Ik ben aan het studeren op een "endless air" projectje. Op marktplaats heb ik een York compressor op de kop getikt die oorspronkelijk van een Rover P6 V8 komt. Daar zitten nog wat beugels aan, maar niet iets dat bruikbaar lijkt voor montage in mijn Stage-1 (109" 3.5 V8).
Ik heb het geluk dat een dubbele poelie op de krukas zit. Eén daarvan drijft uiteraard de altenator/dynamo aan, die rechts (vanuit rijrichting bezien) gemonteerd zit. De andere poulie zou ik kunnen gebruiken om de York pomp aan te drijven (deze heeft een magneetkoppeling).
Links op het blok, in de buurt van de onsteking, zitten getapte gaten in het blok, waarop bv. een stuurbekrachtigingspomp bevestigd zou moeten kunnen worden. Echter, daar gaat de York waarschijnlijk niet passen. Deze is nl. nogal hoog en daardoor denk ik dat het hulpstuurhuis in de weg gaat zitten. Dus nu zit ik te denken: is het mogeljk om de dynamo naar de linkerzijde van het blok te verplaatsen en de pomp rechts te plaatsen?
Weet iemand of daar beugels voor de te vinden zijn, om de dynamo links te monteren? Heeft iemand hier een 109" V8 of bv. een One-Ten of Ninety V8 waar de dynamo links gemonteerd zit? Al googlend kom ik wel wat tegen: de dynamo zou dan een stuk lager, links, aan het blok gemonteerd zijn. Weet iemand of de dynamo een stuk lager monteren een duidelijk nadeel heeft? Of anders gezegd, zit de dynamo nu expres relatief hoog om bv. minder snel met water in aanraking te komen? Maar misschien is er nog een andere oplossing te bedenken?
Zorg even voor beugels en foto's van een RR met airco
De dynamo zit dan links boven de stuurbekrachtiging. Rechts zit de aircopomp. De dynamo moet je dan even verdraaien, dwz de vier boetjes los en dan de voorste en achterste helft tov elkaar draaien, dan zit het oor aan de andere knt.
Volgens mij zijn het wel 2 verschillende dynamo's mbt draairichting. Bij rrc heb ik bij een 83 rechts zitten, bij een 86 links. Allebei zonder airco overigens.
Ok, ik ga zoeken naar de beugels/brackets voor de dynamo zoals ze in een RRC toegepast worden. Hoewel ik er "ernstig" rekening mee hou dat ik zelf wat moet fabrieken
Ik ben vandaag aan het passen-en-meten geweest, maar ik kom nog niet verder - onder motorkap zeeën van ruimte, maar in elke positie die ik probeerde zit er wel iets in de weg (koelslangen, hulpstuurhuis). Grrrrr.
Wat ik heb geprobeerd:
Dynamo helemaal los gehaald. Die zit normaal rechts (telkens vanuit de rij-richting geredeneerd). Op die plek zou de York opzich goed passen, maar dan moet ik wel de poelie gebruiken, waarop normaal gesproken de snaar van de dynamo loopt.
Voor de dynamo een plek links gezocht. Ik begrijp dat een ninety / one-ten V8 de dynamo ook links heeft zitten. In gedachten de claxon en ruitensproeierreservoir verplaatst en dan kan het héél misschien passen. Maar denk ik nog steeds niet dat de tweede krukaspoelie, die dichter naar het blok zit, daarvor kan gebruiken. Dus, hoe drijf ik de dynamo dan aan? Ik bedenk me nu dat ik misshien een soort "dummy" stuurbekrachtigingspomp zou kunnen maken - dus eigenlijk alleen een dubbele poelie op een as, om zo een sprong te kunnen maken van de achterste krukaspoelie naar dynamo poelie.
