Koppakking
Koppakking
Ik heb koelvloeistof verlies. IK heb een lekke leiding en een lekker radiateur vervangen. Nu raak ik nog steeds koelvloeistof kwijt dus nu verdenk ik mijn koppakking.
Nu zat ik op internet te snuffelen en kwam ik dit tegen.
[www.goedkoopvoorauto.nl]
Kan dit wat zijn of toch gewoon de koppakking vervangen.
Robert
Opel GT 2007
De Gele Kanarie
en
Discovery Td5 1999
Thunder
Nu zat ik op internet te snuffelen en kwam ik dit tegen.
[www.goedkoopvoorauto.nl]
Kan dit wat zijn of toch gewoon de koppakking vervangen.
Robert
Opel GT 2007
De Gele Kanarie
en
Discovery Td5 1999
Thunder
Re: Koppakking
heb je andere symptomen?
Heb je een verhitte motor zo af en toe, of te warm lopen volgens de dashmeter?
heb je na een dagje parkeren wel eens onder de auto gekeken?
Nu heb je een td5 kennelijk, die met hogere druk werken tijdens warm rijden, dus het lekken via eventuele slangen die niet goed vast zitten zou ook tijdens rijden kunnen zijn hoor.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Heb je een verhitte motor zo af en toe, of te warm lopen volgens de dashmeter?
heb je na een dagje parkeren wel eens onder de auto gekeken?
Nu heb je een td5 kennelijk, die met hogere druk werken tijdens warm rijden, dus het lekken via eventuele slangen die niet goed vast zitten zou ook tijdens rijden kunnen zijn hoor.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Koppakking
Komt er witte rook uit de uitlaat, ook als je ene hele tijd heb gereden en alles goed warm is. Als je de pijlstok eruit haalt en een brandende aansteker bij de oliedruppel houd knettert het dan. Als je de radiator dop eraf haalt en dan de koude motor start gaat het koelvloeistof dan borrelen?
Eerst op zoek naar de oorzak voordat je de oplossing toepast. En lapmiddeltjes werken goed voor de economie, slecht voor je motor. Dat spul komt overal in je koelsysteem te ziitten. E dan is het maar de vraag of het een kapotte koppakking fixed. Bij geld zet ik op van niet.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f54463374a058c8ceec57a1b64d398ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15957633, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Eerst op zoek naar de oorzak voordat je de oplossing toepast. En lapmiddeltjes werken goed voor de economie, slecht voor je motor. Dat spul komt overal in je koelsysteem te ziitten. E dan is het maar de vraag of het een kapotte koppakking fixed. Bij geld zet ik op van niet.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f54463374a058c8ceec57a1b64d398ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15957633, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Koppakking
Nee, de temp blijft netjes zoals die hoort op de meter. Ik zie ook geen lekkage op de grond, wel van de airco. Ik heb niet de indruk dat die warmer wordt dan normaal. Op 1500km ongeveer 0,5 ltr. Ik heb wel een lekke uitlaatpakking die dinsdag wordt gerepareerd.
Ik heb net met de oliepeilstok en aansteker geprutst en geen geknetter. Blok is nog warm maar ik zie voorlopig geen bubbels in expansievat. Wat dus wijst volgens mij op geen lekke koppakking.
In het donker en met licht achter mij en ik geef verkwistend gas dan zie ik een wolk (wit) doe ik overdag het zelfde dan zie ik een mooi zwart pluimpje.
Blok is wel gechipped
Robert
Opel GT 2007
De Gele Kanarie
en
Discovery Td5 1999
Thunder
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2012 13:56 door Robert de Rooij.
Ik heb net met de oliepeilstok en aansteker geprutst en geen geknetter. Blok is nog warm maar ik zie voorlopig geen bubbels in expansievat. Wat dus wijst volgens mij op geen lekke koppakking.
In het donker en met licht achter mij en ik geef verkwistend gas dan zie ik een wolk (wit) doe ik overdag het zelfde dan zie ik een mooi zwart pluimpje.
Blok is wel gechipped
Robert
Opel GT 2007
De Gele Kanarie
en
Discovery Td5 1999
Thunder
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2012 13:56 door Robert de Rooij.
Re: Koppakking
Je mag zelf bepalen wat jouw grens is maar een halve liter op de 1500km vind ik wel een belletje maar geen alarm om tot onmiddellijke actie over te gaan. Zeker met deze beschrijvingen er bij zou ik denken dat het niet ernstig kan wezen.
Richard heeft het helder uitgelegd: eerst gedegen analyseren voor je je portemonnee trekt. Wie weet heeft iemand anders nog wel een suggestie om eens te testen.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Richard heeft het helder uitgelegd: eerst gedegen analyseren voor je je portemonnee trekt. Wie weet heeft iemand anders nog wel een suggestie om eens te testen.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Koppakking
En als je na die 1500 km nu eens geen koelvloeistof bijvult. Wat gebeurt er dan zakt het peil verder of niet.
