeven er in, voor de geel/groene draden naar de stopcontacten.
het gaat mij meer op het gedeelte met de stoppen, het is een extra beveiliging over een kabel lengte van 100 meter.
Arthur Verhalle

Okee,

Met je "nieuwe" kabel kom je dus 1 ader te kort voor het maken van een 3x230 fase-nul cq 3x400 fase-fase.

Wat je kan doen, maar ik wijs je er met klem op dat het niet is toegestaan, is de geel/groene ader misbruiken voor de NUL en de andere drie elk voor een FASE (dus onder de zekeringhouder), voor de aarde moet je dan ter plaatse een pin (laten) slaan. Let op, dit mag dus niet omdat je de verkeerde kleuren gebruikt, maar goed, een kabel van 100 meter vervangen is ook weer zoiets.

Als je geen krachtstroom wil gaan gebruiken wordt blauw de NUL, zwart en bruin ieder een FASE en is geel/groen je aarde. Echter op die lengte (100m) doet je aarde niets meer voor je persoonlijke veiligheid. Optie/aanrader is dan ook in dit geval een extra aardpin(netje) en een aardlekschakelaar of aardlekautomaat.

Vraag die nu opkomt is natuurlijk: hoeveel vermogen heb je nodig? Als je achter deze zekeringhouders nog iets van een groepenkastje wil maken moet je met zekeringen gaan werken, 25A is de grootste waarde die in je houders past en die is niet selectief over een 16A/B-automaatje. Wat wordt je voorbeveiliging? Of, van waaruit komt de voeding? Ook hier weer de vraag: hoe groot wordt de beveiliging?

Zo, even genoeg vragen gesteld, nu mag jij weer :-) Ik geef toe, het is mijn vak......

Arthur
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Arthur,

Als je toch vragen aan het stellen bent, vraag dan ook eens of het hier is of aan de overkant van de plas.

fb
Arthur Verhalle

Frans,

Daar had ik nog even niet bij stil gestaan.......

Arthur
A.wilbie

Bericht door A.wilbie »

Het is voor de nl kant van de Noordzee, de Engelse stroom problemen bewaar ik voor later.
De kabel loopt vanaf de meterkast naar achteren waar de stekker aansluiting zat. Het verbruik
Zal zijn, radio , tl verlichting 6 stuks en wat hand gereedschap op groep 1 , lasapperaat en draaibankje niet meer dan 16 amp met restrictie van of de ene of de andere.
De derde groep is voor de eigenaar van de kas voor tuin verlichting. Niets zwaarder dan 16 amp . Een pen slaan in de zandgrond voor aarde zal niet zo slecht zijn. Voor het aansluitwerk van de andere draden kan ik nu twee groepen maken tot de derde kan worden gemaakt en randaarde geslagen.
Cheers, arjan
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Ik zou het lekker uitbesteden aan een deskundige. Een Hazemeyer kastje met duckt tape.. vage aarding, wat zit er verder voor? 100 m kabel lees ik, houd je rekening met spanningsverlies? Zal zo'n 6,5 V zijn ruwweg bij vollast.

mvg Hans
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Beste Arjan,

Als ik je goed begrijp zat er een wandcontactdoos (stopcontact) op de kabel.
Wat is de afgezekerde waarde van de kabel?
Zitten er meer verbruikers op de kabel of is je groepenkastje het enige wat er op zit?
Als je ook 230 volt aansluitingen van de kast af wil halen zal je officieel geschakelde groepen moeten hebben. die met een twee polige schakelaar of automaat wordt geschakeld.
Een aardlek is ook aan te bevelen, zeker omdat je waarschijnlijk op een vochtige plaats aan het werk gaat.
Laat door iemand even controleren of je aarde goed is, dat is wel zo veilig.
Je kan de kabel in het begin ook door een aardlek beveiligen.

Ik zelf zou het kastje (oud systeem 55 van Holec) niet gebruiken en kijken of je ergens een kastje op de kop kan tikken met minimaal 1 of 2 230volt groepen en een 400volt kracht groep en een aardlekschakelaar.