en:
Dynamo laten waar'ie is. En dan de York links een plek geven. Dan zit inderdaad het hulpstuurhuis al gauw in de weg. Met (in gedachten) verplaatsen van claxon en ruitensproeierreservoir, zou het misschien misschien misschien kunnen. Maar het wordt wel erg krap. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de poelie dan al helemaal niet in de buurt van uitlijnen komt... Hiervan heb ik een kiekje:
De dynamo rechts laten, maar stuk hoger en naar de denkbeeldige middenlijn van het blok zien te krijgen. Zodoende zou er wat ruimte tussen de dynamo en de rechter wing ontstaan waar de York misschien zou passen. De onderste koelwaterslang zit dan wel rottig in de weg (die loopt ook eigenlijk in een ongunstige bocht van radiateur naar pomp). Dan moet ik ook nog steeds de York zien aan de drijven. Misschien kan ik de enkele poelie op de dynamo vervangen door een dubbele en een snaar van dynamo naar York laten lopen?
Een hoop gepuzzel dus en ik begin een beetje hoop te verliezen dat ik dit netjes gemonteerd krijg
Ik heb behalve deze verzuchtingen ook nog een concrete vraag...
Wie rijdt er een ninety of one-ten V8 en heeft de dynamo links op het blok zitten? En wie daarvan zou wellicht daar een paar kiekjes willen maken, zodat ik kan bepalen of ik met de bracket voor een one-ten bij bij mij de dynamo ook naar links zou kunnen verplaatsen. Dat zou ik zeer waarderen...!
Jan-Wijbrand Kolman,
een 101fc ambu heeft standaard een compressor zitten. (links)
Ik heb nog even gezocht naar foto's toen die er bij mij opzat, helaas... wel wat op het 101 forum uk gevonden:
Ambcompressorjpeg_zpsc49f8213.jpg --> mod_embed_images_loadimage('55cb008ca338705218995a819253adb4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FAmbcompressorjpeg_zpsc49f8213.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/Ambcompressorjpeg_zpsc49f8213.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FAmbcompressorjpeg_zpsc49f8213.jpg', '', 16666352, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSC_5338_zpsef3b8ac1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05902d954c50f6ad6f4b29e4864e0c98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FDSC_5338_zpsef3b8ac1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/DSC_5338_zpsef3b8ac1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FDSC_5338_zpsef3b8ac1.jpg', '', 16666352, 600, 600, 'Loading image ...', false);
CAM00464_zpsd68fbbda.jpg --> mod_embed_images_loadimage('863d1369bbc79da6ed64c4498ffbe7eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM00464_zpsd68fbbda.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/CAM00464_zpsd68fbbda.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM00464_zpsd68fbbda.jpg', '', 16666352, 600, 600, 'Loading image ...', false);
CAM00466_zpsbbab70b0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10eb548e52628498ea16aebc7b95a013', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM00466_zpsbbab70b0.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/CAM00466_zpsbbab70b0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM00466_zpsbbab70b0.jpg', '', 16666352, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De laatste 2 fotos laten zien waar hij gezeten heeft.
zie ook het verschil in diameter poeli.
Sccs.
J.
steun van de originele aircopomp (vergeet niet dat er normaal een Sanden pomp op zit)
827_compressor_fixings.gif --> mod_embed_images_loadimage('7df92de4d13c0d5fea41cc329a7f4513', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverworkshop.com%2Fdiagrams%2F827_compressor_fixings.gif', 'http://www.landroverworkshop.com/diagrams/827_compressor_fixings.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverworkshop.com%2Fdiagrams%2F827_compressor_fixings.gif', '', 16666371, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dynamosteun (steun die gebruikt word in een v8 defender met airco)
adbqpc8a.gif --> mod_embed_images_loadimage('6897857e7ce78681ea62d27be73df602', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.allbrit.de%2FDataImages%2FMGROVER%2Fadbqpc8a.gif', 'http://www.allbrit.de/DataImages/MGROVER/adbqpc8a.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.allbrit.de%2FDataImages%2FMGROVER%2Fadbqpc8a.gif', '', 16666371, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mocht je nog vragen hebben over de endless air dan vraag maar raak rij er al een aantal jaar mee (alleen dan met een sanden pomp). hier was ik hem aan het inmeten
p5161344.jpg --> mod_embed_images_loadimage('013509f8ac8ff8bbd49a0069f43c497d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fm%2F109%2F6769%2Fp5161344.jpg', 'http://imageshack.us/m/109/6769/p5161344.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fm%2F109%2F6769%2Fp5161344.jpg', '', 16666371, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ah, cool! Ik hoef de hoop nog niet op te geven... bedankt voor de foto's/tekeningen!
