koppeling aangrijping varieert bij meer toeren 300tdi+R380

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
disco ronl

koppeling aangrijping varieert bij meer toeren 300tdi+R380

Bericht door disco ronl »

Hallo,
bij weinig toeren werk de koppeling gewoon, aangrijping hoog in pendaal, weinig vrije pendaal slag.
bij 3000 of meer toeren voel je veel meer vrijeslag voordat je voelt dat de koppelingpendaal druk geeft / ontkoppeld (op ongeveer 1/3 pendaalslag), maar alles werk nog wel goed.
Betreft een 300tdi+R380
ik heb de koppelingsvloeistof al vervangen en ontlucht voor de zekerheid, maar dat geeft geen verschil.
tevens maakt het niet uit of de motor warm is of net gestart (koud dus), het fenomeen doet zich alleen voor bij meer toeren.
Ik heb hier aan een tijdje 'last' van, het wordt niet erger maar natuulijk ook niet minder.

moet ik mij zorgen gaan maken?
en zo ja waar zou ik moeten gaan zoeken
jan110tdi+109d

Re: koppeling aangrijping varieert bij meer toeren 300tdi+R380

Bericht door jan110tdi+109d »

Heb het zelfde (gehad ?) met precies de verschijnselen die je beschrijft
Alles gewisseld, incl master en slave cilinder en daarna nog af en toe, wisselen van de complete koppeling heeft het probleem bij mij dus niet opgelost.
Getest door handrem aan en halve voet op de rem en proberen weg te rijden, koppeling geeft geen krimp. (inderdaad bij lage toeren dus geen probleem)
Nu al een tijdje geen last meer, af en toe geef ik nog wel eens plankgas bij 70 in vier of 100 in vijf, merk er niks meer van.
Hou me op de hoogte, zelf denk ik aan de turbo maar kan dat niet onderbouwen, is ook niks aan te zien.

Suces,

Jan
disco ronl

Re: koppeling aangrijping varieert bij meer toeren 300tdi+R380

Bericht door disco ronl »

Hoi Jan,
Kan mij niet voorstellen dat de turbo hier iets mee te maken zou hebben, is bij mij ook al vervangen (maar niet voor deze klacht).
Heb ook de slave en master cilinders destijds al vervangen, ik denk dat het de drukgroep zou kunnen zijn die door de centrifigale krachten iets zou kunnen uitschuiven (?)

uit jou antwoord blijkt dat het bij jou niet meer voorkomt, is dat zo, heeft jou landrover zich zelf genezen dan?

Volgens een kenner die ik vandaag sprak zou het geen kwaad kunnen hiermee door te rijden, maar ....ik twijvel.....
Plaats reactie