Let wel dat als je alles achter de aardlek doet , dat je vaak problemen kan krijgen als je gaat lassen of iets dergelijks, daar willen nog wel eens wat lekstroompjes door ontstaan en kan de aardlek aanspreken.
De waarde van de zekeringen of automaten kan je bepalen aan de hand van de afgezekerde waarde van de kabel.

En ik denk zeker als je niet vertrouwd ben met electro dat je het beste iemand kan vragen die wel weet wat hij doet.

Electriciteit zie je niet, hoor je niet, ruik je niet, maar je kan het wel voelen, maar dan is het vaak al te laat.

Was dubbel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2012 07:50 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
remco bouterse

Bericht door remco bouterse »

HH,

Tegenwoordig mag je toch niet overeenkomstige kleuren gebruiken?
Weliswaar moet je ze dan bij de aansluitingen met een juiste kleur omwikkeling van isolatie tape merken.

Of heb ik het nu weer verkeerd, aarde mag je in ieder geval niet door een schakelaar laten lopen. Moet er langs.

Remco
a.wilbie

Bericht door a.wilbie »

zoals ik het begrepen heb,
blauw = nuldraad.
zwart en bruine draad = fase draden
aarde is de losse strip in de kast met meerdere aansluit schroeven
nuldraad moet op de derde strip, welke vlak boven de aarde strip zit om 220v te houden.
op die manier heb ik twee goepen, 16A.

een extra aardpen kan worden geslagen tot 1 meter diep in het grond water,
de aanvoer komt uit een meterkast met aarde beveiliging en 25A gezekerd.
de aansluiting die er was, bestond uit een rode 4 polide stekkerdoos op krachtstroom.
ik heb geen krachtstroom nodig eigenlijk alleen maar 220 op twee groepen, naast een groep voor de eigenaar.
als ik het bedraad heb vanmiddag zal ik weer een foto plaatsen aangezien er snel stroom nodig is in die hoek.
cheers, Arjan
Marijn & Simba

Bericht door Marijn & Simba »

Eensch voor wat betreft uitbesteden aan deskundige

Je kan voor een PEN-oplossing gaan, maar dan moet de rest van de installatie dat ook hebben. Dan combineer je aarde en nul in 1 ader.
Verder is het gebruik van oude, niet complete (= geen aardstrip) meuk niet handig, als je voor een paar tientjes een nieuwe verdeelkast met tweepolige automaten kan plaatsen.
Let er wel op dat je uitbreiding nog steeds aan de NEN1010 moet voldoen en niet zomaar een hatsieflatsie-oplossing mag zijn... iets met verzekeringen maar vooral veiligheid voor jou en andere personen.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d644b6c3b71c7b523c03487db1dbfc49', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 15969429, 600, 600, 'Loading image ...', false);
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Als de oude aansluiting een 4 polige was, dan is het waarschijnlijkk een krachtstroomaansluiting zonder nul. Dit voldoet prima voor de wat oudere apparatuur met een draaistroommotor. Daar heb je geen nul voor nodig.
Betekend dus 3 fases en aarde; dat ze een blauwe ader in de kabel hebben gebruikt als fase mag, mits deze op de juiste wijze gemarkeerd is.

Enige goede oplossing is terug te gaan naar de voedende kant en een 5 aderige kabel aan te leggen met hierin een nul.
Aarde als 0 (PEN) is alleen toegestaan als de gehele installatie erop is berekend en zo is uitgevoerd......

Uiteraard kun je wel wat werkends in elkaar zetten zoals het nu is, maar dat wordt nooit zoals het officieel moet....

Gerrit
a.wilbie

Bericht door a.wilbie »

dat de blauwe draad een fase is kan kloppen, ik had 400 volt op het stop contact vandaag.
aarding gaat via een extra koperen buis van 2,5 meter naar de aarde strip in de kast.
de plus draad pak ik vanaf de stoppen, en blauw had ik op de andere strip gezet.wat dus bij meting 400 volt gaf. ik neem aan dat als ik de blauwe draaden van de blauwe toevoer afhaal en de strip doorkoppel naar de randaarde strip, dat ik dan 23- volt moet hebben?
Geert LW79

Bericht door Geert LW79 »