Wel peil dan heel regelmatig blijven kontroleren, en ook goed opletten of de kachel warm blijft.
Kan dus best zijn dat je er "normaal" te veel vloeistof in hebt, wat er dan weer uitgewerkt wordt.
fb
Wel peil dan heel regelmatig blijven kontroleren, en ook goed opletten of de kachel warm blijft.
Kan dus best zijn dat je er "normaal" te veel vloeistof in hebt, wat er dan weer uitgewerkt wordt.
fb
Re: Koppakking
blijft je pijl onder in het expansie vat?
zou ik dat eerst zo laten.
die van mij blijft ook niet op pijl maar als ik niet bijvul blijft die ergens onder in het expansievat wel op dat pijl staan.
rij zelf ook td5 uit 2004
groet, Laro Mark
130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e71d21348873c8c9c327d0fb34515beb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 15958151, 600, 600, 'Loading image ...', false);
zou ik dat eerst zo laten.
die van mij blijft ook niet op pijl maar als ik niet bijvul blijft die ergens onder in het expansievat wel op dat pijl staan.
rij zelf ook td5 uit 2004
groet, Laro Mark
130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e71d21348873c8c9c327d0fb34515beb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 15958151, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Koppakking
> heeft iemand anders nog wel een suggestie om eens
> te testen.
Ja. Je moet je afvragen waar de koelvloeistof naartoe gaat als het systeem lekt.
Een koppakking in een vloeistofgekoelde motor scheidt drie zones: binnenkant (cilinder, kop, smeersysteem), koelsysteem en de buitenkant.
Lekken is in dit geval het verdwijnen van koelvloeistof uit de betreffende zone. De logica gebiedt dat de koelvloeistof naar 1 van de andere twee zones verdwijnt.
De buitenkant lijkt eenvoudig. Als er koelvloeistof lekt, zie je ergens aan de buitenkant vloeistof sporen. Pak een sterke lamp en ga op zoek nadat de motor even heeft gelopen. En dan niet te kinderachtig, overal onder en achter kijken. Dat is nog moeilijk genoeg. Bovendien verdampt de vloeistof buiten het koelsysteem, omdat het niet meer onder druk staat. Sporen van de aanwezigheid van koelvloeistof zouden echter wel zichtbaar moeten blijven. Aangezien de uitlaat voor mij ook buitenkant is, zou een condenspluim ook iets moeten zeggen.
Lekkage naar de binnenkant is natuurlijk niet van buitenaf te zien, anders dan met behulp van afgeleide indicatoren. Richards test wijst op water in de olie. Eerder een probleem bij motoren met stoterstangen, veel minder voor de handliggend bij OHC motoren (wat heeft een td5?). Er kunnen ook oliekanalen door de koppakking lopen. Een doorgang tussen koelsysteem en smeersysteem kan verlies van koelvloeistof tot gevolg hebben, maar ook verlies van olie naar het koelsysteem. Hoewel compensatie kan optreden, is het koelsysteem niet gebaat bij olie en het smeersysteem niet bij koelvloeistof.
Lekkage kan ook rechtstreeks naar de cilinder(kop). In de cilinder heerst meer overdruk dan onderdruk. Koelvloeistof wordt dus meer weggeduwd dan aangezogen. Dat is het borrelen van de koelvloeistof bij koude motor: er komen verbrandingsgassen in het koelsysteem. Het vermogen van de auto neemt af, de lekkage heeft de neiging groter te worden. Jouw verhaal wekt niet de indruk dat dat gebeurt.
In plaats van de koppakking kan ook de kop gescheurd zijn. Ook dan komt de koelvloeistof in de uitlaat, in het smeersysteem of in de cilinder. Nog hebben we geen aanwijzing daarvoor.
De pomp zelf is een puntje van aandacht. Aansluitingen en afdichting. Slangen en radiateur heb je zelf al in het snotje.
Nu blijven er wat mij betreft nog twee dingen over, die beide iets te maken hebben 'meten'. Het eerste is de vraag waaraan je afmeet dat je die 0,5 liter koelvloeistof moet toevoegen. Is dat ten opzichte van de max-streep (of iets vergelijkbaars dat je vertelt hoeveel vloeistof je mag bijvullen)? Die max-streep is precies wat de naam zegt: het maximum. Je hoeft niet tot daar te vullen. In al mijn SAABs hoef ik helemaal niet tot max te vullen, want alles boven een bepaald niveau duwt-ie er toch weer uit.
Dit staat niet geheel los van de vraag wanneer jij meet. Is dat toevallig telkens na plm 1500 km? Hoe laag stond het peil na 100km? 500km? En na 3000km? Dikke kans dat het niveau na een paar honderd kilometer helemaal niet meer verandert.