Wat ik daaruit opmaak:
* De 101FC ambulance heeft een dubbele krukas poelie, waarvan de tweede een flink stuk van de eerste staat (een grote "offset" zal ik maar zeggen). Dat kan interessant zijn!
* De RRC heeft inderdaad de dynamo links zitten, en uit de tekening begrijp ik dat deze aangedreven wordt via de stuurbekrachtigingspomp. In mijn geval zou ik een soort loze dubbele poelie moeten zien te bedenken om die plek in te vullen. Dat bevestigt één van m'n overwegingen.
* De RRC heeft ook een dubbele poelie over de waterpomp heen zitten en drijft daarmee de AC pomp aan. Ook nog de moeite van het uitzoeken waard.
* De onderdeel-tekeningen van de 90 / 110 dynamo brackets had ik gevonden. Ik kan daaruit alleen niet goed opmaken hoe de dynamo ten opzichte van het blok uitkomt en dus of ik daar plek voor heb.
Ik blijf nog wel even hopen op een kiekje van iemand met een 90 / 110 V8 en hoe daar de dynamo zit - ik hoop dat de ruimte links en rechts van het blok ten opzichte van de wings vergelijkbaar is met m'n Stage-1
sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jan-Wijbrand Kolman,
> Ik heb nog even gezocht naar foto's toen die er
> bij mij opzat, helaas... wel wat op het 101 forum
> uk gevonden:
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij, en het onderdelen boek dat ik heb van
> de 109 V8, hoort de dynamo links te zitten. Wel op
> een speciale steun.
> Zie blz 2E16.
Ik denk dat we "last" hebben van een orientatie-verwarring. Ik redeneerde consequent van uit de rijrichting. Zo gezien, zit de dynamo inderdaad... rechts!
(voor zekerheid mijn eerdere post even aangepast en toegevoegd dat ik vanuit rij-richting redeneer)
Henk Bossinade Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jan-Wijbrand ,wat bedoel je met vanuit de
> rijrichting? Je zit achter het stuur en dan? Vr gr
Dát bedoel ik dus eigenlijk: je zit achter het stuur en kijkt naar voren, in de richting waarin je normaal gesproken rijdt
Zo bezien, zit mijn dynamo nu rechts, en bij iets minder oude V8-ers zit deze links.
Ik dacht altijd begrepen te hebben dat dit "de" manier is om zonder kans op spraakverwarring over links en rechts te hebben met auto's. Maar ik had het er initieel bij moeten zetten.
Ik dacht al dat je het zo bedoelde hoor,Jan-Wijbrand .En het klopt helemaal. Ik vroeg het eigenlijk omdat hier juist heel vaak fouten mee gemaakt worden,ook hier op het prikbord .Zo van ''ik sta voor de wagen en de hoofdremcilinder zit rechts '' ,terwijl ze vreemd genoeg wel weten dat ze een links gestuurde wagen hebben. Vr gr Henk B
Henk Bossinade Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik dacht al dat je het zo bedoelde
> hoor,Jan-Wijbrand .En het klopt helemaal. Ik
> vroeg het eigenlijk omdat hier juist heel vaak
> fouten mee gemaakt worden,ook hier op het prikbord
> .Zo van ''ik sta voor de wagen en de
> hoofdremcilinder zit rechts '' ,terwijl ze vreemd
> genoeg wel weten dat ze een links gestuurde wagen
> hebben. Vr gr Henk B