Hoop dat er geen doden gaan vallen, je hebt het over plus,???? met wisselspanning heb je geen plus! als ik jou verhaal een beetje begrijp heb je dus alleen drie fasen en een aarde, maar geen nul. Zou er voor de zekerheid toch iemand naar laten kijken die enig idee heeft wat hij doet. Mischien heb ik het mis maar volgens mij ben jij nu een beetje met trial and error met 400V wisselspanning aan het spelen. Niet doen, is levensgevaarlijk.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4b74b98d6bd211f3c4a6aae8d982fb7c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15971431, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arthur Verhalle

Remco,

Omkleuren is in de huidige NEN1010 NIET toegestaan.

Arthur
Arthur Verhalle

PEN-scheiding mag maar 1 keer gemaakt worden. Deze scheiding is al gemaakt bij de distributietrafo. Combineren daarna is levensgevaarlijk en ook nog verboden (willekeurige volgorde) NIET DOEN dus.......
gertnijhof

Bericht door gertnijhof »

No offence, maar als je niet heel zeker weet wat je doet, en hoe het moet, blijf er dan alsjeblieft vanaf. Wil je niet aanvallen hoor maar ik heb een paar keer gezien wat 400 V doet : ziekenhuis (of erger) .
Groet
Gert
Arthur Verhalle

Arjan,

De schakelaar in jouw kastje is 4-polig. Van links naar rechts wordt deze aangesloten: NUL - FASE 1 - FASE 2 - FASE 3.

Als je de voedende kabel, die 4 aderig is, wil gaan gebruiken overeenkomstig de kleurcodes dan zou je dus blauw - bruin - zwart - niets aan moeten sluiten op de schakelaar. Kennelijk is de kabel aan de voedende zijde anders aangesloten, namelijk de blauwe ader, die voor de NUL moet worden gebruikt is nu toegepast als FASE. Je zal dus altijd 400 Volt tussen de drie stroomvoerende draden meten.

Volgens de oude NEN-1010, de Nederlandse elektroregels, was dit toegestaan. Nu mag dit niet meer, uit voorgaande reacties denk ik dat je wel begrijpt waarom.

Je moet dus, als je veilig een paar 230V groepjes wilt hebben, aan de voedende kant de blauwe ader van de fase loshalen en deze op de nul(rail/klem) zetten. Je hebt dan aan het einde van je kabel 2x 1-fase 230V. Voor de derde fase, waar je dus geen ader meer voor hebt, maak je een draadbruggetje (6mm2) onder de schakelaar tussen FASE 2 en FASE 3. Nu zijn alledrie je zekeringhouders ten opzichte van de NUL 230V.

Een aardlekschakelaar doet niets op een kabellengte van 100m. Als je aanvullende beveiliging wil toepassen (wel raadzaam) dan doe je dit dus NA de zekeringhouders. Je kan ervoor kiezen om bijvoorbeeld een aardlekbeveiliging in een aansluitsnoer op te nemen of zo'n mini-bouwkastje neer te zetten.

Voor wat betreft de (hulp)aarde: dit moet wel een aardpin zijn die niet snel wegrot. Een 15mm roodkoperen (waterleiding)buisje is binnen een jaar zodanig aangetast dat de aarde onbetrouwbaar is geworden. Een beetje bouwhandel verkoopt aardpinnen in lengtes van 1500 en 3000 mm en eventueel koppelstukken en boorpunten ervoor.

Arthur

Re: werkplaats electra. Meer als genoeg kennis op de prik...

Zo te lezen zijn hier genoeg electrotechnisch opgeleide mensen op de prik, doe er je voordeel mee en vraag er een om je op locatie te helpen.

P.S.

Een installatie hoeft niet direct aan de huidige NEN 1010 te voldoen, wel voor nieuw aangelegde delen.

Er is sinds vorig jaar weer een aanvulling, maar die is nog niet aangewezen door het huidige bouwbesluit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2012 21:09 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
G-men (Gargamel)

Nee, dat betekend simpelweg dat er in de voedingskabel geen nul zit.
Je kunt hier dus niet op een veilige manier 230 volt van maken; daar heb je een nulleider voor nodig.
Gebruik van een aarde als nulleider is geen oplossing en kan zeer gevaarlijk zijn. (is er wel een lage aardweerstand ??).