Plotselinge afwijkingen zijn natuurlijk een teken dat er iets mis is, maar nu maak je je zorgen over lekkage terwijl mijn indruk is dat je helemaal niet weet of er wel lekkage is. Misschien is het systeem nog steeds aan 't ontluchten.
Wondermiddeltje wat je daar hebt gevonden. Ik vraag me dan af of het 'werkzame' bestanddeel onderscheid kan maken tussen een lek en een doorvoer in de pomp. En als onderzoeker vind ik 84 euro natuurlijk geen geld om daar achter te komen. (elke schijn van sarcasme was zo bedoeld)
Succes met meten.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bcaa50566dfc086a098815f81e0f5142', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15958314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('290bda661c0cd2cd8a337cb2fef4cf3a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15958314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2012 17:54 door Stage-2.
> te testen.
Ja. Je moet je afvragen waar de koelvloeistof naartoe gaat als het systeem lekt.
Een koppakking in een vloeistofgekoelde motor scheidt drie zones: binnenkant (cilinder, kop, smeersysteem), koelsysteem en de buitenkant.
Lekken is in dit geval het verdwijnen van koelvloeistof uit de betreffende zone. De logica gebiedt dat de koelvloeistof naar 1 van de andere twee zones verdwijnt.
De buitenkant lijkt eenvoudig. Als er koelvloeistof lekt, zie je ergens aan de buitenkant vloeistof sporen. Pak een sterke lamp en ga op zoek nadat de motor even heeft gelopen. En dan niet te kinderachtig, overal onder en achter kijken. Dat is nog moeilijk genoeg. Bovendien verdampt de vloeistof buiten het koelsysteem, omdat het niet meer onder druk staat. Sporen van de aanwezigheid van koelvloeistof zouden echter wel zichtbaar moeten blijven. Aangezien de uitlaat voor mij ook buitenkant is, zou een condenspluim ook iets moeten zeggen.
Lekkage naar de binnenkant is natuurlijk niet van buitenaf te zien, anders dan met behulp van afgeleide indicatoren. Richards test wijst op water in de olie. Eerder een probleem bij motoren met stoterstangen, veel minder voor de handliggend bij OHC motoren (wat heeft een td5?). Er kunnen ook oliekanalen door de koppakking lopen. Een doorgang tussen koelsysteem en smeersysteem kan verlies van koelvloeistof tot gevolg hebben, maar ook verlies van olie naar het koelsysteem. Hoewel compensatie kan optreden, is het koelsysteem niet gebaat bij olie en het smeersysteem niet bij koelvloeistof.
Lekkage kan ook rechtstreeks naar de cilinder(kop). In de cilinder heerst meer overdruk dan onderdruk. Koelvloeistof wordt dus meer weggeduwd dan aangezogen. Dat is het borrelen van de koelvloeistof bij koude motor: er komen verbrandingsgassen in het koelsysteem. Het vermogen van de auto neemt af, de lekkage heeft de neiging groter te worden. Jouw verhaal wekt niet de indruk dat dat gebeurt.
In plaats van de koppakking kan ook de kop gescheurd zijn. Ook dan komt de koelvloeistof in de uitlaat, in het smeersysteem of in de cilinder. Nog hebben we geen aanwijzing daarvoor.
De pomp zelf is een puntje van aandacht. Aansluitingen en afdichting. Slangen en radiateur heb je zelf al in het snotje.
Nu blijven er wat mij betreft nog twee dingen over, die beide iets te maken hebben 'meten'. Het eerste is de vraag waaraan je afmeet dat je die 0,5 liter koelvloeistof moet toevoegen. Is dat ten opzichte van de max-streep (of iets vergelijkbaars dat je vertelt hoeveel vloeistof je mag bijvullen)? Die max-streep is precies wat de naam zegt: het maximum. Je hoeft niet tot daar te vullen. In al mijn SAABs hoef ik helemaal niet tot max te vullen, want alles boven een bepaald niveau duwt-ie er toch weer uit.
Dit staat niet geheel los van de vraag wanneer jij meet. Is dat toevallig telkens na plm 1500 km? Hoe laag stond het peil na 100km? 500km? En na 3000km? Dikke kans dat het niveau na een paar honderd kilometer helemaal niet meer verandert.
Plotselinge afwijkingen zijn natuurlijk een teken dat er iets mis is, maar nu maak je je zorgen over lekkage terwijl mijn indruk is dat je helemaal niet weet of er wel lekkage is. Misschien is het systeem nog steeds aan 't ontluchten.