De enige goede oplossing is het aanleggen van een 5 aderige leiding vanaf de voedende kant. Dus 3x fase, nul en aarde.
Al het andere is gewoon gevaarlijk, zeker als je niet precies weet hoe het in elkaar zit.
Overigens dienen electrische installaties te voldoen aan de eisen die tijdens het bouwjaar golden; oude installaties dus niet per definitie aan de huidige NEN norm, maar wel uit het jaar waarin het spul gebouwd is.
Er is daarnaast nog een ander regeltje, waarin staat dat deze installaties veilig en deskundig dienen te worden aangelegd. Mocht er iets gebeuren (brand o.i.d.), ben je dus alsnog de sjaak; ook al is de installatie uit 1950.....
Gezien voorgaande mails, zou ik je idd adviseren er een installateur bij te halen.

mvg, Gerrit

a.wilbie Schreef:
-------------------------------------------------------
> dat de blauwe draad een fase is kan kloppen, ik
> had 400 volt op het stop contact vandaag.
> aarding gaat via een extra koperen buis van 2,5
> meter naar de aarde strip in de kast.
> de plus draad pak ik vanaf de stoppen, en blauw
> had ik op de andere strip gezet.wat dus bij meting
> 400 volt gaf. ik neem aan dat als ik de blauwe
> draaden van de blauwe toevoer afhaal en de strip
> doorkoppel naar de randaarde strip, dat ik dan 23-
> volt moet hebben?
Marijn & Simba

Ja, wat is je extra punt nu? ik geef toch al aan dat de rest van de installatie daaraan moet voldoen? PEN = PEN maar dan ook helemaal zo uitgevoerd. (verder licht ik alleen toe wat PEN inhoudt)

Als de distributietrafo een sterpuntaarding (Die sterpuntaarding is dan de nul.) heeft dan wordt er doorgaans per huisaansluiting sowieso nog een aardpen bijgemept vanwege weerstand en spanningsval.
Als je vandaaruit dus weer een PEN-installatie hebt mag je dit niet wijzigen naar iets met weer een extra aarddraad. Dan ga je twee systemen door elkaar gebruiken en dat is verboden. Dus moet je met PEN verder.
Als de bestaande huisaansluiting van een gescheiden aarde en nul (dus nul vanaf trafo en aarde terplekke gemept) is voorzien, mag je zeker weten geen PEN toepassen voor een aanvulling.
Het is absoluut niet zo dat je na het aanbrengen van een extra stopcontact je hele huisinstallatie ineens volgens de nieuwe NEN1010 moet zijn omgebouwd, maar het bestaande systeem en de uitbreiding moet wel blijven kloppen.

Aangezien de starter van dit draadje gaandeweg lezend duidelijk geen kaas gegeten heeft van elektra, denk ik overigens dat t wijs is dat ie een installateur inschakelt.

Zou een mooie zijn voor in de Stroomlijn

Marijn & Simba & Serious

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb1bf36a2511825ba62a8499db937daf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 15972976, 600, 600, 'Loading image ...', false);
a.wilbie

Bericht door a.wilbie »

kennis genoeg inderdaad, daarom vroeg ik het ook hier.
ik ga er vanuit dat de blauwe draad die nu een fase is, kan worden aangesloten in de hoofd meter kast als nul draad en dan twee groepen voor tuin verlichting en vijver pomp?

puur theorie nu, ik wil leren over elektra zonder dat het een dr.bibber word voor suicidalen.
voor mijn las apparaat, draaibank, staal profiel afkort zaag beton molen is de draad dikte (zelfde als in het stopcontact) veels te dun, ik ben zeker niet blij met 100 meter afstand die het nu is.
ik ben opzoek naar vier lengtes 5 ader kabel 32 ampère en een kast zoals in de bouw word gebruikt.
dan kan daar vanuit een kabel met meter worden gebruikt voor zijn tuin spul.
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Alles is te koop. Juppe
A.Wilbie

Bericht door A.Wilbie »

ik zal er net tegenaan moeten lopen, uit een failliet bedrijf oid.
of een grote rol kabel die geschikt is.
ik zal nooit de nieuwe tesla worden denk ik..