Wondermiddeltje wat je daar hebt gevonden. Ik vraag me dan af of het 'werkzame' bestanddeel onderscheid kan maken tussen een lek en een doorvoer in de pomp. En als onderzoeker vind ik 84 euro natuurlijk geen geld om daar achter te komen. (elke schijn van sarcasme was zo bedoeld)
Succes met meten.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bcaa50566dfc086a098815f81e0f5142', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15958314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('290bda661c0cd2cd8a337cb2fef4cf3a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15958314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2012 17:54 door Stage-2.
Re: Koppakking
Robert, de TD5 heeft overal van die trut-slangklemmen zitten. En die gaan na een aantal jaren (zeker met de leeftijd van jouw auto) allemaal lekken. Kijk eens goed alle klemmen na en zie eens of je op 1 of meerder (meestal meerdere) plaatsen een rode stof ziet. Daar kan overal koelvloeistof lekken zonder dat je ergens druppels ziet.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f74e77509344da39200d8d00c66ddeb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15959452, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f74e77509344da39200d8d00c66ddeb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15959452, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: Koppakking
Ga ook eens goed kijken onder je waterpomp.
De seal wil nog wel eens een beetje lekken.
Met name als de motor warm is (hogedruk) maar wel uit staat.
Deze seal heeft. Onder de water pomp in de steun een heel klijn lekbakje zitten ( verklikker gaatje)
Zit dus ook onder je centrifugaal filter en turbo.
Is echt een mooi plek om heel langzaam water kwijt te raken.
Ik het jaren met een beetje verlies gereden.
En geloofde ook in bepaalde pijl hoogtes. Maar in de witter lekte die tog harder. En zo.
Na het vervangen van de pomp verlies ik geen druppel meer 45.000 kilometer:-)
Koppakking merk je wel aan de verwarring die niet warm wil worden. En lucht en slingerende temp meters en zo.
Bij goede radiator en slangen en standkachel als die er in zit.
Zet ik mijn geld op de pomp.
Mvg Jacob
De seal wil nog wel eens een beetje lekken.
Met name als de motor warm is (hogedruk) maar wel uit staat.
Deze seal heeft. Onder de water pomp in de steun een heel klijn lekbakje zitten ( verklikker gaatje)
Zit dus ook onder je centrifugaal filter en turbo.
Is echt een mooi plek om heel langzaam water kwijt te raken.
Ik het jaren met een beetje verlies gereden.
En geloofde ook in bepaalde pijl hoogtes. Maar in de witter lekte die tog harder. En zo.
Na het vervangen van de pomp verlies ik geen druppel meer 45.000 kilometer:-)
Koppakking merk je wel aan de verwarring die niet warm wil worden. En lucht en slingerende temp meters en zo.
Bij goede radiator en slangen en standkachel als die er in zit.
Zet ik mijn geld op de pomp.
Mvg Jacob
Re: Koppakking
Van alle tot nu toe gedane suggesties mis ik er nog 1, namelijk het expansievat/vultankje zelf. Bij Tdi's is dit vaak het resultaat van een - lange - zoektocht naar de verdwenen koelvloeistof. Ik weet niet hoe dit ding is uitgevoerd bij een TD5, maar het is doorgaans een uit 2 of meer delen samengesteld stuk plastic wat de neiging heeft via haarscheurtjes te lekken.
Ook de dop kan nog voor problemen zorgen.
Op zich is een lekkage van een halve liter over 1500 kilometer niet echt vergelijkbaar met een flinke straal, en in de vorm van druppeltjes lijkt het mij moeilijk waar te nemen op een warm motorblok. Je kan het koelsysteem natuurlijk eens afpersen, dan weet je in ieder geval of er sprake is van een lek binnen of buiten.
Arthur
Ook de dop kan nog voor problemen zorgen.
Op zich is een lekkage van een halve liter over 1500 kilometer niet echt vergelijkbaar met een flinke straal, en in de vorm van druppeltjes lijkt het mij moeilijk waar te nemen op een warm motorblok. Je kan het koelsysteem natuurlijk eens afpersen, dan weet je in ieder geval of er sprake is van een lek binnen of buiten.
Arthur
Re: Koppakking
Mijn dank voor alle suggesties. Ga er nog maar weer goed naar kijken. Pomp en tankje nog niet zo goed besnuffeld. Ga morgen maar weer verder.
Nu eerst 2 luchtbalgen van de Td5 van mijn vrouw.
Altijd wel wat te doen.
Robert
Opel GT 2007
De Gele Kanarie
en
Discovery Td5 1999
Thunder
Nu eerst 2 luchtbalgen van de Td5 van mijn vrouw.
Altijd wel wat te doen.
Robert
Opel GT 2007
De Gele Kanarie
en
Discovery Td5 1999
Thunder
Re: Koppakking
mijn sugestie is ook het tankje, heb dit vaker gehoord bij kennissen, die hebben alles vervangen en koppakking gedaan, bleek uiteindelijk gewoon het tankje op de lasnaat te lekken.