Een PEN heb je alleen in een TNs stelsel of een TNcs.
De meeste mensen hebben een TT stelsel.

Dat is wat je zegt met een sterpunt bij de Trafo welke met de aarde verbonden is en een geslagen aarde bij de huisaansluiting.

Maar goed dat stond al 30 jaar geleden in de stroomlijn.

Ik vind het wel leuk om te lezen wat hier geschreven wordt in dit draadje, het heeft alleen niet zoveel meer met Land Rover te maken.

Wel goed te zien dat er hier vakgenoten zitten.
Marijn & Simba

Die bouwpaddestoelen en 32A kabels kan je ook gewoon kopen... Je zou eens contact kunnen opnemen met Hateha (.nl) die verkopen dergelijk spul uit voorraad.

Marijn & Simba & Serious

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fb60565f297995de795851504f2cd04c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 15976994, 600, 600, 'Loading image ...', false);
G-men (Gargamel)

[www.elektrototaalmarkt.nl]

Is niet al te duur. Overigens kun je ook eens kijken op de zwarte markt in beverwijk voor schakelkasten en (gebruikt) materiaal zoals groepenkasten.

Suc6
Exfietser

Bericht door Exfietser »

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/10/2012 20:18 door Exfietser.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik heb jullie een PM gestuurd.

Arnold.
a.wilbie

Bericht door a.wilbie »

Goed.. alles gemeten en ik heb rand aarde en drie fases.
geschikt voor zware motoren zoals bouw machines etc.
het enige wat werkt is rand aarde met de nul uit stopcontacten door te verbinden, zoals in duitsland gebeurd.
ik begrijp dat zulks terecht in nederland verboden is, en lengtes 5 aderige kabel worden als donaties graag in ontvangst genomen.
cheers, Arjan ( die zelf een spoed cursus heeft genomen met behulp van deskundigen die tijd te veel hadden en mij het stap voor stap duidelijk maakte)
Arthur Verhalle

Arjan,

Ik had je verstandiger ingeschat. Het verbinden van nul en randaarde, op dit punt in de installatie, is LEVENSGEVAARLIJK. In Duitsland zit het elektriciteitsnet totaal anders in elkaar en daar kan dit soms gedaan worden, maar dan nog altijd en alleen IN de (hoofd)verdeelinrichting, dus niet een goede 100m verderop. Het lijkt alsof het werkt, maar bij de eerste de beste fout staat wat jij, of een ander, denkt dat de aarde is vol onder spanning, en dat kan niet iedereen na vertellen.........

Als je niet goed weet wat je aan het doen bent, is dit grof onverantwoord, niet in de laatste plaats omdat je hier meerdere malen bent gewaarschuwd.

Arthur Verhalle
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Wordt een lang draadje van a.wilbie, eigenwijs. Ik weet het niet heb mijn twijffels. Juppe
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Ik voel een "in memoriam" aankomen...

mvg Hans
a.wilbie

Bericht door a.wilbie »

niet eens.
ik schreef netjes, dat hoe het kon, terecht verboden is in nederland.in duitsland mag het door verbinden wel, ik mis een nul draad.. het betreft een oud type aansluiting gebruikt in oude werk plaatsen, niet geschikt om mee te doen wat ik nodig heb.
het stroom wat nu nodig is, komt uit een 4,5 kva generator. die kan ik niet eeuwig gebruiken, maar is wel aardlek beveiligd op de nieuw geslagen pen.
daarom, helpt een mede prikker aan stukken 5 aderige kabel. 3 fases, nul en rand aarde.
ik ben eigenwijs, maar ook leer gierig en heb bij geleerd waarom het niet kan.
het meeste van de electra zit nog zoals het net na ww2 is gemaakt. verre van ideaal in een natte kas.
Marco 109

Bericht door Marco 109 »

Er staan vele stukken 5 aderige kabel te koop op Marktplaats. o.a. een stuk van 105 meter....
Plaats reactie